Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:11

FelineNanet schreef:
http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/laats ... mishandeld

Gelukkig had ze wel nog even tijd om het ja-woord te geven :j

Paardje ziet er trouwens hier aardig rond uit

Er is dan ook nergens gezegd dat het paard graatmager geweest is, enkel de schade in de mond en wonden van de sporen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:13

xAnthea schreef:
FelineNanet schreef:
http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/laats ... mishandeld

Gelukkig had ze wel nog even tijd om het ja-woord te geven :j

Paardje ziet er trouwens hier aardig rond uit

Er is dan ook nergens gezegd dat het paard graatmager geweest is, enkel de schade in de mond en wonden van de sporen.

Dan zou ik het filmpje nog eens kijken ;) Volgens de universiteit gent was hij ondervoed namelijk :)

xAnthea

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:14

Oh, ik had het filmpje niet eens gezien, ik dacht dat er wel hetzelfde in gezegd ging worden als in de OP stond :j Mijn excuses, dan heb ik niets gezegd :)

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:38

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:44

Goh, sinds wanneer is de zitting al geweest en is er uitgewezen dat het een onterechte beschuldiging is?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:06

Air schreef:
Goh, sinds wanneer is de zitting al geweest en is er uitgewezen dat het een onterechte beschuldiging is?

Air: ik wacht toch nog steeds op de links van de trainingsfilmpjes die bij Academy Bartels gemaakt zijn... Je had het zelfs over méér dan 1 filmpje, dus een link is wel mogelijk toch??

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:13

Laatst bijgewerkt door Adrian op 24-03-14 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:18

joostsmits schreef:
Helaas kon U2 zijn verwachting niet waarmaken. In een professionele omgeving zoals The Academy pretendeert te zijn, had dit al veel eerder opgemerkt moeten worden. Dat had mogelijk veel ellende voor het paard en frustratie bij de eigenaar kunnen voorkomen.
Maar ruim 1000 euro per maand stalgeld is natuurlijk niet niks. En ook voor The Academy was het hemd nader dan de rok.
Bovendien was U2, anders dan de familie Bartels ons nu wil laten geloven, meer dan zo maar een pensionpaard.
U2 behoorde tot de entourage van The Academy waar ze mooie sier mee maakten.
Enkele jaren geleden nog gaf Imke Bartels een show op Indoor Brabant met dit paard. Verder lezen we op de website van The Academy dat U2 onder Mischa Koot, instructrice van The Academy, onder leiding van Imke Bartels wordt opgeleid voor de Grand-Prix.

Dus de manier waarop de familie Bartels nu reageert op de aantijgingen van Lonneke Engel is tamelijk hypocriet. Ze hebben boter op hun hoofd.
Hun Academy is in de sprookjeswereld van de hedendaagse dressuur het mooiste sprookjespaleis. Als je er voor kiest om nagenoeg uitsluitend paarden van anderen te trainen die daar heel veel geld voor betalen, dan loop je risico.
Ordinair ondernemersrisico. Als je dan je gat verbrand moet je op de blaren zitten.

Schijnt toch nog steeds lastig te zijn het onderscheid te maken tussen een paard wat officieel in training staat bij Imke of een pensionpaard wat op persoonlijke titel door Mischa Koot gereden wordt. En ja: Mischa is daar instructrice, maar in die hoedanigheid reed ze hem niet... U2 was haar 'verzorgpaard' om maar even in Penny of Bokt termen te blijven. Juridisch is dat toch iets anders. En ja, met een verzorgpaard mag je les krijgen van een instructrice, wat in dit geval kennelijk Imke was. Dat is toch wel een wezenlijk verschil. Lonneke Engels kan dus ook alleen Mischa en/of Danielle aanklagen en niét Academy Bartels. En die 1000 euro stalgeld is ook precies dat. Maar dat weet je als Lonneke Engels zijnde na 3 jaar wel. Dan had ze hem gewoon op een andere stal moeten zetten, maar 3 jaar lang was dat kennelijk geen probleem...

Dat Imke hem 1 of 2 keer geleend heeft voor een show is niet zo heel bijzonder: dat doen ze wel vaker met paarden en altijd met toestemming van de eigenaar. Maak je dan goede sier met zo'n paard? Als je commercieel denkt is het onlogisch om U2 mee te nemen toch? Immers staan er ook paarden voor de verkoop en als je echt commercieel bezig bent neem je die mee en niet je pensionpaard.

Dus termen als hypocriet en boter op hun hoofd gaan me wel echt veel te ver: dat impliceert boze opzet en verborgen agenda's en zo zijn ze bij Bartels simpelweg niet.
Laatst bijgewerkt door Netje op 24-03-14 00:24, in het totaal 2 keer bewerkt

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:18

Er is ergens ook een training/kur gefilmd met micha, staat op youtube. Zou de link even moet opzoeken, misschien dat die daar in de bak is(?)

Waarvoor kunnen ze the academy aanklagen? Er is wel gezegd dat ze de academy en micha aanklagen. Micha neem ik aan voor de kaak/mondschade, maar waarvoor bartels zelf?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:22

Adrian schreef:
Misschien deze filmpjes ?

Nee dit is het berichtje van Air:

Wat ik zo raar vind is dat iedereen, en zijzelf ook, Academy Bartels als zeer diervriendelijk bestempelt terwijl er op trainingsfilmpjes toch duidelijk gezaag in de mond te zien is... dat valt bij mij totaal niet onder diervriendelijk eigenlijk.

dan impliceert dit dat er trainingsfilmpjes zijn van mensen van Academy Bartels die totaal dieronvriendelijk zijn (en dat gaat niet specifiek over U2, want die is niet door 'Bartels' getraind). Die wil ik dan graag zien

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:27

@netje. Ik heb ze net opgezocht op youtube en geplaatst eindje terug !

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:38

Adrian schreef:
@netje. Ik heb ze net opgezocht op youtube en geplaatst eindje terug !

Sorry, dat heeft elkaar net gekruist ! Het 3e en 4e filmpje is een andere ruiter op U2 (Bregje nogwat) bij een andere stal, dus heeft weinig te maken met Bartels lijkt me. Verder ben ik toch weinig dieronvriendelijks tegengekomen in de filmpjes...

En heb nog steeds het idee dat Air bedoelde dat er bij Bartels niet erg diervriendelijk getraind wordt en daarvan wil ik dan graag de filmpjes zien :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 06:31

Ik zie helemaal niets dieronvriendelijks in die filmpjes.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:03

Netje als je het zo belangrij vindt had je ook zelf op zoek kunnen gaan natuurlijk. Daarnaast houd ik er niet zo van als mensen woorden gaan verdraaien.
De filmpjes staan niet meer tussen mijn geschiedenis maar 1 ervan was het profiel van Imke Bartels. Als je dat zelf kan opzoeken graag, want dat doet verder niets ter zake in het topic gezien het niet over U2 gaat. Ik vraag immers ook niet om trainingsfilmpjes waarbij ze niet in de mond zitten te zagen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:11

joostsmits: Dus dat mevrouw Engelen een paard heeft gekocht wat dus niet zo talentvol was als ze misschien dacht, dat is dan nu ineens de schuld van de familie Bartels, want zij hadden dat moeten zien? :+ Althans zo komt het op mij over, want ik lees in het stuk niks over de daadwerkelijke 'aanklacht', de plekken van de sporen en de beschadiging (om het zo maar te noemen) aan de kaak, want daar ging het om, niet over het feit of het paard al dan niet succesvol genoeg was voor het geld en dat Bartels dat had moeten zien..

Kan op die filmpjes ook niks dieronvriendelijks vinden..
Daarbij ging het om trainingsfilmpjes die onvriendelijk zouden zijn toch? Dan kan je aan wedstrijdfilmpjes toch weinig aflezen :+

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:15

Air schreef:
Netje als je het zo belangrij vindt had je ook zelf op zoek kunnen gaan natuurlijk. Daarnaast houd ik er niet zo van als mensen woorden gaan verdraaien.
De filmpjes staan niet meer tussen mijn geschiedenis maar 1 ervan was het profiel van Imke Bartels. Als je dat zelf kan opzoeken graag, want dat doet verder niets ter zake in het topic gezien het niet over U2 gaat. Ik vraag immers ook niet om trainingsfilmpjes waarbij ze niet in de mond zitten te zagen. :+

Als het niet ter zake doet, waarom haal je het dan aan? Logisch dat de mensen die geloven in de onschuld daar op doorgaan.. En Netje kent de filmpjes niet en jij blijkbaar maar al te goed. Dan is het makkelijker voor jou om te laten zien. Wat je nu doet is beschuldigen met bewijzen alleen heb je het bewijs niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:26

Maar als de eigenaar vind en wijs gemaakt is door verkoper/fokker dat ze voor dat geld een absolute topper heeft gekocht en je als ruiterleek een van de beste ruiteropleidingen met dito stalruiters voor veel geld in de arm neemt om dit paard te trainen en uit te brengen?

Wat doet een commercieel bedrijf dat zichzelf erg hoog in het vaandel heeft?? Trainen en uitbrengen, ook als paard toch niet echt helemaal zo belovend is als eigenaar graag wil doen geloven.....

Je je in de markt wil zetten als een van de betere..want commercieel is Bartels....

Paarden zijn geduldig, schikken zich en houden dat lang vol, totdat het lijf overvraagd raakt en het elke dag een ietsjes minder gaat, dan wordt vaak de rijstijl duidelijker, dwingender, want hij kan het!! En de middelen om te dwingen zijn met een kilootje meer in de hand door ijver vaak bewust niet gevoeld.....

Het begin van dierenmishandeling is geboren....veel foutjes kunnen nog verstopt worden, totdat lijfje gaat opgeven en sporen van extra ruiterdwang zichtbaar worden.

Laten we met zijn allen niet zo hypocriet doen, iedereen weet wat het is om een dagje meer druk op het bit te hebben gehad, iets vaker en duidelijker een spoor te hebben gebruikt of juist kiest voor scherper, want hij is wat lui de laatste tijd en ruitertje komt niet zo goed door....

Bewust of onbewust?

Hobby en paardenplezier is her niet, het is beroep, scoren en commercieel belang, waarbij het paard een middel is...

Ik denk dat nooit duidelijk zal worden het hoe, wanneer, door wie, maar laat we wel duidelijkheid komen dat paarden trainen niet altijd diervriendelijk is.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:32

russel: Maar is dat echt iets wat alleen maar de 'grote stallen' en 'grote namen' doen?

Weet je hoeveel paarden ik op verschillende pensionstallen heb gezien, die meer moeten doen dan ze kunnen? Weet je hoeveel paarden er op bokt zullen zijn die meer moeten doen en moeten dragen dan ze kunnen? Maar wie gaat die mensen aanklagen, want die paarden zijn dan wel minder duur, maar zijn dan net zo mishandeld als U2 (als deze dus al mishandeld is).

En had dan daar de rechtspraak over aangespannen of een petitie over gestart, gezellig in combinatie met de Partij van de Dieren. De aanklacht gaat, voorzover ik kan lezen, met name over de 'tot bloedens toe open gereden flanken' en het 'excessieve bitgebruik', en klaarblijkelijk ondervoed.

Nou, voor een paard wat opengereden is, een verwoeste kaak heeft én ondervoed is, vind ik hem nog er verdomd goed uitzien, mijn pony staat er op het moment een stuk slanker bij dan de ruin staat in het filmpje, maar die is echt niet ondervoed maar gewoon op een mooi en goed gewicht :+

maar goed, ik ben dan net als veel anderen denk ik erg benieuwd naar het bewijsmateriaal, ik noem niemand schuldig en onschuldig maar vind 'm er op de recente foto's en filmpjes wel erg stralend uitzien, 't is een mooi paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:33

Nee, zekers niet, maar daar gaat het topic toch over?

Wat er in de mond zit, is niet van buitenaf te zien, de sporenplekken zullen echt niet weken lang bloederig zijn, als dat al zo was...overigens ken ik genoeg paarden met kale plekken met eelt, ga maar eens kijken op wedstrijdterrein...

En mager? Hoe lang zit er tussen die periode? Ondervoed kan ook een ernstig min.vit tekort zijn..
Iets wat meer paarden hebben, maar niet wordt gezien..zien een bolle hooi of grasbuik en denken Hollands welvaren te zien....

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:36

Zijn er eigenlijk al ergens foto's opgedoken van de flanken met wonden er op? Want op het filmpje zie ik het niet terug.. Een foto daarvan is toch het makkelijkste bewijs dat je gaat vinden.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:39

Ymor schreef:
Zijn er eigenlijk al ergens foto's opgedoken van de flanken met wonden er op? Want op het filmpje zie ik het niet terug.. Een foto daarvan is toch het makkelijkste bewijs dat je gaat vinden.

Ja ik vind dat ook vreemd, dat die foto's niet vrijgegeven worden. Ik vind het best verdacht dat ze meteen alle media inschakelen, maar niet die foto's erbij geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:40

russel schreef:
Nee, zekers niet, maar daar gaat het topic toch over?

Wat er in de mond zit, is niet van buitenaf te zien, de sporenplekken zullen echt niet weken lang bloederig zijn, als dat al zo was...overigens ken ik genoeg paarden met kale plekken met eelt, ga maar eens kijken op wedstrijdterrein...

En mager? Hoe lang zit er tussen die periode? Ondervoed kan ook een ernstig min.vit tekort zijn..
Iets wat meer paarden hebben, maar niet wordt gezien..zien een bolle hooi of grasbuik en denken Hollands welvaren te zien....

Wat er in de mond zit, zal je niet van buitenaf kunnen zien, maar een paard met een kapotte mond doet het echt zo leuk niet meer met een bitje in kan ik je vertellen. Als je bedenkt hoeveel paarden er al onrustig in de mond zijn op het moment dat ze haken hebben, kan ik me niet voorstellen dat een paard met een verwoeste kaak z'n bit nog netjes inhoudt en aanneemt.
Ook met betrekking tot de flanken die open zijn en ondervoed/mager: ik zie op de filmpjes en foto's niks anders dan een idioot glanzend paard.. Een paard dat danwel mager of ondervoed is, glimt echt niet als een spiegeltje tegen je op, en als je dan bedenkt dat ze hem dus eind januari als ik het goed begrijp, heeft opgehaald, dan istie toch verdomd snel weer op een wel héél mooi gewicht...

Ik reageerde enkel op Joost, die een heel mooi verhaal heeft afgestoken over paarden die over hun eigen kunnen heen moeten, wat ik inderdaad ook wel ken, want er zijn zoals ik al zei genoeg paarden die over hun grens heen moeten dag in, dag uit. Alleen klaagt deze mevrouw aan wegens mishandeling (kaak, ondervoed, sporen) op haar specifieke geval (haar paard) en niet alle paarden in het algemeen. Het is een mooie manier om zichzelf mooi in de publiciteit te brengen ('we gaan het veranderen voor álle toppaarden', al denk ik dan tegelijk; en al die HTK knollen dan die net zo zielig zijn als ze over hun eigen kunnen mogen..).

Joost bracht het over alsof het de schuld van de Bartels was dat het paard niet succesvol genoeg was, en naar mijn weten ben je daar nog altijd zelf bij :+

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:59

PocoGaucha schreef:
Ymor schreef:

Ja ik vind dat ook vreemd, dat die foto's niet vrijgegeven worden. Ik vind het best verdacht dat ze meteen alle media inschakelen, maar niet die foto's erbij geven.

Ik vind het hele 'wonden op flanken' verhaal raar in deze zaak. De aanklacht kwam veel later na het ophalen van het paard bij stal Bartels. Mondschade is misschien niet 1,2,3 waar te nemen, maar flankwonden zouden toch duidelijk moeten zijn? Vooral omdat sommige artikelen zelfs spreken over "open wonden" :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:00

Een dun velletje is zo open....ik had zo een paard, flinterdun vel en in de zomer moets alles zacht zijn om geen kaalheid te krijgen...

Bv 1 rondje door de bak met leren singel, mega open wond.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:02

Het is inderdaad mogelijk dat hij een dun velletje heeft, maar dan zie je dat toch meteen?
Dan zou U2 op elke wedstrijd de ring uit gestuurd worden, want bloed is immers niet toegestaan, die kan duiden op hardhandig rijden, en met het oog op paardenwelzijn, moet je dan dus de ring uit.
Daarbij zou al had het paard 3 maanden geleden open hebben gelegen, toen gemeld moeten worden en niet nu, dan zijn het gewoon ouwe koeien.