_Lott schreef:nee anders zouden we straks allemaal bitlos rijden
En zonder zadel, mét parelli stokjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Lott schreef:die slaat wel ergens op
waarom zou je op een trensje moeten rijden als het paard van zichzelf beter en verzamelder loopt op een stang en trens? en de ruiter er ook nog eens goed mee om kan gaan? dat is toch een verfijning.. omdat je met minder hulpen meer voor elkaar krijgt
_Lott schreef:verbinding tussen de ruiterhand EN de mond
ergens ooit neus gelezen? nee ik nog niet
maar als een paard nou makkelijk iets kan op een stang en trens? waarom zou je het dan niet doen?
_Lott schreef:ja dat moet zo letterlijk genomen worden
de verbinding tussen de mond van het paard en de ruiterhand
ik kan er niets anders van maken. dus ik als instructeur zou niets kunnen uitleggen over bitloos en mensen die bitloos rijden ook geen les kunnen geven. dit stimuleert het KNHS ook totaal niet, want alle vormen van aanleuning, nageefelijkheid verbinding contact etc is tussen de mond van het paard en de ruiterhand
masja schreef:Volgens het KNHS kan dat niet. Volgens hun heb je voor aanleuning een bit nodig.
Aanleuning volgens mijn ORUN boek: (en dus het KNHS aangezien zij deze opleiding verzorgen)
Onder aanleuning wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.
Contact volgens mijn ORUN boek:
Onder contact wordt de verbinding verstaan die de ruiter tot stand brengt met de hand via de teugel met de mond van het paard, waarbij de druk op de teugels gelijk blijft.
Verder is het in mijn ogen fijn voor de ruiters dat ze zelf mogen beslissen of ze wel of niet op een Stang en Trens gaan rijden.
En ook voor de mensen die bitloos willen rijden is het fijn dat ze dat kunnen. Voor mij is het niets, maar als anderen het graag wel doen is het toch fijn dat het kan.
Vind je een bit zielig hang je die er niet in, vind je de druk op de neus zielig ga je niet met zo'n hoofdstel rijden. Simpel toch