Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:57

randalinpony schreef:
_Natasja_ schreef:
Als jullie dan toch het F.F.F. willen gebruiken in je argumenten...

Wees dan volledig en gebruik ook die 4e F.

Dan kom je imo geloofwaardiger over.

Dat zijn dan toch allemaal uitwegen voor het organisme om met een bedreiging om te gaan.

Met andere woorden: als je die reacties oproept in je africhtingsproces, ben je een bedreiging.

Persoonlijk heb ik niets met overbluffen. De meeste paarden zullen er verder niet veel van oplopen, behalve dan dat ze mensen niet als een veilige basis zullen beschouwen, wat in het verdere africhtingsproces niet echt een plus zal zijn.
Juist echter de paarden die hier constant genoemd worden als zouden ze voor de doorsnee ruiter een maatje te groot zijn, omdat ze teveel temperament hebben, moderne sportpaarden, zijn vaak ook extreem gevoelig.

Het is niet Ger of anders een sukkel die met samengeknepen billen wacht tot ze eraf valt he. Er zijn zat hele vaardige ruiters die het africhting rustig aanpakken, een paard rust en ruimte geven, en ook gewoon doorrijden.

En nee, die zijn echt geen maaaaanden bezig met inrijden, die rijden na een paar weken ook met de meeste paarden relaxt rond. ;)

Beetje raar dat je juist die temperamentvolle dieren zou moeten overbluffen, maar leg maar uit dan.

Die mensen met rust, geduld, die wilden niet eens meer op mijn paard. Hij is bij verschillende professionele stallen geweest om hem door te laten rijden, en op veel plekken willen ze hem nu nog steeds niet hebben. Dus nee, dat werkte bij mijn monster niet. (Overigens is hij ook met rust en geduld zadelmak gemaakt op een prima stal, dus om te zeggen dat dat nou heilig is...)
Gelukkig voor mij (en hem) was daar nog Gert. Is overbluffen leuk geweest voor hem? Vast niet. Heeft ie er wat aan over gehouden? Mwah. Maar ik kon tenminste weer met hem aan de slag. Als ie er al wat aan over had gehouden, kon ik daar nu met hem aan gaan werken. En ik denk, of misschien weet ik het wel zeker, dat als hij in eerste instantie door Gert zadelmak was gemaakt, dit nooit was gebeurd.
Ik denk dat de meeste mensen die hier zeggen dat het anders moet kunnen, nooit in levende lijve zo'n temperamentvol paard hebben meegemaakt. Het gaat hier om een mega talentvol dressuurpaard, die op een lange zijde er een passage uitfloept, nog net niet met twee hoefjes in zijn neus :+
Ik nodig die mensen die zeggen dat rust en geduld de sleutel zijn en dat het niet gaat om lef, uit om eens op hem te komen rijden. Je zal er niet af vallen, dat heeft Gert hem inmiddels wel afgeleerd, maar zodra jij lekker relaxed een rondje wil gaan tuffen, ben je hem wel kwijt ;) .

Conclusie: Het ene paard is het andere niet. Het ene 'probleem'paard is het andere niet. Voor sommige paarden is Gert nou eenmaal de beste manier.

M_D_H

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:01

Laten we ook even realistisch blijven.
Wij fokken niet alleen steeds temperamentvollere paarden, maar we willen daarna ook nog eens paarden die mee denken, snel zijn, handig zijn en slim.
Zodat het dier in de sport al die kwaliteiten kan gebruiken.

De dieren worden dus steeds slimmer en het karakter steeds lastiger.
Vaak zit een foutje in een klein hoekje en dit soort paarden maken daar handig gebruik van...

Hoe beter de paarden worden, hoe minder ruiters er mee kunnen rijden Hoe meer werk Gert krijgt...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:06

Gert heeft jouw paard gecorrigeerd, Gruis. Niet ingereden. En dat is wezenlijk wat anders.

Rust en geduld zegt weinig over de kwaliteit van de africhting en dat kunnen wij vanaf bokt niet beoordelen. Dat je een paard de tijd voor zijn leerproces geeft, wil niet zeggen dat je niet over snelle reflexen en goede zit moet beschikken, dat komt er gewoon bij.

M_D_H: meedenken is niet bepaald een eigenschap die Gert meer werk bezorgt, tenzij het inrijden/doorrijden gedaan wordt, door mensen die dat meedenken niet kunnen ombuigen in werk, die zelf niet snel, handig of slim zijn.

Maar zover ik weet, zijn gedragsproblemen, na been en ademhalingsklachten, al jaren de grootste reden dat paarden naar de slager gebracht worden.

Overigens durf ik zwaar te betwijfelen of de paarden steeds slimmer worden. Mijn ervaring is nog steeds dat ponys, met hun vaker gematigde temperament, veel intelligenter zijn dan doorgefokte paarden en ook veel beter voor zichzelf kunnen zorgen.

Mijn merrie is in bepaalde opzichten erg slim, maar vergeleken met de minis hier een echte dombo.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:12

Als ik je vertel waar hij is ingereden ben je vast verbaasd ;) . (Wil je de naam wel PBen.) Ik wil de naam niet openbaar noemen want ik weet zeker dat het voor veel paarden de perfecte stal is. Het is een stal met een zeer goede naam en ik had me geen betere stal kunnen bedenken om een paard te laten inrijden. Ze hebben het daar ontzettend goed aangepakt. Heel vriendelijk, geduldig, ze hebben er de tijd voor genomen. Overigens hebben ze alle paarden van de stal waar ik mijne gekocht heb zadelmak gemaakt, allemaal zonder problemen. Maar dit is gewoon een heel ander paard, met heeel ander temperament.
Nogmaals, ik weet bijna zeker dat als hij door Gert was ingereden, dit niet was gebeurd. Maar dat zullen we nooit weten :) .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:14

randalinpony schreef:
Gert heeft jouw paard gecorrigeerd, Gruis. Niet ingereden. En dat is wezenlijk wat anders.

Rust en geduld zegt weinig over de kwaliteit van de africhting en dat kunnen wij vanaf bokt niet beoordelen. Dat je een paard de tijd voor zijn leerproces geeft, wil niet zeggen dat je niet over snelle reflexen en goede zit moet beschikken, dat komt er gewoon bij.

M_D_H: meedenken is niet bepaald een eigenschap die Gert meer werk bezorgt, tenzij het inrijden/doorrijden gedaan wordt, door mensen die dat meedenken niet kunnen ombuigen in werk, die zelf niet snel, handig of slim zijn.

Maar zover ik weet, zijn gedragsproblemen, na been en ademhalingsklachten, al jaren de grootste reden dat paarden naar de slager gebracht worden.

Overigens durf ik zwaar te betwijfelen of de paarden steeds slimmer worden. Mijn ervaring is nog steeds dat ponys, met hun vaker gematigde temperament, veel intelligenter zijn dan doorgefokte paarden en ook veel beter voor zichzelf kunnen zorgen.

Mijn merrie is in bepaalde opzichten erg slim, maar vergeleken met de minis hier een echte dombo.

Ik weet dat meedenken alleen niet Gert meer werk bezorgd...
Maar de combinatie van dat alles doet dat wel...
Zeker met mensen die er niet mee om kunnen gaan.

En tjah, ik vind pony's ook slimmer, maar ik heb wel gemerkt dat de paarden door de jaren heen steeds een stukje slimmer worden :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:25

Haha, zou best kunnen, jammer dat de mensen dan niet mee slimmer worden. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:28

Paarden worden niet slimmer.
Wel wordt er voor de sport op bepaalde eigenschappen gefokt en dat wil nog wel eens resulteren in moeilijk te hanteren paarden voor de amateurs.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:34

Jannepauli schreef:
Wel wordt er voor de sport op bepaalde eigenschappen gefokt en dat wil nog wel eens resulteren in moeilijk te hanteren paarden voor de amateurs.

De combinatie van die eigenschappen maakt een paard toch echt slimmer...
Dus wordt het dier slimmer in mijn beleving.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:41

M_D_H schreef:
Jannepauli schreef:

En het boerenverstand sterft ook uit in de paardenwereld.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:42

Nee, een paard word niet slimmer, die combinatie van eigenschappen is voor de mens lastiger. 'slimmer' is imo vermenselijken, paarden denken heel erg simpel.

Ik denk dat mijn kleine jaarling ook veel slimmer is dan andere paarden, maar ze is vooral erg brutaal en nieuwsgierig, dat staat los van haar denkvermogen maar daardoor lijkt ze meer 'karakter' te hebben dan een suf jaarlingruintje.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:45

ardo_iggy schreef:
M_D_H schreef:

En het boerenverstand sterft ook uit in de paardenwereld.

Dat is absoluut waar.

Ruitje, misschien is slimmer inderdaad niet het juiste woord, misschien komt leergieriger beter in de buurt van wat ik bedoel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:55

Ik zou eerder zeggen, sensitiever, veel hoger arousalniveau, daardoor veel meer op de toppen van emoties levend (als er hier een fanfare naast wei speelt, rennen de minis 4 rondjes. Daarna gaan ze staan vreten. Mijn grote merrie blijft rennen, is dan doornat van het angstzweet, en komt niet tot rust. Ze zou zich doodlopen. Zelfs de dagen na zon evenement blijft ze heel veel langs de draad ijsberen en is van slag. Dat karakter is extreem, maar niet buitengewoon onder moderne sportpaarden. Toch was dat paard tijdens het inrijden doodbraaf.
Veel sneller overprikkeld, veel sneller angstig. Je krijgt er hele heftige paarden van, die veel meer de neiging hebben om die heftigheid om te zetten in heftige bewegingen.

Dit soort paarden is ook heel snel bang, een 'gaatje' dat die angst doorbreekt, bijvoorbeeld omdraaien en daar niet in belet worden, of je ruiter eraf gooien, zodat de druk wegvalt, is voor deze paarden zon ontzettende ontlasting van druk en angst dat het ook DIRECT een leerervaring wordt.

Voeg daarbij het atletische vermogen, de vlugge reflexen (die ook voortkomen uit die grote prikkelgevoeligheid, maar daar komt ook heel snel afgeleid zijn uit voort) en het is logisch dat een HTK ruiter hier snel mee in de problemen komt...

Goede nieuws is wel, als je zulke paarden iets goed leert, zullen ze altijd naar de zekerheid blijven zoeken die dat opriep en dat is dan meewerkend. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:02

randalinpony schreef:
Ik zou eerder zeggen, sensitiever, veel hoger arousalniveau, daardoor veel meer op de toppen van emoties levend (als er hier een fanfare naast wei speelt, rennen de minis 4 rondjes. Daarna gaan ze staan vreten. Mijn grote merrie blijft rennen, is dan doornat van het angstzweet, en komt niet tot rust. Ze zou zich doodlopen. Zelfs de dagen na zon evenement blijft ze heel veel langs de draad ijsberen en is van slag. Dat karakter is extreem, maar niet buitengewoon onder moderne sportpaarden. Toch was dat paard tijdens het inrijden doodbraaf.
Veel sneller overprikkeld, veel sneller angstig. Je krijgt er hele heftige paarden van, die veel meer de neiging hebben om die heftigheid om te zetten in heftige bewegingen.

Dit soort paarden is ook heel snel bang, een 'gaatje' dat die angst doorbreekt, bijvoorbeeld omdraaien en daar niet in belet worden, of je ruiter eraf gooien, zodat de druk wegvalt, is voor deze paarden zon ontzettende ontlasting van druk en angst dat het ook DIRECT een leerervaring wordt.

Voeg daarbij het atletische vermogen, de vlugge reflexen (die ook voortkomen uit die grote prikkelgevoeligheid, maar daar komt ook heel snel afgeleid zijn uit voort) en het is logisch dat een HTK ruiter hier snel mee in de problemen komt...

Goede nieuws is wel, als je zulke paarden iets goed leert, zullen ze altijd naar de zekerheid blijven zoeken die dat opriep en dat is dan meewerkend. :)

Dat dus...
Je verwoord het een stuk beter dan ik op dit moment :').

Maar inderdaad, zo snel alsdan ze iets positiefs aanleren leren ze ook iets negatiefs aan...
En probeer dat er dan maar eens uit te krijgen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:07

Wat ik me afvraag, zijn die paarden ook gewoon leuk, lief en braaf bij hun eigen eigenaar nadat Gert er op is geweest? Ik kan me heel goed voorstellen dat het paard dan bij Gert misschien na een tijdje zo mak als een lammetje is, maar bij de eigen eigenaar weer net zo vervelend is als altijd. Zo heb ik een keer een paard ingereden die volgens eigenaar een draak was, bij mij was het een schatje en echt niet moeilijk, maar eigenaar ging er weer op nadat ik paard getraind had en het was weer een draak. Dat paard is nu bij iemand waar hij net zoals bij mij ontzettend lief is, hij had alleen de juiste persoon nodig.. Ik denk dat de eigenaren van de paarden die bij Gert komen vaker een groter probleem zijn dan het paard zelf. En tuurlijk is dat niet altijd zo, ik geloof best dat er ook genoeg paarden zijn die iemand als Gert nodig hebben, en even doorgepakt moeten worden en het is goed.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:17

Je kan bij Gert kiezen wat je wilt, alleen mak maken of het hele pakket.
Bij het hele pakket neemt hij ook de ruiter mee. Die moet dan een aantal keren onder zijn begeleiding het paard rijden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:20

bruintje123 schreef:
Nee hoor niet alles staat op bokt.
Maar meerdere melden hier dat ze het beter kunnen en die zitten al op bokt.
Dus dan had iedereen die hier toch wel al gekend door de geweldige mond op mond reclame?
<SNIP>

_O- Gegeven het feit hoe mensen op Bokt in dit soort topics met elkaar omgaan kan ik iedereen die ergens goed in is of dat denkt te zijn alleen maar adviseren om dat vooral NIET hier bekend te maken.

Het is hier Oer-Hollands: steek je hoofd boven het maaiveld/verkondig een afwijkende mening en de beesten in de kudde verpletteren elkaar bijna in hun haast om je hoofd eraf te hakken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:22

Ik denk dat Gert veel te handig is. Zo'n paard pak je niet maar zo even over na 1 keer rijden.

Het is niet mijn manier van zadelmak maken, maar dat is omdat ik er meteen naast zou liggen bij een gekke sprong en omdat het gewoon niet nodig is om het zo snel te doen. Op mijn manier is vast ook genoeg aan te merken.

En een groen paard zadelmak maken is simpel. Hebben ze al slechte ervaringen opgedaan, dan moet je een manier zien te vinden om het aangeleerde gedrag te doorbreken en het goede gedrag te bevestigen. Stuk ingewikkelder. Gert moet maar zo op een onbekend paard stappen voor een heel publiek en het lukt hem ook nog. Ik zou het niet durven, niet willen en niet kunnen. Gert is in mijn ogen wel een echte vakman. Doet me een beetje denken aan de Cesar Milan discussie. Het wordt al snel zielig gevonden en het is wellicht ook niet nodig om de normale (niet-probleemgevallen) zo aan te pakken, maar zonder deze personen zou het wellicht ook veel slechter aflopen met een deel van die honden of paarden.

*edit: woordje vergeten
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 03-02-15 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:23

finnens schreef:
Wat ik me afvraag, zijn die paarden ook gewoon leuk, lief en braaf bij hun eigen eigenaar nadat Gert er op is geweest? Ik kan me heel goed voorstellen dat het paard dan bij Gert misschien na een tijdje zo mak als een lammetje is, maar bij de eigen eigenaar weer net zo vervelend is als altijd. Zo heb ik een keer een paard ingereden die volgens eigenaar een draak was, bij mij was het een schatje en echt niet moeilijk, maar eigenaar ging er weer op nadat ik paard getraind had en het was weer een draak. Dat paard is nu bij iemand waar hij net zoals bij mij ontzettend lief is, hij had alleen de juiste persoon nodig.. Ik denk dat de eigenaren van de paarden die bij Gert komen vaker een groter probleem zijn dan het paard zelf. En tuurlijk is dat niet altijd zo, ik geloof best dat er ook genoeg paarden zijn die iemand als Gert nodig hebben, en even doorgepakt moeten worden en het is goed.

Die van mij wel. Of ja, een simpel boerenpeerd wordt het natuurlijk nooit, het is nog steeds een zenuwpees, schrikkerig en maakt van elke gelegenheid gebruik. Maar hij loopt nu wel mooi Z :) . Gert heeft voor mij de scherpe kantjes eraf gehaald en heeft hem geleerd dat het bokken geen zin heeft. Inmiddels heb ik hem alweer 4 jaar terug en is ie nooit meer zo uit z'n dak gegaan.
Ik kan niet voor alle paarden spreken, maar voor de mijne heeft het zeker geholpen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:23

finnens schreef:

Ach het soort eigenaren dat bij Gert is geweest zoals Jeroen Dubbelman zullen vast niet zo'n groot probleem zijn voor het paard. Leuke theorie hoor, maar je etaleert hier wel hoe weinig kennis je hebt over deze man.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:26

Ik vind het voor veel paarden een goede methode. Dat het op een show gebeurt heb ik mijn twijfels over. Jaren geleden ben ik bij gert thuis geweest. Een vierjarige die we niet zadelmak kregen, erg dominant en sterk. Bij de eigenaar de eerste vier jaar aan huis gestaan en ik denk teveel watten gelegd. Gert is na een paar rondjes longeren op gestapt en heeft hem naar voren gereden plus het stuur erop gezet, daarna is hij wezen uitstappen in het bos. Alles gebeurde eerlijk en met wederzijds respect. Paard heeft er een week gestaan en daarna super fijn dier

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:36

paardjes123 schreef:
Ik vind het voor veel paarden een goede methode. Dat het op een show gebeurt heb ik mijn twijfels over. Jaren geleden ben ik bij gert thuis geweest. Een vierjarige die we niet zadelmak kregen, erg dominant en sterk. Bij de eigenaar de eerste vier jaar aan huis gestaan en ik denk teveel in de watten gelegd. Gert is na een paar rondjes longeren op gestapt en heeft hem naar voren gereden plus het stuur erop gezet, daarna is hij wezen uitstappen in het bos. Alles gebeurde eerlijk en met wederzijds respect. Paard heeft er een week gestaan en daarna super fijn dier

En ik denk dat dat dik gedrukte bij veel paarden het geval is. Ze moeten al vanaf jongs af aan, volgens de meeste bokkers elke week door de handen. Terwijl dit helemaal niet nodig is, als je ze in een goede opfok doet. Waar jonge en oudere paarden samen in een groep staan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:40

FriesWytske schreef:
paardjes123 schreef:
Ik vind het voor veel paarden een goede methode. Dat het op een show gebeurt heb ik mijn twijfels over. Jaren geleden ben ik bij gert thuis geweest. Een vierjarige die we niet zadelmak kregen, erg dominant en sterk. Bij de eigenaar de eerste vier jaar aan huis gestaan en ik denk teveel in de watten gelegd. Gert is na een paar rondjes longeren op gestapt en heeft hem naar voren gereden plus het stuur erop gezet, daarna is hij wezen uitstappen in het bos. Alles gebeurde eerlijk en met wederzijds respect. Paard heeft er een week gestaan en daarna super fijn dier

En ik denk dat dat dik gedrukte bij veel paarden het geval is. Ze moeten al vanaf jongs af aan, volgens de meeste bokkers elke week door de handen. Terwijl dit helemaal niet nodig is, als je ze in een goede opfok doet. Waar jonge en oudere paarden samen in een groep staan.

Vooral dat laatste is wel een hekel punt.
Nu is het vaak zo dat veulens afgespeeld worden en dan met leeftijdgenootjes in een griep worden gezet. Diegene de dan de leider is heeft nooit geleerd iemand boven zich te hebben en zal dat ook niet zo makkelijk accepteren.
Terwijl paarden die dat wel gehad hebben al een stukje makkelijker zijn in dat opzicht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:41

Helemaal waar M_D_H. :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:45

Ik ben het in grote lijn wel eens met Randalin's post hierboven - ik zie al jarenlang met lede ogen aan dat de kwaliteit van sportpaarden de grenzen opzoekt, terwijl het nivo van de ruiters niet op gelijke tred meegaat. En als je als gemiddeld ruiter zo'n hete knar onder je kont krijgt, dan helpt daar geen lieve Gertje meer aan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:53

Hermelientje schreef:
finnens schreef:

Ach het soort eigenaren dat bij Gert is geweest zoals Jeroen Dubbelman zullen vast niet zo'n groot probleem zijn voor het paard. Leuke theorie hoor, maar je etaleert hier wel hoe weinig kennis je hebt over deze man.

Het zijn natuurlijk lang niet altijd Dubbeldams die bij Gert aankloppen... En de Sjiem was ook een heel apart gevalletje (ik heb er hier een nichtje van. :+ )

http://www.staldesjiem.nl/paarden/

In grote lijnen denk ik wel dat wat Finn hier schrijft klopt. De meeste problemen worden door mensenfouten veroorzaakt.

Jij kan wel leuk het paard corrigeren, maar als de eigen ruiter het dier dan weer 'triggert', tja. Dan is nazorg om die ruiter bij te scholen wel handig hoor.

Ik heb paarden gereden waarvan ik de derde ruiter was die een bepaald probleem aanpakte. Tussendoor werd er dan zelf aangekloot.
Echt, je kan ze beter rauw uit de opfok krijgen.