Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:30

Wat denk je? Als die handelaar geen geld beurt gaat zo'n beest regelrecht naar de slager hoor.

'Ohjee, daar is een stichting, laat ik ze mijn handelswaar gratis meegeven!'

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:33

Naturlijk die handelaar lacht zich helemaal suf als die Ollanders weer eens aan het hek staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:34

calippe schreef:
Zolang je nog voor een paard moet betalen, staat het paard niet in nood.
Een eigenaar zal het toch prefereren om zijn paard weg te geven aan iemand die hem voert, i.p.v. hem zelf dood te laten hongeren?

Ja, zo slim zijn jij en ik, en zo nuchter zijn jij en ik, maar het is een best emotionele stichting, die met de donaties alles doen om die paarden in nood te 'redden' en daar dus ook geld tegenover te geven zodat ze het paard mee mógen nemen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:38

Iid om met dat geld weer anderen te kopen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:40

Ceriadwen schreef:
Naturlijk die handelaar lacht zich helemaal suf als die Ollanders weer eens aan het hek staan.

Ja.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:41

jus schreef:
Iid om met dat geld weer anderen te kopen.

precies.

Weetje, het is voor de mensen die niet in Spanje wonen of gewoond hebben heel moeilijk om te begrijpen dat dit hier dus gewoon de realiteit is.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:20

Neenee, dan hebben jullie het artikel niet goed gelezen. Kónden ze maar naar de slager. Dat is beter dan doodhongeren. Maar ook de slager kan niet zoveel paarden afnemen als aangeboden worden.
Dus ook de slager geeft niets....

En het gaat tegenwoordig ook om raspaarden met papieren, dat staat er ook in. Vandaar mijn belangstelling.

Focussed schreef:
http://www.ad.nl
Ingezonden door speurneusc

Redde haar stichting aanvankelijk vooral kruisingen, paarden met een vader en moeder van een ander ras, de afgelopen maanden kwamen daar steeds meer raspaarden met papieren bij. 'De meeste eigenaars zijn middenstanders die nu ook zwaar getroffen worden door de crisis. Er is gewoon he-le-maal geen geld meer.'

Bij gebrek aan opvang kloppen steeds meer paardenbezitters aan bij de slachthuizen maar ook daar zijn wachtlijsten, weet Hoitema. 'Een paard heeft hier geluk als hij naar de slacht mag. Dat scheelt veel hongerleed,' zegt de Almeerse met een diepe zucht.

Bij gebrek aan opvang en andere alternatieven worden paarden meer en meer aan hun lot overgelaten, constateert Hoitema. Vooral paarden zonder chip zijn volgens haar het slachtoffer. 'Die komen het slachthuis niet binnen en worden door hun wanhopige baasjes steeds vaker opgesloten om de hongerdood te sterven. Als we ter plekke komen is het vaak al te laat,' zegt de paardenliefhebster met een brok in haar keel.

Ze vraagt zich af hoe het verder moet. 'Paardenbezitters komen hier huilend aan de poort, niet meer wetende wat te doen. Daarom luiden wij de noodklok. Dit kan zo niet langer. Wij hebben dringend donaties nodig om de naam van onze stichting eer aan te kunnen doen en paarden in nood te helpen. Zodra ze weer gezond zijn, gaan de dieren naar een nieuw baasje die hun verzorging wél kan betalen.'

Klik hier voor foto's.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:30

Dan is er in de slachthuizen branche dus goed geld te verdienen. Open een paardenslachthuis en je hebt helemaal niks met de crisis te maken, verdien je echt je zenten wel.

Dat verhaal geloof ik dus echt, echt niet dat er meer aanbod is dan de slachthuizen aankunnen

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:32

Ceriadwen schreef:
Dan is er in de slachthuizen branche dus goed geld te verdienen. Open een paardenslachthuis en je hebt helemaal niks met de crisis te maken, verdien je echt je zenten wel.

Dat verhaal geloof ik dus echt, echt niet dat er meer aanbod is dan de slachthuizen aankunnen

Vlees moet verkocht kunnen worden.
Maar in Spanje is de crisis tig x erger dan hier. En dan wordt vlees snel een luxe. Gezinnen gaan samen in één huis wonen met drie, vier generaties bij elkaar. Extreme werkeloosheid.....

Verder weet ik niet of spanjaarden veel paardenvlees eten. Misschien hebben ze voorkeur voor rundvlees.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:34

Vlees kan ook in hondenvoer of vernietigd worden. en spanjaarden eten paardenvlees

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:32

Even een vraagje: voor degenen die in Spanje wonen, de Rendac daar, neemt die echt geen paarden mee als die niet gechipt zijn? Indien niet maakt dat het inslapen ter plekke van niet gechipte dieren of eventueel slachten (al dan niet voor consumptie voor hondenvoer, mensen is sowieso uitgesloten) toch haast onmogelijk als je met de kadavers blijft zitten? Is dat dan niet - net als ik USA het slachtverbod - een probleem in de hand werken dat je het overschot gewoon niet knap opgeruimd krijgt?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:47

Ik denk dat de rendac wel gewoon de dieren meeneemt hoor, die worden immers gecremeerd. Er wordt niet naar een chip gevraagd, alleen als ze hoefijzers om hebben, moet je die afdoen.
Dus mensen kunnen de paarden laten inslapen, kost 60 euro.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:47

Ik heb zelf oud paardje en was niet gechipt denk hij blijft toch bij mij de rendac heeft me toen gewaarschuwd niet gechipt probleem om mee te nemen dus heb hem laten chippen

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:52

Beste mensen,

Ik zou jullie aanraden om zelf eens te komen kijken en meelopen bij deze stichting. zodat jullie er een ander beeld van krijgen. er staan inmiddels 96 paarden HENGSTEN EN MERRIES apart!! en er zijn er nog zoveel meer die gered kunnen worden. De merries worden hier niet gedekt door de hengsten dit is erg vervelend om te lezen. De paarden geen kwaliteit van leven meer hebben worden uit hun lijden verlost. het is erg zwaar om zoveel paarden op te vangen en te verzorgen en daarbij ook nog eens meldingen krijgen van nieuwe paarden. ik loop bij deze stichting stage en wat deze stichting doet voor de paarden is ongeloofelijk. ook heb ik bewust gekozen om dit team te gaan versterken. Het zijn zulke lieve warme mensen die dag en nacht klaarstaan voor de beestjes. Die willen dat er nog meer paarden geholpen worden.

Ik hoop dat dit bericht inzicht geeft in de situatie. iedereen mag zijn eigen mening hebben en zelf kiezen of ze doneren of er in geloven of niet. maar mensen die deze stichting niet kennen zouden het beste eerst informatie kunnen zoeken voordat ze hier iets plaatsen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:54

L_Love_Horse schreef:
Beste mensen,

Ik zou jullie aanraden om zelf eens te komen kijken en meelopen bij deze stichting. zodat jullie er een ander beeld van krijgen. er staan inmiddels 96 paarden HENGSTEN EN MERRIES apart!! en er zijn er nog zoveel meer die gered kunnen worden. De merries worden hier niet gedekt door de hengsten dit is erg vervelend om te lezen. De paarden geen kwaliteit van leven meer hebben worden uit hun lijden verlost. het is erg zwaar om zoveel paarden op te vangen en te verzorgen en daarbij ook nog eens meldingen krijgen van nieuwe paarden. ik loop bij deze stichting stage en wat deze stichting doet voor de paarden is ongeloofelijk. ook heb ik bewust gekozen om dit team te gaan versterken. Het zijn zulke lieve warme mensen die dag en nacht klaarstaan voor de beestjes. Die willen dat er nog meer paarden geholpen worden.

Ik hoop dat dit bericht inzicht geeft in de situatie. iedereen mag zijn eigen mening hebben en zelf kiezen of ze doneren of er in geloven of niet. maar mensen die deze stichting niet kennen zouden het beste eerst informatie kunnen zoeken voordat ze hier iets plaatsen.

Is het niet mogelijk om de paarden die jullie niet kunnen opvangen omdat het er te veel zijn, met een vrachtwagen hierheen te sturen, dus opvang voor mensen alhier te zoeken? Dat die mensen dan de transportkosten en zo vergoeden? Misschien ben ik nu wel heel naief hoor....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:56

calippe schreef:
L_Love_Horse schreef:
Beste mensen,

Is het niet mogelijk om de paarden die jullie niet kunnen opvangen omdat het er te veel zijn, met een vrachtwagen hierheen te sturen, dus opvang voor mensen alhier te zoeken? Dat die mensen dan de transportkosten en zo vergoeden? Misschien ben ik nu wel heel naief hoor....

Dat gebeurd al. Ik ken iemand die een merrie van deze stichting heeft gekocht.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:01

96 paarden als je de middelen niet hebt om te onderhouden.. Waarom doe je dat? :)

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:02

calippe schreef:
L_Love_Horse schreef:
Beste mensen,

de paarden die behandeld zijn worden herplaatst onder andere naar nederland. de meeste paarden die hier binnenkomen kunnen zo'n transport niet aan. je zou dit idee ook via een mail kunnen verzenden naar L. Hoitsema.

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:03

upendo schreef:
96 paarden als je de middelen niet hebt om te onderhouden.. Waarom doe je dat? :)

voor de paarden die hier staan zijn wel genoeg middelen maar voor de paarden die nog op wachtlijsten staan niet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:05

Misschien is het dan een idee om de paarden eerst op te knappen en weg te doen voor je er nieuwe bij haalt?

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:12

upendo schreef:
Misschien is het dan een idee om de paarden eerst op te knappen en weg te doen voor je er nieuwe bij haalt?

Volgens mij doen ze dat ook.
Maar ze zouden méér paarden op willen kunnen vangen. Ik snap dat helemaal. Zou ik ook hebben. Het is vreselijk om urgente hulp af te moeten wijzen. Wíllen helpen maar het niet kunnen.

Enerzijds mag je blij zij dat je nog wat paarden kunt helpen, maar je moet toch dan weer denken aan al die paarden die je niet hebt kunnen helpen. Dat vreet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:43

Dat je het kan, moet niet altijd zeggen dat je het MOET.

Als je de financiële middelen niet hebt, moet je dat ook toe durven geven......

Als dat punt nog niet duidelijk was ga ik nu heel hard huilen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:46

upendo schreef:
Dat je het kan, moet niet altijd zeggen dat je het MOET.

Als je de financiële middelen niet hebt, moet je dat ook toe durven geven......

Als dat punt nog niet duidelijk was ga ik nu heel hard huilen.

En als je voor je gevoel dat nu MOET? Gevoel kan alles overheersend zijn. Ook al blijf je naar je verstand handelen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:58

upendo schreef:

Upendo je begint een beeeeeetje erg flauw te worden, want dit is de zoveelste keer dat je dit zegt terwijl het gewoon niet waar is !! Ze hebben wél geld voor die 96 paarden, maar niet voor de 30 die (daarom terecht) nog op de wachtlijst staan.

Krijg toch echt de indruk dat je keer op keer op keer olie op het vuur wilt gooien om maar negatief over deze stichting te zijn. Je bent nog erg jong met weinig levenservaring: maar misschien bestaan er mensen die minder onbaatzuchtig zijn en wél uit goede gedachten handelen. Altijd goed: nee misschien niet. Maar uit hun hart en overtuigen: zeker !! Daar kun je nog wat van leren.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:00

upendo schreef:

... en wéér je blijft het maar herhalen, maar daardoor wordt het niet ineens de waarheid. Ze halen er geen nieuwe bij voordat het kan en als je op FB kijkt zie je dat er inmiddels al weer een aantal een nieuw huisje gevonden hebben. Dus ja: plek voor nieuwe waar ze wél de middelen voor hebben.

Er wordt hier ook telkens gezegd dat ze ze allemaal kopen, wat totaal niet waar is: de meeste krijgen ze aangeboden !