Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:12

franka75 schreef:
ze doen dit om mensen levens te redden maar als er een een keer ongelukkig van het paard lazert , breekt wel de paleuris uit

Denk je dat echt?

Wat mij opviel is dat diegene die filmt het over een stel debielen heeft, maar dat de longeur zich niet druk lijkt te maken over het feit dat haar paard aan een pessoa loopt. Als dat paard op hol zou slaan met alle poespas nog vast wil ik niet eens bedenken wat de consequenties zouden zijn.
Verder lijkt het hele verhaal van ´paarden die op hol slaan´ behoorlijk overtrokken, dat zie ik namelijk niet gebeuren...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:14

Maar even wat anders.

Het valt mij wel op dat er de laatste 6 maanden flink geoefend wordt in de Hoeksche-Waard.
Grondtroepen van Numansdorp tot Piershil.
Numansdorp heeft een oud fort staan als oefen object.
Lucht oefeningen over de hele Waard.
Combinaties met droppingen, op het droge en in het water, verzin maar wat.
Straaljagers die overvliegen, met die grote knallen.

Ons Nederlands legertje is bezig om zich ergens op voor te bereiden.

Waar zijn ze mee bezig, wie weet het ??

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:15

Doubtless schreef:
franka75 schreef:
ze doen dit om mensen levens te redden maar als er een een keer ongelukkig van het paard lazert , breekt wel de paleuris uit

Denk je dat echt?

Wat mij opviel is dat diegene die filmt het over een stel debielen heeft, maar dat de longeur zich niet druk lijkt te maken over het feit dat haar paard aan een pessoa loopt. Als dat paard op hol zou slaan met alle poespas nog vast wil ik niet eens bedenken wat de consequenties zouden zijn.
Verder lijkt het hele verhaal van ´paarden die op hol slaan´ behoorlijk overtrokken, dat zie ik namelijk niet gebeuren...

eens :j :j :j :j :j :j :j :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:18

Doubtless schreef:
franka75 schreef:

Denk je dat echt?

Ook mijn idee.
Alleen er zijn altijd mensen die iets aangrijpen om hun eigen onkunde te verdoezelen.
En in de Hoeksche- Waard is er een groepje mensen actie aan het voeren tegen die militaire oefeningen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:28

Ariebren schreef:
Maar even wat anders.

Het valt mij wel op dat er de laatste 6 maanden flink geoefend wordt in de Hoeksche-Waard.
Grondtroepen van Numansdorp tot Piershil.
Numansdorp heeft een oud fort staan als oefen object.
Lucht oefeningen over de hele Waard.
Combinaties met droppingen, op het droge en in het water, verzin maar wat.
Straaljagers die overvliegen, met die grote knallen.

Ons Nederlands legertje is bezig om zich ergens op voor te bereiden.

Waar zijn ze mee bezig, wie weet het ??

:')
Je moet een HK topic zoeken :=

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 02:03

annelisdj,

Wat is een HK topic ?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 02:35

ik heb het niet allemaal gelezen, maar als je het filmpje bekijkt longeert het paardje doodgewoon verder, paarden zijn ook niet in paniek ofzo.

Je paard kan van alles schrikken, dit is niet per se buitengewoon gevaarlijk.

Bij ons is er ook een helikopterbasis en nog VEEL grotere en lawaaiger helikopters en laagvliegen de hercules transportvliegtuigen, en daar schrikken onze paarden ook niet van.
De reactie is te vergelijken met een tractor die voorbij raast.

Verantwoordelijkheid begint bij jezelf.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 02:39

Airnt schreef:
ik heb het niet allemaal gelezen, maar als je het filmpje bekijkt longeert het paardje doodgewoon verder, paarden zijn ook niet in paniek ofzo.

Je paard kan van alles schrikken, dit is niet per se buitengewoon gevaarlijk.

Bij ons is er ook een helikopterbasis en nog VEEL grotere en lawaaiger helikopters en laagvliegen de hercules transportvliegtuigen, en daar schrikken onze paarden ook niet van.
De reactie is te vergelijken met een tractor die voorbij raast.

Verantwoordelijkheid begint bij jezelf.

PS
Die 'debielen' in het filmpje zijn natuurlijk diegenen die in naam der koningin worden uitgezonden om voor ons de benzine betaalbaar te houden... en zetten daarbij hun leven op het spel. Ik ken geen bedrijf dat dan ook nog eens zo hard zijn best doet voor de natuur. Defensie heeft een hele berg ecologen in dienst en is een van de grootste natuurgebiedbezitters in nederland. er zit meer wild op de oefenterreinen dan in de veuwe, omdat er op oefenterreinen geen recreanten mogen komen.

kan ik me over opwinden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 07:39

Is dit op televisie geweest. Jeetje mina zeg, komkommertijd zeker. Als je het al ergens niet mee eens bent, dan dien je toch bezwaar in bij de bevoegde instanties. Maar naar tv trekken hiermee, jeeuutje. Straks krijgt iedere persoon die zich ergert aan iets (meneer, de papegaai van mijn buurvrouw krast te veel) een plek op televisie.

Als je zo een delicaat bedrijf wilt oprichten (zorgboerderij) dan kijk je toch zeker in welke regio je die op poten zet? Dat is net zoals die mensen die een huis in een overstromingsgebied bouwen en dan zeuren wanneer de kelder vol water loopt.
Alles moet wijken voor onze wensen. Waar wij een huis willen, daar moet die komen, waar wij een zorgboerderij willen, daar moet die komen. Zo werkt het niet, zo werkt het helemaal niet.

Straks vliegt die helikopter op vraag van de "manege" een tiental meter verder, gaat de buurman klagen dat zijn kat weggelopen is door dat lawaai. Nog eens tien meter verder. Iemand was in de tuin aan het werken toen die dingen overkwamen en schrok zich de pleuris: kom ik nu ook op tv, meneer?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:59

Het blijkt dus dat de zorgboerderij bij opstarten ervan wist van het bestaan van het oefengebied? Dit i.c.m. met het feit dat de oefening werd aangekondigd vind ik het triest dat het op HvN is gekomen. Telt echt nieuws niet meer soms?

Defensie oefent om mensenlevens elders te redden (of als de pleuris uitbreekt in Nederland) kan dat niet meer gewaardeerd worden? Toch iets met tolerantie naar mijn mening. Ik kan er echt niet bij dat het paardenvolk steeds recht op voorrang denkt te hebben. Zorgboerderij of niet, er zijn meer kwetsbare instellingen die net als iedereen moet dealen met de situatie. En wees blij dat jullie geen angsten hebben om gebombardeerd te worden, dat kunnen ze in het oosten niet zeggen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:04

magda_90 schreef:
Het blijkt dus dat de zorgboerderij bij opstarten ervan wist van het bestaan van het oefengebied? Dit i.c.m. met het feit dat de oefening werd aangekondigd vind ik het triest dat het op HvN is gekomen. Telt echt nieuws niet meer soms?

Defensie oefent om mensenlevens elders te redden (of als de pleuris uitbreekt in Nederland) kan dat niet meer gewaardeerd worden? Toch iets met tolerantie naar mijn mening. Ik kan er echt niet bij dat het paardenvolk steeds recht op voorrang denkt te hebben. Zorgboerderij of niet, er zijn meer kwetsbare instellingen die net als iedereen moet dealen met de situatie. En wees blij dat jullie geen angsten hebben om gebombardeerd te worden, dat kunnen ze in het oosten niet zeggen.

eens!

Ariebren schreef:
annelisdj,

Wat is een HK topic ?

Dat is een huiskamer toppic. Een kletstoppic dus, waar je eindeloos offtopic mag gaan.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:00

Als ik de reacties hier zo lees, lijkt Bokt meer een helikopter- of defensieforum dan een paardenforum ;) Ik kan me de reactie van de mensen op de zorgboerderij wel voorstellen. Dit liep vrij goed af, maar het kan ook totaal anders gaan, met paarden die bijvoorbeeld uit paniek door afrastering gaan.

Het zou mijn keus niet zijn om meteen de publiciteit te zoeken. Ik woon zelf in een laagvliegroute voor jachtvliegers en wij hebben ooit bijna een veulen verloren door een (veel te laag vliegende) F16. Dan zoek je in eerste instantie zelf contact met defensie, worden de kosten vergoed en wordt het met de piloot gecommuniceerd. Kom je er echt niet uit, dan stap je naar de pers of gooi je het op internet (met voice-over i.p.v. debielen ;)).

Over 'wilde' hoefdieren en laagvliegen door helikopters staat in de 'Evaluatie van de laagvlieggebieden voor helikopters':

"Er is weinig onderzoek verricht naar de effecten van laagvliegen op de in Nederland voorkomende hoefdiersoorten. De ervaring is dat deze soorten – net als veel hoefdiersoorten elders in de wereld – vluchtgedrag vertonen bij laagvliegen met militaire toestellen. Dit heeft in de huidige situatie wat betreft laagvliegen naar verwachting alleen effect op het individu (o.a. verhoogd energieverbruik, stress, verlaagde fitness, verwonding) en niet op de populaties (o.a. verminderde reproductie, daling populatie omvang/groei), aangezien de populaties groeien en met jaarlijks afschot worden beheerd."

Ondanks domesticatie zit het vluchtgedrag er bij paarden nog steeds in. Anders zouden het geen paarden meer zijn ;) maar harige auto's of zo.

magda_90 schreef:
Het blijkt dus dat de zorgboerderij bij opstarten ervan wist van het bestaan van het oefengebied?
In Nederland is bijna 300.000 ha. aangewezen als laagvlieggebied voor helikopters. Dan moeten een heleboel maneges, zorgboerderijen en weet ik wat verdwijnen ben ik bang. In het Verenigd Koninkrijk is het nog wat heftiger, daar mag op paardengebied niks meer blijven :D Hele land is daar namelijk laagvlieggebied om de overlast te spreiden.

Als je omvang en aantallen vlieguren (landelijk op jaarbasis gemiddeld 750 uur totale laagvlieguren door alle helikopters) tegen elkaar afzet, lijkt gewenning c.q. erop trainen me een utopie. Da's nog eens wat anders dan een spoorlijn waar tig keer per dag een trein overheen raast. Daar zijn ze zo aan gewend. Overigens is een trein ook qua dB van een totaal andere orde dan een laagvliegende helikopter.

Voor de goede orde: ik heb jarenlang met veel plezier voor defensie gewerkt en kan me het laagvliegprobleem (want zo wordt het algemeen echt gezien) van beide kanten goed voorstellen. De kans dat ze opnieuw deze route nemen, lijkt mij minimaal ;).

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:04

in engeland hadden we veel dogffight oefeningen vlak boven ons hoofd, laagvlieg oefeningen een nu dus ook helikopters en pershelikopters... paarden wennen eraan. heel snel... maar je moet wel een beetje met gezond verstand er mee om gaan. en dat beetje rondhobbelen op het filmpje is nog geen paniek.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:12

Juist omdat het een paardenforum is, wordt er zo gereageerd, denk ik :j

Hier zitten namelijk niet alleen "ach gossie, wat zielig" - mensen, maar ook mensen met een nuchtere kijk op dingen en mensen die ook gewoon paarden hebben buiten staan onder dergelijke omstandigheden !

Door zulke overtrokken reacties als "levensgevaarlijk" en "paarden op hol" wordt de paardensport eerder in een kwaad daglicht gesteld dan dat het medeleven opwekt, zou het niet ?

Een uit de sloot opvliegende eend zou hetzelfde effect op de paarden gehad hebben :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:50

Ik wil nog even terug naar ariebren over mensen die wel of geen beperking hebben.
Niet elke beperking is zichtbaar of zelfs überhaupt waarneembaar...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:07

koeke schreef:
Als ik de reacties hier zo lees, lijkt Bokt meer een helikopter- of defensieforum dan een paardenforum ;) Ik kan me de reactie van de mensen op de zorgboerderij wel voorstellen. Dit liep vrij goed af, maar het kan ook totaal anders gaan, met paarden die bijvoorbeeld uit paniek door afrastering gaan.

Het zou mijn keus niet zijn om meteen de publiciteit te zoeken. Ik woon zelf in een laagvliegroute voor jachtvliegers en wij hebben ooit bijna een veulen verloren door een (veel te laag vliegende) F16. Dan zoek je in eerste instantie zelf contact met defensie, worden de kosten vergoed en wordt het met de piloot gecommuniceerd. Kom je er echt niet uit, dan stap je naar de pers of gooi je het op internet (met voice-over i.p.v. debielen ;)).

magda_90 schreef:
Het blijkt dus dat de zorgboerderij bij opstarten ervan wist van het bestaan van het oefengebied?
In Nederland is bijna 300.000 ha. aangewezen als laagvlieggebied voor helikopters. Dan moeten een heleboel maneges, zorgboerderijen en weet ik wat verdwijnen ben ik bang. In het Verenigd Koninkrijk is het nog wat heftiger, daar mag op paardengebied niks meer blijven :D Hele land is daar namelijk laagvlieggebied om de overlast te spreiden.

Als je omvang en aantallen vlieguren (landelijk op jaarbasis gemiddeld 750 uur totale laagvlieguren door alle helikopters) tegen elkaar afzet, lijkt gewenning c.q. erop trainen me een utopie. Da's nog eens wat anders dan een spoorlijn waar tig keer per dag een trein overheen raast. Daar zijn ze zo aan gewend. Overigens is een trein ook qua dB van een totaal andere orde dan een laagvliegende helikopter.

Voor de goede orde: ik heb jarenlang met veel plezier voor defensie gewerkt en kan me het laagvliegprobleem (want zo wordt het algemeen echt gezien) van beide kanten goed voorstellen. De kans dat ze opnieuw deze route nemen, lijkt mij minimaal ;).

Ik ga hier helemaal in mee!

Het verbaasde mij ook al dat hier iedereen extreem pro-defensie schijnt te zijn en oplossingen als 'vluchtroute iets wijzigen' 'plaatselijk iets hoger vliegen' 'bufferzone' enz. allemaal zonder pardon van tafel vegen als onmogelijk zijnde. Typisch dat velen blijkbaar alles over hebben voor 'het landsbelang' en 'de koningin' (wat overigens koning zou moeten zijn) maar O wee als het hun eigen paard zou zijn, dan wordt het verhaal ineens heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:25

stef schreef:
Ik wil nog even terug naar ariebren over mensen die wel of geen beperking hebben.
Niet elke beperking is zichtbaar of zelfs überhaupt waarneembaar...

Maar daarom is het nog steeds wel de verantwoording van de niet beperkte leiding van die zorgstal dat zij ervoor zorgen dat zolang deze moeilijke situatie zich met defensie daar voordoet op stal, ervoor zorg wordt gedragen dat de mensen met een beperking (al dan niet zichtbaar of waarneembaar) hierdoor niet in penibele situaties terecht kunnen komen zoals nu wel is gebeurd. Dan behoort die leiding deze beperkte mensen beter te begeleiden en het zekere voor het onzekere te nemen tot de situatie met defensie is opgelost en het gevaar geweken is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:27

Dat ben ik met je eens, maar dat was het punt niet ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:27

Ik ben niet zozeer pro-defensie, maar wel anti-'kijk ik heb een paard, iedereen moet wijken, wat?! je wijkt niet, ik stap naar de pers'.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:30

anneliesdj schreef:
Het verbaasde mij ook al dat hier iedereen extreem pro-defensie schijnt te zijn en oplossingen als 'vluchtroute iets wijzigen' 'plaatselijk iets hoger vliegen' 'bufferzone' enz. allemaal zonder pardon van tafel vegen als onmogelijk zijnde. Typisch dat velen blijkbaar alles over hebben voor 'het landsbelang' en 'de koningin' (wat overigens koning zou moeten zijn) maar O wee als het hun eigen paard zou zijn, dan wordt het verhaal ineens heel anders.

Ik heb jaren paarden gereden die rondom de vliegbasis van Leeuwarden gestald waren. Tig keer laagvliegende vliegtuigen etc meegemaakt. Maar nooit gekke dingen met die paarden meegemaakt. Als we bericht kregen dat het echt laag werd, reden we gewoon niet voor het geval dat. En dat waren fokkerijen, pensionstallen, particulieren en een mini zorgboerderij. Ik kan daarom deze heisa ook niet begrijpen.

Defensie (trouwens iedereen) moet gewoonweg in alle omstandigheden dealen met de situatie en ik heb daar respect voor. Geen haar op mijn hoofd dat ik er aan denk dat ik met mijn paarden voorrang moet krijgen op defensie. Dat ik vind ik arrogantie ten top sorry dat ik het zeg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:36

Het is toch geen kwestie van voorrang??? Het een sluit het ander toch niet uit?
Waarom meteen weer zo negatief en kort door de bocht??
Ik erger me echt aan iedereen die denkt dat er geen middenweg en overleg mogelijk is |o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:38

Overleg stopt wanneer je met een boze kop naar de pers trekt. Dan wordt er iemand in de slachtofferrol en iemand in de 'bad guy'-rol gestopt.
Onderling overleg was idd beter geweest.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:39

het is wel een kwestie van niet dingen in eigen hand nemen en het gedrag van je paard afhankelijk maken van factoren buiten jezelf. dat is onhandig, onvielig, onvolwassen, irreel.

Defensie is VEEL te compromisgezind, helaas.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:49

Oh zie nu dit topic pas....

Kennelijk ben ik niet de enige gedupeerde.
Hoewel ze bij ons niet zó laag overvliegen is het laag genoeg om de paarden angst aan te jagen.
Normaal gesproken niet zo'n ramp maar wel als de bodem strak bevroren is.

Gevolg! Hier een hengst aan de kletter ( die echt niet snel ergens van onder de indruk is ) gaat onderuit en staat nu (fijn dank u wel) met een peesblessure! Nu ben ik niet iemand die meteen bij de luchtmacht op de stoep staat om verhaal te halen, maar dit laagvliegen was wel een beetje te absurd. Het leek meer op eens "lekker even stunten" dan serieus aan het werk zijn.

Wat betreft de manegehoudster, werkelijk te zot voor worden zoals ze daar overvliegen. Geen idee of ze "direct" aan de vliegbasis woont maar als dat niet het geval is heeft ze wat mij betreft alle recht van protesteren!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:54

De eigenaar van dit bedrijf weet dat ze in een oefengebied wonen plus het is ruimschoots aangekondigd. Maatregelen hadden dus genomen kunnen worden. Is schijnbaar niet gedaan en nu is defensie de schuldige. En dan ook meteen naar de pers stappen? Dat gaat er bij mij niet in.