Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:16

Geheel met je eens Bowen.
De kunst is om je eigen ambitie gelijkgestemd te krijgen met dat van je paard.
De succesbeleving van prestaties, is meer voor de ruiter dan het paard, het paard ervaart dat niet zo.
Bijzonder is ook dat paard rijden een gezamenlijke ervaring is. Paard en ruiter delen een ervaring beide op hun eigen manier. niet veel sporten hebben die gezamenlijke ervaring.
Nog weinig zie ik hier een link met de echte natuur van het paard, in de wonderlijke wereld van de kudde der paarden. Wij mensen associëren dat met vrijheid, echter is dat niet zo. De kudde en het gedrag van paarden is dwang. Een hoger staande in de rang verjaagd de ander, dat paard maakt plaats uit dwang van het andere paard, toch is het de eigen vrije keuze. De natuur is super hard, de omstandigheden dwingt ook de kudde tot bijvoorbeeld een andere richting.
Al deze basis elementen, want een paard blijft een paard en die natuur blijft erin, maakt het al eeuwen geschikt, en door selectie en fokkerij, steeds meer geschikt om een gebruikersfunctie er aan ontleden.
Als je de natuur van het paard niet kent, ken je ook werkelijk je paard niet echt.
Het column maakt los van de zekere waarheid dat we paarden gebruiken voor ons zelf, wel een grote fout, namelijk dat de beleving van het paard hierin totaal niet juist naar voren komt. Een paard maakt geen keuze. Het is immers een volger, slechts enkele paarden in een kudde zoals een alfa merrie, maakt een keuze, de anderen volgen. Bij juist gebruik doen paarden het super, en als de prestatie niet daar is, is het vooral verkeerd gebruik, want een paard leeft van dwang al vanuit de natuur. ;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:24

Bowen schreef:
Nou ja, mbt topsport zit er wel een angel in het gebruiken van dieren vind ik. Topsport is niet simpel, dat vereist een heleboel offers. Is het wel eerlijk om daar een dier voor te gebruiken die daar niet om gevraagd heeft, wiens droom dat niet is?
Ik geloof heel prima dat een dier(en dus ook een paard) plezier kan halen uit de samenwerking met een mens, ik geloof ook prima dat sport iets kan zijn waar dat paard ook plezier in heeft(of het iig niet als erg beschouwt), maar zodra er een hoge druk zit achter presteren blijkt het toch vaak ten koste van het dier te gaan.

Ik ben van mening dat je geen topsport kan doen met een dier dat dat niet wil. Je kan een beest in principe tot heel veel dwingen, zeker. Maar er komt een moment dat hij het niet meer doet.

Kijk bijvoorbeeld naar de springsport. Als zo'n paard echt een hekel heeft aan springen, dan krijg je hem met wat dwang misschien nog wel over de 1 meter heen, maar no way dat je die een heel parcours van 1.50m kan laten springen, zonder continue strijd met hem te hebben. Joh, ik ken een paard dat een hekel had aan springen en die kreeg je nauwelijks over een balkje heen.

Het paard moet er dus zelf ook plezier in hebben en het graag voor je doen, anders krijg je hem echt nooit zover dat je er ook topsport mee kan doen.

Supervixen

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:42

Die man heeft helemaal gelijk. Mijn paard is er voor mijn plezier.. maar ik geef haar ook plezier, door te zorgen dat ze een lekkere grote wei heeft met maatjes, genoeg voor en een schone stal. Ik zie het maar als een goede ruil. Zij 22-23 uur per dag haar plezier, ik 1 à 2 uur mijn plezier samen met haar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:51

Tiepfoudt schreef:
Precies! Als hij zich wat verder had verdiept in de hele paardensport dan had hij zijn punt een stuk beter kunnen onderbouwen. Dan nog zou ik het niet met hem eens zijn :P Waarschijnlijk was hij dan tot het inzicht gekomen dat het 'gebruiken van een paard' niet in verband staat met of je van dat dier houd of niet.

Denk niet dat het zijn bedoeling was om een goed onderbouwd artikel te maken :P .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:44

chelle_dora schreef:
Net als dat ik koeien en varkens echt heel erg lief vind, maar ik vind m'n stukje vlees ook ontzettend lekker. Dat ik vlees eet maakt me dan niet gelijk een koeienhater.

Mag zijn, maar je attitude ten opzichte van die genoemde diersoorten is toch fundamenteel anders dan hoe je met bijvoorbeeld paarden , honden en katten omgaat.
Ik neem tenminste niet aan dat je niet veel trek zou hebben in een gerecht als "jonge poesjes in rode wijnsaus"....(maar ik kan het mis hebben).

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:56

Ik zou waarschijnlijk geen katten eten als hun vlees verkrijgbaar was, maar dat komt doordat ze zelf vleeseters zijn. Als je kat (of hond) gaat eten, wordt je ecologische voetafdruk wel heel groot. Voor de rest vind ik: als je vlees door je keel krijgt, moet je vlees van alle soorten kunnen eten (relevante vraag als je paardenbiefstuk voor je neus kunt krijgen).

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:00

Ik vraag me trouwe,s wel iets af, ik zag laatst op het jeugdjournaal een stukje over Bonfire, en toen hij er nog was hadden ze hem ook gefilmd, maar hij leek daar helemaal alleen te staan in dat weiland??

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:02

Volgens mij stond hij samen met een shetlander. Dacht ik ooit ergens gezien/gelezen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:02

Kuggur schreef:
chelle_dora schreef:
Net als dat ik koeien en varkens echt heel erg lief vind, maar ik vind m'n stukje vlees ook ontzettend lekker. Dat ik vlees eet maakt me dan niet gelijk een koeienhater.

Mag zijn, maar je attitude ten opzichte van die genoemde diersoorten is toch fundamenteel anders dan hoe je met bijvoorbeeld paarden , honden en katten omgaat.
Ik neem tenminste niet aan dat je niet veel trek zou hebben in een gerecht als "jonge poesjes in rode wijnsaus"....(maar ik kan het mis hebben).

Weet ik niet. Je hebt immers ook mensen die haas/konijn eten, wat ook een huisdier is/kan zijn. Ik heb op de vorige stal geholpen met de lammetjes bij te voeren. Dat betekende flesjes warm maken, lammetjes apart houden, voeren, en na verloop van tijd kwamen ze dan ook echt naar je toe gerend en lagen ze op schoot te slapen na zo'n flesje. Ook als ik gewoon de wei op kwam en ik had geen fles bij me kwamen ze naar je toe om even een knuffel en een kroel te halen, niet veel anders dan m'n kat op het moment.
En toch eet ik ook shoarma van tijd tot tijd.
Was niet m'n bedoeling om hier een hele vlees-eten-discussie van te maken, maar meer als vergelijking.
Ik rijd paard, want ik hou van paardrijden. Maar ik hou net zo veel van m'n pony, alleen zonder pony of paard wordt het paardrijden lichtelijk onmogelijk :+ Maar dat betekent niet dat ik niet van m'n pony hou. :) En dat vind ik dus net als met zulke dieren zo. Ik vind het waanzinnig leuke dieren hoor, koeien en varkens. En die lammetjes die ik heb bijgevoerd zijn echt stuk voor stuk geweldig en dat zijn in de loop van tijd toen echt m'n kindjes geworden, nummer 33,34,35 en nummer 40 voornamelijk :+
Maar ik heb zo het vermoeden dat die ook echt geen 10 worden maar ook tzt de shoarma in gaan of als een ander stukje vlees worden gepresenteerd in een chique restaurant of in de diepvries van de AH.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:06

goldenarrow schreef:
Ik ben van mening dat je geen topsport kan doen met een dier dat dat niet wil. Je kan een beest in principe tot heel veel dwingen, zeker. Maar er komt een moment dat hij het niet meer doet.

Kijk bijvoorbeeld naar de springsport. Als zo'n paard echt een hekel heeft aan springen, dan krijg je hem met wat dwang misschien nog wel over de 1 meter heen, maar no way dat je die een heel parcours van 1.50m kan laten springen, zonder continue strijd met hem te hebben. Joh, ik ken een paard dat een hekel had aan springen en die kreeg je nauwelijks over een balkje heen.

Het paard moet er dus zelf ook plezier in hebben en het graag voor je doen, anders krijg je hem echt nooit zover dat je er ook topsport mee kan doen.

Helaas zijn er teveel meer dan tenenkrommende voorbeelden die het tegendeel leren. Er zijn trainingsmethoden die geen enkele keuze geven. Dat zo'n paard wel talent heeft lijkt me logisch, maar hoe dat talent benut wordt varieert nogal.
Je kan paarden(ook andere dieren) dwingen tot dingen waar zij zelf geen plezier in hebben, zelfs alleen ellende van hebben. Je kan een paard prima leren geen strijd aan te gaan, met bruut geweld als je wil zelfs.
Gruwelijke voorbeelden kennen we allemaal, schrikdraad over de sprong(moet je opletten hoe graag een paard dan hoog springt), westernpaarden die met het hoofd omhoog vastgebonden worden zodat ze niets liever willen dan op de wedstrijddag met het hoofd naar beneden lopen, hyperflexen dat wordt misbruikt en ga zo maar door.

Maar dat zijn dan de misstanden, waar de prestatiedrang van de ruiter alle perken te buiten gaat. Veel subtieler zijn de andere offers die veel topsportpaarden moeten maken, waaronder amper tot geen direct sociaal contact(want stel je eens voor dat dat peperdure paard een beet in zijn reet heeft gekregen de dag voor een wedstrijd). Zo is er wel meer te bedenken, net zoals risico's die bij de sport horen. Neem eventing, dat gaat nog weleens fout, soms met gruwelijke gevolgen. De vaste hindernissen en hoogteverschillen zijn een risico dat bewust genomen wordt. Natuurlijk doet iedere goede ruiter zijn uiterste best om het paard zo goed mogelijk voor te bereiden, maar toch blijft het een risico dat de ruiter willens en wetend neemt, maar waar het paard niet om gevraagd heeft(die zou als hij zelf een keuze zou hebben zulke hindernissen alleen nemen als hij bang is om opgegeten te worden). Of neem de discussie van wat jaren terug in de mensport om mondstukken in te voeren omdat in het heetst van de strijd dat bit weleens wat te "goed" werd gebruikt, wat schade opleverde.

Dan nog de enorme groep mensen onder die topsporters, degene die topsporters dingen zien doen en denken dat kan ik ook, vandaag zelfs. Daar gaat ook de prestatiedrang van de ruiter voor het welzijn van het paard. Of de basistraining van jonge paarden die de sport in moeten, stallen die daar hun geld mee moeten verdienen en die het financieel heel lastig hebben, waar princiepe's verwateren en alle goede bedoelingen steeds verder weg drijven(mensen ongelukkig, paarden nog ongelukkiger).

Het kan ook goed hoor, ik zeg niet dat het alleen maar kommer en kwel is. De voorbeelden waar het wel goed gaat zijn prachtig om te zien, maar het is helaas zo dat waar er een hoge druk zit om te presteren het te vaak fout gaat. En dat bij topsport nu eenmaal offers horen, waar het paard niet om gevraagd heeft.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:17

Kuggur schreef:
LisanneElena schreef:
inderdaad is een paard een wild dier, dus waarom zou het iets voor je doen als het gewoon weg kan rennen en eigenlijk kan doen wat hij zelf wil? Bij de meeste paarden merk je het wel als ze iets leuk vinden...wat heeft dat trouwens met Bonfire te maken?

Ehm nee, een paard is bepaald niet een "wild" dier.
Tenzij je alle dieren als wild definieert, en dan wordt de term betekenisloos.

Hoe noem je ze dan? Huisdieren? Oorspronkelijk zijn ze toch wild?!

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:22

IMJ schreef:
LisanneElena schreef:
inderdaad is een paard een wild dier, dus waarom zou het iets voor je doen als het gewoon weg kan rennen en eigenlijk kan doen wat hij zelf wil? Bij de meeste paarden merk je het wel als ze iets leuk vinden...wat heeft dat trouwens met Bonfire te maken?

En wat doen we dan als het paard iets niet wil?
Zeggen we dan: oké, als jij de hoefslag niet wil volgen vandaag, dan doen we dat toch niet?
Of verplicht jij je paard toch even te luisteren en stop je pas als hij braaf is?
Zodat hij iig weet dat hij dat niet meer hoeft 'te flikken' voortaan?

dat is waar, maar eigenlijk kan een paard gewoon weggaan toch? Of er moet een mens bestaan die sneller en sterker dan een paard is. Is het dan ook zo dat mensen de lichaamstaal van paarden niet begrijpen? Waarom gaan sommige paarden opgewekt bijv. in het bos draven? Met hun oren naar voren?

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:26

Het ligt er ook aan hoe je rijd vind ik. Ik vind bijv. sporen eigenlijk een beetje overbodig. Als je alleen dressuur kan rijden met sporen dan ben je toch ook geen ruiter? En is het niet verplicht vanaf de M in dressuur met sporen te rijden? Ik vind een bit eigenlijk ook een beetje vaag als ik er lng bij na denk. Soms voel ik me een beetje schuldig dat ik ook met bit rijd. Maar als ik paard rijd dan denk ik vaak: voorzichtig, ik wil het paard geen pijn doen..

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:28

De manier waarop dit stukje je raakt, zegt meer over jezelf dan over de schrijver. Ik heb zelf zoiets een keer geschreven voor mijn blog, maar het niet geplaatst - het was iets emotioneler dan dit en ik wilde er niet voor afgeschoten worden omdat ik sowieso nogal kritisch ben in hoe dieren met mensen omgaan. Elke keer als ik erop ga zitten, zit ik met dit dilemma.

Laatst las ik iets over een vereniging die opkwam voor het recht van mensen om met dieren om te gaan. Waarschijnlijk goed bedoeld, maar een van de meest kromme zinnen die ik ooit gehoord heb. Wie komt er op voor hun rechten?

loveRamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:29

Ik kan me voorstellen dat veel mensen zo tegen paardrijden aankijken en ergens heeft hij ook wel een punt, maar het probleem is nog altijd dat die mensen zelf vaak niet in die wereld zitten. Hij ziet dingen nou eenmaal anders. Er zit zeker een kern van waarheid in, maar, en dit klinkt misschien hard, als we paarden niet gebruikten om op te rijden, hoe waren ze dan geëindigd in de wrede wereld van de mens? Waarschijnlijk als varkens en stonden ze de hele dag in een hokje vetgemest te worden. Want waar is waar, het paard heeft eigenlijk geluk gehad dat de mens er op kan rijden anders hadden ze er nu waarschijnlijk heel anders bijgestaan. De mens wil nou eenmaal overal nut uithalen (walgelijk) en als het paard geen knuffel/rijdier was geworden was het een vleesleverancier geworden. Maar dat is mijn visie, iedereen mag ervan vinden wat ie denkt ^^

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:29

PoucyWouce schreef:
[H]et was iets emotioneler dan dit en ik wilde er niet voor afgeschoten worden omdat ik sowieso nogal kritisch ben in hoe dieren met mensen omgaan.

Ik neem aan dat je het omgekeerde bedoelt? :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:42

Ergens heeft ie wel een punt maar ik vind het heel erg overdreven, alle dieren worden wel ergens voor gebruikt. Of dat nou sport is of consumptie of wol oid.
Ik vind topsport altijd wel het uiterste, maar ook met bijv.. atletiek, dat vind ik ook niet menselijk, kijk eens naar die Chinezen.. brrr.
Ook topsport met paarden vind ik enkel een soort status voor de ruiter, het paard schiet er geen reet mee op, en heeft meestal geen leven zoals een normaal paard. Daar heeft hij dus een punt maar om dan te zeggen dat je er niet op moet zitten? Dan moet je ook zeggen dat het niet normaal is om een paard in een paddock of wei te laten leven omdat dat verre van natuurlijk is. En waarom geen paard mogen houden maar wel een hond of een cavia? Alle dieren afschaffen dan maar. :+

Er zit bij mij een grens tussen dresseren voor de gezondheid/gehoorzaamheid van het paard en echt de top.. Als een natuurlijke basis (of het streven er naar) wordt afgenomen en met 'regelmaat' gevlogen dat vind ik veel te ver gaan voor een beest.

Ik heb het topic niet verder gelezen dan de OP maar wou toch even reageren :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:48

LisanneElena schreef:
dat is waar, maar eigenlijk kan een paard gewoon weggaan toch? Of er moet een mens bestaan die sneller en sterker dan een paard is. Is het dan ook zo dat mensen de lichaamstaal van paarden niet begrijpen? Waarom gaan sommige paarden opgewekt bijv. in het bos draven? Met hun oren naar voren?

Kracht en snelheid is niet alles, wat mensen hebben is een grote grijze massa die ze kunnen inzetten om te denken over hoe ze dat tekort aan kracht en snelheid kunnen oplossen. Vergis je niet in het mentale overwicht wat je als mens kan hebben, daarmee kan je een sterk en snel dier als een paard heel prima onderdrukken als je dat wil.

Gelukkig kunnen we het ook inzetten om na te denken over hoe je met dat paard samen kan werken, maar denk nooit dat omdat een dier groot en snel is hij een keuze heeft en het wel laat weten als het hem niet zint.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:51

musiqolog schreef:
Ik zou waarschijnlijk geen katten eten als hun vlees verkrijgbaar was, maar dat komt doordat ze zelf vleeseters zijn. Als je kat (of hond) gaat eten, wordt je ecologische voetafdruk wel heel groot. Voor de rest vind ik: als je vlees door je keel krijgt, moet je vlees van alle soorten kunnen eten (relevante vraag als je paardenbiefstuk voor je neus kunt krijgen).

alle vlees kun je eten hoor, we zijn niet gemaakt om het ene vlees af te keuren omdat een beestje lief is en vervolgens het hele soort over 1 kam te scheren, er is ook een Duitser geweest die een andere Duitser had doodgemaakt om hem vervolgens op de eten. Staat op wikipedia, lekker verhaal hoor zo rond etenstijd.
Het is meer emotioneel wat je wel/niet eet denk ik.

Oh en bij de Chinees weet je ook niet zeker wat je voorgeschoteld krijgt hoor :D :+ haha

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:11

petraaken schreef:
honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.

_/-\o_

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:25

LisanneElena schreef:
Kuggur schreef:

Ehm nee, een paard is bepaald niet een "wild" dier.
Tenzij je alle dieren als wild definieert, en dan wordt de term betekenisloos.

Hoe noem je ze dan? Huisdieren? Oorspronkelijk zijn ze toch wild?!

Noem jij eens een dier dat "van oorsprong" niet wild is.... :D
Als je begrijpt dat dat niet lukt snap je mijn bericht misschien.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:30

Tja, het is wel zo...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:38

LiVetime schreef:
Ben ik het niet mee eens. Je kunt ook heel goed dieren houden om goed voor het dier te willen zorgen. Niet om jezelf de hemel in te prijzen met een goed paard.
Ik voel me geen egoïst door een paard te hebben. Ik vind het juist een voorrecht om mijn paard te mogen verzorgen in bruikleen. Want echt een paard 'bezitten' kan naar mijn mening niet.

Jezelf de hemel in prijzen heeft er niks mee te maken, ook goed voor het dier willen zorgen doe je grotendeels voor jezelf. Alle dieren waren ooit wild en ondanks dat jij vast het beste met je paard voor hebt heeft hij toch geen vrijheid. Een paard (of ander dier) heeft simpelweg geen keuze als jij hem in een stal/weide houdt. Of erop gaat zitten.
Je kan het hem natuurlijk zo leuk mogelijk proberen te maken, maar dat maakt het niet minder egoïstisch. Niet alleen sporen en zwepen zijn 'dwang'. Alleen al het feit dat je een dier opgesloten hebt is al 'dwang'. Het is niet dat als je je paard op een vriendelijke manier rijdt, dat ineens minder egoïstisch wordt. Dat paard is heus niet beter af als jij erop gaat zitten. Dat doe je voor je eigen plezier. Of je dat erg vindt of niet, is voor iedereen anders.
Wij houden dieren om verschillende redenen, voedsel, plezier, etc. Het is niet dat een paard jou zo leuk vindt dat hij uit zichzelf in dat stalletje blijft staan.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:42

petraaken schreef:
honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.

nee, maar dat van die drugs is onze eigen keus

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:43

LisanneElena schreef:
Het ligt er ook aan hoe je rijd vind ik. Ik vind bijv. sporen eigenlijk een beetje overbodig. Als je alleen dressuur kan rijden met sporen dan ben je toch ook geen ruiter? En is het niet verplicht vanaf de M in dressuur met sporen te rijden? Ik vind een bit eigenlijk ook een beetje vaag als ik er lng bij na denk. Soms voel ik me een beetje schuldig dat ik ook met bit rijd. Maar als ik paard rijd dan denk ik vaak: voorzichtig, ik wil het paard geen pijn doen..

zo denk ik er ook precies over! :)