Documentaire Totilas donderdag te zien op Nederland 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:46

Jans schreef:
Ik meende dat ze in de docu zeiden dat de laatste blessure ook door het dekken kwam, achterhandblessure :j

ja spronggewricht, volgens Sjef een hele ernstige blessure...twijfel niet aan zijn eerlijkheid daarin.

essie_blue

Re: Documentaire Totilas donderdag te zien op Nederland 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:59

Inderdaad Linda, Sjef lijkt me een hele eerlijke! :) Die is nogal 'straight to the point' volgens mij :')

Wat ik daarom wel apart vond, was dat stuk over de Pfeiffer van Rath. Daar keek Sjef ook even weg.

Ben wel blij voor het paard dat het allemaal weer beter gaat, geen blessures meer en lekker aan het werk en op wedstrijd.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:15

Gevonden: "2-2-2010: Door de enorme vraag naar sperma van Totilas is er door zijn eigenaren ‘Moorland Stables’, in goed overleg met ruiter Edward Gal besloten Totilas dit seizoen al beperkt ter dekking te stellen."

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:19

Ik ben geen voorstander van het LDR rijden, gelukkig geeft Sjef ook aan dat het slechts een onderdeel van de training is.
Kan goed dat door die opleiding het voor Rath niet meer mogelijk was om Totilas op de klassieke manier te rijden.

Los van de manier van rijden, vond ik het een mooi, maar wel ietwat gekleurd overzicht van het wel en wee van Totilas van jong paard tot nu.

Ik zie in de 'boze' stiefmoeder een zeer enthousiaste Penny, die zelf ook goed kan sturen en de mazzel heeft genoeg geld te hebben om een paard als Totilas te kopen.
Snap ook best de overmoedige blijdschap toen ze hem net hadden.

In de wat mindere tijden zal ze ongetwijfeld minder blij geweest zijn, maar ondanks dat hij qua dekkingen al flink geld in het laatje heeft gebracht, zijn ze onverminderd doorgegaan met sleutelen aan zijn gezondheid.
Ik denk dat kosten nog moeite gespaard zijn om er toch wat van te maken, incl. eens een keer goed slikken en bij Sjef aan kloppen.
Ik denk dat zowel Rath als stiefmoeder over een behoorlijke dosis doorzettingsvermogen beschikken.

Verder vind ik de hele discussie rondom de docu echt vermakelijk :D

Ik deed vandaag een rondje ruitersportzaken (dure hobby trouwens) en ook daar was men er vol over.
Van een man die beweerde ooit versierd te zijn door Gal tot een vrouw die op geheimzinnige toon stond te vertellen dat ze van de dierenarts van Totilas had gehoord dat hij geopereerd was nadat ie van de dekbok was gekukeld.
Maar dat mocht niet verder verteld worden hoor :+

Ik smul er van :P het zou een prachtige soap zijn, jammer dat het paard toch wel lijdend voorwerp is.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:47

vur schreef:
Wat ik me wel afvraag: bij Edward dekte hij niet. Volgens mij wel even geprobeerd (of overwogen), maar is uiteindelijk volledig voor de topsport gekozen. Ik vroeg me toen al af waarom en nu vraag ik me dat nog steeds af.

.

Hij dekte het laatste jaar wel degelijk en ook niet kinderachtig weinig ondanks de selectiecriteria.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:42

Voor degene die het hebben gemist en ziggo hebben, je kan m via het menu zo terug kijken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:12

bliver schreef:
hij heeft 1 jaar gedekt bij edward maar beperkt. de merries werden bekeken en uitgekozen en dan ook nog eens dekgeld van 5000.

@knakker klopt dat ie bij Rath wat dunner is aangezien het logisch is dat een paard spieren verliest als hij geblesseerd is dus dat is niks geks.

nou, ik vind juist de recente beelden van Aken dat hij daar dunner in zijn buik is.
Hij is nu weer volop in training dus zijn spieren zijn wel in orde.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 08:24

Maar Sjef Jansen gaf dat ook aan he, die vond hem nu zelf ook eigenlijk aan de dunne kant ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 08:26

Knakker schreef:
bliver schreef:
hij heeft 1 jaar gedekt bij edward maar beperkt. de merries werden bekeken en uitgekozen en dan ook nog eens dekgeld van 5000.

@knakker klopt dat ie bij Rath wat dunner is aangezien het logisch is dat een paard spieren verliest als hij geblesseerd is dus dat is niks geks.

nou, ik vind juist de recente beelden van Aken dat hij daar dunner in zijn buik is.
Hij is nu weer volop in training dus zijn spieren zijn wel in orde.

Sorry begreep je verkeerd, maar dat zei janssen ook he dat ie hem te dun vond

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:22

Hoe is het eigenlijk met het vallen van de bok bij de hengsten?
Werd gezegd dat het best vaak voorkomt..
Is het dan te glad of zo?
of zijn de hengsten zo onhandig geworden?
Ze vallen in de natuur niet van de merries, toch? _/-\o_
Heeft iemand een idee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:26

Ik denk dat er in de natuur vooral niemand langs staat om te registreren dat ie er vanaf kukelt. Als ik zie hoe de hengst bij de natuurlijke dekking (en die sprong dan nog heel voorzichtig) op sprong en dekte kan ik me voorstellen dat ze zich soms wel eens mispakken ook. :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:37

Ik heb samen met mijn vriend de gehele docu gekeken, zijn reactie (als niet-paardenmens): 'Een documentaire over heel veel geld en wat beschuldigingen'.
Daarmee vind ik dat hij het precies goed gezegd heeft. :j

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:56

zoals in de docu ook wel gezegd werd: bij dekhengsten die geblesseerd zijn is het altijd erg gemakkelijk om het dekken te noemen als oorzaak, ook als dit niet zo is. ze vallen of van de laadklep of van de dekbok.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:13

Dan moet je wel de lijn door trekken, elke blessure op bokt die op weide is ontstaan is dus ook een leugen?
Of iedereen het voordeel vd twijfel of niemand.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:40

In de natuur hebben hengsten geen topsportbaan ernaast.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:00

En heeft een merrie heupen (en achterbeentjes die kunnen trappen)

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:20

Ik denk dat in het wild is lijf van een merrie beter gevormd dan een rechte dekbok, en de hengst kan zich beter in de manen vast bijten - dan op een rechte en gladde "instrument".
Natuur is toch slimmer dan we denken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:25

Denk dat het vaak genoeg in de natuur ook mis gaat hoor. Zitten alleen wat minder consequenties aan.

Ik heb trouwens het idee dat als Rath had gezeten met een zichtbare ziekte, een gebroken been ofzo, zelfs dat nog in twijfel zou worden getrokken... :')

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:41

Jillsil schreef:
Er is toch "iets" wat er niet klopt aan het verhaal. Al die vage klachten, rare ijzers onder het paard, een ruiter wiens hart eigenlijk bij een ander paard ligt en die over enthousiaste stiefmoeder die koste wat kost het paard wil houden, ondanks dat hij niet topfit is. Misschien is het egoïsme dat dat het "iets" wat ik tussen de regels door lees en voel.

Ik hoop dat het paard zijn gezondheid en geluk weer zal vinden en mag gaan genieten in de ring. En dan stiekem hoop ik dat hij terug mag naar Nederland naar zijn vertrouwde omgeving.

ja precies! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:54

jirina schreef:
Hoe is het eigenlijk met het vallen van de bok bij de hengsten?
Werd gezegd dat het best vaak voorkomt..
Is het dan te glad of zo?
of zijn de hengsten zo onhandig geworden?
Ze vallen in de natuur niet van de merries, toch? _/-\o_
Heeft iemand een idee?

Nou de hengsten zijn na het dekken nog even in de zevende hemel en laten zich inderdaad van de merrie of dekbok afglijden zonder al te veel op te letten. :o :D Dan komt het wel eens voor dat ze zich verstappen. Bij een natuurlijke dekking is het dan ook zaak om de hengst direct achter de merrie weg te trekken, want anders krijgen ze nog een trap na. Dus ja, ze zijn na het dekken echt nog even in extase en dus een beetje onoplettend/onhandig.

Daarbij is dekken nou eenmaal behoorlijk inspannend voor hengsten, zowel fysiek als mentaal. En bij hoge inspanning zijn de risico's op blessure nou eenmaal hoger.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 06:58

bliver schreef:
zoals in de docu ook wel gezegd werd: bij dekhengsten die geblesseerd zijn is het altijd erg gemakkelijk om het dekken te noemen als oorzaak, ook als dit niet zo is. ze vallen of van de laadklep of van de dekbok.

of zoals gezegd een hoefzweer... staat los van een dekhengst, maar is ook zo'n onschuldige blessure die als "smoes" gebruikt wordt (op ieder niveau)

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:26

Erg fascinerende documentaire!

Mijn mening sluit aan bij heel veel van jullie, dat ie bij Gal had moeten blijven!
Maar een verkoop kan helaas niet worsen tegengehouden, en bind hwt mooi on te zien dat zelfs met al je geld, liefde en een goede band niet te koop is! Sneu voor toot en gal:( maar ii heb wel respect voor rath hoor!!!! Met deze negatieve belangstelling en kritiek en hoge berwachtingen.. vind ik het klasse dat hij zijn verhaal doet. En vind ik het niet gek dat hij over sommige dingen vaag doet.
Rath en Toot komen er wel! Vooral nu ze door sjef worden getraind.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:17

R12312 schreef:
vur schreef:
Wat ik me wel afvraag: bij Edward dekte hij niet. Volgens mij wel even geprobeerd (of overwogen), maar is uiteindelijk volledig voor de topsport gekozen. Ik vroeg me toen al af waarom en nu vraag ik me dat nog steeds af.

Hij dekte het laatste jaar wel degelijk en ook niet kinderachtig weinig ondanks de selectiecriteria.

Heb al in een eerder Totilas topic gezegd "Die gaat stuk aan de dekdienst". En dat blijkt uit deze documentaire ook wel. Al die kleine overbelastingskreupelheden en dan vervolgens een zwaardere blessure die direct aan het dekken te relateren was.
Dekdienst (in ieder geval zoveel als Totilas dekte) gaat niet samen met topsport.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:20

KaylOdi schreef:
Erg fascinerende documentaire!
Mijn mening sluit aan bij heel veel van jullie, dat ie bij Gal had moeten blijven!

Niet zozeer bij Gal had moeten blijven maar bij Sjef.
De docu maakt ook wel duidelijk dat het paard zijn trainingsmethode gewoon nodig had.
Alles voor wat betreft het management van zo'n paard moet gewoon kloppen tot en met de smid toe.
Natuurlijk is de band met de ruiter ook van belang, maar als je ziet hoe hij nu met Rath gaat, minder van belang dan het management erom heen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:50

Toch vond ik Totilas met Edward een mooiere combinatie. Paste gewoon beter en zag er gewoon mooier uit allemaal.