ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:28

*deelt jouw frustratie*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:41

Toen ik vroeger met mijn verzorgfries op les ging werd mij door de manegehoudster/instructrice gezegd dat ik de neusriem goed strak moest doen (en ze snoerde hem nog even flink aan) want anders kreeg de fries last van schuurplekken. Wist ik veel? Ik heb er maar een paar lessen gehad, gelukkig.

Vandaag zelfs met mijn shire gereden met los zittend stalhalster en 2 halstertouwen. Ik had ipv zijn eigen hoofdstel die van de fjord per ongeluk meegenomen en dat gaat echt niet passen :n
Ik heb van die neusriem eigenlijk nooit zo het nut ingezien maar na onze stalhalsterervaring denk ik dat ik hem maar helemaal van het hoofdstel af ga slopen.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 07:53

Yamcha schreef:
Leg dat eens uit dan, als je wilt?

Een hoge neusriem heeft toch geen enkele invloed op een bit?
Met een lage neusriem kan een paard zijn tong niet zo makkelijk over het bit heen gooien, en met een sperriem ook niet, maar de onrust komt meestal neit van het paard, maar van de handen van de ruiter :)*

Ik heb het over de gecombineerde neusriem.
De neusriem zelf (engelse) zorgt er namelijk voor dat het paard de mond minder ver kan openen. Houd het paard de mond dicht heeft de neusriem geen inwerking.
De sperriem zorgt ervoor dat het paard de tong niet over het bit kan leggen, maar het grootste voordeel van deze combinatie is dat het bij juist aanbrengen de ademhaling niet kan belemmeren en dat het paard niet ongecontroleerd met z'n mondwerk aan de gang kan, maar tegelijkertijd toch voldoende bewegingsvrijheid in de mond heeft.
De Zweedse of "aansnoer" variant hiervan zorgt ervoor dat door de deling van de neusriem deze een 'knik' kan maken en daardoor comfortabeler is voor het paard.

Dit alles geldt nogmaals alleen als er dus niet wordt aangesnoerd, maar voldoende ruimte is tussen het tuig en de huid van het paard!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:01

Bandida schreef:
StefenFrens schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat een neusriem bijdraagd aan een betere, rustigere ligging van het bit in de mond.
Mits goed aangebracht en hier horen zeker geen aansnoer praktijken bij!

Juist niet, het enige wat voor meer rust kan zorgen zijn de handen. Een strakke sperriem of neusriem geeft alleen maar het idee dat het bit minder beweegt, maar het paard voelt alles veel scherper want die kan niks ontwijken. Strakke riempjes zijn lapmiddelen.

Niet geheel mee eens.
Feit, alleen met een stille hand ligt het bit perfect (stil) en heeft het de juiste inwerking (mits passend en goed gekozen en aangebracht), maar een goed aangebrachte neusriem draagt in combinatie met een rustige, stille hand wel degelijk bij aan meer rust in de mond. Simpelweg omdat het het gebruik van de mond, tong, controleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:12

Maar ik ben het dan wel met Bandida eens, dat al die riempjes lapmiddelen zijn. De reden dat een paard de mond opent, of de tong over het bit gooit, of de tong uit de mond gooit, is om het bit te ontwijken. Het paard dat beletten is niet, zorgen dat het bit nu comfortabeler ligt. Het is alleen symptoombestrijding.
De oplossing is de ruiter leren rijden.

Ik weet ook welk topic Japeloup eerder bedoelde: Het ligt overal aan........ maar nooit eens aan de ruiter.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:47

Het ligt in 90% van de gevallen aan de ruiter..
Als een bit juist is, goed past en juist is aangebracht en de ruiter op het paard kundig genoeg is en een stille en rechtvaardige hand heeft, zou het niet de bedoeling moeten zijn dat het paard de mond openspert of de tong over het bit legt enz.
Men moet natuurlijk wel altijd zeker ervan zijn dat het paard geen problemen in de mond heeft en met het gebit, maar als alles uitgesloten is en bovengenoemd aan de orde is en het paard buiten overmatig mondgebruikt geen heftige reacties vertoont, mag men er vanuit gaan dat men het mondgebruik best controleerbaar mag maken met behulp van een goed passende, juist aangebrachte, niet te strakke neusriem. Dit zal dan nogmaals bijdragen aan een stiller bit in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:48

Daar kan ik het mee eens zijn.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:36

Als een paard z'n mond opendoet, moet je je afvragen waarom hij dat doet. Ik vind het een aanwijzing om het bit te controleren, het gebit na te laten kijken etc. Als je alles dichtsnoert, dan ontneem je je paard de kans om je te laten weten dat er iets mis is. Je snoert hem letterlijk de mond....

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:01

En hoe zit het dan met een lage hannoveraanse neusriem? Als deze los zit kan het paard zijn mond nog redelijk ver open doen. Maar heeft deze dan wel een functie tot het stiller houden van het bit? :) Of is ook de lage neusriem eigenlijk een verbloeming voor rijfouten?

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:32

Ann_moi schreef:
En hoe zit het dan met een lage hannoveraanse neusriem? Als deze los zit kan het paard zijn mond nog redelijk ver open doen. Maar heeft deze dan wel een functie tot het stiller houden van het bit? :) Of is ook de lage neusriem eigenlijk een verbloeming voor rijfouten?

Persoonlijk ben ik daar minder voorstander van, aangezien deze eerder direct op de neusgat holte ligt, dus minder gunstig voor de ademhaling + minder controle over de mond, ivm de stille ligging van het bit.
Voor ieder tuig geldt nogmaals: het hoort geen verbloeming voor rij-technische fouten en of onkunde te zijn, evenals een stille ligging van het bit. Dit kan alleen bewerkstelligd worden, wanneer het gebruikt wordt door een kundig ruiter, met een stille en rechtvaardige hand, welke het tuig juist weet aan te brengen bij het paard. Alleen dan heeft het tuig, de neusriem en bit in deze, de juiste inwerking wanneer nodig.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:40

Gewoon lekker zonder neusriem!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:48

Krijg net de paardensport binnen. Als je daar de foto's bekijkt betwijfel ik of je bij de helft 1 vinger er tussen krijgt, laat staan 2. Helaas is het een gewoonte geworden om ze lekker strak aan te snoeren.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:15

ik heb ook een aansnoerneusriem, maar dat zat gewoon aan mn hoofdstel die k gekocht heb en er passen makkelijk 2 vingers tussen!

buksbunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:59

Nou het is wel zo dat de ouderwetse neusriem ( zonder sperriempje ) vroeger wel met 2 vingers ertussen
zo mocht zitten ......maar tegenwoordig zijn er steeds meer gecombineerde neusriemen erbij gekomen
met het sperriempje erbij ja :D ..... en veel rijders denken nu dat die gecombineerde neusriem
vrij strak mogen aangesnoerd worden |( ....... ja dit om te voorkomen dat het paard zijn tong over het
bit kan gooien /3 ..... Ik ben het er zeker mee eens dat daar eens opgelet moet worden bij wedstrijden

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:25

Niet alleen opletten bij wedstrijden, maar ook bij keuringen.
Gisteren op de HK in den Bosch geweest, het los presenteren van de jonge hengsten bekeken, vaak net nog geen 3 jaar oud. Deze hengsten hebben een hoofdstel om dat strak om het hoofd is aangesnoerd, niet alleen om de neus, maar ook achter de oren zie je het leer in het hoofd gedrukt. Sommige hengsten liepen zelfs continu met hun hoofd/hals allerlei rare bewegingen te maken om de druk aan hun hoofd te verminderen.
Jong 'geleerd' is oud 'weet niet beter meer' lijkt hier het motto. Ik begrijp dat bij die jonge hengsten een hoofdstel absoluut niet te los mag zitten, vanuit veiligheidsoogpunt gezien, maar als je dan ziet hoe zo'n jong paard door zo'n strak hoofdstel gehinderd wordt én zich daardoor slechter laat zien, dan gaat dat mij te ver.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:35

Puur uit veiligheid kan je beter een veter vastmaken aan het kopstuk en die mee vlechten of vastmaken aan het eerste knotje kan het hoofdstel ook nooit af. Dus als dat de reden is van een te strak hoofdstel breekt echt mijn klomp.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:49

Misschien heb ik het gemist maar moeten er twee vingers op elkaar of naast elkaar onder de neusriem passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:46

Naast elkaar :) ik kan er altijd wel 3 of 4 onder kwijt :)

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:25

echt zielig ik doe die altijd superlos en bij me shet heb ik die er gewoon afgehaald er zinook van die mensen bij ons op de ponyclub die trekken tot die niet veder kan zo zielig ;(

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:44

Ik zou het fantastisch vinden als er bij elke wedstrijd op gecontroleerd ging worden!
Ik ken genoeg mensen die de neusriem zo strak aasnoeren en als je er dan wat van zegt gewoon zeggen :'jaaa, maar er zit een bontje onder, dus dat voelt ie niet..".

WTF?? voelt ie niet? het drukt ook helemaaaaaaaaaaal niet op het neusbeen en belemmert hem ook niet bij het ademhalen :+
en daarnaast, strakker aansnoeren betekend alleen maar MEER spanning.. ( en het paard kan niet goed zijn kaak buigen, omdat bij het nageven de mond een miniscuul stukje open moet kunnen...is mij verteld... wat veel mensen niet weten. snoer je hem mega strak aan, kan de mond niet open en kan het paard niet mooi nageven/ loslaten in die kaak.)
en je wilt juist ONTSPANNING.. dus die logica heb ik nooit begrepen.. :')

anyway.. ik zeg: "controleren die handel! " :j

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:55

ik vindt het een goede regel, maar het afschaffen? nee :n dressuur blijft een sport dat deel op de mooiheid is gebasseerd en zonder neusrien rijden ik vindt dit echt lelijk :o ( dat is dan weer persoonlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:48

mohica schreef:
ik vindt het een goede regel, maar het afschaffen? nee :n dressuur blijft een sport dat deel op de mooiheid is gebasseerd en zonder neusrien rijden ik vindt dit echt lelijk :o ( dat is dan weer persoonlijk)

Dressuur gebaseerd op mooiheid? Dan moet ik misschien toch weer de boeken in, nooit geweten namelijk. :+

Sanhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:11

goede regel! het is inderdaad ook een kwestie van smaak.. maar het feit blijft dat welk hoofdstel je ook gebruikt, de neusriem mag gewoon nooit te strak zitten! Zonder neusriem ben je natuurlijk helemaal van het probleem af.. Maar er blijven altijd discussiepunten het is nooit helemaal paardvriendelijk, vind ik..

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:02

het staat niet in de boeken ;-) het is iets dat ook estitisch mooi moet zijn... mooie gangen, oefeningen goed doen en goed passend mooi tuig

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:11

En toen dacht ik terug aan een schreeuwerige discussie tussen mij en twee zgn 'Z-dressuurruiters' over de manier waarop ik het hoofdstel op mijn paard bevestig. Dat zit kortgezegd: Te los voor dressuurstandaarden, zeker voor een paard dat toendertijd L2 startte. Tussen mijn neusriem past bijna een hele hand, en deze kundige mensen probeerden mij te laten zien dat ik maar even goed aan mijn neusriem moest gaan hangen zodat deze 'goed' strak zat. En ik maar blijven roepen dat ik het op m'n eigen manier doe. Super als ze hierop gaan controleren. Ik krijg iedere keer weer koppijn als ik er een aan z'n aansnoerneusriem zie hangen om hem maar zo strak mogelijk te krijgen.