Eerste zoon Totilas goedgekeurd en aangekocht door Glock [v]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:40

xSlvna schreef:
Maar het verschil in de schouders van Toto en Gribaldi is toch ook onwijs groot, of lijkt dat maar zo? Als ik het zo zie, lijkt toto redelijk misvormd wat betreft romp-been-hals verhouding.

Hoe zou die verhouding er dan wel uit moeten zien en waaruit bestaat die verhouding precies?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:44

rindin schreef:
Maar ook met een stabiele rug, kun je zeker wel veerkracht hebben. Arie zegt dat veerkracht alleen vanuit de ledematen komt...

Er komt sowieso geen vering met uit de romp verbonden. De rugwervels zijn niet meer dan flexibel moet schokken in de beweging in de beweging op te vangen en het uitzetten van de romp tijdens de ademhaling mogelijk te maken.

In de beweging moeten die wervels juist stabiel gemaakt worden om onderlinge aanraking (= schade) te voorkomen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:45

xSlvna schreef:
Maar het verschil in de schouders van Toto en Gribaldi is toch ook onwijs groot, of lijkt dat maar zo? Als ik het zo zie, lijkt toto redelijk misvormd wat betreft romp-been-hals verhouding.

En hoe oud is Toto? Is Toto al uitgegroeid?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:54

rindin schreef:
Maar ook met een stabiele rug, kun je zeker wel veerkracht hebben. Arie zegt dat veerkracht alleen vanuit de ledematen komt...

daar komt ie toch ook vandaan? :) De ledematen zorgen voor de eerste afzet en zonder die eerste afzet onstaat er geen beweging, geen krachtontwikkeling, zonder die twee, kan er geen veerkracht onstaan. Dus de veerkracht komt vanuit de ledematen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:15

arie53 schreef:
rindin schreef:

Er komt sowieso geen vering met uit de romp verbonden. De rugwervels zijn niet meer dan flexibel moet schokken in de beweging in de beweging op te vangen en het uitzetten van de romp tijdens de ademhaling mogelijk te maken.

In de beweging moeten die wervels juist stabiel gemaakt worden om onderlinge aanraking (= schade) te voorkomen.

Wow, ik niet snap jouw stukje niet! Doel op de zinsopbouw van je eerste stukje.

Ilaya

Re: Eerste zoon Totilas goedgekeurd en aangekocht door Glock [v]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:45

Iedereen kan hier wel speculeren wat het paard niet heeft of juist wel wat het dier succesvol kan maken, maar weten doen we het toch niet. Het paard is 2,5 en nog lang niet volgroeit, er heeft nog niemand opgezeten dus er kan al helemaal niet gesproken worden over 'succesvol' of een 'rampen paard'.. Het gaat namelijk ook om het karakter, als dat niet wil mee werken, kan het lichamelijk nog zo'n goed paard zijn, dan komt hij er niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:48

Ayasha schreef:
rindin schreef:

daar komt ie toch ook vandaan? :) De ledematen zorgen voor de eerste afzet en zonder die eerste afzet onstaat er geen beweging, geen krachtontwikkeling, zonder die twee, kan er geen veerkracht onstaan. Dus de veerkracht komt vanuit de ledematen.

Je hebt het helemaal begrepen.

Het hele proces van het skelet en hoe het functioneert, staat hier beschreven.
http://easpstamboek.nl/sport-en-fokkeri ... s/totilas/

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:51

Ik speculeer niet of het een goede gaat worden.
Ik geef alleen aan, dat ik hem nu niet sterk genoeg vind en dat nog al wat dingen op aan te merken zijn.
Hoe dat over een paar jaar is...... wie weet, maar ik vind niet dat je op basis van speculeren een paard goed moet keuren voor de fokkerij. Laat eerst maar zien dat hij uitgroeit tot een sterk vaderdier.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:52

arie53 schreef:
rindin schreef:

Er komt sowieso geen vering met uit de romp verbonden. De rugwervels zijn niet meer dan flexibel En moet De schokken in in de beweging opvangen en het uitzetten van de romp tijdens de ademhaling mogelijk te maken.

Citaat:
Wow, ik niet snap jouw stukje niet! Doel op de zinsopbouw van je eerste stukje.

Sorry. Daar had moeten staan:

Er komt sowieso geen vering met uit de romp verbonden rug. De rest van het stukje is ook aangepast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:12

anneliesdj schreef:
arie53 schreef:
De rug met de daaraan verbonden romp bolt niet. De romp dient voor de verplaatsing stabiel gemaakt te worden om het eigen gewicht en dat van de ruiter in balans te kunnen verplaatsen. Geen enkele mechanische ingenieur ontwerpt een voertuig waarvan de carrosserie (de romp) in de beweging instabiel is. Dat doet de natuur ook niet. De vering zit derhalve in de ledematen.

Je wilt zeggen dat de ruggengraat statisch is?

Ayasha schreef:
Stabiel en statisch zit een verschil in.

Zit zeker verschil in, maar zoals hierboven te lezen, zegt Arie dat de rug niet bol kan worden (dus ook niet hol?). Instabiel is het spul zowieso niet, dan kan een paard zich niet eens voortbewegen.

arie53 schreef:

Lees je bewust over mijn vraag heen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:12

Tendance schreef:
Ik geef alleen aan, dat ik hem nu niet sterk genoeg vind en dat nog al wat dingen op aan te merken zijn.
Hoe dat over een paar jaar is...... wie weet, maar ik vind niet dat je op basis van speculeren een paard goed moet keuren voor de fokkerij. Laat eerst maar zien dat hij uitgroeit tot een sterk vaderdier.

Dat gebeurd bij alle hengsten die op 3 jarige leeftijd gekeurd worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:30

anneliesdj schreef:
arie53 schreef:
De rug met de daaraan verbonden romp bolt niet. De romp dient voor de verplaatsing stabiel gemaakt te worden om het eigen gewicht en dat van de ruiter in balans te kunnen verplaatsen. Geen enkele mechanische ingenieur ontwerpt een voertuig waarvan de carrosserie (de romp) in de beweging instabiel is. Dat doet de natuur ook niet. De vering zit derhalve in de ledematen.

Sorry anneliesdj ik had idd over deze vraag heen gelezen.

De romp met de daarmee verbonden rug is in de beweging niet statisch of star maar wordt wel flexibel stabiel gemaakt. Daarmee wordt voorkomen dat de rugwervels, waar praktisch geen ruimte tussen zit, elkaar zouden kunnen raken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:15

anneliesdj schreef:
Tendance schreef:

Dat gebeurd bij alle hengsten die op 3 jarige leeftijd gekeurd worden.

Daarom zou ik dus ook nooit een 3 jarige hengst nemen voor mijn merrie.
Laat ze zich eerst maar bewijzen in de sport.
Rijke en/of mensen met veel merries nemen de gok maar, maar ik vind het niets, dat ze al zo jong goedgekeurd kunnen worden voor de dekdienst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:26

arie53 schreef:
anneliesdj schreef:

De romp met de daarmee verbonden rug is in de beweging niet statisch of star maar wordt wel flexibel stabiel gemaakt. Daarmee wordt voorkomen dat de rugwervels, waar praktisch geen ruimte tussen zit, elkaar zouden kunnen raken.

Dat kan zowieso al niet.
Maar waar het om ging was dat er gezegd werd dat een bekken moet kantelen en daarmee de rug moet bollen om tot verzameling te komen.
Dat kan dus niet volgens jou?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:45

De rug zelf moet niet bollen, niet in de letterlijke zin des woords volgens mij. Die líjkt bolle doordat het bekken kantelt maar als de rug zelf bol gaat staan heb je een karperrug ..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:09

arie53 schreef:
anneliesdj schreef:

Dat kan zowieso al niet.
Maar waar het om ging was dat er gezegd werd dat een bekken moet kantelen en daarmee de rug moet bollen om tot verzameling te komen.
Citaat:
Dat kan dus niet volgens jou?

De rug met de daarmee verbonden romp kan niet bollen.

Afbeelding

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:59

Ik zal van de week even een foto maken van die van mij. Als hij met zijn neus tussen zijn voorhoeven moet (met een snoepje daarheen gelokt), dan wordt hij weldegelijk bol in zijn lumbale wervelkolom. Foto volgt z.s.m.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:02

Ayasha schreef:
De rug zelf moet niet bollen, niet in de letterlijke zin des woords volgens mij. Die líjkt bolle doordat het bekken kantelt maar als de rug zelf bol gaat staan heb je een karperrug ..

Karperrug en dergelijke benamingen zijn van toepassing op de positie van de wervels in stilstand/rust. Dus niet een goed gebouwd paard wat in beweging een karperrug krijgt.

Kan jouw ruggengraat hol en bol worden arie?
Wat betreft zijdelingse buiging, dat kan volgens jou dan ook niet?
Rijd jij zelf wel paard arie?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:58

anneliesdj schreef:
Ayasha schreef:

Karperrug en dergelijke benamingen zijn van toepassing op de positie van de wervels in stilstand/rust. Dus niet een goed gebouwd paard wat in beweging een karperrug krijgt.

Kan jouw ruggengraat hol en bol worden arie?
Wat betreft zijdelingse buiging, dat kan volgens jou dan ook niet?
Rijd jij zelf wel paard arie?

Dankzij de beweeglijke lendenwervels kun je de stand van de romp ten opzichte van het bekken iets veranderen. Alleen via en ter hoogte van de vijf lendenwervels kun je de rug iets hol en bol en maken en de romp ten opzichte van het bekken naar links en rechts bewegen.

De romp op zichzelf is een ton en die is niet beweeglijk behoudens dat de zwevende ribben bij de ademhaling iets kunnen uitzetten.
Een zijdelingse buiging van de romp is dus ook niet mogelijk. De rugwervels zijn dan ook niet meer dan heel licht flexibel maar absoluut niet buigzaam.

De zijdelingse buiging waar jij op doelt, wordt veroorzaakt door het naar binnen brengen van de achterhand en het kantelen van de romp in de zijwaartse beweging.
In de zijwaartse beweging (appuyeren) gaat het paard derhalve recht over een schuine lijn.

Goed
Afbeelding

Fout
Afbeelding

Goed
Afbeelding

Fout
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 04-11-13 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:05

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:35

arie53 schreef:
Dankzij de beweeglijke lendenwervels kun je de stand van de romp ten opzichte van het bekken iets veranderen. Alleen via en ter hoogte van de vijf lendenwervels kun je de rug iets hol en bol en maken en de romp ten opzichte van het bekken naar links en rechts bewegen.

De romp op zichzelf is een ton en die is niet beweeglijk behoudens dat de zwevende ribben bij de ademhaling iets kunnen uitzetten.
Een zijdelingse buiging van de romp is dus ook niet mogelijk. De rugwervels zijn dan ook niet meer dan heel licht flexibel maar absoluut niet buigzaam.
Rugwervels zelf zijn niet buigzaam, maar ten opzichte van elkaar kunnen zij wel bewegen dankzij het kraakbeen ertussen. Dat maakt dat de hele wervelkolom wel degelijk (licht) naar links en rechts kan buigen en ook boller en holler kan worden. De meeste buiging zit idd in het deel bij de lendenen, borstkas en bekken zijn idd weinig buigzaam.

De zijdelingse buiging waar jij op doelt, wordt veroorzaakt door het naar binnen brengen van de achterhand en het kantelen van de romp in de zijwaartse beweging.
In de zijwaartse beweging (appuyeren) gaat het paard derhalve recht over een schuine lijn.

Ik vind je aanduiding 'romp' wat verwarrend.
Maar wat je bedoeld is dat er dus geen lengtebuiging mogelijk is? Dus appuyement, travers, renvers en zelfs buiging op volte's is allemaal niet mogelijk?

Weleens op een bokkend paard gezeten?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:55

@ Arie; Nu word je verwarrend(er)... Hebben we het nu nog over paarden? Want als ik je laatste stuk lees, dan lijkt het er verdomd veel op dat je het nu over ons eigen lijf hebt. Waarin je gelijk hebt dat de thoracale wervelkolom minder beweeglijk is dan de lumbale, maar dat hij niet zou zijn om "mee te bewegen" is onzin. Er zit weldegelijk mogelijkheid tot lateroflexie, rotatie en flexie/extensie (minder) in onze thoracale wervelkolom, alleen lang niet zo veel als lumbaal.

Dat core-stability bij veel rugklachten de sleutel tot succes is, heb je helemaal gelijk in. Maar stabiliteit van de core (romp, waarme overigens zowel thoracaal als lumbaal wordt bedoeld) kan heel goed met een vreselijk flexibele wervelkolom. Daar zit namelijk het verschil tussen de functie van de wervelkolom en de spieren er omheen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:07

anneliesdj schreef:
arie53 schreef:

Rugwervels zelf zijn niet buigzaam, maar ten opzichte van elkaar kunnen zij wel bewegen dankzij het kraakbeen ertussen. Dat maakt dat de hele wervelkolom wel degelijk (licht) naar links en rechts kan buigen en ook boller en holler kan worden. De meeste buiging zit idd in het deel bij de lendenen, borstkas en bekken zijn idd weinig buigzaam.

Ik vind je aanduiding 'romp' wat verwarrend.
Maar wat je bedoeld is dat er dus geen lengtebuiging mogelijk is? Dus appuyement, travers, renvers en zelfs buiging op volte's is allemaal niet mogelijk?

De buiging gaat niet verder dan het naar binnen brengen van de achterhand en de schouder ten opzichte van de romp. De romp "an sich" is in de lengte niet buigbaar en maar goed ook anders zou de ademhaling in gevaar komen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:13

rindin schreef:
@ Arie; Nu word je verwarrend(er)... Hebben we het nu nog over paarden? Want als ik je laatste stuk lees, dan lijkt het er verdomd veel op dat je het nu over ons eigen lijf hebt. Waarin je gelijk hebt dat de thoracale wervelkolom minder beweeglijk is dan de lumbale, maar dat hij niet zou zijn om "mee te bewegen" is onzin. Er zit weldegelijk mogelijkheid tot lateroflexie, rotatie en flexie/extensie (minder) in onze thoracale wervelkolom, alleen lang niet zo veel als lumbaal.

Dat core-stability bij veel rugklachten de sleutel tot succes is, heb je helemaal gelijk in. Maar stabiliteit van de core (romp, waarme overigens zowel thoracaal als lumbaal wordt bedoeld) kan heel goed met een vreselijk flexibele wervelkolom. Daar zit namelijk het verschil tussen de functie van de wervelkolom en de spieren er omheen.

Onze romp en die van paard moeten in de beweging beide stabiel gemaakt worden om de massa in balans te kunnen verplaatsen. Dat doen het paard en wij via de lendenwervels.

Dat de wervelkolom in de beweging niet meebeweegt zijn niet mijn woorden. De wervelkolom is immers verbonden met de romp die door de ledematen in de afzet verticaal omhoog en in de landing naar beneden gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:16

arie53 schreef:

Goed
[ Afbeelding ]

Fout
[ Afbeelding ]

Goed
[ Afbeelding ]

Fout
[ Afbeelding ]

Die foto's zijn toch helemaal niet te vergelijken? Laat maar eens foto's uit exact dezelfde fotopositie zien van deze paarden.