Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:39

Nens77 schreef:
mamamier schreef:
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan Hoe goed je kind rijdt. Dat zou dus betekenen dat ik wel alleen met haar pony in de rondte mag rijden en zij alleen onder toezicht? Hihi, het stadium dat mama haar nog wat kon leren ligt al heel wat jaren achter ons. Wordt ook wat lastig trouwens op een sgw wedstrijd. Een paar kilometer met 350 meter per minuut Door het bos rennen om mijn kind maar niet uit het oog te verliezen.... (sorry ben een beeld denker)
Oh voor het geval dat iedereen nu denkt dat er helemaal niet op haar gelet wordt. De boer en boerin houden altijd in de gaten wie er zijn en hebben zicht op de bak vanuit de schuren en winkel.

Dan rijdt ze dus niet zonder toezicht.
Het gaat mij erom dat ze hulp krijgt als ze er vanaf valt en wat breekt, en dat ze niet twee of drie uur hoeft te wachten voordat iemand haar vindt.
Ik ben er nu namelijk ook vaak niet bij, maar er is wel altijd toezicht van een volwassene !

Op de boerderij is er altijd wel iemand dat klopt. Maar met buitenritten gaat ze ook alleen hoor. Telefoon mee en gaan.[/quote]

Dat durf ik echt nog niet aan.
Mijn paard is alleen buiten eigenlijk niet te doen, met een ander braaf paard mee (of laatst hadden ze ponyweek, soort ponykamp maar dan op stal en gingen ze met een stuk of 6 onder begeleiding) gaat prima.
Maar dan is ze alsnog niet alleen. Ons paard heeft gewoon nog niet zoveel buitenrij ervaring, en dat gaat wel goed komen maar wel onder goede begeleiding en met hulp van stalgenootjes die al wel zover zijn (maar die gaan ook nooit alleen op pad, we hebben hier gewoon veel verkeer),

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:39

Wij kochten een groene haflo van 4. Was ingereden en weer in het land gegooid, meer niet. Door mijn dochter doorgereden en ontpopt Tot ware sportpony met bijbehorend karakter. Was een gok maar pakte goed uit. Als iemand kan rijden en verantwoordelijkheid heeft maakt leeftijd niks uit. Pony is met mij erop een groter gevaar dan met mijn dochter erop. Kind start L springen, L dressuur en heeft in het B sgw ook al haar winstpuntjes gereden. En ik? Ik kan erop klimmen, een rondje stap, draf en galop en dan houdt het echt op hoor!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:57

pipo schreef:
psst ik heb alles gelezen, als jij gelezen heb zie je mijn antwoorden door het hele verhaal heen. Dat van 14 jaar is in belgie. Je blijft in de smoezen geloven. Een paardje kan hoe dan ook met een wen periode zo buiten gezet worden hoor. Ik heb in 2012 eind oktober een paardje gekocht voor mijn dochtertje. En toch stond hij buiten diezelfde winter een paardje wat veel hoger in het bloed staat als die van jullie. Een Haflinger is een robuust en sober soort, net als een belg, tinker, fjord IJslander en shet. Dus ook daar zou t niet aan liggen. Geef gewoon toe, zo erg is t niet je maakt er zelf een drama van.

Ik heb nog even in oude topics zitten kijken, kwam van Huertcilla oa deze tegen ;

Te paard in de openbare ruimte mag je geen gevaar zijn voor anderen in die openbare ruimte. Jíj rijdt paard, alle specifieke aspecten daarvan zijn joúw ´probleem´.
Iedereen mag (moet) er vanuit (kunnen) gaan dat de bestuurder zich aan de verkeersregels houdt.

- Te paard ben je bestuurder. Je dient daarvoor de verkeersregels te kennen. Je behoort het kennisniveau theorie motor-/autorijbewijs te hebben. Zie boven.

- Voor minderjarigen zijn de ouders (of voogd) verantwoordelijk.

- De eigenaar is voor het paard verantwoordelijk. Is dat een minderjarigen, dan zijn dat weer de ouders(voogd).

Bij elkaar houdt dit in dat het heel vreemd is dat de wettelijke miniumleeftijden voor motorvoertuigen niet op paardrijden van toepassing zijn.
Dat ze dit niet zijn maakt nog niet dat de verantwoordelijkheid er niet ligt.

hc

En deze ;
marjolein_el schreef:
En nog vind ik het niet leeftijdsgebonden...

Dus jij vindt ook dat stemrecht vanaf 12, 14 of 15 geldt?

Het is om twee redenen wél leeftijdsgebonden.
- kennis, kunde, ervaring, inzicht en begrip nemen in de regel toe met de jaren en de wetgever heeft daarom 18 jaar als grens voor meerderjarigheid gesteld
- tot die tijd zijn anderen om de bovenstaande reden aansprakelijk en dat is geen goede zaak

Bij paardrijden is er een fundamenteel groot verschil; een rijdíer.
Een rijdier heeft een eigen overlevingsagenda en bovendien is het een extra verantwoordelijkheid voor het dier zelf.
Bepaald anders dan een fiets of motorvoertuig.
Wie dat niet begrijpt is al gelijk ongeschikt.

Je hebt zonder meer gelijk met jouw opmerking dat er jeugdigen zijn die meer verantwoordelijkheidsbesef hebben dan sommige volwassenen. Sommigen 16 jarigen zouden inderdaad een auto kunnen besturen en sommige volwassenen slagen terecht nooit voor hun autorij-examen.
De minimum leeftijd daarvoor staat in Europa op 18. Ik vind paardrijden zwaardere eisen aan vaardigheden en verantwoordelijheid stellen dus zie niet waarom de grens daarvoor lager zou moeten zijn.

Ik zou jou overigens graag een buitenritje zien maken op mijn voormalig (niets gewend) ongelooflijk dwars, laag in het bloed staande Haflinger.
Dit soort paarden gedragen zich namelijk als een tank, als ze hun zin willen doordrammen en laten zich door niets tegenhouden. Dat betekent dus dat hij bij een oversteekplaats bij rood licht gewoon doorloopt en als hij een ander paard tegenkomt compleet over de zeik gaat (verlatingsangst) dus er valt nog veel te oefenen.
En met veel verkeer komen daar inderdaad ongelukken van. (een aantal jaar geleden, misschien wel 15, nog twee paarden verongelukt en de meiden erop zwaar gewond omdat de paarden bij een verkeerslicht niet bleven staan en zo een zeer drukken 80 kilometer weg overstaken, dat is hier 5 minuten vandaan)

En psssst als je echt zo goed gelezen had, had je kunnen zien dat ik al een keer of wat heb aangegeven al 1,5 jaar op een wachtlijst te staan. Dit omdat het zo simpel is aan een goede stalling te komen hier in de regio :Y)

mamamier

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:05

Ja natuurlijk ben je als ouder verantwoordelijk. Voor alles wat je kind doet trouwens. Dat hoef ik niet op te zoeken hoor, dat lijkt me algemeen bekend. Als ze buiten
fietsen en een auto beschadigen, al dan niet opzettelijk, ben ik toch ook verantwoordelijk?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:15

mamamier schreef:
Wij kochten een groene haflo van 4. Was ingereden en weer in het land gegooid, meer niet. Door mijn dochter doorgereden en ontpopt Tot ware sportpony met bijbehorend karakter. Was een gok maar pakte goed uit. Als iemand kan rijden en verantwoordelijkheid heeft maakt leeftijd niks uit. Pony is met mij erop een groter gevaar dan met mijn dochter erop. Kind start L springen, L dressuur en heeft in het B sgw ook al haar winstpuntjes gereden. En ik? Ik kan erop klimmen, een rondje stap, draf en galop en dan houdt het echt op hoor!

Onze pony was als 5 jarige een gedrocht voor de manege, hij heeft iedereen die opstapte (ook volwassenen) er vanaf gemikt en er zijn diverse mensen afgevoerd op een plankje de ambulance in. Vol gas al rodeobokkend langs de lange zijde en dan een scherpe wending of vol in de ankers waardoor men er met volle vaart overheen klapte. Hij moets toen ook eigenlijk weer weg maar 1 van de meiden daar met eigen pony heeft hem onder haar hoede genomen en regelmatig gereden waardoor het beter ging. Maar een beginnerspony werd hij niet.
Hij wordt inmiddels in maart 9 en steeds een stukje braver hij zal ons er ook niet gericht meer vanaf gooien, die tijd heeft hij gehad. (klopt af)
Mijn dochter zit een rondje flink bokken (als hij geen zin heeft om te galopperen of als hij juist fris is bij storm) ook uit.
Maar een volle rengalop over straat met een tank die ineens opzij springt, dat gaat echt niet lukken, dan ligt ze er gewoon naast.
Daarbuiten zijn ze samen ook al een keer gevallen, had dat niet graag op straat gehad, waardoor ze de weg op kunnen rennen of een fietser overhoop lopen.
Zonder ruiterbewijs weet ik niet eens of ik dan wel verzekerd ben voor schade aan een derde met zo een jong kind....
Ze rijdt af en toe een proefje, maar ze is niet echt ambitieus, we hebben dan ook geen pony voor de sport, maar meer als huisdier. Ik reed voor het laatst op mijn 17e en heb er het eerste halfjaar ook alleen naast gelopen (ik vind het tutten en verzorgen heerlijk, rijden is voor mij geen must). Pas toen ik er een beetje vertrouwen in kreeg ben ik er op gestapt.
Maar als ze er ooit wel verder mee wil dan kan het, hij heeft wel de potentie.
Voor nu is het goed zo, van het voorjaar gaan we weer naar de Loonse en Drunense duinen waar ze in groepsverband een bosrit kan maken, hierdoor zal haar zelfvertrouwen ook groeien en uiteindelijk kan ze hier ook naar buiten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:22

Klopt mamamier, net als dat je verantwoordelijk bent voor je dieren, al dan niet thuis.
Mijn tank is ook een koppig ding en ongeveer net zoiets als jouw haffje Ness77. Het gaat hier niet om de wettelijke verantwoordelijkheid voor ongelukken het gaat om de verantwoordelijkheid van de stalling. ik heb gelezen dat je al 1,5 jaar op de wachtlijst staat, maar er zijn heus wel andere stallingen. Roep s waar ongeveer, wie weet krijg je wel een aanbod of tips. Een boer een particulier, hoeft niet een hit actiefstal te zijn, dat is wederom een ideaal van jou. Maar ik heb eerder gezegd dat je je niet aangevallen hoeft te voelen.. je bent niet de enigste. Maar je neemt t nogal persoonlijk op.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:37

pipo schreef:
Klopt mamamier, net als dat je verantwoordelijk bent voor je dieren, al dan niet thuis.
Mijn tank is ook een koppig ding en ongeveer net zoiets als jouw haffje Ness77. Het gaat hier niet om de wettelijke verantwoordelijkheid voor ongelukken het gaat om de verantwoordelijkheid van de stalling. ik heb gelezen dat je al 1,5 jaar op de wachtlijst staat, maar er zijn heus wel andere stallingen. Roep s waar ongeveer, wie weet krijg je wel een aanbod of tips. Een boer een particulier, hoeft niet een hit actiefstal te zijn, dat is wederom een ideaal van jou. Maar ik heb eerder gezegd dat je je niet aangevallen hoeft te voelen.. je bent niet de enigste. Maar je neemt t nogal persoonlijk op.

Ik neem het niet persoonlijk op maar, ik vind het allemaal zo zwart wit gezegd.
Er zijn daadwerkelijk mensen die wel het beste voor hebben met hun dier maar ze toch door omstandigheden grotendeels (zeker in de winter) op stal hebben staan maar er wel uitstekend voor zorgen en er zijn ook mensen die hun paard op een wei donderen en 1 x in de maand gaan kijken of waar dan 114 voor gebeld moet worden omdat het dier hoefbevangen of verwaarloosd is en al tijden geen hoefsmid of dierenarts gezien heeft bijvoorbeeld.
Er wordt veelal slechte stalling met goede weide vergeleken en het is nu eenmaal niet zo zwart/wit
Wat je hier in de winter mogelijk aan weide kunt vinden, daar wil je echt je paard niet op hebben.
Rhoon, Barendrecht (waar het de afgelopen jaren zo vol gebouwd is door 2 Vinexwijken), er moet in ieder geval een bak bijzitten vanwege het hierboven genoemde en las het verder weg is moeten ze ook binnen en buiten gezet worden (dagelijks) en als het paard wat makeert moeten zijn ook medicijnen kunnen toedienen etc. want dan kan ik er niet twee keer per dag (wat ik nu wel doe) naar toe.
In het andere topic kreeg ik 1 in Dordrecht geopperd (maar dat is eigenlijk een fokkerij volgens mij, en de dame die hem stuurde wist ook verder niet hoe en wat), verder kwam er helemaal niemand met een goede optie, alleen maar het verhaal dat het nooit zo moeilijk kan zijn. Als je dan vraagt om een paar adressen dan geeft niemand meer respons.
Het zou er dan 1 moeten zijn met flinke paddocks want weidegang wordt hier in dit seizoen echt niet aangeboden, zelf niet op de hitactief stal.
De hit heeft mijn eerste voorkeur omdat mijn paard snel dichtgroeit dus 24/7 buiten, met name in het weideseizoen, is geen optie. Hier wordt de voeding goed afgestemd, is er een buitenbak, veilige uitrij mogelijkheden en wordt beheerd door paardenmensen. Daarnaast heeft mijn paard littekenweefsel ten gevolge van chronische mok (opgelopen tijdens zijn manegecarriere) en is in de blub staan ook geen optie.
Ook zijn hier vrijwel altijd mensen aanwezig zodat mijn dochter ook zonder mij op haar paard kan rijden (hoewel elke dag rijden geen must meer is als hij in de hit staat).
Overigens is steeds verhuizen ook niet best voor je paard, daarom wil ik wachten tot het (in mijn ogen) meest geschikte plekje vrijkomt. Tot die tijd heeft mijn dochter dagelijks les, en ik 1 x per week en maken we er het beste van (dat is dus meestal 2x per dag naar stal en met nog twee kinderen, een verantwoordelijke en fulltime baan en huishouden en inmiddels ZONDER verder sociaal leven want het hiervoor genoemde slokt al mijn tijd en energie op).
Van de zomer gaat hij de wei weer op, dan kan ik weer eens wat afspreken met iemand of iets voor mezelf doen :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:14

Mijn paarden krijgen er in de zomermaanden een strook gras per dag bij. Zo schuif ik mijn wei elke dag op voor een streep erbij , achter een streep eraf. Anders groeien ze ook dicht. Maar dat is thuis. Het is niet zwart wit er zijn ook grijze gebieden. Mok hoeft daarbij ook geen probleem te zijn. Ik weet niks in jouw buurt maar misschien dat anderen het wel weten. Zet eens wat advertenties, juist nu is het de tijd aangezien er helaas mensen zat zijn die hun lieverd niet meer kunnen onderhouden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:27

De polder hier is ook al een paar keer op tv geweest (redpoldersrhoon.nl) want er worden er hier heel veel boeren van hun land af gekocht omdat het natte natuur moet worden ter compensatie van de verbreding van de A15 (hierdoor zou de hit ook nog kunnen verdwijnen maar inmiddels geeft de politiek gehoor en zijn er inmiddels ruim 20.000 handtekeningen op de petitie, ze moeten naar 40.000). Ik hou alle sites in de gaten (marktplaats enzo), maar blijf gewoon op de wachtlijst staan. Het lijkt me nog steeds de beste plek om te staan, mits mijn paard daar kan gedijen (dat moet toch eerst ervaren worden).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:47

Nens77 schreef:
little_king schreef:
Omdat er veel meer mensen hun paard zo stallen dan dat er nertsenhouderijen zijn.
200 mensen verbieden een beroep uit te oefenen is veel gemakkelijker dan duizenden mensen hun paard anders te stallen. En die hun eigenbelang belangrijker vinden.
Maar van mij mogen er inderdaad strenge welzijnsregels komen.
Net als in alle andere sectoren waar dieren gehouden worden.

Ik zou ook graag zien dat de de richtlijnen regels worden want dan MOETEN pensionhouders en maneges wel en komt er ook veel meer keuze om een juiste stalling vinden.
Overigens komt er mogelijk bij onze stalling ook nog een extra weide, maar die zal niet worden omgedoopt tot zandpaddock zodat je er ook in de winter niets aan hebt, alleen in het weideseizoen, zoals hier in de regio eigenlijk overal zo een beetje het geval is

Dan ga er maar vanuit dat jij ineens wel moet gaan reizen want de helft van de stallen zal (gelukkig) gaan stoppen als er regels komen.
Dan kun je geen smoesjes meer verzinnen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:52

Nens77 schreef:
little_king schreef:
Omdat er veel meer mensen hun paard zo stallen dan dat er nertsenhouderijen zijn.
200 mensen verbieden een beroep uit te oefenen is veel gemakkelijker dan duizenden mensen hun paard anders te stallen. En die hun eigenbelang belangrijker vinden.
Maar van mij mogen er inderdaad strenge welzijnsregels komen.
Net als in alle andere sectoren waar dieren gehouden worden.

Ik zou ook graag zien dat de de richtlijnen regels worden want dan MOETEN pensionhouders en maneges wel en komt er ook veel meer keuze om een juiste stalling vinden.
Overigens komt er mogelijk bij onze stalling ook nog een extra weide, maar die zal niet worden omgedoopt tot zandpaddock zodat je er ook in de winter niets aan hebt, alleen in het weideseizoen, zoals hier in de regio eigenlijk overal zo een beetje het geval is

Dan ga er maar vanuit dat jij ineens wel moet gaan reizen want de helft van de stallen zal (gelukkig) gaan stoppen als er regels komen.
Dan kun je geen smoesjes meer verzinnen.[/quote]

Je zin klopt niet.
Smoesjes verzinnen, serieus ?
Try walking in my shoes (dus ook in deze regio en deze omstandigheden) zou ik zeggen.
Dan zullen we wel allemaal aan het paardenvlees moeten vanwege het overschot, het zijn er momenteel al zoveel namelijk. Kan er nog veel meer naar de slacht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:53

We weten nu wel dat je het enorm zwaar hebt, want zo probeer je het te brengen, maar waarom neem je dan een paard?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:54

Beter slacht dan levenslange opsluiting.
Als ik een paard geen dagelijks fatsoenlijk buiten zou kunnen houden elke dag had ik geen paard.
En die stallen zijn er ook hier in de regio meer dan de wel buiten kunnen stallen.
Allemaal met de smoes, ik wil een binnen bak, de kantine, het solarium, mijn kind en ikke.

En zou je aub 1 quote goed kunnen doen :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:55

Zoals ik al eerder schreef hebben wij een klik met het dier en gunde ik hem het manegeleven niet meer, we hadden medelijden met hem.

Dit is overigens mijn pony op de wei :

Afbeelding

En dit op stal :

Afbeelding

De stallen staan in U vorm rond een pleintje waardoor ze elkaar goed kunnen zien.

Even voor het beeld

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:56

Ja, wat zegt een foto?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:57

little_king schreef:
Als ik een paard geen dagelijks fatsoenlijk buiten zou kunnen houden elke dag had ik geen paard.
En die stallen zijn er ook hier in de regio meer dan de wel buiten kunnen stallen.
Allemaal met de smoes, ik wil een binnen bak, de kantine, het solarium, mijn kind en ikke.

Een ieder die een paard heeft en rijdt doet het voor 'ikke'
Want wat heeft zo een paard eraan dat je op zijn rug zit of hem een kar laat trekken.
Al die 6.000 jaar dat wij paarden gebruiken zijn voor 'ikke'
Of zo een dier voor zijn lol kanonnen of een ploeg trekt of samen met zijn ruiter overhoop geschoten wordt :roll:

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:59

Klopt ik heb ook een paard voor de ikke.
Maar als ikke er niet op zit mag hij ook nog paard zijn.
Dat is anders als ikke ikke en paard mag stikke.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:59

Maar dan kan een paard nog wel naar buiten :D. Dan maar geen binnenbak/solarium/stapmolen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:00

En dit zijn mijn pony's op wei...
Dik? nee.
gelukkig? ja

Afbeelding

en dit zijn mijn pony's op stal... oh nee daar heb ik geen foto's van...

:+
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 05-01-14 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:01

little_king schreef:

Zou je normaal willen reageren?

Verder heb je echt een zeer beperkt inlevingsvermogen naar andere mensen toe.

Smoes?? Nee realiteit.

En je paard naar de slager doen omdat je de juiste stalling nog niet gevonden hebt...spaar me.
Dat zou wat zijn. Een gezond paard naar de slager brengen...nee dan staat de andere helft van bokt op z'n kop.

Ik heb er echt lang over gedaan om een goede stal te vinden. In 5 jaar tijd heb ik haar ook al weer 5 keer verkast.
Gewoonweg omdat er overal wat is wat ik voor het welzijn van mijn paard niet goed vond.
Ja soms blijkt dat pas als je er staat.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 05-01-14 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:02

Je zou je paard niet naar de slager hoeven te brengen als je hem niet zou kopen, waarom in godsnaam zou je een paard kopen als je niet een waardige stalling hebt.

Dan moet je maar je eigenbelang opzij zetten en verhuizen, verder rijden, minder luxe of ... geen paard.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:03

EskeGirl schreef:
Maar dan kan een paard nog wel naar buiten :D. Dan maar geen binnenbak/solarium/stapmolen.

Stapmolen hebben we niets aan want daar loopt hij dwars doorheen, wordt dus niet gebruikt door ons, solarium hebben we niet.
Binnenbak wel, maar de bodem :roll:
Zou liever een goed all weather buitenbak hebben, maar die is er ook (nog) niet.
Het is echt niet zo dat we deze toko hebben uitgekozen om het paard er neer te zetten.
Dochter ging op paardrijden op deze manege en toevallig stond dit paard daar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:04

MarlindeRooz schreef:
Je zou je paard niet naar de slager hoeven te brengen als je hem niet zou kopen, waarom in godsnaam zou je een paard kopen als je niet een waardige stalling hebt.

Dan moet je maar je eigenbelang opzij zetten en verhuizen, verder rijden, minder luxe of ... geen paard.

soms lijken dingen anders dan ze zijn.

Dan ga je ergens naar toe om de stal te bekijken.

Ja hoor ze gaan naar de wei, krijgen veel ruwvoer en ze komen in de winter buiten.

En dan blijkt dat niet zo te zijn.

Moet je daarna naar Nijkerk rijden met de wagen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:05

Wat is daar niet normaal?
Verkloot een kwoot kan best een keer, maar niet elk bericht. En door die smiley er achter te zetten wil ik het al luchtiger brengen.

Realiteit is dat die dieren zijn aangeschaft terwijl er geen goede huisvesting is.
En ik heb inlevingsvermogen in het paard, nee niet in de mens die het puur zo houd uit egoïstisch belang.
We zien hier genoeg mensen uit die regio reageren die het wel al jaren goed voor elkaar hebben.
Dus ja smoezen.

En ja ik ben iemand die een lekker stukje vlees geen probleem vind.
Een koe is ook gezond als hij naar de slacht gaat. Waarom bij een paard dan niet?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:05

MarlindeRooz schreef:

Hij had inderdaad beter manegepaard kunnen blijven, dat was een stuk beter voor hem geweest.
In plaats van twee keer per dag eruit, sommige dagen helemaal niet of soms drie uur achter elkaar met trekkende en butsende ruiters een rondje lopen.