Als ik de reacties hier zo lees, lijkt Bokt meer een helikopter- of defensieforum dan een paardenforum

Ik kan me de reactie van de mensen op de zorgboerderij wel voorstellen. Dit liep vrij goed af, maar het kan ook totaal anders gaan, met paarden die bijvoorbeeld uit paniek door afrastering gaan.
Het zou mijn keus niet zijn om meteen de publiciteit te zoeken. Ik woon zelf in een laagvliegroute voor jachtvliegers en wij hebben ooit bijna een veulen verloren door een (veel te laag vliegende) F16. Dan zoek je in eerste instantie zelf contact met defensie, worden de kosten vergoed en wordt het met de piloot gecommuniceerd. Kom je er echt niet uit, dan stap je naar de pers of gooi je het op internet (met voice-over i.p.v. debielen

).
magda_90 schreef:Het blijkt dus dat de zorgboerderij bij opstarten ervan wist van het bestaan van het oefengebied?
In Nederland is bijna 300.000 ha. aangewezen als laagvlieggebied voor helikopters. Dan moeten een heleboel maneges, zorgboerderijen en weet ik wat verdwijnen ben ik bang. In het Verenigd Koninkrijk is het nog wat heftiger, daar mag op paardengebied niks meer blijven

Hele land is daar namelijk laagvlieggebied om de overlast te spreiden.
Als je omvang en aantallen vlieguren (landelijk op jaarbasis gemiddeld 750 uur totale laagvlieguren door alle helikopters) tegen elkaar afzet, lijkt gewenning c.q. erop trainen me een utopie. Da's nog eens wat anders dan een spoorlijn waar tig keer per dag een trein overheen raast. Daar zijn ze zo aan gewend. Overigens is een trein ook qua dB van een totaal andere orde dan een laagvliegende helikopter.
Voor de goede orde: ik heb jarenlang met veel plezier voor defensie gewerkt en kan me het laagvliegprobleem (want zo wordt het algemeen echt gezien) van beide kanten goed voorstellen. De kans dat ze opnieuw deze route nemen, lijkt mij minimaal

.