Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:18

Arabesk schreef:
Alle grote bedrijven spreken over de consument en de burger

Burger - handelt vanuit geweten, denkt na over zaken
Consument - kiest voor het goedkoopste product

Oftewel de burger is wel tegen bioindustrie en wantoestanden met dieren en voeding, maar als puntje bij paaltje komt; en de consument staat voor het schap met vlees dan legt de kipfilet van 7 euro (biologisch) het af tegen de kiloknaller.

Dus we houden het ZELF in stand die waanzin!

Ik vrees alleen dat niet iedereen het geld en of het besef heeft. Sommige mensen hebben echt niet veel geld om te kunnen kiezen. En dat zijn dan consumenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:31

chamion schreef:
Mijn reactie is betreft dit topic:
[VN] Paardenleed in Radar zorgt voor onrust bij supermarkten

De Deen heeft het heel netjes aangepakt moet ik zeggen. Ik was gisteren in de winkel en ze waren daar bezig al het paardenvlees uit de winkel te halen. Dit omdat ze niet zeker kunnen zeggen dat het vlees zonder dierenleed is. Ik vind dit heel netjes en beter dan de andere supermarkten. Die zeggen enkel dat ze de leveranciers gaan aanpakken maar blijven het vlees rustig verkopen.

Tja dat beetje paardenvlees wat in de winkels in de schappen ligt is niet zoveel... Wat rookvlees en daar houdt het vaak wel mee op. Als ze alles waar paardenvlees ín zit eruit zouden halen dan zijn de hapjes vakken direct leeg... Want juist daar zit het zoveel in...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:35

Het is overigens ook een illusie dat vlees dat voor meer geld in de schappen ligt wel goed behandeld zou zijn. En het ligt ook niet aan de prijs dat dieren mishandeld (moeten) worden. Het is wel een kwestie van vraag en aanbod, waarbij in de supermarken idd snel gekozen wordt voor de laagste prijs (onder deze en deze voorwaarden). Aan die voorwaarden wordt niet gedaan en de supermarkten vonden het wel best blijkbaar. Maar de laagste prijs kunnen bieden omhelst meer dan waar het vlees vandaan komt. Je kan op meerdere manieren kosten reduceren en het is in die zin heel goed mogelijk om alsnog vlees te kopen uit Mexico en Canada, waarbij zij er voor moeten zorgen dat de dieren wel goed behandeld worden gedurende het hele traject.

Ik hoop trouwens dat deze verontwaardiging van consument en supermarkt dusdanig terug slaat in de keten dat zelfs de killbuyers er last van hebben.

Anoniem

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:45

Dat is inderdaad zo Sammie... En ook de keuze die de consument maakt. Ik eet liever 4x in de week een stukje vlees wat ik dan haal bij een slager hier in de buurt die zijn eigen beesten slacht... Dan weet ik dat die lekker buiten gelopen hebben en een mooi leven gehad hebben. We betaal je hier natuurlijk meer voor dan in de supermarkt..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:17

Joolien schreef:
Tallie1979 schreef:
Eyes on animals heeft ook een YouTube kanaal. Hier kan je de rapportage zien waarbij wel alle misstanden te zien zijn. Ze hebben voor de tros uitzending het ergste nog weg gelaten!

Ook kan je er filmpjes zien met betrekking tot het halal slachten in Turkije en het CO2 verdoven van varkens.

Ik heb, ondanks dat het vreselijk is om te zien allemaal, bijna alle filmpjes op het kanaal gekeken.

Het is monsterlijk, bij de paarden, de koeien en ook zeker bij de varkens.

Eigenlijk is de mens een monster zoals er met dieren wordt omgesprongen. Ik ben blij dat ik weinig vlees eet en daarbij ook biologisch. Halal eet ik al jaren niet meer!

Ik vind leeuwen eigenlijk ook monsters. Oh en tijgers, en beren, en jaguars. Die verdoven hun vlees ook nooit. :+

Een opmerking die nergens over gaat joolien..
Leeuwen, tijgers e.d. vangen hun vlees zelf.. In het wild, om te overleven.. Zullen we alle koeien, kippen en varkens ook buiten laten rennen.. Zodat ze een goed en vrij leven hebben..?

En dan gaan we 's avonds na het werk met een speertje erachteraan.. 2 vliegen in een klap.. 1.. Dan verkort je de lijdensduur van je "prooi" van enkele dagen naar enkele minuten.. En 2.. Er zullen een stuk minder vleeseters zijn.. :p

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:56

Waar ik erg onder de indruk van ben is het besef dat dit vlees kennelijk het goedkoopste van het goedkoopste is wat er te halen valt. Dat er rommel uit roemenië kwam, dan neem je nog de status van het land er bij mee. Maar Canada, Argentinië, de VS... Ik ben er echt stil van.

Heel bot gezegd, is het dan echt duurder om de paarden te drenken dan om afgekeurde dieren heen en weer te rijden tussen verzamelstation en grens? Ik ben nog zo naief om te denken dat een dier wat in redelijke conditie is meer oplevert dan een wrak. Kennelijk brengt het zó bizar weinig op...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:03

Joolien schreef:
Tallie1979 schreef:
Eyes on animals heeft ook een YouTube kanaal. Hier kan je de rapportage zien waarbij wel alle misstanden te zien zijn. Ze hebben voor de tros uitzending het ergste nog weg gelaten!

Ook kan je er filmpjes zien met betrekking tot het halal slachten in Turkije en het CO2 verdoven van varkens.

Ik heb, ondanks dat het vreselijk is om te zien allemaal, bijna alle filmpjes op het kanaal gekeken.

Het is monsterlijk, bij de paarden, de koeien en ook zeker bij de varkens.

Eigenlijk is de mens een monster zoals er met dieren wordt omgesprongen. Ik ben blij dat ik weinig vlees eet en daarbij ook biologisch. Halal eet ik al jaren niet meer!

Ik vind leeuwen eigenlijk ook monsters. Oh en tijgers, en beren, en jaguars. Die verdoven hun vlees ook nooit. :+

Kan je je opmerking toelichten? Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen namelijk. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:21

wittepit schreef:
Waar ik erg onder de indruk van ben is het besef dat dit vlees kennelijk het goedkoopste van het goedkoopste is wat er te halen valt. Dat er rommel uit roemenië kwam, dan neem je nog de status van het land er bij mee. Maar Canada, Argentinië, de VS... Ik ben er echt stil van.

Heel bot gezegd, is het dan echt duurder om de paarden te drenken dan om afgekeurde dieren heen en weer te rijden tussen verzamelstation en grens? Ik ben nog zo naief om te denken dat een dier wat in redelijke conditie is meer oplevert dan een wrak. Kennelijk brengt het zó bizar weinig op...

Ik krijg de indruk dat de slachters het wel zo makkelijk vinden, een uitgehongerd paard met lege ingewanden zonder "rommel" erin: minder ongeboren mest af te voeren... :(
Maar dat ze zo'n paard ook nog uit laten drogen, ze zijn gek... er is best een systeem met drinkgoten te regelen, die van buitenaf te vullen zijn, als die wagen zonodig verzegeld moet blijven. Dan blijven er ook meer paarden op de been, dat willen ze toch?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:27

Ik heb de beelden ook gezien, en ik wist natuurlijk dat er dierenleed is, en het is voor mij ook niet erger omdat het paarden zijn. Ik woon op de boerderij, melkveehouderij, en wij gaan hier goed met onze koeien om. Zo af en toe gaat er hier ook een koe of pink weg naar het slachthuis, vaak eten wij dan het vlees van onze koe. Ook onze koeien worden op de ''goede'' manier geslacht.

Wat ik hier mee wil zeggen,zoals andere ook zeiden, dit gebeurt niet alleen met paarden, ook met e kippen en varkens en koeien en ander vee. Alle dieren verdienen om goed behandeld te worden. Ook in de vee wagen en in het slachthuis.

Ik zou wel willen weten waar het paardenvlees van Nijkerk (paardenslachter) heen gaat. Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik ben daar ook geweest en gezien hoe daar geslacht word, op die manier en van dat slachthuis zou ik wel paardenvlees willen eten. Maar als ik weet dat het vlees uit buitenland komt, nee dankje. Klinkt misschien wat overdreven, maar als je kon kiezen wat voor vlees op wat voor manier werd behandeld/geslacht...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:35

Dus dames gewoon straks je eigen paard in de vriezer, dan weet je wat je eet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:44

Wat mij nog het meest schokt is dat mensen zich nog steeds verdedigen met een klein budget voor de aankoop van vlees. Sorry maar dat vind ik zo'n egoïstische insteek. Weet je niet dat dit soort dingen gebeuren oké maar na het zien van deze beelden nog steeds zo denken snap ik echt niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:58

Moet je eens in de bijstand zitten waarbij je 3 opgroeiende kinderen moet voeden. :)

Waarom zou je trouwens bijv. 10 euro voor vlees moeten betalen als je het ook voor 8 euro ergens kan halen. Vooropgesteld dat beiden soorten vlees gelijkwaardig zouden zijn (zonder mishandeling).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:02

Dan nog vind ik het geen excuus om vlees te eten waar zo'n gruwel aan vooraf is gegaan. Vlees eten is geen noodzaak. En als je in de bijstand zit wil dat niet zeggen dat je je kinderen geen normen en waarden mee geeft.
Ik vind dat je hiermee het signaal afgeeft van: wij hebben weinig dus wij kunnen en hoeven er niks aan doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:06

Sammie schreef:
Waarom zou je trouwens bijv. 10 euro voor vlees moeten betalen als je het ook voor 8 euro ergens kan halen. Vooropgesteld dat beiden soorten vlees gelijkwaardig zouden zijn (zonder mishandeling).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:09

Maar we hebben het hier toch niet over vlees wat op een normale manier op de markt is gekomen? En niemand zegt dat je niet goedkoper kan kopen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:25

Arabesk schreef:
Alle grote bedrijven spreken over de consument en de burger

Burger - handelt vanuit geweten, denkt na over zaken
Consument - kiest voor het goedkoopste product

Oftewel de burger is wel tegen bioindustrie en wantoestanden met dieren en voeding, maar als puntje bij paaltje komt; en de consument staat voor het schap met vlees dan legt de kipfilet van 7 euro (biologisch) het af tegen de kiloknaller.

Dus we houden het ZELF in stand die waanzin!

Hier zit zeker een kern van waarheid in. Ik ben zelf van mening dat de overheid en/of supermarkten hier dus keuzes moeten gaan maken! Want het blijkt al jaren dat wij dit dus niet zelf gaan doen...

Als de veehouders dan ook nog een paar centen meer kunnen krijgen willen die vast wat meer moeite doen om alles zo diervriendelijke mogelijke te produceren. Vaak kunnen zij ook niet anders...

Ik doel hier dan even over de bio-industrie in het algemeen. Maar het woordje biologisch geeft ook geen garantie.

Ik hoop dat deze verschrikkelijke omstandigheden voor de paardenvlees productie uit hogerhand aangepakt gaan worden door zeer strenge sancties en het herzien van gestelde regelgeving...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:40

chamion schreef:
Mijn reactie is betreft dit topic:
[VN] Paardenleed in Radar zorgt voor onrust bij supermarkten

De Deen heeft het heel netjes aangepakt moet ik zeggen. Ik was gisteren in de winkel en ze waren daar bezig al het paardenvlees uit de winkel te halen. Dit omdat ze niet zeker kunnen zeggen dat het vlees zonder dierenleed is. Ik vind dit heel netjes en beter dan de andere supermarkten. Die zeggen enkel dat ze de leveranciers gaan aanpakken maar blijven het vlees rustig verkopen.

De supermarkten weten donders goed dat er iets niet in de haak is, want waarom zoveel geheimzinnigheid? en of ze niet te woord willen staan en of niet telefonisch te woord willen staan.

Mooi dat De Deen er wel wat aan doet.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:51

Ik kan het heel moeilijk begrijpen dat het goedkoper is om vlees te importeren vanuit de andere kant van de wereld dan hier in NL te slachten en te verwerken.

Dat de agrarische sector zo aan banden ligt in NL, is overduidelijk.
Misschien dan toch weer meer toestaan in NL?
Want het lijkt haast alsof de overheid het hele boeren om zeep wil helpen.

Ik heb liever vlees uit NL en ik denk velen met mij na deze reportage.
Dan weten we hoe er mee is omgegaan, waar het vandaan komt en is misschien ook goed voor weer wat banen erbij.
Ruimte zat in Groningen en Friesland, denk ik zo?
Weiden, stalgebouwen, slachthuis, koel/vrieshuis als districenter; vrachtwagens voor vervoer naar de districenters van de supers en klaar!
Mja, ik zal weer te simpel denken... :roll:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:53

MarvanTom schreef:
Ik kan het heel moeilijk begrijpen dat het goedkoper is om vlees te importeren vanuit de andere kant van de wereld dan hier in NL te slachten en te verwerken.

Dat de agrarische sector zo aan banden ligt in NL, is overduidelijk.
Misschien dan toch weer meer toestaan in NL?
Want het lijkt haast alsof de overheid het hele boeren om zeep wil helpen.

Ik heb liever vlees uit NL en ik denk velen met mij na deze reportage.
Dan weten we hoe er mee is omgegaan, waar het vandaan komt en is misschien ook goed voor weer wat banen erbij.
Ruimte zat in Groningen en Friesland, denk ik zo?
Weiden, stalgebouwen, slachthuis, koel/vrieshuis als districenter; vrachtwagens voor vervoer naar de districenters van de supers en klaar!
Mja, ik zal weer te simpel denken... :roll:

Mee eens! helaas denk ik ook misschien te simpel....?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:07

Citroen22 schreef:
Ik heb de beelden ook gezien, en ik wist natuurlijk dat er dierenleed is, en het is voor mij ook niet erger omdat het paarden zijn. Ik woon op de boerderij, melkveehouderij, en wij gaan hier goed met onze koeien om. Zo af en toe gaat er hier ook een koe of pink weg naar het slachthuis, vaak eten wij dan het vlees van onze koe. Ook onze koeien worden op de ''goede'' manier geslacht.

Wat ik hier mee wil zeggen,zoals andere ook zeiden, dit gebeurt niet alleen met paarden, ook met e kippen en varkens en koeien en ander vee. Alle dieren verdienen om goed behandeld te worden. Ook in de vee wagen en in het slachthuis.

Ik zou wel willen weten waar het paardenvlees van Nijkerk (paardenslachter) heen gaat. Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik ben daar ook geweest en gezien hoe daar geslacht word, op die manier en van dat slachthuis zou ik wel paardenvlees willen eten. Maar als ik weet dat het vlees uit buitenland komt, nee dankje. Klinkt misschien wat overdreven, maar als je kon kiezen wat voor vlees op wat voor manier werd behandeld/geslacht...

Die keus heb je in principe wel... gewoon geen paardenvlees meer in de supermarkt kopen, maar bij slagers. De slagers dié het hebben (want dat zijn er niet zo heel veel) weten waar het vlees vandaan komt, en dat kun je dus gewoon vragen.

Zo heb ik ook gevraagd waar mijn laatst aangekochte paardenbiefstukje vandaan kwam. (ik hoopte nog op Nijkerk maar dat was het toch niet haha)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:11

Ik ben het boek aan het lezen 'Hoe duur was de suiker', heb vorig weekend de minserie ervan gezien, en in dit geval kan ik alleen maar denken:

'Hoe duur is het paardenvlees'

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:23

doe de biologische slager, hun kwaliteits vleesvervangers bieden een redelijk alternatief,
dit gedoe rondom fout vlees duurt nog wel even voort...

Linda_vm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:53

Grote bedrijven volgen '' woord statistieken' van social media. Zolang dit op de social media vaak terugkomt doen ze iets..en over n half jaar zijn we terug bij af..TENZIJ het onderwerp van gesprek blijft. Dus..sja...de wekker zetten en over n half jaar weer filmpjes ed gaan delen ?

de onrust bij de supermarkten gaat over imago en omzet..en niet heel veel over dierenleed. TENZIJ de 'camera' erop blijft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:18

Sammie schreef:
Moet je eens in de bijstand zitten waarbij je 3 opgroeiende kinderen moet voeden. :)

Natuurlijk haal je dan het goedkoopste, maar het gaat er hier om dat men mishandeld vlees koopt omdat je het anders niet kan betalen.

Ik snap het ook niet hoor, vegetarisch koken is in de regel goedkoper dan vlees :) waarom denk je dat vlees vroeger een luxeproduct was?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:54

Vind het heel goed dat de supermarkten zeggen (als het al waar is) dat ze er iets tegen gaan doen.
Ben nu de filmpjes van Eyes on Animals op youtube aan het opzoeken en ga ze ook allemaal bekijken, want in de uitzending hadden ze de ergste stukken nog achterwege gelaten..