Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Liezewies schreef:De FEI keurt het goed omdat het er nu soms eenmaal bij hoort. Dit is een korte momentopname. Ik ken niets van westernrijden, maar als je even gaat vergelijken met bv dressuur, dan zijn er toch ook momenten waarom je een pak harder doorkomt dan normaal. Maak je op dat moment een momentopname en je wordt eveneens afgeschilderd als een beul.
Om top te rijden gaat het er nu eenmaal hard aan toe, in eender welke sporttak. Maar het is wel de bedoeling dat dit allemaal op een zo paardvriendelijke manier gebeurd.
Ik ga in ieder geval geen ruiter gaan veroordelen als halve beul op basis van een kort trainingsfilmpje ...
Liezewies schreef:De FEI keurt het goed omdat het er nu soms eenmaal bij hoort. Dit is een korte momentopname. Ik ken niets van westernrijden, maar als je even gaat vergelijken met bv dressuur, dan zijn er toch ook momenten waarom je een pak harder doorkomt dan normaal. Maak je op dat moment een momentopname en je wordt eveneens afgeschilderd als een beul.
Om top te rijden gaat het er nu eenmaal hard aan toe, in eender welke sporttak. Maar het is wel de bedoeling dat dit allemaal op een zo paardvriendelijke manier gebeurd.
Ik ga in ieder geval geen ruiter gaan veroordelen als halve beul op basis van een kort trainingsfilmpje ...
Joolien schreef:Liezewies schreef:De FEI keurt het goed omdat het er nu soms eenmaal bij hoort. Dit is een korte momentopname. Ik ken niets van westernrijden, maar als je even gaat vergelijken met bv dressuur, dan zijn er toch ook momenten waarom je een pak harder doorkomt dan normaal. Maak je op dat moment een momentopname en je wordt eveneens afgeschilderd als een beul.
Moet je nagaan als dit al op een FEI wedstrijd gebeurd wat er dan thuis gebeurd. Ja ik speculeer nu maar dat is puur gebaseerd op gezond verstand. En dat het 'zo hoort' wilt niet zeggen dat het goed is...
mika11 schreef:Liezewies schreef:De FEI keurt het goed omdat het er nu soms eenmaal bij hoort. Dit is een korte momentopname. Ik ken niets van westernrijden, maar als je even gaat vergelijken met bv dressuur, dan zijn er toch ook momenten waarom je een pak harder doorkomt dan normaal. Maak je op dat moment een momentopname en je wordt eveneens afgeschilderd als een beul.
Dat is het gevaar van topsport dan. Dat het er zo hard aan toe moet gaan, dat gewoon vergeten wordt dat je wel met levende dieren te maken hebt.
Lamar schreef:Ik snap niet waarom een mens een paard vol op een muur af wil laten rennen om er dan vlak voor zo hard af te remmen dat je mij niet gaat vertellen dat dat jaar in jaar uit goed kan zijn voor zo'n dier. En dat rondjes draaien, daar zie ik de sport ook niet van in.
Het trekt mij iig totaal niet, dat westerngedoe.
Loes'sCorner schreef:?Gewoon afschuwelijk, dat geruk in die monden aan die scharenbitten en all zooi eromheen, paard wat bijna tegen de muur knalt, nee walgelijk..........vind dit echt afschuwelijk en het is goed dat zoiets gepost word!
Niets eerlijke paardenman, dit zijn allemaal mensen die zich laten leiden door het geld en het presteren gevol en totaal de dierenwelzijn niet meer in het oog houden!!
justkid schreef:Een goede verzamelde stop en een correcte spin is heel lastig om uit te voeren en daar zit een heel technisch verhaal achter
net als bij bv pirouettes en wissels om de pas zoals in de hogere dressuur.
Mickskeh schreef:@ justkid, ik heb liever dat iemand te lang spint, dan dat een ruiter een paard in zijn mond rukt of tegen een muur oprijdtIn mijn ogen is te lang spinnen hetzelfde als te lang piafferen of te vaak achter elkaar over een hindernis springen. Niet echt supergoed voor je paard, maar je doet hem niet direct pijn. Ik zag Rieky niet direct dieronvriendelijk rijden in mijn ogen. Ik heb erbij gezegd dat ik een westernleek ben, dus weet niet wat het voor de spieren aanricht ofzo. En in de clinics was ze vaak juist erg 'lief' voor de paarden. De western zoals ik die 'normaal' ken. Verder ben ik geen rieky fan ofzo, ik reageer gewoon op wat ik zie.