FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:52

Nee HF, dat betekent dat er iets meer nuancering van mijn kant komt, maar dat ik net als ThePast03 vaak gezien heb dat ruiters in dat systeem met de handen breed, laag en op of over de dijen reden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:00

Maar wat is dan de reden dat ze de handen op dergelijke plekken hebben? Ik mag toch aannemen dat ze daar een gegronde reden voor hebben? :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:03

Lovely schreef:
Nee HF, dat betekent dat er iets meer nuancering van mijn kant komt, maar dat ik net als ThePast03 vaak gezien heb dat ruiters in dat systeem met de handen breed, laag en op of over de dijen reden.

Nog iets meer nuanceren en je bent bij de waarheid! ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:07

als ik met de handen breed en laag en op de dijtjes, reed dan was het omdat ik liever het paard zn hoofd tussen de beentjes had, dan mijn kop tegen de muur :D :D :D

kan me voorstellen dat als je van die mafketels rijd als de paarden die hun onder het zadel hebt dat je (zeker op een losrijterrein, waar je er bijvoorbeeld geen slof aan kan hangen) ook wel een paard daar even parkeert de eerste 10 minuten van het losrijden.........

maar dat heeft niks met hyperflexie te maken, sterker nog komt niet eens in de buurt, en behalve dat de kop tussen de knietjes zit is er echt nul, nul gelijkenis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:09

Kiwiko, weet anky dat wel?? Het systeem waarin zij rijden laat het namelijk wel gewoon toe.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:11

Kijk en daar zijn we weer bij het punt waar het nu allemaal om draait. :D
Er zijn twijfels over de wijze van rijden waarbij het paard in een extreme stand moet bewegen. Dat gebeurt in een aantal disciplines en het is de vraag of dat nou wel zo fair is tegenover het paard. Wie het precies wel of niet doet en op welke wijze is niet relevant.
Er zijn mensen die daar twijfels over hebben, en er zijn mensen die van mening zijn dat het een prima manier is.
Daarover kun je van mening verschillen en zoals de FEI ook beaamt in de algehele regelveving: Het is de verantwoordelijkheid van de ruiter zèlf hoe er gereden wordt.
Dat is ook zo, de ruiter is het meest verantwoordelijk want hij bestuurt het paard, althans dat is wel de bedoeling en daar gaat wel eens wat mis, maar daar gaat het ook niet over.

Ik kan me best voorstellen als je de training op deze wijze absoluut goedkeurt je niet meer ziet dat het gebeurt, het valt namelijk niet meer op. Want dat zag je toch al niet zo dus waarom zou je dat nu wel ineens inzien of zien?
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat een hoop mensen zeggen, hmm, ik twijfel of dat nu wel zo eerlijk is voor het paard. Die zien dat wel, en die valt het op. Die denken wat een gekke manier van rijden is dat trainen toch geworden. En ja, kijk maar gewoon eens op een inrijterrein.

In de B en de L zie ik meer plezier tussen de trotse ruitertjes en hun paarden dan op hoger niveau. Vooral bij de professionele mensen en daar tussen, daar is een andre aspect van belang, WINNEN ! Daar wordt het vaak een beetje bedenkelijk hoe sommige ruiters het eruit lijken te persen.

Gelijk heb je hoor Horseyfries, hélemaal zelfs. Je hebt altijd helemaal gelijk. Inlevingsvermogen in de andere kant is ook heel moeilijk, dat heb ik ook nog wel dat ik me niet kan voorstellen hoe een ander iets niet ziet of inziet.
Dat is nou boeiend aan discusies, wat zijn voors- en wat zijn tegens. Waarom niet, of waarom wel.

Denken dat je alles oplost met metertjes en dingetjes is weer typsch menselijk gebeizel, want paardrijden doe je met je hart en ziel, en niet met de klok of de harstalgmeter.
Welkom op deze aardbol, want de wetten der natuur zijn nog altijd aanwezig en het sterkst. Wij kunnen ver gaan als mens, of dat nu zo handig is betwijfel ik vaak genoeg, maar ken uw grenzen van het toelaatbare.
Denk ik...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:12

En hoe zit dat dan met het trainingsseminar? Daar werd verteld dat de paarden voornamelijk laag werden gereden, ruiters hadden de handen lag, bijna op de hals. :+

Is het nog erg waar je je handen hebt als je een onafhankelijke zit hebt? Als het gaat om training....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:14

Lovely schreef:
Kiwiko, weet anky dat wel?? Het systeem waarin zij rijden laat het namelijk wel gewoon toe.

wat laat dat toe? ben even de clou kwijt (drukke week gehad op kantoor :D )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:15

Paardentango schreef:
In de B en de L zie ik meer plezier tussen de trotse ruitertjes en hun paarden dan op hoger niveau. Vooral bij de professionele mensen en daar tussen, daar is een andre aspect van belang, WINNEN ! Daar wordt het vaak een beetje bedenkelijk hoe sommige ruiters het eruit lijken te persen.

Bij mij kan je niet zien dat ik plezier heb in het rijden... En ik ben nog niet eens op een wedstrijd verschenen :+
Daarnaast zie ik ook héél veel onkunde in genoemde klasses ;)

Ik ben wel benieuwd naar ruiters die alles uit hun paard moeten persen, zoals het beeld doet vermoeden volgens jou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:16

KiWiKo schreef:
Lovely schreef:

wat laat dat toe? ben even de clou kwijt (drukke week gehad op kantoor :D )

Hand laag en breed, op of achter de dij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:22

Dat moeten hun weten :D :D , mij heeft het wel eens mijn nek gered :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:25

Janine1990 schreef:
Bij mij kan je niet zien dat ik plezier heb in het rijden... En ik ben nog niet eens op een wedstrijd verschenen :+

Jammer voor je Janine1990, rijden kan namelijk echt heel leuk zijn. :j

Het is mijn beeld niet, het ik wat ik zie en te zien krijgt. Ik zie het zo en ben best van slag als ik me toch weer heb laten verleiden om mee te gaan naar een dagje van het een of ander. Tien ik zelf de tussendoortjes van de grote evementen opvulde en reed tussen de groten werd ik niet altijd blij van wat ik te zien kreeg.

Nu kom ik er ook liever niet meer, en weet je, ik, ik PT kan wel mensen gaan vragen waarom ze iets doen, maar ik denk a. dat het niet zinvol zou zijn en b. dat ze mij, terecht ook vanuit hun gezien, uitlachen en misschien zelfs een 'tandje bij zetten' om al rijdend smalend naar mij te grijnzen. :D

Ach, en het is maar net wat je wil zien, daar ligt de essentie. Ik zie dingen anders dan jij, en jij weer anders dan KiWiKo, en die ziet het weer anders dan Porfessor en ga zo maar door.
Als je geen andere dingen hebt gezien weet je niet dat het anders kan, en dat geldt voor pro en contra allebei.

Zonder aanvallen aub, daar zit ik niet op te wachten namelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:34

Ik zeg niet dat ik er geen plezier in heb... :+
Als dat zo zou zijn, zou ik hier niet zitten, laat staan op een paard klimmen ;)

Maar ik bedoelde dat ik nieuwsgierig ben naar namen/filmpjes van ruiters op hoog niveau, die doen overkomen alsof ze elke oefening uit hun paard moeten persen. Ik heb zeker een idee van hoe het eruit moet zien, maar ik zie het op hoog niveau niet/nauwelijks (niet dat ik er iets van kan herinneren), juist eerder op de regionale wedstrijden...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:55

Oh := , ja ik heb een beetje te letterlijk gereageerd geloof ik. :+
Sorry, je hebt gelijk. Je bedoelde dat het niet te zien is aan de buitenkant.
Maar als iemand het aan je vraagt, wat zeg je dan? Dat je het wel leuk vindt toch.

Misschien wordt er niet goed gelezen, maar ik schrijf dat wat ik zie anders zal zijn dan wat anderen zien.
Wat ik als er uit persen en trekken zie daar is voor een ander helemaal niks mis mee die noemen dat geen persen en trekken maar lekker even inrijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:58

Paardentango schreef:
Oh, ik heb een beetje te letterlijk gereageerd geloof ik.
Sorry, je hebt gelijk. Je bedoelde dat jet niet te zien is.
Maar als iemand het aan je vraagt, wat zeg je dan? Dat je het wel leuk vindt toch.

Misschien wordt er niet goed gelezen, maar ik schrijf dat wat ik zie anders zal zijn dan wat anderen zien.
Wat ik als er uit persen en trekken zie daar is voor een ander helemaal niks mis mee.

Haha, dan begin ik meestal te lachen... En het is mijn geconcentreerde uitstraling. Mensen kennen me niet zo, omdat ik me nergens op kan concentreren. Behalve op een paard :+

Oké, nee nu snap ik het.
Want zoals ik Anky met PB zag op JA, was dat het? Ik weet niet meer... In ieder geval laatst zag ik een proef van haar, waarvan ik dacht: Ja, dat lichte, gemakkelijke zie ik graag.
Het was niet perfect, maar het zag er makkelijk uit.
Maar zo vind ik Edward dus weer veel moeilijker/zwaarder overkomen. Terwijl anderen dat juist weer heel anders zien.

Maargoed, nu begrijp ik je :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:09

Ja, die blik herken ik ja. :j :=
Toen ik nog shows reed heb ik een glimlach geoefend, oefenen ging goed maar eenmaal bezig geloof ik dat ik vaak iets vergat, ha, ha. :( Concentràtie....
Da's paardenmensen ook een beetje eigen denk je ook niet, ze doen soms ook heel boos, maar in wezen bedoelen ze er niks echt boos mee.
Iedereen heeft een eigen idee, stijl en een visie, sommigen zijn op zoek en anderen streven iets na. Allemaal niks mis mee, alleen... :x * censuur*

Ik vind het heel moeilijk om over personen iets te zeggen, liever ook niet eigenlijk. Het is niks persoonlijks namelijk, behave dat ik wel een smaak heb.
Ik zoe Hr. Gal veel en veel liever dan Mw. van Grunsven, om meer redenen maar ook dat ik weer persoonlijk. Bovendien val ik op èchte mannen, zoals die Totilas en Hr. Gal :9 ha ha, nee da's niet relevant hoewel.... O:)

;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:36

Gal een échte man? Daar valt over te twisten :P
Ik heb niets met mannen in de paardenwereld, er op na dat er heel veel erg goed kunnen rijden.
In ieder geval duidelijk dat paardrijden ook een kwestie van smaak is...

Ik ben ook zo eentje die ooit op wedstrijden ook niet aardig zal kijken, alleen aan het eind van de proef :P
Maar daar bedoel ik zeker niets mee. :n Jammer dat dat vaak gedacht wordt...

Maargoed, we zijn nu wel redelijk offtopic :=

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:22

Geruk en gepluk zie ik voornamelijk in de B en L en ook heel veel onkunde. Daar kan ik niet echt vrolijk van worden en ik vraag me werkelijk af of die nu zoveel plezier hebben in wedstrijden rijden. Als je het hebt over dwang zoals de FEI zegt, dan zie ik dat in de B en L heel vaak, maar dan vooral doelloos en erg zielig voor de paarden omdat het meestal onproduktief is en door onkunde meer op dierenmishandeling lijkt. Dat zie ik bij de toppers bij het losrijden veel minder. Soms komt er wat dwang bij kijken, maar dan eigenlijk vooral alleen met een duidelijk doel en heel kortdurend. Ik krijg daar veel minder buikpijn dan bij de B en L.
Dus ik denk dat de FEI er goed aan doet dit nog beter te formuleren en het op de hele mondiale wedstrijdsport moet uitsmeren en dus niet alleen voor de topwedstrijden.
Trouwens, bij Gal heb ik vaker doorgespoorde paardenbuiken gezien dan bij Anky en daar word ik ook niet echt vrolijk van, over "echte" mannen gesproken. |(

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:26

PT, weet jij van iedereen wat ze gezien hebben en waar ze ervaring mee hebben, en dus ook wat ze weten wat wel en niet kan? Ik denk het niet, dus vind ik het een beetje vreemd dat dat je argumentatie is.
Het klinkt nu alsof iemand die zwaar overdrijft volgens jou gelijk heeft omdat ze het "nog wil zien" en dat iemand die nuanceert volgens jou per definitie geen gelijk heeft omdat ze "het niet wil/kan zien omdat ze nooit anders gezien heeft".
Dan mis je dus totaal het punt en wil je zelf niet meer zien dat er zwaar overdreven wordt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:31

Ik kan je niet anders dan hélemaal gelijk geven. :j

Jij valt op zwarte parels en ik op witte parels.
We willen beiden geen andere kleur erin, jij geen witte vlekken en ik geen zwarte vlekken. *D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:57

Och, de witte vlekken van Totilas zou ik graag voor lief nemen hoor ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:46

*UPDATE*
Ik heb gisteren persoonlijk uitvoerig gesproken met iemand die plaats gaat nemen in het comite van Frank Kemperman.
Er is geen twijfel over mogelijk dat de insteek van dit comite is dat het diepe rijden VERBODEN zal zijn op concoursen. Er wordt aan de stewards heel duidelijk de instructie gegeven om eerst te waarschuwen, daarna volgt direct een gele kaart.
Er zal ook op ieder internationaal concour een televisie circuit komen waar de hele opwarmpiste zichtbaar zal zijn, en deze zal rechtstreeks bekeken worden door een jurylid.
Het comite is heel stellig in zijn opvatting dat er iop concoursen GEEN beelden meer van paarden te zien mogen zijn die tegen, of zelfs bijna tegen. de borst lopen. Deze houding zal sowieso als 'agressief rijden' bestempeld gaan worden.
Hij maakte me ook duidelijk dat dit niet eens zo zeer gedaan wordt omdat er gebleken is dat het nadelig voor het paard is, want daar hebben ze geen sluitend bewijs voor gevonden. Maar puur omdat het nadelig is voor het imago van de sport. Ze willen koste wat kost vermijden dat er nogmaals zo'n langdurig en breedgedragen protest zal oplaaien contra deze rijmethode, als de afgelopen jaren.
Dus iedere tegenstander kan zeer tevreden zijn. Zo gaat het gebeuren, en niet anders! Of de voorstanders het nu leuk vinden of niet!
Dus ga gerust slapen, de regels zullen waarschijnlijk per april gaan gelden, maar in ieder geval VOOR het CHIO Aken.
Voor de duidelijkheid: Dit gaat gelden voor zowel dressuur als springen!!

Voor de laatste keer zal ik foto's laten zien waar geen twijfel mogelijk is dat de houding van het paardenhoofd wel degelijk door middel van kracht afgedwongen is. De ruiters zitten zelfs met hun lichaam helemaal naar achteren, met de handen bijna tegen de buik!!!
AfbeeldingAfbeelding

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:15

Wat een uh, opmerkelijk bericht is dit?
Opmerkelijk ook omdat je als ex-springruiter niet eens kan uitleggen waarom springruiters zo extreem laag en rond rijden maar wel deskundig bent in de dressuur.
Heel apart.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:11

horseyfries schreef:
Och, de witte vlekken van Totilas zou ik graag voor lief nemen hoor ;)

Nou, kweenie laat hem maar mooi waar hij is hoor, als hij hier op stal zou staan en 'uche, uche' zou doen zou ik vermoedelijk bloedjenerveus worden !

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:14

Paardentango schreef:
Wat een uh, opmerkelijk bericht is dit?
Opmerkelijk ook omdat je als ex-springruiter niet eens kan uitleggen waarom springruiters zo extreem laag en rond rijden maar wel deskundig bent in de dressuur.
Heel apart.

Ik geef alleen weer wat de insteek is van het comite dat dit nu op papier gaat zetten. Voor de rest geef ik geen mening over dressuur.
Buiten dat heb ik er ook duidelijk bij gezet dat dit zowel voor dressuur- als springruiters gaat gelden. Ik zie niet in wat ik daar fout mee heb gedaan. Bovendien hoef ik helemaal geen verstand van dressuur te hebben om te zien wat 'goed' of 'fout' is.
Maar ik heb geen stem gehad in dat het oordeel van de FEI. Dat hebben ze helemaal uit zichzelf gedaan. Ook was de algehele mening dat er geen sluitend bewijs is dat het ook schadelijk is voor de paarden, maar wel voor het imago van de paardensport. Tja....dat hun die conclusie trekken, daar kan ik niks aan doen.
Maar wacht maar rustig af en je zult zien dat ik dit niet uit mijn duim gezogen heb. Zoals beschreven gaat het gebeuren. Ik ben daar wel heel blij mee, dat is een ander verhaal.