De keuzes waren erg moeilijk. Ik zal voor mezelf spreken, misschien dat enkele andere juryleden zich nog zullen melden.
Hoe ben ik tot mijn persoonlijke top 5 gekomen?
In mijn top 10 (er waren 24 inzendingen in handgemaakt) had ik wel degelijk werken zitten die niet binnen de categorie regulier 2D werk pasten; o.a. een werk in leer en een sculptuur.
Ik heb beoordeeld op basis van 3 punten, die ik dus afzonderlijk gescoord heb. De totaalscore van die drie cijfers bepaalde de ranglijst. Daardoor konden werken die technisch sterker waren lager eindigen dan werken die bijv. sterker in het thema pasten (naar mijn mening uiteraard, dat is het euvel met 'jurysport').
Er zaten veel werken bij die ik persoonlijk niet sterk in het thema vond passen, qua kleurstelling, qua onderwerp of beide. Dat maakte dat sommige werken lager eindigden. Voor mij persoonlijk vond ik alleen het sculptuur van hoefijzer en het getoolde leerwerk heel sterk in het thema passen, de overige werken vond ik daarin beduidend minder sterk en die eindigden daardoor buiten de top 10.
Goed, de drie punten op basis waarvan ik de eindscores bepaald heb:
1. uitvoering en techniek, 2. algehele beeld en originaliteit, 3. thematiek zomer (en paard)
Het uiteindelijke puntentotaal maakte dat sommige werken die technisch van een hoger niveau zijn toch lager zijn geëindigd doordat het thema zomer (en paard) er niet of minder goed in terugkwam. Een aantal werken met gelijk puntentotaal is geplaatst op basis van themascore in de eerste plaats, technische uitvoering in de tweede plaats en persoonlijke voorkeur in de laatste plaats.
Ik had graag meer diversiteit gezien, maar de totaalscore en de combinatiescore met de andere juryleden heeft als uitkomst gehad dat het in dit geval alleen 2D werken waren. Qua ratio waren er 19 tekeningen/schilderijen en 5 overige werken, waarvan 2 sculpturen en 2 werken in paardenhaar. Slechts 1 van de sculpturen vond ik sterk in het thema passen en is bij mij dus hoog geëindigd en de ingezonden werken in paardenhaar scoorden bij mij respectievelijk lager in thematiek (vond het qua kleurstelling eerder winters) en techniek/afwerking. Het leerwerkje heeft bij mij ook de top 10 gehaald (weet zo niet welke plaats) maar had ook wat minpunten op uitvoering, hoewel ik uiteraard vreselijk veel bewondering heb voor deze moeilijke techniek die verder ook weinig fouten toelaat.
Het ratio 2D was dus al met al sowieso vele malen hoger dan overig werk. In mijn geval was het qua puntentelling dat de totaalscores erop uitdraaiden dat voornamelijk 2D werk het hoogst eindigde en zéker niet omdat ik zelf voornamelijk 2D werk want ik ben zeer zeker ook bekend met driedimensionaal.

Aan alle deelnemers is of wordt een juryrapport gestuurd en ook ik heb bij elk werk toegelicht wat ik ervan vond. Desgevraagd kan ook mijn puntentoekenning worden opgevraagd, diegenen mogen mij gerust een PB sturen. De gehele lijst is echter abracadabra zonder de bijbehorende afbeeldingen. Neemt niet weg dat ik volledig open ben over mijn puntentoekenning en mij ook zeker niet in de anonimiteit verstop. Ik sta immers volledig achter mijn persoonlijke top5 (de gehele ranglijst trouwens) en uiteraard vind ik het jammer dat er niet meer variatie was, maar het korte tijdsbestek heeft daarin ongetwijfeld ook meegespeeld aangezien het ratio dus 19:5 was. Dat heeft ongetwijfeld ook meegespeeld. Daarbij waren sommige foto's van 3D werken en/of de thematiek niet zo sterk, of evenwel was dit - naar mijn mening - bij een aantal 2D werken sterker, wat de rangschikking heeft beïnvloed. Ik heb mijn best gedaan de inzendingen zo eerlijk mogelijk te beoordelen (waarbij overigens alleen materiaal en formaat vermeld werd).
Ik kan niet voor de overige juryleden spreken maar zeker 2 andere juryleden werken zover ik weet eveneens in 3D en niet alleen in 2D, ik geloof dat alleen duke en babe specifiek 2D werk maken, maar ook daarin kan ik me vergissen want zo goed ken ik het werk van duke niet (ken alleen de schilderijen die ik weleens op bokt voorbij zie komen).
Dat realistische werken de top 5 domineren had ik ook wel graag anders gezien, maar feit blijft dat ook bij mij veel werken qua score ontiegelijk dicht bij elkaar lag en er heel, heel weinig werken die qua score enigszins er bovenuit staken (meer dan een heel punt tov werk 1 plaats lager) ik geloof alleen de top 3, waarvan 2 werken in deze uiteindelijke selectie terecht zijn gekomen.
Er zat geloof ik maar 1 digitaal werk bij en deze heb ik op nummer 3 geplaatst, in de eerste plaats omdat ik het heel sterk in de thematiek vond passen. Qua technische uitvoering heeft dat werk iets lager gescoord dan de werken die ik persoonlijk op 1 en 2 heb gezet (en ook in de uiteindelijke selectie zijn opgenomen).
Tot zover mijn verantwoording. Wie vragen heeft roept maar.