Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Yamcha schreef:Leg dat eens uit dan, als je wilt?
Een hoge neusriem heeft toch geen enkele invloed op een bit?
Met een lage neusriem kan een paard zijn tong niet zo makkelijk over het bit heen gooien, en met een sperriem ook niet, maar de onrust komt meestal neit van het paard, maar van de handen van de ruiter
Bandida schreef:StefenFrens schreef:Ik ben ervan overtuigd dat een neusriem bijdraagd aan een betere, rustigere ligging van het bit in de mond.
Mits goed aangebracht en hier horen zeker geen aansnoer praktijken bij!
Juist niet, het enige wat voor meer rust kan zorgen zijn de handen. Een strakke sperriem of neusriem geeft alleen maar het idee dat het bit minder beweegt, maar het paard voelt alles veel scherper want die kan niks ontwijken. Strakke riempjes zijn lapmiddelen.
Of is ook de lage neusriem eigenlijk een verbloeming voor rijfouten? Ann_moi schreef:En hoe zit het dan met een lage hannoveraanse neusriem? Als deze los zit kan het paard zijn mond nog redelijk ver open doen. Maar heeft deze dan wel een functie tot het stiller houden van het bit?Of is ook de lage neusriem eigenlijk een verbloeming voor rijfouten?
..... en veel rijders denken nu dat die gecombineerde neusriem
....... ja dit om te voorkomen dat het paard zijn tong over het
..... Ik ben het er zeker mee eens dat daar eens opgelet moet worden bij wedstrijden
ik kan er altijd wel 3 of 4 onder kwijt

mohica schreef:ik vindt het een goede regel, maar het afschaffen? needressuur blijft een sport dat deel op de mooiheid is gebasseerd en zonder neusrien rijden ik vindt dit echt lelijk
( dat is dan weer persoonlijk)
het is iets dat ook estitisch mooi moet zijn... mooie gangen, oefeningen goed doen en goed passend mooi tuig