Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:26

nou.. m'n katten mag ik in ieder geval houden :+
maar ik zou niet boos mogen worden als m'n katten weer eens wat kapot maken? yeah right :+

Resultaat: u heeft 90% gescoord
Gefeliciteerd! U bent volgens de test geschikt voor het houden van een kat. Ga dan in elk geval naar het asiel voor een leuke kat.

Aandachtspunten

U twijfelt over de troep of schade die een (jonge) kat kan toebrengen aan uw huis. Wij verzekeren u echter dat er troep en schade zal ontstaan. Denk daar goed over na!
U kunt zich niet zo veel voorstellen bij het gedrag van een krolse kat; vraag er eens naar bij mensen die al langer een kat hebben

ben reuze benieuwd hoe ze dit bij een test met paarden eigenaren willen doen. want er zijn teveel denkzijzes en goede manieren om dat correct in een test te stoppen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:27

Ik houd wel van paarden, maar ik denk niet dat 'nieuwe regeltjes' de oplossing zijn.
Dat is alleen een schijnoplossing.
Er zijn Animalcobs in Amerika, maar legio dieren in slechte omstandigheden (zoals de paarden die niet geslacht mogen worden). En mensen die slecht willen, vinden heus wel hun 'oplossingen'.
Het gaat er om dat mensen elkaar in de samenleving zien staan en elkaar helpen waar het nodig is.
Lastige gevallen zijn voor de AID. (waar nog wel e.a. verbeterd kan worden!!!)

En daarnaast zijn er legio andere mensen en dieren waarmee het niet goed gaat in de samenleving.
Ik ga voor een menselijke samenleving en pragmatische hulp. Ik steek mijn tijd en aandacht liever in een positieve benadering.

blue_kim

Ninx schreef:
djuulsie schreef:
@Blue_kim: helemaal mee eens hoor... en ik moet zeggen dat de helft van alle paarden ook wel een beetje overdreven is... dan zou dus feitelijk op elke stal de helft van de paarden verwaarloosd moeten zijn... vind ik moeilijk te geloven...

Ik kan je zo tien stallen opgeven in deze buurt waar de paarden alleen hun stal uitkomen als hun ruiter er met de krent bovenop gaat zitten.... verder GEEN uitloop, GEEN sociale omgang met andere paarden...
Dus die 200.000 zijn vast niet moeilijk te vinden.

Ik kan hier in de omgeving 1 stal noemen waarvan ik echt vind dat er niet goed voor de paarden gezorgd wordt.
Maar deze paarden komen de hele dag buiten, hebben hooi en water, maar zijn toch mager, lusteloos en zien er niet uit.
Hier kan de DB niks aan doen, want ze kunnen schuilen en hebben eten en drinken... hier kan ik me wel kwaad om maken.
Maar als ik verder hier in de omgeving kijk, en dan heb ik het over een (pension)stal of 20, dan worden alle paarden echt prima verzorgd, komen buiten etc etc. Dus misschien zit ik wel in een goede omgeving wbt paardenhouden hoor, maar ik weet hier in de buurt geen 1 stal te noemen waar de paarden niet buiten komen. Dan heb ik het niet over de 2 maneges die hier in de buurt zitten, daar komen de paarden niet tot nauwelijks vrij buiten, lopen wel meerdere uren per dag... weet van 1 manege wel dat de paarden er goed uitzien, de ander kom ik nooit dus zou het niet weten...
Laatst bijgewerkt door blue_kim op 14-12-10 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Dan haal jij ook vast en zeker je "diploma" van de dierenbescherming dat je een paard mag houden, Lowara! :D

Lowara schreef:
nou.. m'n katten mag ik in ieder geval houden :+
maar ik zou niet boos mogen worden als m'n katten weer eens wat kapot maken? yeah right :+

Resultaat: u heeft 90% gescoord
Gefeliciteerd! U bent volgens de test geschikt voor het houden van een kat. Ga dan in elk geval naar het asiel voor een leuke kat.

Aandachtspunten

U twijfelt over de troep of schade die een (jonge) kat kan toebrengen aan uw huis. Wij verzekeren u echter dat er troep en schade zal ontstaan. Denk daar goed over na!
U kunt zich niet zo veel voorstellen bij het gedrag van een krolse kat; vraag er eens naar bij mensen die al langer een kat hebben

ben reuze benieuwd hoe ze dit bij een test met paarden eigenaren willen doen. want er zijn teveel denkzijzes en goede manieren om dat correct in een test te stoppen.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:28

Ik vind het goed dat er over nagedacht wordt, maar ze moeten niet door slaan, met regels zoals een diploma e.d :list:
En met alle respect. Ik lees dat Anky een stukje erover gaat schrijven in het blad dier, maar ik heb ergens wel eens een interview gelezen van haar groom dat bv Salinero nooit los in de wei mag , alleen twee keer per dag 20 minuten aan de hand mag grazen. :o Als we dan spreken over minimaal 4 uur per dag weidegang verplichten, ben ik benieuwd of paarden zoals Salinero dat dan ook mogen. :Y)

Als mensen de gelegenheid hebben hun paarden 24/7 buiten te houden zonder dat het paard heel de dag alleen maar modder staat te trappen en ze een schuilhok hebben is dat gewoon erg fijn.
Maar er zijn ook mensen die dat niet hebben en een paard gedoemd is op stal te blijven :o als zo´n paard de gelegenheid krijgt om toch enkele uren buiten te kunnen lopen in en bak of wei heb ik daar ook geen moeite mee. ;)

Als ik vroeger 30 jaar geleden op school zei , ´ik heb een paard´kreeg ik als vraag ´zijn jullie rijk dan. :D
Toen was het nog bijzonder als je een eigen paard had.
Tegenwoordig heeft iedereen een paard , het is echt een luxe probleem ;)

Als ik hier in de buurt om me heen kijkt staat er op elke vierkante meter een paard, als er een vrijstaand huisje te koop staat ,dan kun je er donderop zeggen dat iemand het koopt en er een paard gaat houden, hoe klein het stukje ook is. :Y)
Ik woon op Voorne Putten en hier zeggen we altijd er zijn tegenwoordig meer paarden dan koeien :D

Maar wat ik uiteindelijk denk is, dat we in de toekomst gewoon ´PAARDENBELASTING ´gaan betalen, net als met een hond :Y)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:29

een diploma, nou dat vind ik echt onzin hoor! alsof je daarmee een goede scheiding kan krijgen tussen mensen die wel en niet geschikt zijn. En wat is goed? Zoals ik mijn paard houd, vinden anderen misschien wel heel verkeerd...

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:30

super goed initiatief! op deze manier zal het paardenwelzijn vooruit gaan, en bovendien krijgt de hippische sector een beter imago. zitten vast nog veel meer voordelen aan, mits het beleid op een goede manier zal worden uitgewerkt.

Gangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:31

Het zou een mooie oplossing zijn met de paardenbelasting.
Ook gratis dan de mest verwijderen en gelijk zorgen dat de ruiterpaden weer up to date worden!

djuulsie

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:32

En er geen LEEMZAND op storten zoals ze hier gedaan hebben.... :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:33

Draverlover schreef:
super goed initiatief! op deze manier zal het paardenwelzijn vooruit gaan, en bovendien krijgt de hippische sector een beter imago. zitten vast nog veel meer voordelen aan, mits het beleid op een goede manier zal worden uitgewerkt.

Ha, nog een positief ingestelde paardenliefhebber! Welkom,.. we zijn helaas niet met velen.

Malenka

barbara28 schreef:
een diploma, nou dat vind ik echt onzin hoor! alsof je daarmee een goede scheiding kan krijgen tussen mensen die wel en niet geschikt zijn. En wat is goed? Zoals ik mijn paard houd, vinden anderen misschien wel heel verkeerd...

Dat natuurlijk niet. Maar mensen kunnen niet meer zeggen dat ze "het niet wisten". Ze hebben immers al bewezen dat ze "het weten". Dat diploma bewijst dat je op de hoogte bent van de behoeftes van het paard en de regelgeving die daar mee te maken heeft. Tenminste, dat is zoals ik het zie. De dierenbescherming heeft daardoor een sterkere positie als ze ingrijpen. De eigenaar kan zich namelijk niet beroepen op onwetendheid.

blue_kim

Gangster schreef:
Ook gratis dan de mest verwijderen en gelijk zorgen dat de ruiterpaden weer up to date worden!

In dat geval betaal ik met alle liefde paardenbelasting, maar dan meoten ze ook wel mijn hele mesthoop weg halen :P

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:35

Malenka schreef:
Dat natuurlijk niet. Maar mensen kunnen niet meer zeggen dat ze "het niet wisten". Ze hebben immers al bewezen dat ze "het weten". Dat diploma bewijst dat je op de hoogte bent van de behoeftes van het paard en de regelgeving die daar mee te maken heeft. Tenminste, dat is zoals ik het zie. De dierenbescherming heeft daardoor een sterkere positie als ze ingrijpen. De eigenaar kan zich namelijk niet beroepen op onwetendheid.

DAar is het ruiterbewijs al voor in het leven geroepen hoor!!!!

blue_kim

Malenka schreef:
barbara28 schreef:

Als ze het voor zulk soort gevallen willen gebruiken, prima, maar dan moeten er eigenlijk geen of weinig kosten aan het diploma vast zitten. Maar dat zal wel weer neit het geval zijn, want ze willen overal geld uit slaan.

Ninx

blue_kim schreef:
Ik kan hier in de omgeving 1 stal noemen waarvan ik echt vind dat er niet goed voor de paarden gezorgd wordt.

Maar als ik verder hier in de omgeving kijk, en dan heb ik het over een (pension)stal of 20, dan worden alle paarden echt prima verzorgd, komen buiten etc etc. Dus misschien zit ik wel in een goede omgeving wbt paardenhouden hoor, maar ik weet hier in de buurt geen 1 stal te noemen waar de paarden niet buiten komen.

Ik zit in 't Gooi.... maar in het gehele Gooi, maar vooral ook de Randstad en Zuid-Holland is het om te huilen.
Er zijn best wel alternatieven, maar eigenaren willen ook over een binnenbak beschikken bijv... of niet al te ver hoeven reizen.
Helaas sluit luxe voor de eigenaar, luxe voor het paard nogal eens uit in deze hoek vh land.
Dat zou niet moeten mogen.....

Er zijn hier meer stallen waar paarden de hele dag binnen staan, dan dat er stallen zijn waar ze buiten komen... diep en diep triest.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:37

djuulsie schreef:
DAar is het ruiterbewijs al voor in het leven geroepen hoor!!!!

het ruiterbewijs gaat toch meer over verkeersregels, de omgang/controle over je paard en je rijvaarigheid?
Als ik het me goed kan herrinneren, heb dat ding een jaar of 10 geleden gehaald, maar heb m n paar jaar geleden laten verlopen omdat je hem hier in de omgeving neit nodig hebt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:37

blue_kim schreef:
Als ze het voor zulk soort gevallen willen gebruiken, prima, maar dan moeten er eigenlijk geen of weinig kosten aan het diploma vast zitten. Maar dat zal wel weer neit het geval zijn, want ze willen overal geld uit slaan.

Hopelijk kunnen ze een mooi centje aan over houden en daar weer goed geschoolde inspecteurs van op pad sturen. De DB wordt niet door de overheid gesteund, en is dus afhankelijk van giften.
Iedereen is wel bereid om duizenden euro's uit te geven voor een auto-rijbewijs, maar een paar tientjes voor je paard is teveel?

Brainless

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:38

@Ninx
En hoeveel kost paardrijles??
Dat kost over de jaren heen ook veel geld.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:39

blue_kim schreef:
Gangster schreef:

In dat geval betaal ik met alle liefde paardenbelasting, maar dan meoten ze ook wel mijn hele mesthoop weg halen :P

Dat vind ik nu ook weer ver gaan , want bij de hond moet je zelfs de poep zelf nog opruimen, maar ik vind dan wel dat gemeentes niet moeten zeiken over de mest op straat. ;)en dat zij dan de taak hebben om dat op te ruimen :Y)
Dit hoor je namelijk ook steeds vaker dat het problemen geeft.
Wat zullen die ambtenaren blij zijn :=

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:40

@ninx, ja ik had al een vermoeden dat voornamelijk in de randstad dat het geval zou zijn.
Maar zouden ze in dat geval de pensionhouders niet gewoon moeten aanpakken? Dat een pensionstal aan een x aantal eisen moet voldoen...
Want lijkt mij dat je in die omgeving dus niet veeel andere keuze hebt om je paard de stallen.
Tenminste, de goede stallen zullen wel flinke wachtlijsten hebben denk ik... lijkt mij toch dat iedereen zijn paard wel buiten wilt hebben..?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:41

punt is en blijft WIE ZAL ER BEPALEN WAT GOED EN FOUT IS ? een papiertje halen maakt je nog geen kenner en zakenkundig iemand ,en nog iets, zijn er niet al controleurs genoeg ? sterker nog veel te veel! Ik heb toch ook niet een papier nodig om een hond te houden of een kat, kom op, het word tijd dat we eens normaal gaan doen in dit land, en stopppen met wetjes en papiertjes.
Laatst bijgewerkt door petrea op 14-12-10 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:41

IndianLady schreef:
-U regelt pas vakantieopvang voor uw kat als het zover is. Er is echter teveel te regelen om dit op het laatste moment pas te doen.
Mijn ouders passen op. Waarom zou ik dit al maandenlang vantevoren regelen als ik nog niet eens weet of ik uberhaupt wel op vakantie ga :+

Ik heb die niet helemaal eerlijk geantwoord :o ben het weleens vergeten te vragen maar dan dringt mijn schoonvader zichzelf wel op :Y)

Waar mij deze berichtgeving om gaat, is dat de DB weer helemaal hoog van de toren blaast in de media over zoooooveeeeel paarden die zielig zijn, met als gevolg dat de telefoon straks weer roodgloeiend staat vanwege shetjes in de sneeuw, want mensen lezen niet verder of weten niks over paarden.
'Wij' zien namelijk liever allemaal paarden met dekentjes op in aangeveegde stallen in een box dan vies buiten in rotweer.

Als er straks net zo'n kneuzige quiz komt of ik wel of geen paard mag houden (na 20 jaar zelfde paard inmiddels), ik vind dat er op die manier geen ruimte is voor individuele beoordeling.
Ik doe de dingen met een reden maar dat is niet altijd volgens de DB-norm en ook niet als je gewend bent aan paarden in prachtige aangeveegde boxen met dik stro.
Dan ga je dus maar de gewenste antwoorden geven om je diploma te halen en doe je het thuis toch lekker anders :Y)

Ze weten zelf ook wel dat ze de hele paardensport kapot maken als ze grote (maar keurig net uitziende) pensionstallen, sportstallen en maneges aan zouden pakken dus ik vraag me af waar ze dan precies willen gaan beginnen met hun diploma's.

En, wat mij tegenstaat in het bericht is:
Citaat:
Wij willen een verbod op het houden van paarden

Wat willen ze doen dan met al die overige paarden waarvan de eigenaars niet in aanmerking kwamen voor een diploma?
Laatst bijgewerkt door Nic op 14-12-10 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:44

blue_kim schreef:
@ninx, ja ik had al een vermoeden dat voornamelijk in de randstad dat het geval zou zijn.
Maar zouden ze in dat geval de pensionhouders niet gewoon moeten aanpakken? Dat een pensionstal aan een x aantal eisen moet voldoen...
Want lijkt mij dat je in die omgeving dus niet veeel andere keuze hebt om je paard de stallen.
Tenminste, de goede stallen zullen wel flinke wachtlijsten hebben denk ik... lijkt mij toch dat iedereen zijn paard wel buiten wilt hebben..?

Eerlijk? Ik denk dat het heel veel eigenaren niet interesseert.
Die willen PERSE dat paard, en als dat paard dan niet naar buiten kan.... jammer voor het paard.
Dat lees je toch ook altijd op Bokt? "Mag ik dan geen paard kopen ofzo?!" zegt men dan boos omdat men erover valt dat
het paard geen buitenlucht ziet.
Mijn antwoord is dan NEE, en deze maatregel kan daarin voorzien.
Pensionhouders moet idd verplicht worden buitenruimte te realiseren.
Maar nu heeft dat geen prioriteit, zij runnen zo'n toko voor het geld... en als de klant accepteert dat het paard nooit buiten komt, dan zal de pensionhouder niet spontaan zijn land gaan draineren of paddocks aanleggen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:44

sorry... foutje

Gangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:47

Ik vind eigenlijk dat de paardenmensen ook nog zorgen voor een stukje economie die draaiende blijft.
Kopen hooi en bodembedekking in de stallen, zorgen dat er mensen kunnen blijven lesgeven.
Nog maar niet te spreken over de graanprijzen die keer op keer omhooggaan.
Dan nog de werkgelegenheid voor het aanleggen van rijbakken, stallen ect ect.
En natuurlijk wat wij als ruiter en paard nog consumeren betreft aanschaf artikelen ;)
Die grote voordelen heb je niet met hondenbelasting.
Ik vind dat wij daar ook wel dan iets voor terug mogen zien als er ooit paardenbelasting zou komen.

ps: Wisten jullie dat er 75.000 katten zijn afgeschoten die losliepen?

Er zijn grotere zorgen voor de DB die nu aan de orde zijn, zoals de transporten, veemarkten waar ze bijna niks durven zeggen, honden aan bomen en katten gedumpt.

Laten ze iedereen maar een diploma GEVEN die het allemaal wel op orde heeft