Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:21

Rianneke schreef:
Marigold schreef:
maar een bunder pakken van het geheel, en dat verdelen in kleinere weides en verhuren als paardenwietjes levert volgens mij naar verhouding meer op.

Dat ligt er waarschijnlijk aan waar je zit... Hier zal daar weinig vraag naar zijn denk ik. Wij zitten hier in een erg landelijk/boerengebied en veel mensen hebben paarden aan huis of de stalling in eigen beheer. De weinige pensioenstallingen die er zijn vragen ook niet de hoofdprijs en daar loopt het ook niet storm...

Ik heb de inruk dat er in NL veel meer problemen zijn als het regent dan in België, heb op bokt al vaak gehoord dat paarden tot hun knieën in het slijk staan, maar dat heb ik hier in België eigenlijk nog nooit gezien (toch niet waar ik passeer dan)...

Ik volg de mening van marigold ook..
Kweet eigenlijk niet hoeveel koeien (melk of vleesvee) opbrengt, zou het niet meer opbrengen om er 10 paarden op te zetten ipv 10 koeien? Dan hebben ze de rest nog om hooi van te maken :P Paardeneigenaren betalen maandelijks, kopen je hooi.. Ik weet het niet :p

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:22

Ik zit inderdaad bij Utrecht. Maar er is een groot verschil binnen de provincie. Ik zit aan de oostkant van de stad.

Echt drama om iets goeds te vinden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:23

Maar veel boeren hebben nevenactiviteiten met hun land, alleen dat weten een hoop mensen niet.

Veel boeren hebben een pachtovereenkomst met een andere boer die gaat over het land dan de boer over heeft. Zo kunnen zij het verhuren voor landbouw, dan hebben zij er géén werk aan -wat met paarden wel zo is- en hebben dus een vast inkomen.

Paarden zijn niet rendabel, zelfs niet op die manier. ;)

Chaos

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:25

Gaelle: Nee dat is niet slimmer. 10 koeien hebben weinig zin, maar 10 paarden heb je nog véel meer werk aan. Als melkvee bedrijf moet je tegenwoordig erg groot zijn om rendabel te kunnen zijn. Met paarden ben je dat al helemaal niet. Veel meer werk, regels, en al helemaal als je klanten op je bedrijf hebt. Want pensionklanten zijn niet zo makkelijk. Dan kun je beter koeien hebben. :) Ook nog goedkoper in onderhoud.

Bovendien vind ik het ook geen fijn idee mijn paarden ergens te hebben staan waar ze géén verstand van paarden hebben, maar dat is mijn mening.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:26

Marigold schreef:
Chaos schreef:
Marigold: Maar weet je hoe die paarden het land kapot trappen? Dan is alles stukgelopen vertrekken de paardeneigenaren naar een ander land en kan hij zijn hele weides opnieuw inzaaien. Geloof mij, dan ben je bekant duurder uit als je moet wachten tot het weer mooi bijgegroeid is.

ja je zal eerst ook een (mini)ondernemingsplan moeten schrijven en wat marktonderzoek doen
maar er zal zomaar vraag naar kunnen zijn, het zou zomaar rendabel kunnen blijken.
dat geeft veel boeren/grondeigenaren dan de mogelijkheid neveninkomsten te werfen, en paardenhouders de een goedkopere uitwijkmogelijkheid zodat paardlief in krappere tijden niet gelijk weg hoeft te worden gedaan.

zat meiden met paardenhouderij, neem er 1 in dienst, maak weides en stallen, en bied totale verzorging (geen training maar oppas incl wormkuur en hoefsmid) voor een prijs die rendabel is en voor de eigenaren lager dan pensioen, en misschien heb je dan zomaar een prima lopend bedrijfje naast de boerderij.

Loop eens een paar weken mee op een pensionstal. ;)
Zo makkelijk gaat het echt niet in zijn werk, niet als je een góede pensionstal wilt zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:27

Boer moet ook genoeg hectares hebben om de mest over uit te rijden. Als hij land verhuurt/verpacht kan hij minder mest uitrijden en dat kost veel geld.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:27

Chaos schreef:
Gaelle: Nee dat is niet slimmer. 10 koeien hebben weinig zin, maar 10 paarden heb je nog véel meer werk aan. Als melkvee bedrijf moet je tegenwoordig erg groot zijn om rendabel te kunnen zijn. Met paarden ben je dat al helemaal niet. Veel meer werk, regels, en al helemaal als je klanten op je bedrijf hebt. Want pensionklanten zijn niet zo makkelijk. Dan kun je beter koeien hebben. :) Ook nog goedkoper in onderhoud.

Bovendien vind ik het ook geen fijn idee mijn paarden ergens te hebben staan waar ze géén verstand van paarden hebben, maar dat is mijn mening.

Ik doelde eigenlijk niet op stallen, maar dan echt paarden die 24/7 buiten staan met een schuilstal, die in de winter water en hooi vandoen hebben en nix meer, de rest zorgt de eigenaar dan voor? Zit daar dan zoveel werk in?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:29

Pensionstal is hard werken en weinig centen verdienen en dan altijd van die zeikerst die elke dag aan de deur staan, nee mijn overbuurman die koeienboer is begint er niet aan, en dat volk op de dam zijn de boeren niet blij mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:30

Ja, want dat land is kapot na een maand winter. En dan?

Tamary, inderdaad. Daarom laten wij nu - en steeds meer bedrijven met ons- ook een groot gedeelte van de mest nu ophalen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:30

Citaat:
Ik doelde eigenlijk niet op stallen, maar dan echt paarden die 24/7 buiten staan met een schuilstal, die in de winter water en hooi vandoen hebben en nix meer, de rest zorgt de eigenaar dan voor? Zit daar dan zoveel werk in?

En wie knapt die weiland na de winter dan op? weet je hoeveel werk dat is en wat dat kost en weiland opnieuw inzaaien?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:31

Wij hebben het idd ook wel eens uitgerekend om volledige pensionstalling aan te bieden en kwamen tot de conclusie dat ons land meer opleverd door het in het zaaien met bijv graan/aardappels of suikerbieten. En idd een hoop minder gezeur !

Ik vind trouwens de friezen niet echt goedkoper geworden in vergelijking tot voorgaande jaren.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:34

NatasjavE schreef:
Ik zit inderdaad bij Utrecht. Maar er is een groot verschil binnen de provincie. Ik zit aan de oostkant van de stad.

Echt drama om iets goeds te vinden.

Ik zit ook aan de oostkant. Heb alle stallen in de regio gezien toen ik hiernaar toe verhuiste................ :Z

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:35

Jaren geleden heeft mijn toenmalige pony een paar jaar bij een "koeienboer" gestaan. Hij wilde graag een paar pony's/paarden. Dat was extra inkomsten, zei hij.
Nu had hij wel heel veel land, en hij wisselde de weiden vaak af met de paarden/koeien.
Het enige wat de boer deed, was voeren en mesten doordeweeks. Ik betaalde hem zwart ;)
Wel weet ik dat hij toen graag een schuilstal wilde bouwen, zodat de paarden 's winters 24/7 buiten konden blijven en hij er minder werk aan had.
Hij kreeg daar toen geen vergunning voor. Dus 's avonds haalde hij de paarden binnen op stal in de winter.
En je had daar verder geen faciliteiten als een bak ofzo.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:36

O jawel, als je maar bij de goede fokkers en eigenaren of handelsstallen kijkt. Modelmerries kosten nu nog max. 8000 euro, vroeger waren dat er minstens 15. En niet alles schiet natuurlijk omlaag in prijs, maar er is wel degelijk verschil. Friezenhandelsstallen gaan er ook hard op achteruit, ook omdat de markt vanuit het buitenland wat doodliep.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:39

Of kosten max. Ik moet zeggen ze zijn er ook al voor.
Stermerries en stamboekmerries zijn over het algemeen ook verlaagd in prijs.

Maar dit valt niet op, omdat de meeste mensen die adverteren particulieren zijn, die veel geld willen verdienen omdat hun paard extreem goed is.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:44

Citaat:
En wie knapt die weiland na de winter dan op? weet je hoeveel werk dat is en wat dat kost en weiland opnieuw inzaaien?

Electra63 schreef:
Jaren geleden heeft mijn toenmalige pony een paar jaar bij een "koeienboer" gestaan. Hij wilde graag een paar pony's/paarden. Dat was extra inkomsten, zei hij.
Nu had hij wel heel veel land, en hij wisselde de weiden vaak af met de paarden/koeien.
Het enige wat de boer deed, was voeren en mesten doordeweeks. Ik betaalde hem zwart ;)
Wel weet ik dat hij toen graag een schuilstal wilde bouwen, zodat de paarden 's winters 24/7 buiten konden blijven en hij er minder werk aan had.
Hij kreeg daar toen geen vergunning voor. Dus 's avonds haalde hij de paarden binnen op stal in de winter.
En je had daar verder geen faciliteiten als een bak ofzo.

Nee ik weet niet hoeveel werk het is of hoeveel het kost, maar blijkbaar kan het dus (soms?) wel...

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:56

Ik heb mijn paarden ook in een stuk staan met een schuilstal, maar daar heb je ook alle dagen werk van, de mest moet eruit omdat ze veel op dezelfde plekken blijven staan. De schuilstal moet schoon, dus hoe je het ook went of keert, werk blijft er altijd aan het paard, en tijd en geld kost het gewoon ook altijd. Daar kom je gewoon niet onderuit...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:00

Er zit er hier om de hoek ook een. Die heeft 2 weides voor de paarden, wat dus inhoudt dat ze 's winters niet op de wei kunnen. Verder is de buitenbak aanwezig maar niet verlicht en een slechte bodem. De stallen zijn donker en klein. Het is een troepje. Die boer verdient dus makkelijk geld feitelijk, want hij hoeft er gewoon nauwelijk iets aan te doen.

Daaróm zei ik ook, als je het góed wil doen, is het niet rendabel. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:01

dynamiek schreef:
Pensionstal is hard werken en weinig centen verdienen en dan altijd van die zeikerst die elke dag aan de deur staan, nee mijn overbuurman die koeienboer is begint er niet aan, en dat volk op de dam zijn de boeren niet blij mee.

Nou, een stal waar ik heb gestaan, die eigenaar is ook boer geweest en die vindt dit toch een mooie bijverdienste en deze man beknibbelt nergens op. Zal wel meevallen dan...

Als ik het zo uitreken en wat ze er voor vragen moet dat ook makkelijk kunnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:03

Marigold schreef:
@ Rianneke, ja de grote velden wel, om kuil en gras af te halen
maar een bunder pakken van het geheel, en dat verdelen in kleinere weides en verhuren als paardenwietjes levert volgens mij naar verhouding meer op.
dan kunnen ze winst halen uit die bunder, en de rest voor voerwinning gebruiken.

En het wintervoer halen bij Titatovenaar?
en de pensionstallen die er nu zijn om zeep helpen?
strak plan.... 8-)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:03

Kon het maar makkelijk. :))

Maar ik ben wel benieuwd naar wat hij dan aanbiedt en tegen welke prijs.

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:04

Tja, ik geloof niet dat de particulieren die 1 of 2 veulentjes fokken, met een misschien niet zo perfecte merrie het probleem zijn.
Kijk eens naar die bloedtapperijen, die alles wat maar merrie is, laten dekken voor de hormonen tijdens de dracht en daarna voor een prikkie verkocht worden....
Of de paardenmelkerijen die doorlopend dekken omdat er zonder veulentjes ook geen melk is....
Dat lijkt me slechter voor het paardenbestand...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:05

Hmmm, ik ga eerdaags met mijn paard verhuizen naar een voormalig koeienboer en geloof me, die heeft het zo prima voor elkaar met iets van 30 (?) pensionpaarden, hoor. ;)
Het ligt aan de ruimte en de mogelijkheden, denk ik. Hij heeft vele hectares weiland en goede, lichte, ruime stallen (overigens huur ik die daar niet, want mijn paard staat gewoon weer 24/7 buiten op deze plek). :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:05

nou ik krijg nu waarschijnlijk heel bokt over me heen maar ook hier op bokt staan paarden te koop boven de 20 met gebreken waar door je denkt van waarom breng je ze niet weg...

dan vind ik t meer dan terecht dat die paarden juist richting slager gaan omdat mensen maar denken dat die paarden gewoon nog als land pony kunnen dienen...
terwijl een paard gebouwd is om te rennen en te springen etc....zodra een paard dat niet meer kan vind ik dat afmaken een hele goeie optie is ipv het maar te koop zetten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:07

Wat voor gebreken dan bv?