KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:12

_Lott schreef:
nee anders zouden we straks allemaal bitlos rijden :')

En zonder zadel, mét parelli stokjes :Y)

Horsea_nl

Re: KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:18

precies :D :D

ik heb niks tegen stang en trens, keek toevallig gister tijdens de prijsuitreking naar het Z1. en daar zag ik 2 heel fijn rijden op een stang en trensje :) heerlijk beeld om naar te kijken

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:28

Met elk bit/hoofdstel ligt het aan de ruiter hoe het inwerkt. Een bitloos hoofdstel kan namelijk net zo veel of misschien zelfs meer schade aanrichten dan een bit, maar dat ligt geheel bij de persoon die ermee rijdt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:36

_Lott schreef:
die slaat wel ergens op

waarom zou je op een trensje moeten rijden als het paard van zichzelf beter en verzamelder loopt op een stang en trens? en de ruiter er ook nog eens goed mee om kan gaan? dat is toch een verfijning.. omdat je met minder hulpen meer voor elkaar krijgt :)

Je hebt dus duidelijk niet goed gelezen :n Als ik toch zeg als het paard op een trens dat ook kan(en imo moet dat toch kunnen in het Z)? Waarom zou je dan naar s&t grijpen?
Want dat zou pas echte verfijning zijn ;)

Janine1990: Ik raad je aan om eens een maandje bitloos te gaan dressuren, gewoon met een sidepull, geen kruislings oid want dat werkt niet met aanleuning.
Ik vraag mij af hoe je aan die vooroordelen komt..
Want aanleuning kan ook op de neus zijn en hoeft echt niet perse in de mond te zijn. Immers is het de verbinding met de ruiterhand, de verbinding die het paard aanneemt, en ik zou niet weten waarom een paard dat niet zou kunnen zonder bit.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:42

verbinding tussen de ruiterhand EN de mond :)

ergens ooit neus gelezen? nee ik nog niet

maar als een paard nou makkelijk iets kan op een stang en trens? waarom zou je het dan niet doen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:49

Nee misschien omdat ''regeltjes'' zich maar moeilijk laten aanpassen. En er staat ook nergens dat het NIET kan :)
Maar jij denkt dus dat dat er geen aanleuning mogelijk kan zijn met de neus? Dan zou ik je toch eens aanraden om bitloos te proberen, gewoon evt. bij iemand die haar paarden al bitloos rijd, dan heb je ook geen last dat paard en ruiter er even aan moeten wennen.

SNap je het nou nosgteeds niet? := Ik leg het toch duidelijk genoeg uit dacht ik zo :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:53

_Lott schreef:
verbinding tussen de ruiterhand EN de mond :)

ergens ooit neus gelezen? nee ik nog niet

maar als een paard nou makkelijk iets kan op een stang en trens? waarom zou je het dan niet doen?

Jij begrijpt mijn gedachtengang, no offense naar alle anderen.
Blijkbaar is dressuur toch meer persoonlijk dan het doel volgens de KNHS aangeeft...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:24

Oh? Ik geloof dat de KNHS nu toch ook een doel heeft met bitloos rijden, waarom zouden ze anders bitloos rijden toestaan vanaf 1 april? Nergens staat dat ze dat niet onder dressuur rekenen, wel dat ze er dan een aparte rubriek voor hebben omdat er volgens hun verschillen zijn in de aanleuning.

Wat ik trouwens vaag vind aangezien er toch heel wat paarden rondlopen die geen correcte aanleuning hebben maar gewoon nog een gespannen kaak hebben ipv. die volledig loslaten. In mijn ogen konden ze dan net zo goed bitloos wel bij de 'normale' dressuur in doen, maargoed dat is weer een andere discussie.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:24

ik ben bezig met mijn orun via het knhs

er staat bij aanleuning niks over de neus en de hand? of moet ik dat voor je op zoeken ? :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:25

heb je voor bitloos aparte wedstrijden dan ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:27

Nou jij wordt lekker op de hoogte gehouden op je opleiding ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:33

orun is lesgeven, niet instructeur :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:38

_Lott schreef:
orun is lesgeven, niet instructeur :)

Ok, het is maandag, maar deze opmerking begrijp ik echt niet :?

Moet het woordje "mond" echt zo letterlijk genomen worden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:38

Wat is het verschil tussen een lesgever en een instructeur? :+
En dat heeft verder toch niks te maken met het op de hoogte houden van regels ed.?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:39

ja dat moet zo letterlijk genomen worden

de verbinding tussen de mond van het paard en de ruiterhand

ik kan er niets anders van maken. dus ik als instructeur zou niets kunnen uitleggen over bitloos en mensen die bitloos rijden ook geen les kunnen geven. dit stimuleert het KNHS ook totaal niet, want alle vormen van aanleuning, nageefelijkheid verbinding contact etc is tussen de mond van het paard en de ruiterhand

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:39

x_Marr schreef:
Wat is het verschil tussen een lesgever en een instructeur? :+
En dat heeft verder toch niks te maken met het op de hoogte houden van regels ed.?

bedoel jureren, blijft maandag ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:45

_Lott schreef:
ja dat moet zo letterlijk genomen worden

de verbinding tussen de mond van het paard en de ruiterhand

ik kan er niets anders van maken. dus ik als instructeur zou niets kunnen uitleggen over bitloos en mensen die bitloos rijden ook geen les kunnen geven. dit stimuleert het KNHS ook totaal niet, want alle vormen van aanleuning, nageefelijkheid verbinding contact etc is tussen de mond van het paard en de ruiterhand

Nou daar ben je dan blij mee als je dat niet kan.... in mijn ogen een slechte zaak, zo wordt er toch ook een stempel op gedrukt dat bitloos rijden ''niet goed'' zou zijn?
Ik vind dat je als instructeur juist moet verbreden en je niet alleen aan de regeltjes moet houden maar verder moet kijken dan je neus lang is.
Maargoed verklaart misschien wel direct waarom bij veel instructeurs een ORUN diploma helaas niks voorsteld als je soms ziet hoer er lesgegeven wordt...

Overigens ga je met dat laatste toch echt de fout in, op de site van de KNHS staat:

'Volgens de principes van de Internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot Happy Athlete alléén verkregen worden door gebruik te maken van een bit. Het accepteren van het bit is een heel belangrijk aspect voor het goedgaand paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen natuurlijk wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.'

Hoe ze dat losmaken van het nek- en kaakgewricht alleen zouden kunnen doen met bit snap ik niet, dan zou een paard aan een halster met wandelen dus ook zijn nek- en kaakgewricht constant gespannen houden en een paard in de wei ook.

Waarom zou een instructeur die regels trouwens niet moeten weten? Ik geloof wel dat je klant mag verwachten dat je wat van die regels afweet, anders laat je op wedstrijd straks verkeerde dingen zien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:53

Waarmee je jezelf dan weer af kunt vragen of dat zogenoemde 'ontspannen' wel zo ontspannen is. Overigens kies ik geen 'kant' in dit verhaal. Ik stel alleen mijn vraagtekens.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:55

ik wil die worden wel eens voor je opzoeken, maar het knhs noemt niks over bitloos. echt totaal niets.

dus vind ik dat op zijn minst onduidelijk

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:55

om ontopic te gaan. vind ik het goed dat je niet met stang en trens MOET rijden, maar mag :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:00

Haha gelukkig ben ik ook gediplomeerd ORUN instructeur, en aangezien ik zelf bitloos rijd zal het mij wel lukken om iemand die bitloos rijdt les te geven.

Ik persoonlijk verwacht niet (nee, ik wil zelfs niet) dat ik anders les krijg omdat ik bitloos rijd.

Ik vind het stupide dat er zo vast gehouden wordt aan een omschrijving, kijk liever naar de praktijk. Zal mij aan mijn r**t roesten dat er "bit" staat :+

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:05

maar toch houdt het knhs zich er nog weinig mee bezig als het gaat om bijvoorbeeld lesgeven van iemand die bitloos rijd

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:10

Waarom nu weer een discussie over bitloos of niet?

Kunnen we misschien ontopic blijven en het hebben over de reglementswijzigingen per 1 april a.s.?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:17

Ik quote mezelf maar even :)

Snap niet waarom zoveel mensen hun vraagtekens hebben bij waarom het KNHS denk dat je zonder bit geen aanleuning kunt hebben. Het simpele antwoord is omdat je voor aanleuning een bit nodig hebt.

Het is het KNHS die de regels bedenkt, dus ook zij zijn de enigen die het kunnen aanpassen.

Je kunt het er mee eens of mee oneens zijn, maar de regels zijn imo erg duidelijk.

masja schreef:
Volgens het KNHS kan dat niet. Volgens hun heb je voor aanleuning een bit nodig.

Aanleuning volgens mijn ORUN boek: (en dus het KNHS aangezien zij deze opleiding verzorgen)
Onder aanleuning wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.

Contact volgens mijn ORUN boek:
Onder contact wordt de verbinding verstaan die de ruiter tot stand brengt met de hand via de teugel met de mond van het paard, waarbij de druk op de teugels gelijk blijft.

Verder is het in mijn ogen fijn voor de ruiters dat ze zelf mogen beslissen of ze wel of niet op een Stang en Trens gaan rijden.
En ook voor de mensen die bitloos willen rijden is het fijn dat ze dat kunnen. Voor mij is het niets, maar als anderen het graag wel doen is het toch fijn dat het kan.

Vind je een bit zielig hang je die er niet in, vind je de druk op de neus zielig ga je niet met zo'n hoofdstel rijden. Simpel toch :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:18

klopt helemaal Masja! _/-\o_