Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:51

russel schreef:
En de verzorging van paarden ligt nu onder vuur en ik denk dat er toch stiekem een hoop tere zieltjes zich nu achter hun oren gaan krabben.

Ik denk dat de tere zieltjes nu met name hun ongenoegen uiten naar een ander en daarom zo uithalen :) Dat is wat ik denk :)

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:56

Ik denk het ook, daarom is er zoveel weerstand om even de eigen situatie onder de loep te nemen en er veranderingen in aan te brengen, met het idee, "ik heb weer wat geleerd" Bedankt...!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:01

Het is vaak de toon die de muziek maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:01

Tja, als zo iemand stelselmatig blijft doen of de neus bloed....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:06

russel schreef:
Tja, als zo iemand stelselmatig blijft doen of de neus bloed....

Je hebt me nog steeds geen antwoord gegeven:

[naam] schreef:
Ik voer liever geanalyseerd kruidenhooi dan tig keer bespoten graszaadhooi. Weet je wel hoe ongezond en eenzijdig dat laatste is? Je moet trouwens wel oppassen dat je niet te antropomorfistisch wordt en een paard wel een paard laten hè. Dat wij als we ons niet goed voelen ons terugtrekken in ons huis in ons bed wil nog niet zeggen dat die pony ook graag in een stal opgesloten wil worden vanwege zijn toestand en het weer. Dat kun jij wel beter vinden maar dat wil dan nog niet zeggen dat dat dan zo is. Mijn da is het iig niet met je eens.
Maar russel, heb jij eigenlijk eigen grond of sta je op een pensionstal? Maak er eens een foto van, zou ik zeggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:13

Ik heb zelf grond en als je leest, dan weet je dat mijn paarden niet op de grond staan, maar in mijn buitenbak en foto's plaats ik niet op bokt. Het gaat ook niet over mijn paarden. Geanalyseerd hooi is prachtig, kan nog steeds tig keer bespoten zijn geweest, want geanalyseerd hooi daarin worden de voedingswaarden getest, dus weet je idd wat je voert, maar graszaadhooi bevat dan altijd nog minder voeding en suikers.....dan hoeft het niet zo te zijn dat het tig keer is bespoten, mijn graszaadhooi komt uit Frankrijk, daar bespuiten ze niet of nauwelijks, kwestie van heeeel veeeel ruimte...is overigens gecontroleerd gebied, want fouragehandelaar beheerd het zelf...ook slim van hem, hij heeft alle soorten hooi...want ik heb nl een paard dat van alles wat hier groeit aan de scheit gaat....deze heer eet voor meer dan 100 euro per maand aan hooi.
Dus over mijn paard gaat het niet...

maar het gaat nog steeds over een shetje dat hoefbevangen is, zonder pijnstillers op een harde puntige grond moet hobbelen.....en dat snap ik dus niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:21

Russel, mijn opmerking hierboven aan de pagina was naar jou bedoeld, dus ik denk dat je die verkeerd hebt opgevat :)
NIEMAND houdt zijn dieren perfect als je bokt moet geloven (en kan ook niet, want iedereen heeft andere opvattigen). Die van jou staat ook niet perfect. Maar hoeft ook niet, want goed is goed genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:27

Jij denke ik dom??? :D Maar ik word net zo hard aangevallen hoor...want ik mag niet zeggen dat het niet zo zou moeten zijn...moet mee doen met meute....

Heb geen teer zieltje, helaas, verdedig mijn standpunt en kom op voor pown..met hele zere voetjes...auw...je had eens moeten zien hoe het bekkie van de jongste was toen hij over mijn keiharde puntige kleipadje Naar de buitenbak moest lopen....meneertje had nog geen sneeuw hier gezien en was ook allemaal erg eng... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:40

Als je iemand iets wilt leren russel dan moet je wel zorgen dat je de wijsheid in pacht hebt om ze het juiste te leren.
Ik ga hier niet eens verder serieus op in, fouragehandelaren die onbespoten graszaadhooi verkopen van zelf beheerde grond in frankrijk :') hoe denk je dat het komt dat er tussen dat graszaad geen onkruidzaad zit :')
Paarden eenzijdige voeding geven :') Uit hun kuddeverband trekken omdat het anders zo zielig is (hoe penny is dat, geef hem er een kop groentesoep bij) :') Een hoefbevangen paard beperken in zijn beweging terwijl hij dat juist zoveel mogelijk moet hebben nu :') Zeuren over 2 meter bevroren blubber op god mag weten hoeveel gladde loopruimte, iig veel meer dan die van jou hebben :')
En mijne hoeft niet over een puntig paadje zoals die van jou blijbaar wel moest. Die van mij kiest er zelf voor, dat is wat jij een "seignant" verschil noemt. (al vind ik roodgebakken vlees er niets mee te maken hebben maar goed)

Overigens.... de speciekuipdrinkbakken geïsoleerd met hooi waren vanmorgen nog steeds ijsvrij terwijl het hier -9 graden gevroren heeft en het kanaal naast de weide in dezelfde nacht geheel dichtgevroren is.
Je moet ze ook niet met graszaadhooi vullen, dat isoleert niet goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:44

Een significant verschil of een saillant detail, welke bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:50

Repelsteeltje jij moet zelf weten wat je wil geloven. Dat voor jouw de grond hier hetzelfde is als in Frankrijk, mag hoor. We hebben ook zo een fantastische zomer gehad de kwaliteit is daarom ook zo fantastisch. maar dat weet jij met je geanalyseerde hooi en dat geloof ik nou weer net niet, maar tja....

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat jij het allemaal zo mooi maakt om je vrij te spreken...

Jammer dat jij nog steeds gelooft dat jouw shet er voor kiest...als jij zo denkt dan is het einde voor mij bereikt. Sneu voor het dier...en maak jij jezelf maar wijs dat jouw landje een gladde toestand is en dat de shet daar geen last van heeft en dat gewoon hooi geen fructanen bevat, ze daar niet dik van worden en dat hoefbevangenheid niet pijnlijk is, alleen in de zomer worden ze geadviseerd om in de natte meegevende ondergrond te zetten, in de winter hoeft de grond niet zacht te zijn voor bevangen paarden...weer wat geleerd.

Natuurlijk wordt ook graszaadhooi bespoten, maar wel even wat minder dan hier in Nederland. Je mag het adres van mijn fouragehandelaar, kan je meteen even testen waar zijn ladingen vandaan komen......want zoals jij ook weet is er niet veel droog hooi meer te kopen hier in Nederland, toch??? Of was dat ook een fabeltje afgelopen zomer?? Tja weet niet...???

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:54

russel schreef:
Repelsteeltje jij moet zelf weten wat je wil geloven. Dat voor jouw de grond hier hetzelfde is als in Frankrijk, mag hoor. We hebben ook zo een fantastische zomer gehad de kwaliteit is daarom ook zo fantastisch. maar dat weet jij met je geanalyseerde hooi en dat geloof ik nou weer net niet, maar tja....

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat jij het allemaal zo mooi maakt om je vrij te spreken...

Jammer dat jij nog steeds gelooft dat jouw shet er voor kiest...als jij zo denkt dan is het einde voor mij bereikt. Sneu voor het dier...en maak jij jezelf maar wijs dat jouw landje een gladde toestand is en dat de shet daar geen last van heeft en dat gewoon hooi geen fructanen bevat, ze daar niet dik van worden en dat hoefbevangenheid niet pijnlijk is, alleen in de zomer worden ze geadviseerd om in de natte meegevende ondergrond te zetten, in de winter hoeft de grond niet zacht te zijn voor bevangen paarden...weer wat geleerd.

Natuurlijk wordt ook graszaadhooi bespoten, maar wel even wat minder dan hier in Nederland. Je mag het adres van mijn fouragehandelaar, kan je meteen even testen waar zijn ladingen vandaan komen......want zoals jij ook weet is er niet veel droog hooi meer te kopen hier in Nederland, toch??? Of was dat ook een fabeltje afgelopen zomer?? Tja weet niet...???

Russel, heb je de foto's enkele pagina's terug van het land gezien? Ik wil me niet bemoeien, maar daar is toch duidelijk op te zien dat alles vlak is (grotendeels)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:54

russel schreef:
dat hoefbevangenheid niet pijnlijk is,

Dat is ook nieuw voor mij!

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:02

Russel....je hebt het alleen maar over aannames en donkerbruine vermoedens.
Kijk nou eens goed naar die foto's. Wat zie je daar nou wat zo verschrikkelijk is voor dat shetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:04

russel schreef:

Ik geloof niet in fabeltjes en aannames verteld door handelaren e.d., en ik laat de stront ook eerst analyseren voordat ik er een ontwormingskuur in gooi, jij ook? Je onderschat mij een beetje, maar dat geeft niet hoor :)
Zachte grond wordt geadviseerd voor acuut bevangen paarden, dat is wat anders als chronisch bevangen paarden, ga maar eens leren wat het verschil is, is genoeg over te vinden op internet. Voor een chronisch bevangen paard is het ook fijn als hij afwisseling heeft qua harde/zachte grond maar een goed hoefmechanische is gewenst. Als hij zacht wil gaan staan dan kan hij dat doen in en voor de stal.
Dacht je dat een acuut hoefbevangen pony zo kan gaan staan op harde ondergrond?
Afbeelding
En hij wordt hier door niemand ertoe gedwongen hoor :D

In nederland is zat te koop van dit jaar, maar dat wat ik ze nu voer is van 2010. Ik heb mijn hooivoorraad ook al klaar liggen zodra die van het land komt, ik ga daarvoor niet naar een fouragehandelaar, en al helemaal niet meer nu op het laatste moment.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:09

Lovely schreef:
Een significant verschil of een saillant detail, welke bedoel je?

russel schreef:
.............en een stuk glad trekken voor de vorst en ná de vorst er op zetten is het seignante verschil.

:?
zeg jij het maar ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:12

jonur schreef:
Whaha volgens mij zijn dit hele andere praktijken, gossie hoop dat die onderste wel een merrie is en die bovenste een ruin. Overigens wat zijn dat voor paarden?

Ecotope paarden.

...enneh... ´haremgroep´ :)*

Ruím tweederde van het equine ethogram is direct of indirect ´hengstengedrag´. Wederom is de gangbare situatie een compromis met paardwelzijn; een letterlijke castratie van de vrijheid op het vertonen van natuurlijk gedrag opgelegd door mensenwensen.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:13

Miscchien wek ik ook wel een discussie op, ondanks er 2 plassen op de wei liggen is het verder niet blubberig bij ons, alleen bij de inloop stal, vooral waar ze voer krijgen, we proberen het schoon en droog te houden maar t is haast niet te doen ,volgende dag ligt t er weer,nu met deze extreme kou,zet ik de helft binnen met stro,de andere kunnen zelf kiezen, ze hebben wel veel voordroog, maar goed,t is lange na geen verwaarlosing, ik doe me best. T kan soms gewoon niet anders.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:39

Huertecilla schreef:
jonur schreef:
Whaha volgens mij zijn dit hele andere praktijken, gossie hoop dat die onderste wel een merrie is en die bovenste een ruin. Overigens wat zijn dat voor paarden?

Ecotope paarden.

...enneh... ´haremgroep´ :)*

Ruím tweederde van het equine ethogram is direct of indirect ´hengstengedrag´. Wederom is de gangbare situatie een compromis met paardwelzijn; een letterlijke castratie van de vrijheid op het vertonen van natuurlijk gedrag opgelegd door mensenwensen.

Van hengsten bedoel je?
Overigens, in min of meer natuurlijke omstandigheden worden er ook boel veel hengsten geboren, die lang niet allemaal tot haremhengst schoppen gedurende hun leven.

Die hangen wat rond aan de buitenrand van kuddes of leven in bachelorgroepen.

Ik heb overigens niets tegen het castreren van paarden.

Verder kan je in Nederland prima paarden houden, ook op zon manier dat natuurlijke behoeften de ruimte krijgen, maar daar zul je als eigenaar wel de nodige voorzieningen voor moeten treffen. Dat schort er dan vaak aan.

En daarnaast is lang niet ieder dier tegen de winterse omstandigheden in nederland opgewassen, dat is een fabel van de natte-apen-clan.

Russel schreef:
Citaat:
Het gaat ook niet over mijn paarden.

Maar dan wel over die van een ander?

Inhoudelijke discussies zijn veel leuker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:40

russel schreef:

Ik durf hier wel met de billen bloot te gaan en heb netjes foto's geplaatst, terwijl jij hier loopt te gillen als een speenvarken terwijl je je achter het volgende verschuilt:

russel schreef:
Ik heb zelf grond en als je leest, dan weet je dat mijn paarden niet op de grond staan, maar in mijn buitenbak en foto's plaats ik niet op bokt. Het gaat ook niet over mijn paarden.

en vervolgens dit beweert:

russel schreef:
Jij denke ik dom??? :D Maar ik word net zo hard aangevallen hoor...want ik mag niet zeggen dat het niet zo zou moeten zijn...moet mee doen met meute....

Heb geen teer zieltje, helaas, verdedig mijn standpunt en kom op voor pown..met hele zere voetjes...auw...je had eens moeten zien hoe het bekkie van de jongste was toen hij over mijn keiharde puntige kleipadje Naar de buitenbak moest lopen....meneertje had nog geen sneeuw hier gezien en was ook allemaal erg eng... :D

Wie zit zich hier nou vrij te spreken dan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:45

Tja bij ons staat alles hier nu buiten en geen centje pijn... Dat vliegt en doet. Maar paardjes met van nature plattere voetjes kunnen soms wel gevoelig zijn op kiezels en bevroren kluiten, ook als ze verder niets mankeren en goed bekapt worden.

Dus ook weer hier: niet generaliseren, wat voor jouw paard geldt, geldt niet voor de rest van de wereld.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:51

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:53

randalinpony schreef:
Tja bij ons staat alles hier nu buiten en geen centje pijn... Dat vliegt en doet. Maar paardjes met van nature plattere voetjes kunnen soms wel gevoelig zijn op kiezels en bevroren kluiten, ook als ze verder niets mankeren en goed bekapt worden.

Dus ook weer hier: niet generaliseren, wat voor jouw paard geldt, geldt niet voor de rest van de wereld.

Mijn fjord heeft ook dunnere zolen en omzeilt daardoor erg onregelmatige bodem terwijl de shire er juist overheen buldert en de boel verpulvert en afvlakt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:43

Hoe opmerkelijk altijd weer dat als er een negatief bericht verschijnt over de 'hobbyist-paardenhouder' dat het altijd wordt tegen gesproken, niet waar is etc. Terwijl als een bericht gaat over een (semi)proffesional 'men' vaak het tegenovergestelde is.

Waarschijnlijk omdat men zich hier op bokt meer kan identificeren met 'de hobbyist' en de situatie's die aangehaald worden dicht bij de eigen praktijk komen. En daar mag natuurlijk geen kritiek op komen!!!! Want stel je voor dat je middelen zo beperkt zijn dat je je paard alleen maar op een blubberig graslandje kunt houden? En maar zelf aan het bekappen slaat omdat je geen geld hebt voor een fatsoenlijke hoefsmid? Dan moet je na het verschijnen van dit soort berichten wel nog harder roepen dat je eigen situatie wel goed is.... Want toegeven dat het houden van een paard je boven het hoofd groeit en handelen naar die wetenschap door je paard weg te doen; dat zou pas echt een afgang zijn!

Nee hoor, laten we vooral niet kritisch kijken naar hoe paarden af zijn bij de gemiddelde hobbyist. En laten we onzelf vooral voorhouden dat de LID echt niet weet waar ze over praten. Laten de ons lekker focussen op die 10% van de paardenhouders die met hun paard de (semi)proffessionele sport bedrijft en hun glanzende weldoorvoede paarden een bitje inhangen... Of een stretchoefeningetje laten doen.

Ik vind het een ernstig signaal dat de LID dus signaleert dat met name bij hobbyisten veel paardenleed voorkomt, en dat de kennis en de middelen ontbreken om een paard goed te verzorgen. Temeer omdat de 'hobbyist' dus circa 90% van de paardenhouders in Nederland betreft...

Ik geloof nooit dat een LID valt over een paard dat een keer met de voetjes in de nattigheid staat als de rest van de voorwaarden goed zijn. Onze paarden staan in deze tijd van het jaar ook wel eens in de nattigheid, maar wij hebben nog nooit de LID over de vloer gehad.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:52

Ik heb een droge weide, maar het deel waar de schuilhokken staan daarvoor is het erg modderig omdat de weide daar afloopt naar beneden toe. De paarden moeten er telkens doorheen als ze in de (schuil)stal willen staan. Ik heb betonroosters gelegd, maar heb geen geld genoeg om alles te bedekken die modderig is, want het was een aanzienlijk groot deel.
1 paard heeft heel erge mok door constant door het natte stuk te lopen, kloven en etter. Ik heb bijgeleerd, paarden ver van modder weg houden!
Gelukkig heb ik nu een zeer mooie stalling (grote hangar) met weide gevonden, waar zelfs de weide droog blijft na een fikse regenbui (weide op een helling). De paarden kunnen er ook binnen-buiten gelukkig, maar de luxe van een grote, droge hangar is onbeschrijfelijk tijdens de winter.
Ik weet het zeker, paarden horen niet thuis in de blubber. Wie niet kan zorgen dat z'n paarden gezond blijven, moet maar geen paarden houden. Ik ben akkoord dat een paard dag en nacht moet buiten kunnen, maar in geen enkel geval mag zo'n dier in de modder staan. Ofwel zoek je een nieuwe locatie zoals ik gedaan heb, ofwel hou je geen paarden. Ik kan je verzekeren, mok ziet er vreselijk uit, diepe kloven.
Dus: strenge straffen voor wie z'n paard in de vuile modder laat staan en daar niets aan doet!!!!! Ik vind het zeer erg dat alle regeringen zo laks zijn op dat gebied, voor mij is een mens niet meer dan een dier. Er moet iemand komen om op te komen voor dieren, ik denk aan een soort van groepering die mensen echt gaat straffen en bedreigen, ook al is die groepering niet legaal. Ik zou er wel lid van willen zijn }:) . Lekker dierenmishandelaars afranselen. Doe maar eens een aangifte, ze zijn zo traag dat het bewuste dier al lang gestorven kan zijn vooraleer ze iets doen.
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 01-02-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt