Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:35

janderegelaa schreef:
Fry schreef:
Wat?!
Ik zeg niet dat ik bitloos rij?
Al heb ik het wel geprobeerd, en uit ervaring kan ik zeggen dat dat moeilijker is.
Echt triest dat dit weer met penny word betiteld.

Er is echt helemaal niets moeilijkers aan. Zolang je begrijpt dat nageeflijk rijden door jouw been vanuit de achterhand komt en niet door jouw hand aan de voorkant.

Klopt :)!
(Niet aanvallend bedoeld:..) Waarom rijden GP ruiters dan met zoveel ijzer :+?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:36

@janderegelaa: Precies!
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-07-13 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:37

Fry schreef:
janderegelaa schreef:

Ik had zoiets gelezen dat een stang voor een betere verbinding zorgt bij een opgericht paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:39

En verfijning van de hulpen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:45

Fry schreef:
janderegelaa schreef:
Er is echt helemaal niets moeilijkers aan. Zolang je begrijpt dat nageeflijk rijden door jouw been vanuit de achterhand komt en niet door jouw hand aan de voorkant.

Allereerst is het Internationaal verplicht(NL weet ik niet).
De stang is bedoeld voor het fine tunen van de hulpen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:50

Nee Jan dat ding is voor je paard in de krul te trekken, liefst met zijn kin tot op zijn borst, dan luistert ie een stuk beter :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:53

Fry schreef:
janderegelaa schreef:

Geryon schreef:
Ik had zoiets gelezen dat een stang voor een betere verbinding zorgt bij een opgericht paard.

Misschien moet je de filmpjes van Anky nog een keertje bekijken Fry. Daarin vertelt ze dat hoe hoger een paard komt in de dressuur hoe meer verzameling wordt gevraagd, hoe moeilijker de oefeningen en hoe meer atletisch het paard moet zijn. Het is niet zo dat je een B geschoold paard een dressuurstang in kunt gooien, een beetje aan zijn bek kunt trekken en dat ie dan al die moeilijke oefeningen loopt. Het vergt vele jaren training. En het is net zo goed niet zo dat een GP ruiter een GP proef alleen maar op stang rijdt. Het is een kwestie van het vragen van de verzameling, de daarop volgende nageeflijkheid en de beloning daarvan, het loslaten. Dat gebeurt in een GP proef ook maar je ziet het nauwelijks gebeuren. Dat komt door de stang. Het is een middel ter verfijning.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:16

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:19

Maar Fry, hoe kun je een mening vormen als je bij voorbaat als zegt dat je niet wilt kijken? *edit* Fry, nog even ;-): je bent veertien jaar, kun je al vlekkeloos Engels lezen en begrijpen? Er zijn een paar filmpjes (van Anky, waar je niet graag naar kijkt) waar zij een boel uitleg geeft over hoe zij traint. Maar jij baseert je op een site waarvan je (tenzij je Engelstalig bent, dan heb ik niks gezegd) misschien niet zoveel begrijpt?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:03

chevax schreef:
Maar Fry, hoe kun je een mening vormen als je bij voorbaat als zegt dat je niet wilt kijken? *edit* Fry, nog even ;-): je bent veertien jaar, kun je al vlekkeloos Engels lezen en begrijpen? Er zijn een paar filmpjes (van Anky, waar je niet graag naar kijkt) waar zij een boel uitleg geeft over hoe zij traint. Maar jij baseert je op een site waarvan je (tenzij je Engelstalig bent, dan heb ik niks gezegd) misschien niet zoveel begrijpt?

Woww wacht, ik zeg dat ik het tegen ben gekomen... Heeft niets met mijn mening te maken. Ik kan ik prima lezen (engels is niet een zwak punt van mij), de rest stop ik even in vertalen *D
Ik heb wel het filmpje gekeken die hier geplaatst is, ook af gekeken. Ik vind het te show en ze zegt tegenstrijdige dingen, dan ben ik er al klaar mee. Dus heb haar kant ook 'gehoord' alleen ik blijf bij mening. En als ik er graag niet naar kijk betekend niet meteen dat ik het helemaal niet gezien heb...
Om een langeee discussie te voorkomen, ik blijf bij mijn mening. Het maakt me niet uit wat andere denken, en ik zal daar nooit ieman op afkraken of wat dan ook.
Ieder zijn mening, en ieder laat je n zijn waarden.
Ps. 14 heeft er niets mee te maken hoor :j , ik kan ook gewoon denken :+
Laatst bijgewerkt door Fry op 24-07-13 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:05

Fry, geef me eens een voorbeeld van de "tegenstrijdige dingen" die Anky volgens jou zegt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:08

Fry schreef:

Fry 14 heeft er zoveel mee te maken dat je ervaring mist die je op 14-jarige leeftijd gewoon nog niet kunt hebben. Of je moet als baby begonnen zijn met rijden :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:08

Babootje schreef:
Fry, geef me eens een voorbeeld van de "tegenstrijdige dingen" die Anky volgens jou zegt?

Hihi oke deze is de eerste die me bij me opkomt. :=

Citaat:
'ik ben dom, dus we houden het simpel'

Laag en rond is niet 'simpel' blijkt uit dit topic.

Verder

Citaat:
ik hou hem lekker voorwaarts

Is ie niet
Citaat:
Ik trek niet, ik geef meteen ruimte

Meid op andere fimpjes TREK je wel degelijk

Etc..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:10

Babootje schreef:
Fry schreef:

Fry 14 heeft er zoveel mee te maken dat je ervaring mist die je op 14-jarige leeftijd gewoon nog niet kunt hebben. Of je moet als baby begonnen zijn met rijden :D

Dan alsnog, ik kan wel denken..
Ik zeg niet dat ik hun na kan doen op dat niveau te rijden.
Alleen door veel te lezen, ben ik tot een mening gekomen over Rollkur/hyperflexion/LDR
En wederom... Iedereen zijn mening :+

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:11

Dat over het niet voorwaarts zijn klopt niet hoor. Een hoog afgericht paard heeft een andere manier van voorwaarts zijn dan een recreatiepaard. Ze zijn veel meer gedragen en daarin actief, hij hoeft niet hard te gaan, dat is iets heel anders.

Voor iemand die gevoel voor paardrijden heeft vindt het laag en rond waarschijnlijk inderdaad niet zo moeilijk.

Gericht aan fry

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:13

CleovG schreef:
Dat over het niet voorwaarts zijn klopt niet hoor. Een hoog afgericht paard heeft een andere manier van voorwaarts zijn dan een recreatiepaard. Ze zijn veel meer gedragen en daarin actief, hij hoeft niet hard te gaan, dat is iets heel anders.

Voor iemand die gevoel voor paardrijden heeft vindt het laag en rond waarschijnlijk inderdaad niet zo moeilijk.

Gericht aan fry

Ook als er geen oprichting word gevraagd?
Dat wist ik niet :+
Iid bedankt.

Maar ik wilde hier geen discussie over beginnen.
Het is gewoon een mening, en daar blijf ik bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:16

Dit zijn geen voorbeelden Fry. Dit zijn jouw interpretaties van dingen die jij ziet, maar die andere mensen (met ervaring) wel eens heel anders kunnen zien.
Anky probeert het laag en rond in de filmpjes zo duidelijk en logisch mogelijk uit te leggen en persoonlijk vind ik dat ze daar goed in slaagt.
Ik zie in de filmpjes een paard dat losgelaten is, in alle omstandigheden de hand volgt en super op de hulpen is. Dat doe ik haar nog niet na helaas. -O-

het citaat "Ik hou hem lekker voorwaarts" en jouw reactie "is ie niet" is ook weer jouw interpretatie. Blijkbaar is jouw voorwaarts anders gedefinieerd wat ik zie wel degelijk een paard dat met impuls direct op de hulpen reageert. Als jouw definitie van voorwaarts, hard door de baan gaan is... tja dan heb je dus nog heel wat te leren. Dat betekent niet dat Anky tegenstrijdige dingen zegt, maar wel dat jij nog de ervaring mist om dit niveau goed te begrijpen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:17

Alles wat je opnoemt zijn geen tegenstrijdigheden hoor.
Ldr is simpel, wordt alleen moeilijk gemaakt door tegenstanders.
Voorwaarts is iets anders dan vooruit jagen.
Ze trekt toch niet als ze het zegt. Stel er gebeurt iets of het paard reageerd niet goed, en ze corrigeerd het gedrag zal ze wel eens doorkomen. En dat zou ze zeker ook kunnen verantwoorden. Er wordt niet af en toe eens willekeurig zomaar in de bek getrokken hoor.
(edit: al tig keren hetzelfde voor mij :Y) )
Ja hoor ieder zijn mening maar onderbouwen is iets anders.
En denken kan je zeker. Maar ervaring hebben is iets anders. Kan zelfs goed zijn indien ik iets meemaak of zie een heel andere visie krijg op bepaalde dingen. Mijn visie is sinds mijn laatste paard nu erg veranderd bijvoorbeeld.

CleovG

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:30

Precies. Een paard is voorwaarts als je de controle hebt vooruit de kunnen. Al staat hij bijna stil maar de ruiter weet dat hij met 1 hulp naar voren gaat is het paard voorwaarts.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:44

Piaffe is ook voorwaarts (het paard denkt ook voorwaarts) maar hij blijft wel op de plek :)*

Passage idem, ziet er traag uit, maar ipv de energie naar voren op te wekken, wordt deze naar boven opgewekt --> Paard denkt voorwaarts!

Toch erg dat we dat een eigenwijze 14 jarige uit moeten gaan leggen :')

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:51

listiglistje schreef:
Piaffe is ook voorwaarts (het paard denkt ook voorwaarts) maar hij blijft wel op de plek :)*

1. Serieus, als je het zo ziet wel.. ha grappig :)

2. Eigenwijs... hoezo DAT nou weer. Ik heb een mening en die mag ik dus niet hebben?

Pff ik wilde juist zo'n discussie voorkomen.
Op de andere antwoorden, bedankt voor zoveel moeite te doen.. maar ik vind Anky gewoon... vaak te streng. (die voorbeelden waren ook maar van de eerste minuten, was nog andere dingen tegen gekomen maar ik vind het beeld niet fijn om naar te kijken).

Graag eindig ik de discussie hier. En graag weer ontopic :j

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:52

listiglistje schreef:

Passage idem, ziet er traag uit, maar ipv de energie naar voren op te wekken, wordt deze naar boven opgewekt --> Paard denkt voorwaarts!

Dat een 14 jarige het nog niet weet vind ik nog niet zo erg, maar dat ze niet aan wil nemen wat een topruiter zegt vind ik jammer -O-

Hopelijk kijkt ze nog een keer maar dan op een leerbare manier :)

Het kan dat je iemand niet prettig vindt om naar te kijken, dat heb ik ook met genoeg topruiters. Maar probeer dan in ieder geval te kijken begrijpen waarom iemand een handeling uitvoert ipv te zeggen dat je het te grof vindt.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:54

ChocoBesnier schreef:
Alles wat je opnoemt zijn geen tegenstrijdigheden hoor.
Ldr is simpel, wordt alleen moeilijk gemaakt door tegenstanders.
Voorwaarts is iets anders dan vooruit jagen.
Ze trekt toch niet als ze het zegt. Stel er gebeurt iets of het paard reageerd niet goed, en ze corrigeerd het gedrag zal ze wel eens doorkomen. En dat zou ze zeker ook kunnen verantwoorden. Er wordt niet af en toe eens willekeurig zomaar in de bek getrokken hoor.
(edit: al tig keren hetzelfde voor mij :Y) )
Ja hoor ieder zijn mening maar onderbouwen is iets anders.
En denken kan je zeker. Maar ervaring hebben is iets anders. Kan zelfs goed zijn indien ik iets meemaak of zie een heel andere visie krijg op bepaalde dingen. Mijn visie is sinds mijn laatste paard nu erg veranderd bijvoorbeeld.

Mooie uitleg :)
Op dit filmpje is ze ook niet van t trekken, maar ik bedoelde dat andere filmpje van Bonfire.

Even uit nieuwsgierigheid.. wat is er dan aan je visie verandert?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:57

CleovG schreef:
listiglistje schreef:

Dat een 14 jarige het nog niet weet vind ik nog niet zo erg, maar dat ze niet aan wil nemen wat een topruiter zegt vind ik jammer -O-

Hopelijk kijkt ze nog een keer maar dan op een leerbare manier :)

Het kan dat je iemand niet prettig vindt om naar te kijken, dat heb ik ook met genoeg topruiters. Maar probeer dan in ieder geval te kijken begrijpen waarom iemand een handeling uitvoert ipv te zeggen dat je het te grof vindt.

Ik wil het ook wel aannemen, maar door alle info op het web vind ik het moeilijk om haar te geloven. Ik geloof namelijk liever wetenschappers :+
Ik heb het zeker proberen te begrijpen maar zoals de zin hierboven, vind ik het moeilijk haar te geloven.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:09

Ik ben al regelmatig op mijn handen gaan zitten bij het lezen van dit topic. Uit ervaring weet ik dat discussiëren over dit onderwerp geen nut heeft en voornamelijk frustratie oplevert. Het heeft geen nut omdat de meningen al gevormd zijn en men elkaar echt niet op een ander standpunt kan brengen. Maar ik kan het niet langer aan zien dat mensen hier als vliegen op stront op de posts van Fry af duiken. Ik vind het super dat ze haar eigen mening heeft gevormd, dat ze door haar leeftijd nog niet alles even goed kan verwoorden is helemaal niet erg. Ze hoeft in ieder geval zeker niet alles voor zoete koek te slikken van de massapraat. Wat ze goed ziet beseft ze misschien nog niet helemaal, maar ze ziet tenminste dat er dingen niet kloppen, dat valt alleen maar te prijzen.
Op de betreffende facebookpagina staan zo'n 8 albums met gemiddeld 250 foto's per album. Hoeveel toevallige momentopnames wil je hebben. Daarnaast staan er veel foto's van momenten in de proeven. Een geoefend oog heeft dan ook de foto's van het 'losrijden' niet nodig om te kunnen zien dat deze paarden niet correct door de baan gaan. De plaatjes van de proeven verraden de trainingsmethode, een filmpje zou het echter nog beter laten zien.