Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:26

Asyaa schreef:
Aha, en een gebroken paard rijd ook echt een gp proef. Dat je daar in de subtop mee kan weg komen ok, maar in de gp gaat dat echt niet werken.

Citaat:
Paarden die niet breken verdwijnen via de achterdeur.

Democraat dat was er een.

Citaat:
En bij Democraat stond jij regelmatig langs de kant?

Democraat is een D'tje, de nieuwe lichting D'tjes komt er weer aan deze hengstenkeuring. En zo raar vind ik het niet als het met een paard niet lukt. Daarnaast kan er nog veel meer gespeeld hebben waar jij en ik geen weet van hebben. Lastige eigenaren, blessures, slecht passende combinatie.

Ik weet meer dan jij kunt vermoeden. :D
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 27-08-10 00:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:27

Niets dromen. Jaren met mijn neus overal bovenop gestaan. Niet bij Anky, wel bij anderen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:28

Vudress schreef:
Niets dromen. Jaren met mijn neus overal bovenop gestaan. Niet bij Anky, wel bij anderen.

Dan stond je vast verkeerd of liet je je zand in de ogen strooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:58

Houden we het een beetje netjes dames?
Ulissa, volgens mij is er al eerder tegen jou gezegd (lees de groene opmerking maar) dat er een andere plaats op Bokt is om te discussiëren over de rollkür/LDR. Ga daar maar eens kijken.

Ontopic: ik ben erg benieuwd wat eruit komt bij de rechtszaak. Gaat IMO toch over portretrecht. Wanneer je dieren wel mag afbeelden maar mensen niet, hoe zit het dan met bereden paarden? Straks knipt iedere grapjas het hoofd van de ruiter eraf en gebruikt de foto dan voor eigen doeleinden. Dat lijkt me toch ook niet wenselijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:22

Adil18 schreef:
Wat een bewonderenswaardige argumentatie :?

behalve dat ik op het filmpje weinig schokkends zie kan ik me voorstellen dat filmpjes van jouw van pak 'm beet 5 jaar terug ook heel wat andere beelden zullen tonen dan die van nu. Mijn filmjpes iig wel. ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:36

Ayasha schreef:
Adil18 schreef:
Wat een bewonderenswaardige argumentatie :?

behalve dat ik op het filmpje weinig schokkends zie kan ik me voorstellen dat filmpjes van jouw van pak 'm beet 5 jaar terug ook heel wat andere beelden zullen tonen dan die van nu. Mijn filmjpes iig wel. ;)

Zeker weten! Maar je zult geen beelden van mij zien waar ik een paard zo in elkaar rij...

Afgezien van het feit of dit is iets wat ze alleen doet wanneer het paard door de hand heen loopt of "gewoon" graag doet van tijd tot tijd, vraag ik mij nou echt af OF er een verschil zit tussen LDR en Rollkür en zo ja, waarom zie ik dat niet dan?

Misschien iemand een link naar een foto met echt LDR-werk? Ik ben oprecht benieuwd!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:06

Ulissa schreef:
Asyaa schreef:
Aha, en een gebroken paard rijd ook echt een gp proef. Dat je daar in de subtop mee kan weg komen ok, maar in de gp gaat dat echt niet werken.

Paarden die niet breken verdwijnen via de achterdeur.

Democraat dat was er een.

Bedoel jij met Democraat de dekhengst, geboren in 1985??

Adil18, ik had hier al een heel net antwoord staan met nogmaals het verschil tussen LDR en rollkür erin uitgelegd, maar blijkbaar is het wel toegestaan te insinueren over paarden die via de achterdeur verdwijnen maar niet om een nette uitleg te geven. Tsja, het blijft boeiend, posten op Bokt....
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 27-08-10 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:07

waarom mag de foto van Anky niet gebruikt worden als ze zo achter die manier van rijden staat? :? %)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:09

Amber2010 schreef:
waarom mag de foto van Anky niet gebruikt worden als ze zo achter die manier van rijden staat? %:

Anky gebruikt LDR rijden, geen rollkur. Met deze foto wordt foutief geinsinueerd dat zij de rollkur methode toepast. Ik zou zeggen, lees het topic eens door (of wat ervan over is.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:17

Amber2010 schreef:
waarom mag de foto van Anky niet gebruikt worden als ze zo achter die manier van rijden staat? :? %)

*dubbele zucht*
Ze staat niet achter de methode die mevr. Appels noemt, namelijk rollkur. Anky staat achter LDR.

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:40

Asyaa schreef:
Amber2010 schreef:

*dubbele zucht*
Ze staat niet achter de methode die mevr. Appels noemt, namelijk rollkur. Anky staat achter LDR.

Het enige verschil tussen rollkur, LDR en hyperflexie is de naam. -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:43

Amber2010 schreef:
Asyaa schreef:
*dubbele zucht*

Lees het topic eens door ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:55

Amber2010 schreef:

En het enige verschil tussen een appel en een peer is de boom :(:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:53

Niet om het een of ander, maar wat denken jullie dat het imago van de amazone meer schaadt: Het feit dat ze regelmatig in het nieuws komt vanwege rechtzaken of (andere) uitbarstingen van Sjef,
of omdat er een foto van (een deel van) haar paard hier of daar opduikt als illustratie voor een al of niet negatief onderwerp?
Het enige wat ik van Anky weet zijn uitslagen en talloze rechtzaken, boze uitspraken van Sjef en discussies op fora.
Dan kunnen de uitslagen wel positief zijn, maar haar imago wordt echt wel behoorlijk negatief beïnvloed door hoe vaak ze in een negatief licht in beeld komt, ook als ze in haar recht staat.
Deze keer is dat zelfs de vraag.
@Ffortuna. In beperkte mate is dat inderdaad gewoon mogelijk, maar er zitten wat haken en ogen aan vast.

Over portretrecht kun je hier lezen.

Op een andere pagina van die site vind je dingen relevant aan gebruik van foto's op internet:
Citaat:
Het overnemen van (een deel van) een afbeelding, foto, tekening of ander beeld is toegestaan om dat beeld aan te kondigen, te bekritiseren of te bespreken. Hergebruik van beeld als versiering is niet toegestaan. Lees verder in Citeren uit afbeeldingen - het beeldcitaatrecht. Bij een beeldcitaat mag je nooit meer citeren dan je nodig hebt voor het doel van je citaat. Bovendien is een bronvermelding verplicht.

horseyfries

Re: Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:21

Ik denk niet dat de rechtzaken haar imago schaden, ik denk dat er een aantal mensen zijn die proberen haar imago te schaden en geef haar dan ook groot gelijk dat ze gebruik maakt van haar RECHT om die mensen aan te klagen.

En voor degenen die vinden dat een ruiter zonder hoofd op Salinero dus geen foto van Anky is, even een citaat uit het door jou genoemde gedeelte over portretrecht:

"Een afbeelding van iemands gezicht is de meest voorkomende vorm van een portret. Het is echter niet de enige mogelijkheid. Een persoon kan ook door een karakteristieke lichaamshouding herkenbaar zijn. Denk b.v. aan een silhouet-afbeelding van Charlie Chaplin. Het bekende "zwarte balkje" over iemands gezicht is dus niet per definitie genoeg om te concluderen dat de foto geen portret meer is.

Ook de context waarin de persoon is vastgelegd kan er toe leiden dat hij herkend kan worden. Een zanger met grote zonnebril op is misschien niet direct herkenbaar, maar als hij samen met de band wordt gefotografeerd vaak weer wel. "

Anky met haar karakteristieke lichaamshouding op het wereldberoemde paard zonder hoofd, wat denk je, zou dat hier niet ook onder kunnen vallen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:36

Absoluut.
Hier heeft ze een punt dat het gezien kan worden alsof ze met kwalijke dingen bezig is. Dit wordt ook erkend bij portretrecht.

Ik denk dat ze zich dat prima bewust waren voordat ze de rechtzaak begonnen.
Met andere woorden het is niet zozeer een probleem dat de foto ter illustratie gebruikt wordt, maar meer dat ze weggepoetst is.
De uitspraak kan zijn dat de amazone simpelweg herkenbaar gemaakt moet worden.

Ik denk dat discussiëren hierover meer on topic is dan discussiëren over methodes.

* edit: Toevoeging:
Persoonlijk denk ik dat de rechtzaken haar wel schaden, ook al staat ze in haar recht. Ik begríjp het, maar de aandacht op die manier op je richten is kwalijker dan je schouders ophalen. Mensen onthouden dat er een rechtzaak is geweest, maar meestal niet het hoe of wat. En rechtzaak=negatief.
Ik ga af op wat ik door de jaren heen heb opgenomen over haar en dat is 99% negatief.
Had ik niet van de rechtzaken geweten, was het denk ik 99% positief. Want ze komt als persoon zeer hartelijk en kundig over!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-08-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:43

Het eerste daar heb je helemaal gelijk in. Bijkomend is het echter wel zo dat de journaliste een persbericht plaatst van de FEI waarin gezegd wordt dat een methode verboden wordt (rollkür) en de journaliste zelf dan een foto erbij plaatst met een onderschrift dat duidelijk stelt dat dit een voorbeeld van die verboden methode is. Daarmee suggereert zij dat dit standpunt ook zo door de FEI wordt ingenomen en dat is dan weer schadelijk voor het imago van Anky. Dan kan de uitspraak imo niet meer zijn dat de amazone herkenbaar gemaakt moet worden, maar dan zal de hele foto niet meer als "voorbeeld voor de verboden rollkür" gebruikt mogen worden.

Ik denk dat we in Nederland en België door de jaren heen voor 99 % positief nieuws over haar horen en dat wat dat betreft de plaats waar je zit er wel enigszins toe doet. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:49

Vraag is dan of je van de foto af kunt lezen welke methode getoond wordt.
Want of de amazone iets nu bewust of onbewust ten toon stelt, is denk ik niet belangrijk bij een illustratie ter bekritisereing van een onderwerp.

Stel, ik wordt gefotografeerd terwijl ik mijn paard (per ongeluk bv)op een verkeerde plaats aanspoor en het komt in een artikel over (al of niet gewenst of zelfs verboden bv)spoorgebruik.
Dan kan ik roepen dat het een moment opname was en ik normaal niet zo rijdt, en het mijn imago schaadt, maar blijft dat de foto een mooi voorbeeld is van verkeerd spoorgebruik en als zodanig nuttig is. En beeld gebruiken ter illustratie of bekritisering op internet mag dus.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:00

Het wordt iets anders als het niet als voorbeeld wordt gebruikt voor een verkeerd moment, maar als voorbeeld van iemand die een verboden methode gebruikt denk ik.... ;)

Dat is de fout van de journaliste, als zij geen onderschrift erbij had geplaatst had je nog kunnen denken dat zij had gezocht naar een voorbeeld van een momentopname waar iets te zien is wat erop lijkt, maar zij schrijft er expliciet bij dat dit nu de verboden rollkür is. En daar heeft ze denk ik persoonlijk een cruciale fout gemaakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:22

Op een foto kun je niet aflezen of het een moment is. Als het moment past in de methode, kun je het daarvoor gebruiken.
Dat Anky niet in verband gebracht wil worden met die methode is te begrijpen omdat het verboden is, maar het blijft een illustratief voorbeeld van de methode.
Maar je hebt gelijk dat het waarschijnlijk wel te betwisten valt.

Overigens wil ik er even een voorbeeld bij halen wat daadwerkelijk bestaat:
Er staat in het boek "Ruiters en rechters" een gruwelijk beeld van een zeer strakke lage neusriem die de beademing van het paard wel moet bemoeilijken, tijdens een parcours genomen. Ruiter wordt bij naam genoemd alsmede het feit dat het mishandeling is ( niet in die woorden, maar er staat wel "arm paard") op pagina 105 , en een detail wordt herhaald op 233 en daar staat dan letterlijk bij dat het dierenmishandeling is.
Er is ook een dubbele pagina waarop ruiters met "afgehakte hoofden" verkeerde teugelvoering tonen en waarop te zien is welk effect dat heeft op de paarden.
Er staan verder nog een groot aantal minder flatteuse foto's in met herkenbare ruiters.
Dit heeft naar mijn weten nooit enig zand doen opwaaien omdat de illustratieve bedoeling zeer duidelijk is. Ongeacht waar de ruiters op dat moment werkelijk mee bezig waren.

Het komt er denk ik echt op aan of ze kunnen verdedigen dat het niet illustratief is voor de methode, niet zozeer om te bewijzen dat ze het niet praktiseerd.
Nu ga ik even uit van logica en mijn beperkte kennis in de jounalistieke hoek, hoor.
Ik ga niet roepen dat ik absoluut gelijk heb!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:39

Het absolute gelijk zal bij de rechter liggen ;)
Ik vind alleen dat Anky wel een punt heeft, ik zou het ook niet pikken als iemand een foto van mij voor zoiets zou misbruiken, met hoofd of zonder. En een beetje een nette journalist die een verzoek krijgt om een foto weg te halen, doet dat toch gewoon?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:49

er zijn wel meer mensen die het niet pikken dat hun foto ergens geplaatst wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:58

Michael1104 schreef:
er zijn wel meer mensen die het niet pikken dat hun foto ergens geplaatst wordt...

En veel van die mensen krijgen gelijk wanneer ze het voor laten komen.

Pip_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:53

Ah bah wat een foto.
maar dan krijg je weer de discussie moment opname blablaa
maar wat hier boven mij ook al gezegd is
ik heb een hekel aan mensen die hun paard zo berijden en aan hun eigen IK denken
en niet aan de mond van het dier

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:05

Pip_ schreef:
Ah bah wat een foto.
maar dan krijg je weer de discussie moment opname blablaa
maar wat hier boven mij ook al gezegd is
ik heb een hekel aan mensen die hun paard zo berijden en aan hun eigen IK denken
en niet aan de mond van het dier

Ehm, volgens mij lijdt de mond er het minste onder...En als ik kijk naar puur en alleen LDR, heb ik nu toch ook heel sterk mijn twijfels of dit ook zo schadelijk is (Hyperflexie/Rollkür praat ik dus niet over).