Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:55

Ik heb ook nergens gezegd dat Sjef een slechte trainer is. Alsjeblieft wel blijven lezen he. Ik heb letterlijk gezegd:
Citaat:
of ik hem daarom een goede trainer vind? Ik weet het niet.
Nogmaals, ik heb gezegd: ik weet het niet.
Ik ken zijn trainingen niet goed genoeg om hem daarop te beoordelen. Als je mijn berichten in dit topic goed gelezen zou hebben, dan ga je niet 1 bericht tegenkomen waarin ik iemand afzeik. Je gaat niet 1 bericht tegenkomen waar ik zeg: persoon X is zo slecht.
Als je mijn berichten gelezen zou hebben dan zou je geweten hebben dat deze zin van jou:
Citaat:
En dressuur blijft een jurysport, daar zal altijd over gediscussieerd worden, want er zullen altijd mensen zijn, die het niet met de uitslag eens is

juist datgene is wat ik al de hele tijd probeer te zeggen.

Het is juist Sjef die niet met die zin van jou eens is. Hij kan er niet tegen dat zijn pupil tweede geëindigd. Hij is diegene die de jury openlijk uitscheldt, niet de bokkers noch de amateurs. En dat is verdorie niet de eerste keer (remember Kentucky).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:56

Ehmz ik denk niet dat Sjef gekend staat in de wereld als een zeurkous. Daarbij vragen journalisten er vaak om zo'n uitspraken te krijgen. Die journalisten denken vaak dat ze goed bezig zijn maar ik erger me soms groen en geel aan hun vragen. Zeker als het dan nog journalisten zijn die geen kaas gegeten hebben van de paardesport. Daarbij worden uitspraken vaak zo uit hun context getrokken dat ze een eigen leven gaan leiden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:02

petraaken schreef:
Ehmz ik denk niet dat Sjef gekend staat in de wereld als een zeurkous. Daarbij vragen journalisten er vaak om zo'n uitspraken te krijgen. Die journalisten denken vaak dat ze goed bezig zijn maar ik erger me soms groen en geel aan hun vragen. Zeker als het dan nog journalisten zijn die geen kaas gegeten hebben van de paardesport. Daarbij worden uitspraken vaak zo uit hun context getrokken dat ze een eigen leven gaan leiden.

Precies. En Sjef is een beetje bot, persoonlijk hou ik daar wel van, niet dat vreselijk meuterige gedoe. :D

En Gini, mijn reactie was niet alleen voor jou bestemd, ik las al een tijdje mee, op mijn telefoon, maar dan reageer ik altijd minder. Ik zie wel meer reacties voorbij komen, waarvan ik denk: daar gaan we weer! :D

OS zijn nu voorbij, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Roem is vergankelijk, resultaten in het verleden, geven geen garanties voor de toekomst. ;)
Daarom is Anky mijn "dressuurheld": 3 x opeenvolgend goud op de OS met 2 verschillende paarden. Nederland stond toen nog maar amper op de kaart in dressuurland en het waren zeker geen thuiswedstrijden. Voorlopig zie ik niemand haar dit nadoen. :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:09

Volgens mij is dat enkel Reiner Klimke gelukt in het verleden denk ik. Zie het iemand nog niet zo snel doen inderdaad wat Anky gepresteerd heeft. Mede doordat de paarden verkocht worden en nu sneller dan vroeger het geval was.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:55

Idd je kan Sjef als persoon minder vinden en weten dat je zijn uitspraken met een zak zout moet nemen, hij is wel de meest succesvolle trainer. En ook al ken je zijn trainingen niet je kent wel zijn leerlingen.
Jarenlang hebben de Duitsers (die de rolkur uitgevonden hebben) op Sjef gefulmineerd omdat hij hun hegemonie doorbrak, inmiddels ligt alles open en dat is goed.

Over lichtheid of niet lichtheid van rijden, dat is een mooi gegeven als het geen paarden maar fietsen waren. Het zijn paarden met allemaal een individueel karakter en sensibiliteit en die vragen stuk voor stuk een andere aanpak. Dat bejubelde lichte is iets dat die paarden aanbieden, anderen zouden nog niet tot een Z proefje komen met die manier van rijden.

En dat is goed, niet alleen de differentiatie in paarden maar ook in rijden zodat iedereen zijn eigen smaak er in kan vinden. En over dat gekat op Edward die mi een ongelooflijke prestatie neerzette met een paard dat hij nog maar zo kort rijdt. Een paar jaar geleden ging iedereen uit zijn dak toen hij in Engeland reed, jury en Engelse commentatoren incluis, nu hij een groener en minder spectaculair paard heeft is het opeens allemaal fout wat hij doet.
Ik ben trots op het team, het heeft boven verwachting gepresteerd en idd Sjef mopperde ook al op dit jurysysteem toen Anky nog alles won.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:00

Ik ben het met Gini eens.
Even zoveel leerlingen stappen ook weer op bij Anky, Electra. Dat moet je er ook bij vertellen, he.
Sjef staat in het buitenland bij de deskundigen níet te boek als (prettig) adviseur of vakjat.
Journalisten hebben niet per definitie verstand van dressuur.

Steeds weer wordt het ethisch aspect hier vergeten. En dat is een hele kwalijke zaak.
Het doet mij goed te lezen dat mensen niet achterlijk zijn.
Ooit voelde ik mij een roepende in de woestijn, nu zijn zie je de rollen omdraaien en zijn dat toch de "Penny's", de "deskundige" chauvinisten en de Rollkur-gebruikers zelf.

Gouden plakken binnen halen betekent in de dressuursport niet automatisch een brevet van vermogen.
Het zou veel meer moeten gaan om de wijze waarop een bepaald resultaat verkregen wordt en dan vergaat ons het lachen bij Sjef.
Resultaat door medewerking van een paard, hetgeen zich uit in lichtheid, ongedwongenheid en harmonie: een Happy Athleet, óf:
Resultaat verkregen door "overgave" agv dwang, Rollkur dus (laten we de zaken nu maar eens gewoon bij de naam noemen, ondanks alle censuur) met als gevolg mechanische paarden, géén Happy Athleet.
Knarsentanden, open monden zijn een gevolg van verzet.

En als we zó moeten winnen is zelfs zilver nog te veel.
Met dank aan Sjef.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:38

Jammer dat het woord rollkur hier weer iedere keer valt. Volgens mij worden de prestaties in de ring beoordeeld en mag de trainingswijze niet meegenomen worden in de beoordeling. En we hebben het wel over de jury-beoordeling in de ring.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:42

Neonlight schreef:
Jammer dat het woord rollkur hier weer iedere keer valt. Volgens mij worden de prestaties in de ring beoordeeld en mag de trainingswijze niet meegenomen worden in de beoordeling. En we hebben het wel over de jury-beoordeling in de ring.

Iedereen die voorafgaand aan de wedstrijd zijn dier mishandelt, zou onmiddellijk gediskwalificeerd moeten worden en niet eens aan de wedstrijd deel mogen nemen, wat mij betreft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:46

Vilar schreef:
Neonlight schreef:

Iedereen die voorafgaand aan de wedstrijd zijn dier mishandelt, zou onmiddellijk gediskwalificeerd moeten worden en niet eens aan de wedstrijd deel mogen nemen, wat mij betreft.

Waarom worden die paarden van Anky zo oud ondanks dat "mishandelen". Weet je wat ik mishandelen vind een zichzelf overschattende amazone die een 3 jarig paard koopt en dat verpest.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:49

sarabande schreef:
Over lichtheid of niet lichtheid van rijden, dat is een mooi gegeven als het geen paarden maar fietsen waren. Het zijn paarden met allemaal een individueel karakter en sensibiliteit en die vragen stuk voor stuk een andere aanpak. Dat bejubelde lichte is iets dat die paarden aanbieden, anderen zouden nog niet tot een Z proefje komen met die manier van rijden.

In principe is wat Sarabande zegt dus, dan sommige paarden door hoe ze zijn, gewoon niet anders te rijden zijn dan hoe Adelinde Parzival nu bijvoorbeeld rijdt.. althans zo lees ik dit.

Dus Murphy, als ik het goed begrijp, zou jij dan stellen dat je een paard dat niet te rijden is middels een 'lichte aanpak', gewoon niet moeten willen rijden op een hoger niveau? Omdat je die manier van rijden in essentie al geen manier vindt waarop dressuur uitgevoerd moet worden, omdat het niet past bij wat dressuur beoogt te zijn?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:02

Als ik zie dat Adelinde vlak voor ze de GP ingaat nog even het bit links-rechts door de mond van haar paard trekt, dan kan ik toch echt niet geloven dat dat de enige manier is waarop dat paard te rijden is.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:11

sarabande schreef:
Waarom worden die paarden van Anky zo oud ondanks dat "mishandelen". Weet je wat ik mishandelen vind een zichzelf overschattende amazone die een 3 jarig paard koopt en dat verpest.

"Zo oud"? Ze moeten de 30 nog maar zien te halen, of niet?
Bovendien zegt het natuurlijk helemaal niets. Rokers kunnen ook 100 jaar worden, dat wil nog niet zeggen dat het niet schadelijk is.
En de paarden die dit ruitergeweld lichamelijk (èn geestelijk) helemaal niet aankunnen, worden allemaal weer afgevoerd hoor. Alleen de paarden die zich overgeven en zich laten breken, èn lichamelijk niet zo snel kapot gaan, mogen blijven en kunnen die "top" aan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:15

LHS_80 schreef:
In principe is wat Sarabande zegt dus, dan sommige paarden door hoe ze zijn, gewoon niet anders te rijden zijn dan hoe Adelinde Parzival nu bijvoorbeeld rijdt.. althans zo lees ik dit.

Dus Murphy, als ik het goed begrijp, zou jij dan stellen dat je een paard dat niet te rijden is middels een 'lichte aanpak', gewoon niet moeten willen rijden op een hoger niveau? Omdat je die manier van rijden in essentie al geen manier vindt waarop dressuur uitgevoerd moet worden, omdat het niet past bij wat dressuur beoogt te zijn?

Maar dan zou er geen dressuur op dit niveau meer bestaan, het volmaakte paard bestaat niet.
Mensen zeuren over onderdeeltjes en vergeten het totaal beeld.
Er komen zoveel aspecten bij die allemaal samen juist dat paard op dat niveau vormen.
Daar moet een ruiter uit kiezen en dan genoegen nemen met de mindere gedeeltes waar harder aan gewerkt moet worden of nooit verbeteren zoals de routinier Salinero die zelf wel uitmaakt wanneer hij het blieft om stil te staan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:19

Helemaal eens met Sarabande.

Vind het echt schandalig wat hier over ruiters als Adelinde en Anky wordt geschreven als zouden ze hun paard mishandelen. Weinig ruiters zouden hun paarden net als Anky een levenslang pensioen geven. En als je ziet hoeveel geduld Adelinde met Parzival heeft gehad om dit te bereiken. Je kunt toch niet anders zeggen dan dat deze mensen oprecht houden van hun paarden.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:25

sarabande schreef:

+1

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:27

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:43

Sammyoo schreef:
Vilar schreef:
"Zo oud"? Ze moeten de 30 nog maar zien te halen, of niet?

:D Nog een maand of acht en Bonfire is 30!
http://www.anky.nl/home?p=nieuws&i=8879

Dat wilde ik nog even opzoeken wist het niet zeker ;) .
Daarom het is zo gemakkelijk om van de kant allemaal ongenoegens te spuien, te roepen dat de jury zo geweldig was (behalve de Duitser die Anky op 6 zette terwijl de rest haar 1 of 2 had op dat moment om maar een voorbeeldje te noemen)

Dressuur is een sport van emoties en van smaak en dan komt er in de Kur ook nog de muziek bij. Ik hou niet van hoempa muziek, hoor liever lichte klassieke klanken die door anderen hier als boring worden ervaren.
De jury heeft alleen met het geheel te maken bij de toeschouwer speelt die voor of afkeur zeker mee.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:46

sarabande schreef:
Maar dan zou er geen dressuur op dit niveau meer bestaan, het volmaakte paard bestaat niet.
Er komen zoveel aspecten bij die allemaal samen juist dat paard op dat niveau vormen.
Daar moet een ruiter uit kiezen en dan genoegen nemen met de mindere gedeeltes waar harder aan gewerkt moet worden of nooit verbeteren zoals de routinier Salinero die zelf wel uitmaakt wanneer hij het blieft om stil te staan.

:D hartelijk om gelachen, heerlijke herinnering.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:48

Neonlight schreef:

Dát is nu precies wat ik bedoel met het ethisch aspect, Neonlight.
Als de Nederlanders los zouden rijden zoals de Engelsen en de Duitsers om maar even wat te noemen, dan zouden wij niet elke keer deze discussies hoeven te voeren. Dan was er geen haan die daar naar kraaide.
Het gaat om die verrekte Rollkur!

Het is ronduit een schande dat wij die Rollkur nodig denken te hebben om te winnen.
De FEI stelt dat het Scala de richtlijn is.
Jullie kijken naar uitvoeringsfouten, maar beseffen en weten kennelijk niet dat het niet aanwezig zijn van losgelatenheid, doorlatendheid, zuivere takt, correcte gedragenheid ipv een hoge croup enz enz.
joekels van fouten zijn!!
Dus wat wordt Nederland dan toch gematst he, door die aardige jury.

De Portugees reed met zijn Pré een geweldige Kür, geen uitvoeringsfouten en geen africhtingsfouten én een hoge moeilijkheidsgraad, met één hand Piaffe/Passage.
Zie je dat de Nederlanders al doen?
Nee, want dan zijn ze de controle aan de voorkant kwijt!
Dat die Pré nooit bovenaan komt weten we, maar hij had toch veel hoger moeten eindigen.
En wie heeft die beste man als enige geen punten gegund?
Precies: Wim Ernes.
Ik vraag mij ernstig af of Wim Ernes daar wel had moeten zitten.

Híj begrijpt niet wat dressuur ís, hij begrijpt de regels van de FEI kennelijk niet en dan nog zó onsportief durven zijn om het goud van Charlotte in twijfel te trekken??

Nederland verdiend een gouden medaille in onsportiviteit!
En dat vind de rest van de wereld ook! Leg je oor maar eens te luister.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:49

sarabande schreef:
LHS_80 schreef:

Het gaat er in de discussie die hier nu speelt dan dus om, volgens mij, dat de ene helft vindt dat er met hoe er nu dressuur op topniveau gereden wordt, grenzen worden overschreden. Omdat zij vinden dat er een grens moet zijn aan het aantal 'mindere gedeeltes' zoals jij dat noemt. De andere helft (waar jij dan onder zou vallen), vindt dat gezeur, om de redenen die je net noemt.

Het is in feite een ethische discussie over welke 'onderdeeltjes' wel of niet acceptabel zijn binnen het totaalbeeld. Voor degenen die weerstand tonen tegen de manier van rijden van bijv. Adelinde, is het blijkbaar niet acceptabel dat een paard een groot gedeelte van de tijd onder hoge druk in de mond/ strakke aanleuning gereden wordt.

Ik vind het een interessante discussie.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:51

murphy102 schreef:
én een hoge moeilijkheidsgraad, met één hand Piaffe/Passage.
Zie je dat de Nederlanders al doen?
Nee, want dan zijn ze de controle aan de voorkant kwijt!

god verhoede dat ze dát gaan doen...
beide handen aan de teugels aub!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:55

Precies LHS het is niet zwart of wit. Hetzelfde zien we in de fokkerij, waarom neemt dat domme stamboek toch niet meer hengsten met gevarieerd bloed, simpel omdat ze niet voldoen en dan het overmatige, maar bewezen bloed weer bovenaan komt

En zo is het in de dressuur ook, waarom rijdt die met dat dikke paard en die met een paard dat soms met de mond open loopt, omdat het geen machines zijn en een ruiter al blij is als hij een heleboel talenten en vermogens in dat paard heeft.

En de jury kan nog zoveel boekjes en overleg avonden krijgen, ook zij zijn behept met smaak, ook zij zijn geen machines

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:08

Goh Murphy, als jij zoveel beter begrijpt wat dressur is en zo veel beter weet wat de rest van de wereld wil....waarom wordt Wim Ernes dan wel geselecteerd voor dat baantje dat denk ik wel honderduizend mensen graag zouden willen hebben...en jij niet?

Ik wordt persoonlijk altijd een beetje moe van dit soort verwijten. Ze maken je voor mij erg ongeloofwaardig.

Volgens mij telt in alle wedstrijdsport uitsluitend het resultaat dat in de ring of op het veld oid getoond wordt. Mits niet kan worden bewezen dat dit resultaat onrechtmatig verkregen wordt, geldt dit resultaat. Volgens de regels van het FEI heeft niemand die in de kur gestart is het resultaat op onrechtmatige wijze verkregen. Innocent until proven quilty wat mij betreft. Er zit een groep aan mensen die uit de hele wereld zijn geselecteerd om op het allerhoogste niveau de prestaties in de ring te beoordelen. Deze mensen zijn niet de eerste de beste, deze mensen zijn de top in hun vakgebied, anders zouden ze nooit gevraagd worden voor een dergelijk prestigeus evenement. Ik vertrouw er daarom op dat zij de juiste afweging maken tussen harmonie/fouten/expressen en kracht.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:00

Ik vind het ook een interessante discussie en wil straks nog wel even reageren op wat dingen maar er is iets wat ik nu even kwijt moet. Ik vind het vreselijk irritant Murphy dat jij de discussie wilt kapen voor jouw stokpaardje. Daar zijn al zoveel discussies over. Ik weet niet of ik de enige ben die dit zo ervaart?

En wat je zegt over Wim Ernes en die Portugees is aantoonbaar onjuist. Er was een Portugees met een Lusitano die door Wim juist hoger gewaardeerd werd dan door zijn collega's en er was een Spanjaard met een PRE waarbij Wim iets boven het gemiddelde zat. Ik verzin dit niet dit is voor iedereen na te kijken op de site van de FEI. Wat jij nu doet is alleen maar jezelf ongeloofwaardig maken.

Hier de uitslag:

https://data.fei.org/Result/ResultList. ... 311174822F

Sarabande natuurlijk is er ook invloed van smaak van de jury. De ene keer is dat in je voordeel en dan weer in je nadeel. En van mij mogen juryleden afwijken. Ik vind alleen dat ze de discussie over elkaar binnenskamers moeten voeren. En Wim heeft ook de Duitse dames trouwens keurig beoordeeld deze OS. Ik vond ook dat Evi wel erg afweek bij Anky. Dus dan zou ik ook denken zij heeft ongelijk als zij dat als enige vindt, net zo goed als ik dat ook denk over Charlotte. Dat lijkt mij logisch toch? Evi had wel weer Gal veel hoger, dus van partijdigheid zou ik haar persoonlijk niet willen betichten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:30

Ook hier weer eens; U hebt het weer eens treffend uitgedrukt.