Paard raakt gewond tijdens inbeslagname van de AID

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoempa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:15

Even voor duidelijkheid . Depaarden hebben daar geen 24 uur per dag in de paddok gestaan.Ook niet de hele winter. De paarden gingen `s avonds lekker naar binnen in het droge stro. De paddok was geen 30 bij 40 . Als je de beelden goed hebt gezien was de paddok groter iedere dwarsbalk is 3 meter lang. Dus als je een beetje kan rekenen. 1 man van de AID die heeft een vete met de Fokker. Nu denkt hij dat hij gewonnen heeft maar helaas wie een kuil graaft voor een ander ,nou rest weten jullie wel hoe dat spreek woord gaat.Dit wordt een vette rechtzaak.AID contoleur maakte valse verslagen ten koste van de Paarden en de Fokker. Hoe zielig persoon ben je dan. Het waren allen merries voor de sport en voor de Fokkerij bestemd.Dus geen huis tuin en keuken paarden ,maar met echtte stamboek papieren. De merrie die zwaar gebleseerd is maakt het gelukkig naar omstandigheden redelijk. vernomen via het ministerie van Landbouw.
Op merking over de hekken .De afrastering van de Fokker was van zeer paard vriendelijk materiaal.
Kastanje 3/4 rond met daarvoor een stroomdraadje zodat de paarden niet tegen de houten afrastering gaan hangen. Hebben ze voor het stroom draadje al een keer gedaan .Dus niet die bouwhekken ,daar heeft de AID voor gezorgt. Toen stonden ze ineens bij de fourage handel aan de overkant in de tuin. Alle paarn die uit een opfok (winter) komen en voooral de bloedpaarden gaan in de wintermaanden in conditie achteruit. Dat is gewoon een feit. Zo`n groot pak kuil 50o kg doen ze daar 2 dagen van. Dan krijgen ze 13 kruiwagens winter peen per dag en sportbrok.
Als ze veel winter peen krijgen drinken de paarden ook veel minder ivm het vocht gehalte van de peen. Krijgen we nu zeker ook opmekingen van niet paarden kenners dat je zoveel niet mag geven. In winterpeen zitten heel veel vitaminen en mineralen er zit ook een stof in wat zorgt voor een betere vruchtbaarheid,ook zit er een stof in die goed is tegen worm infectie, Let wel op deze paarden werden ook gewoon ontwormd. Als de AID een weekje of 3 later was geweest en ook naar de Fokker had geluisterd waren de paarden naar 3 weken enorm gegroeid alleen al door de lucht tempratuur. Het zelfde als bij de mens als het gure weer verdwijnd en de tempratuur omhoog gaat worden de mensen ook vrolijker. Dit werkt ook zo bij dieren. Tip pparden in een wintervacht die vaak op de wei staan doe die zo min mogelijk borstelen ,wat hier wel is gebeurd door kinderen uit de buurt wintervacht eraf regen erop en ze hebben het koud. Als een paard of ander dier het koud krijgt dan moet hij zijn lichaams kachel ergens aan opstoken. Dat gebeurd altijd uit de vetlaag van een lichaam. Koude kost veel energie. Niet voor niets staan de vlees varkens in verwamde stallen. En de Vlees kalveren in hokken dicht op elkaar.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:21

halleluja :Y) :Y)

timilon

Re: Paard raakt gewond tijdens inbeslagname van de AID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:29

zo, en dat is tenminste een duidelijk verhaal!!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:49

dan is er toch iets mis als je zoveel voert , ze s'nachts op stal komen en dan nog zo schraal staan ..dan had je toch wat eerder moeten ontwormen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:07

Een aantal jaar terug stond er een artikel in De Hoefslag waarin werd vermeld dat het een stuk gezonder was om paarden flink te laten afvallen in de winter, zeker voor jonge paarden. Het is me bijgebleven omdat het mij ook wel logisch klonk, in de natuur gebeurd dat immers ook.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:12

ja in de natuur :z
maar als je flink voert en ze vallen af dan is er denk ik toch een probleem
en ik zou niet weten waarom dieren die volop aan het groeien zijn ..flink zouden moeten afvallen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:46

besita schreef:
ja in de natuur :z
maar als je flink voert en ze vallen af dan is er denk ik toch een probleem
en ik zou niet weten waarom dieren die volop aan het groeien zijn ..flink zouden moeten afvallen

Inderdaad. Als jij goed voert (zoals hier gezegd werd), vallen paarden niet af. In ieder geval niet zoveel als de paarden in dit verhaal.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:53

Misschien een rare of stomme vraag maar waarom sportbrok voeren aan dit soort paarden?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:12

waarom niet?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:04

Als paarden afvallen door lage temperatuur, betekend het dat ze niet genoeg worden bijgevoerd om aan de energiebehoefte te voldoen. Vlees varkens staan in een warme stal zodat de boer niet zo veel geld hoeft uit te geven aan voer. Het is immers goedkoper om de stal warm te houden dan voor al die beesten extra voer te moeten halen, plus dat een lagere temperatuur (waarbij de dieren zelf meer warmte moeten produceren) het gewicht van de varkerns meer zal schommelen. Waarmee ik dus bedoel dat ze hun optimaal vette gewicht niet zullen behouden. 2 winters terug is mijn lease paard mager geweest. Hij kwam van een leven in een warme stal ineens in een buitenstal te staan die aan 2 zijden open was (aan 1 kant boven een opening van 30cm). In plaats van dekens moest hij het dat jaar voornamelijk hebben van zijn wintervacht. Afgelopen winter zijn we vroeger begonnen met extra bijvoeren (met o.a. maisvlokken), heeft hij een extra deken op gekregen als het koud was, ook in de wei en is hij de hele winter mooi op gewicht gebleven. Het is maar net hoeveel moeite je erin wil stoppen denk ik, plus een beetje vooruit kijken wat natuurlijk makkelijk is als je inzicht hebt in de leefomstandigheden voor het paard.
Hoeveelheid voer wat gegeven word is niet belangrijk. Het gaan om kwaliteit, niet kwantiteit. Hypothetisch voorbeeld: Als de kwaliteit voer goed is, is met gewone 'maagvulling' de energiebehoefte al voldaan. Met slechte kwaliteit (lees: minder voedingsstoffen) kan het zo zijn dat met 2x 'maagvulling' pas voldaan aan de energiebehoefte. Dit is misschien helemaal niet te halen voor het paard op een dag. Gevolg: paard gaat in lichaamsconditie achteruit. Als dat met 1 paard in een kudde gebeurt kan je extra aandacht besteden aan dat ene paard (ziek? weggejaagd door kuddegenootjes etc), maar als het met de hele kudde gebeurt meot je jezelf toch even achter de oren krabben.
Daarnaast: sportbrok geeft snelle energie. Nut is dus van korte duur. Ruwvoer zorgt voor langdurige engergie doordat het langzamer word afgebroken/opgenomen. Voorbeeld van een ruwvoer wat goed naar hooi/kuil gegeven kan worden is maishaksel (eventueel met bierbostel en voordrooghooi wat aan te raden is ivm de lage concentratie aan eiwitten, mineralen, spoorelementen en vitamines). Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden te bedenken. Kijk even op bokt-wiki bij mais. Daar staat bij bronnen een artikel over voeding voor paarden, wat waar in zit, waar je op moet letten etc.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:23

@stybba: dat dacht ik ook vandaar mijn vraag over sportbrok ook hier een stukje boven!

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:31

hoempa schreef:
Even voor duidelijkheid . Depaarden hebben daar geen 24 uur per dag in de paddok gestaan.Ook niet de hele winter. De paarden gingen `s avonds lekker naar binnen in het droge stro. De paddok was geen 30 bij 40 .

hebben we het hier nog wel over hetzelfde bedrijf???

Deze paarden gingen NIET naar binnen, niet 's avonds/ochtends/smiddags, gewoon niet......

En die paddock?? laten we zeggen dat het hooguit 12 bij 35 is??? Echt niet groter

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 04:10

AID gelijk of fokker gelijk. Maakt mij niet uit. Maar die AID hoort toch beter te weten hoe ze met paarden om moeten gaan want dit kan echt niet.

En ik vind deze paarden er zo op de filmpjes niet super goed uitzien maar ook niet vreselijk slecht. Je ziet regelmatig in weides magere paarden staan waarvan alle botten uitsteken en wordt geen hol aan gedaan. Als je belt hebben ze geen tijd.

Bij mij op stal staat ook een erg magere oude pony, sterker nog de meeste die haar zien staan denken dat ze elk moment dood neer kan vallen. Maar de dierenartsen blijven volhouden dat de pony nog lang niet op is en gewoon door kan lopen. En de eigenaar houd te veel van der om te zien dat het zo niet meer kan en laat het beestje gewoon lopen. Doen ze geen reed aan.

hoempa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:26

Op het filmpje zien jullie die bouw hekken . Die zijn niet van de eigenaar van de paarden. Is besteld door de mensen vande AID omdat ze om 9.30uur al zonder hekken zijn begonnen met laden en het om 14.00 uur nog niet lukte hebben ze gauw die hekken geregeld.
Inmiddels is het paard met de slagaardelijke bloeding dood. -:(-
De paarden staan nog steeds in een opslag in een stierenstal de stal wordt niet goed bij gehouden.Stal is nat en vies ook kunnen de damens niet naar buiten. belachelijk voor woorden.
De schimmel die jullie op film zien moest van de medewerkers van de AID apart gevoert worden en ook apart in een stal gezet worden ,bij de opslag is dat ook niet.Staat ze vrolijk bij een ander paard.
Let op paarden bezitters.

Als jullie dit allemaal overkomt bij een onterechtte inbeslagname.
Stap 1 zorg op de dag van inbelsagname dat je 2 onafhankelijke direnartsen laat komen.
stap 2 zorg voor MEDIa aandacht
stap 3 zet alles op video of Foto
stap 4 rijdt de vrachtwagen/trailer achterna. en zorg dat je de opslag adres hebt.
stap 4 schakel zo snel mogelijkeen incasso bureau in en laat op je paarden/pony`s koeien enz die inbeslag genomen zijn beslag leggen.Dit ter voorkoming dat de AID de paarden onderling gaat verkopen. De taxatie waarde doen ze bewust heel erg laag zodat ze onder de onderhouds kosten uitkomen. Laat een tegen taxatie maken. en span een rechtzaak.
Dit is het advies .
Er is ook pas geleden nog een koe dood geschoten door de dierenarts die het zwaar gewondepaard heeft meegevoerd Dhr ** uit ** werkt namelijk nauw samen met de AID. Die koe was volgens de AID verwaarloost en had een gebroken knie. Dag van te voren is er nog een arts bij geweest en die zei dat het goed ging met de kniebanden van de koe. waren uitgerekt en de AID ging toch hun eigen gang. helaas kregen ze de koe niet te laden en in opdracht van de AID medewerkers heeft de dierenarts de opdracht gehad om die koe te doden. Dat is ook gebeurd.Ik heb foto`s gezien van die koe ,maar ze zag er gezond uit.Zo werkt dus de AID( de rotte appels die er werken.)
De eigenaar een rechtzaak begonnen.
Laatst bijgewerkt door Storm op 19-07-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd die niks met het onderwerp te maken heeft.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:39

mmm, geen positief nieuws helaas...
dat het nu nog steeds aan de gang is allemaal.
erg sneu van het paard met de slagaderlijke bloeding.
ik vraag me wel af of de AID hier aansprakelijk voor gesteld kan worden, of zijn ze te machtig en word het afgedaan als "ongeluk zit in een klein hoekje".??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:50

pfff wat een ellende... Wel ben ik erg benieuwd wie er nu verantwoordelijk is voor de dood van het paard. Ik hoop dat de eiegenaar de paarden snel terug krijgt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:45

ik zeg, nu media erbij halen!
want dat gebeurde bij deze meneer ook, dus waarom niet bij de AID!
ik vind dit wel heel kwalijk hoor, de AID hoort het goede voorbeeld te geven..

en als je zoiets ziet, hadden de paarden beter kunnen blijven, want aan het filmpje te zien hadden de paarden voer genoeg!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:56

Hoempa, het is te erg voor woorden maar de stappen die jij nu als advies geeft zijn inderdaad de beste stappen.
Je zou het toch niet weten zeg, en dan je paardjes gedag kunnen zwaaien zo :n

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:02

inmiddels is dit al een topic dat wat ouder is.
Ik zet het op slot omdat er anders weer nieuwe reacties komen van mensen die denken dat dit recent is gebeurd.
Bij nieuwe bevindingen zal er zeker weer een nieuw topic geopend worden.