Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:25

De FEI keurt het goed omdat het er nu soms eenmaal bij hoort. Dit is een korte momentopname. Ik ken niets van westernrijden, maar als je even gaat vergelijken met bv dressuur, dan zijn er toch ook momenten waarom je een pak harder doorkomt dan normaal. Maak je op dat moment een momentopname en je wordt eveneens afgeschilderd als een beul.

Om top te rijden gaat het er nu eenmaal hard aan toe, in eender welke sporttak. Maar het is wel de bedoeling dat dit allemaal op een zo paardvriendelijke manier gebeurd.
Ik ga in ieder geval geen ruiter gaan veroordelen als halve beul op basis van een kort trainingsfilmpje ...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:27

Liezewies schreef:
De FEI keurt het goed omdat het er nu soms eenmaal bij hoort. Dit is een korte momentopname. Ik ken niets van westernrijden, maar als je even gaat vergelijken met bv dressuur, dan zijn er toch ook momenten waarom je een pak harder doorkomt dan normaal. Maak je op dat moment een momentopname en je wordt eveneens afgeschilderd als een beul.

Om top te rijden gaat het er nu eenmaal hard aan toe, in eender welke sporttak. Maar het is wel de bedoeling dat dit allemaal op een zo paardvriendelijke manier gebeurd.
Ik ga in ieder geval geen ruiter gaan veroordelen als halve beul op basis van een kort trainingsfilmpje ...

Dat is het gevaar van topsport dan. Dat het er zo hard aan toe moet gaan, dat gewoon vergeten wordt dat je wel met levende dieren te maken hebt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-05-11 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:27

Liezewies schreef:

Moet je nagaan als dit al op een FEI wedstrijd gebeurd wat er dan thuis gebeurd. Ja ik speculeer nu maar dat is puur gebaseerd op gezond verstand. En dat het 'zo hoort' wilt niet zeggen dat het goed is...

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:29

Joolien schreef:
Liezewies schreef:

Moet je nagaan als dit al op een FEI wedstrijd gebeurd wat er dan thuis gebeurd. Ja ik speculeer nu maar dat is puur gebaseerd op gezond verstand. En dat het 'zo hoort' wilt niet zeggen dat het goed is...

Ik wilde net zeggen....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:29

mika11 schreef:
Liezewies schreef:

Dat is het gevaar van topsport dan. Dat het er zo hard aan toe moet gaan, dat gewoon vergeten wordt dat je wel met levende dieren te maken hebt.

Inderdaad met andere topsporten heb je er alleen jezelf mee maar hier zijn ook dieren aanwezig die daar niet voor kiezen. Die moeten het maar ondergaan omdat een of andere ruiter dat zo wil. Dan kun je toch op z'n minst wel diervriendelijk met zo'n dier omgaan.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:31

Jemig.....leg mij eens uit waar de plotselinge ruk in de mond goed voor is... :(

deze paarden ondergaan het gelaten.....

weer een deksel op mijn neus...ik krijg steeds meer de kots van alle zogenaamde paardensporters/paardenliefhebbers (in alle disciplines, fokkerij, handel)......
ONKUNDE en/of het draait zoals gewoonlijk weer om 1 ding ....big bucks!! en wel ASAP!!

Dit heeft werkelijk niets maar dan ook NIETS met rijkunst te maken....

Even een klein vergelijkje:
Je kind eet niet netjes, dus dan geef je het maar elke keer een flinke tik tegen het hoofd!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:32

Nebraska schreef:
Even een klein vergelijkje:
Je kind een niet netjes, dus dan geef je het maar elke keer een flinke tik tegen het hoofd!?

Ja maar dan wel met een hamer hè 8)7
Die westernruiters rijden daar ook niet op een watertrensje.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:33

?Gewoon afschuwelijk, dat geruk in die monden aan die scharenbitten en all zooi eromheen, paard wat bijna tegen de muur knalt, nee walgelijk..........vind dit echt afschuwelijk en het is goed dat zoiets gepost word!

Niets eerlijke paardenman, dit zijn allemaal mensen die zich laten leiden door het geld en het presteren gevol en totaal de dierenwelzijn niet meer in het oog houden!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:35

Lamar schreef:
Ik snap niet waarom een mens een paard vol op een muur af wil laten rennen om er dan vlak voor zo hard af te remmen dat je mij niet gaat vertellen dat dat jaar in jaar uit goed kan zijn voor zo'n dier. En dat rondjes draaien ;( , daar zie ik de sport ook niet van in.
Het trekt mij iig totaal niet, dat westerngedoe.

Zoals jij het stelt, nee dat snap ik, dat je daar de lol niet van inziet.
De oefeningen op zich; stops, spins, overgangen van snelle naar langzame cirkels is eigenlijk heel technisch en dressuurmatig moeilijk.
reining is een hele snelle vorm van dressuur maar dan op een andere manier dan wat we hier gewend zijn.

Wat je op de filmpjes ziet is heel extreem, daar zie ik de lol ook niet van in en ik kan dat ook helemaal niet.
Een goede verzamelde stop en een correcte spin is heel lastig om uit te voeren en daar zit een heel technisch verhaal achter
net als bij bv pirouettes en wissels om de pas zoals in de hogere dressuur.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:35

jeetje ik had toch een ander beeld van western rijden.. dit heeft mijn beeld erop toch wel veranderd.. snue ook dat de officials die erbij waren niet hebben ingegrepen.. :( schrok eigenlijk nog wel het meest van de zielloze indruk die de paarden in de filmpjes maken.. vooral die in het 1e filmpje meeste ziet en de palomino in het 2e filmpje.. lijkt wel of de paarden geen ziel geen wil meer hebben.. paarden van buiten maar leeg van binnen.. ;(

@ Liezewies: het kunnen idd te maken hebben met moment opnamens.. maar ik denk dat iedereen toe kan geven dat hoe de ruiter in het 1e filmpje het paard in de mond rukt absurt is.. iedereen maakt wel eens een iets grovere ophouding maar dit is geen ophouding meer. dit is gewoon kwellerij..

Anoniem

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:38

Ik ga slapen, van de voorstanders van deze meneer hoop ik gaarne een bptje te ontvangen met de hoe en waarom van deze training, ik ben dan toch wel benieuwd waarom we dit toe zouden moeten passen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:39

Joolien schreef:
Ik ga slapen, van de voorstanders van deze meneer hoop ik gaarne een bptje te ontvangen met de hoe en waarom van deze training, ik ben dan toch wel benieuwd waarom we dit toe zouden moeten passen.

Kan ik je nu al wel zeggen:
Om te winnen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:40

Loes'sCorner schreef:
?Gewoon afschuwelijk, dat geruk in die monden aan die scharenbitten en all zooi eromheen, paard wat bijna tegen de muur knalt, nee walgelijk..........vind dit echt afschuwelijk en het is goed dat zoiets gepost word!

Niets eerlijke paardenman, dit zijn allemaal mensen die zich laten leiden door het geld en het presteren gevol en totaal de dierenwelzijn niet meer in het oog houden!!

Een GP ruiter hier in de buurt doet dit ook met zijn GP dressuurmachientjes. Hij rukt ze uit de stal, rost ze af met zweep en sporen en als ze dan in paniek er vandoor vliegen, rijdt hij ze tegen de muur op.

Maar dit schijnt bij topsport te horen. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:41

justkid schreef:
Een goede verzamelde stop en een correcte spin is heel lastig om uit te voeren en daar zit een heel technisch verhaal achter
net als bij bv pirouettes en wissels om de pas zoals in de hogere dressuur.

Ik vind dat bij dressuur de gewrichten van een paard niet zo zwaar overbelast worden als bij western, daarbij gaat het allemaal wel een stuk rustiger. Wat ik in het filmpje zie vind ik 'paard-afbreken'. En dan heb ik het nog niet eens over het rukken in de mond e.d.
Bij de aanschaf van een hond bij een goede fokker wordt je al geleerd dat oneindig balletjes gooien slecht is voor de gewrichten vanwege het abrupte stoppen, en met een paard gaan ze dat dan wel dagelijks oefenen in de vorm van slidingstops?

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:41

@joolien ik heb het filmpje gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het paard zeker niet ongelukkig kijkt. Heb even een filmpje opgezocht waar veel quarters zijn te bewonderen en ze hebben allemaal zo'n blik en deze paarden lopen vrij in de natuur. Denk dat de blik ook wat is versterkt door de make-up wat hij opheeft. http://www.youtube.com/watch?v=sGym69vTS7Y

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:44

Mickskeh schreef:
@ justkid, ik heb liever dat iemand te lang spint, dan dat een ruiter een paard in zijn mond rukt of tegen een muur oprijdt ;) In mijn ogen is te lang spinnen hetzelfde als te lang piafferen of te vaak achter elkaar over een hindernis springen. Niet echt supergoed voor je paard, maar je doet hem niet direct pijn. Ik zag Rieky niet direct dieronvriendelijk rijden in mijn ogen. Ik heb erbij gezegd dat ik een westernleek ben, dus weet niet wat het voor de spieren aanricht ofzo. En in de clinics was ze vaak juist erg 'lief' voor de paarden. De western zoals ik die 'normaal' ken. Verder ben ik geen rieky fan ofzo, ik reageer gewoon op wat ik zie.

ik denk dat dergelijke oefeningen te lang doen funest is voor de gewrichten net als te vaak springen.En daarmee durf ik wel te zeggen dat het op lange termijn wel degelijk pijn doet en zelfs een vorm van mishandeling is. En het zal me een zorg zijn wie de ruiter is en welk niveau hij of zij rijdt.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:45

Of het nou een S&T hoofdstel, Pessoabit of long-shank bit betreft: EEN HEFBOOM GA JE NIET VOL AAN HANGEN. Simpel sommetje van kracht x arm..

Zo. :\ Training my ass. Wat voor discipline dan ook, zo ga je niet in de ankers.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 26-05-11 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:45

Ik vind dit echt vreselijk om te zien. Lijkt me op termijn ook superslecht voor de gewrichten van die arme paarden als je met zo'n noodgang op een muur afrijd en dan opeens stopt. Het ziet er niet uit en dan dat geruk aan die enorme bitten ;( vind het echt dieptriest dat het zo moet. Maar ja, het is met springen en dressuur net zo, als er topsport bedreven wordt dan zijn blijkbaar alle middelen toegestaan om je doel te bereiken....

Arabesk

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:47

De FEI staat er bij en kijkt er naar

:r

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:47

http://youtu.be/a-7v8Ck1crg Moest gelijk aan dit filmpje denken.......... 1000 KEER MEER RESPECT VOOR DEZE DAME.
En daar word ik toch een stuk vrolijker van.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:48

Als het goed is oefen je de slidingstops helemaal niet dagelijks.
Net als bij springtoppers, die springen ook niet dagelijks zo'n hoog parcours (toch?)
Maar waarom denk je dat de gewrichten van de paarden overbelast worden?

Ik vind het filmpje echt erg.
Maar wat je nu zegt heeft niks met dit filmpje te maken toch?

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:51

Helaas zie ik dit soort dingen vaker voorbij komen op wedstrijden, voordat ze de bak in gaan nog even snel wat trekken en zorgen dat het paard zijn hoofd naar beneden houd.
Maar zeker niet alle western ruiters rijden zo (gelukkig!) Als ik zo wedstrijden ooit moet gaan rijden hoeft het van mij niet, vind het belangrijker dat mijn paard me ook na het rijden nog aardig vind.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:53

Gatsiedakkie wat een nare filmpjes!

Ik vraag me wel af wat er (buiten dat bruine paard) op het 2e filmpje mis gaat? Ik zie duidelijk dat de ruiter op het bruine paard niet heel vriendelijk is (zacht gezegd). Maar die spins die dat paard (die trouwens onwijs mooi is) maakt, is daar ook wat mis mee? Just curiousity :)

Ik vind western altijd zo'n heerlijke relaxte sport. Nuchtere ruiters, paarden die op een hele zachte manier te rijden zijn. Word dan toch weer misselijk van die paar rotte appels die het dan weer moeten verpesten.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:55

Sta ik eerst vooral versteld van hetgeen paarden zich toch allemaal laten aandoen, vervolgens sta ik versteld dat de officials van de FEI dit blijkbaar binnen de grenzen van het toelaatbare vinden, maar het slaat alles dat er hier mensen zijn die dit gewoon volledig goedkeuren, omdat er anders geen 75 gescoord kan worden :?

Misschien wordt het tijd dat een 70 score goed genoeg wordt dan. Zou een hoop paarden een stuk leuker leven geven.

Ik draag de westernsport een warm hart toe, maar dit gaat echt veel te ver. De daad op zich, maar het gevolg wat erna komt die het vrolijk toejuicht is nog veel gevaarlijker :\

Het is me in elk geval wel duidelijk waarom ik nooit de topsport zal bereiken. En ik geloof niet dat ik er ook maar een nacht om wakker lig :n

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:02

WALGELIJK!! Ik wordt hier echt verdrietig van! Waar is de basis van wederzijds respect gebleven! (Absoluut niet gericht op de sport op zich maar op deze individuele gevallen)