Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Aieshja schreef:Huh? Waar heb ik iets over een bodyprotector gezegd?
Ik respecteer iedereen z'n mening, of zeg ik iets respectloos?
Ik vind (mening) wanneer de KNHS een regel invoert over 't beperken van hoedjes geen slecht ding is omdat we 't over veiligheid hebben. Dit betekent niet dat IK mensen verbied hoedjes te dragen, dus wat is 't probleem nou?
horseyfries schreef:Vala schreef:Natuurlijk beschermt een cap wel tegen hersenletsel Horseyfries! Een hersenschudding of hersendood maakt wel degelijk verschil, jeetje!
En je been op 7 plaatsen breken is ook altijd nog beter dan zwaar hersenletsel of hersendood.
Nee Vala , ook mét cap kun je nog altijd hersenletsel oplopen. Als de klap namelijk hard is slaan je hersens binnen in je pannetje tegen de wand aan, en ook daardoor kun je hersenbeschadigingen oplopen en zelfs hersendood worden door zware bloedingen. Dat lijkt me in deze discussie soms het grootste probleem: dat sommige mensen denken dat een cap hun tegen alles gaat beschermen. Gezond verstand doet dat, op tijd longeren als je paard fris is in plaats van erop te stappen doet dat, gevaarlijke situaties vermijden doet dat, en als je paard gevaarlijk is er nooit weer opstappen doet dat. Maar een cap doet dat niet!
Het zou getuigen van het zelf hebben van hersenen dat je niet mensen met een andere mening gaat beschuldigen van hersenloosheid. Mijn IQ test zei namelijk iets anders....
Citaat:Vind het ook wel apart dat je dan zelf wel vind dat je de keuze moet hebben om wel of geen bodyprotector te dragen, maar dat je aan de andere kant erachter zou staan als de KNHS die keuze ontneemt aan mensen voor wat betreft de cap of het hoedje.
Paddenpad schreef:Nou ik denk dat de discussie die hier ontstaat is dat er vele zijn die denken wanneer je een cap opzet het onderdeel "veilig paardrijden" afgesloten kan worden en alles tiptop in orde is,terwijl er nog zoveel andere punten zijn waarover nagedacht mag worden voordat de kous af is en dan nog......sluit het een het ander niet uit!
stoffel schreef:Ik heb hier een poosje terug twee maal de vraag gesteld wat is dressuur, aangezien niemand mij antwoord kan geven, weten jullie dus geen van allen waar je het over hebt, hoe kun je hier dan een goed onderbouwde mening over hebben.
Lusitana schreef:Courtney heeft het ook over dat je niet kunt zeggen dat het een eigen keuze is en alleen jou en je geliefde treft. Je hebt een voorbeeld functie. Je beïnvloed andere ruiters of je het wilt of niet, en of je beroemd bent of niet.
Meningen worden gevormd door wat er wordt getoond. Als er meer met rijhelm rijden, wordt het makkelijker geaccepteerd.
Overigens kan ik maar niet begrijpen wat in hemelsnaam het bezwaar kan zijn tegen een rijhelm.
Zit het dan in het niet willen buigen voor een regel, welke dan ook, omdat men het zelf allemaal wel beter weet ?
Het is al een paar keer aangehaald, ook door mezelf, dat als je kiest voor een sport, je hebt te maken met hun kleding regels en dat het niet meer dan logish is dat je die volgt.
Het is een behoorlijk kinderlijk standpunt om met je voet te gaan stampen als je iets niet dragen dat je niet mooi vindt. Andere redenen heb ik nog niet voorbij zien komen.
Ik begrijp de weerstand ertegen werkelijk niet.
Is er moeite met het er allemaal gelijk uitzien? Willen de hogeren zich onderscheiden? Wringt daar de schoen? Laat ze dan een andere kleur helm dragen, of een met een zilveren of gouden streep om te zien op welk niveau je bent.
@stoffel, ik heb heel vroeg in de discussie aangegeven dat door dressuur paarden juist kalmer en gehoorzamer zouden moeten worden en dat het dus ergens absurd is dat op hoog niveau schrikachtige paarden rondlopen, maar de werkelijkheid is dat velen niet meer zozeer doen aan de opleiding van het paard, alswel aan het trainen van de gevraagde oefeningen op "hete" (soms al boven eigen niveau gekochte) paarden omdat die meer tonen.
Er zijn meerdere factoren die meespelen en er zijn een aantal dingen mis in de wedstrijddressuur, maar het gaat hier om het eventueel aanpassen van een regel om dingen veiliger te maken, omdat we nu eenmaal nog te maken hebben met die "hete" paarden tot een en ander weer naar "normaal" is teruggedraaid en daarbij, elk paard kan onverwacht raar doen als ze bv gestoken worden en elk paard kan onderuit gaan, ook op wedstrijdterrein.
Lusitana schreef:Daarbij was ik daar ook niet onder de regels van de KNHS, of wel? DAAR gaat het toch om?
Dat als je kiest voor de wedstrijddressuur, dat je je hebt te houden aan de regels en kleine veranderingen daarin niet voor zoveel ophef hoeven te zorgen omdat het gaat om "schoonheid" van het hoedje.
horseyfries schreef:Ik voorspel dat we nog vele jaren met hoedje mogen rijden.....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hier valt ook niet over te discussiëren, dat denk ik gewoon.