Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:02

ilse86 schreef:
kan ik me helemaal in vinden. beter dan mensen die alleen maar aan hun principes vasthouden vind ik...
Maar goed... wanneer wordt er wat bekend over die fei bijeenkomst? of is er al wat bekend en leef ik gewoon onder een hunebed? ;)

Die vergadering loopt tot in de avond, dus ik verwacht niks officieels voor morgen. Maar ik zal vanavond al wel te horen krijgen van een paar die er bij waren wat het geworden is. Helaas mag ik dat hier dan niet laten weten, want daar krijgen die personen dan problemen mee. En dat wil ik niet, want dan vertellen ze me nooit meer wat.

ilse86

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:06

;) dan moet je ook zeker je mond houden. wel zo slim... dan wacht ik tot morgen. ben erg benieuwd. vind het nog steeds moeilijk om een standpunt in te nemen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:10

ilse86 schreef:
;) dan moet je ook zeker je mond houden. wel zo slim... dan wacht ik tot morgen. ben erg benieuwd. vind het nog steeds moeilijk om een standpunt in te nemen.

Gewoon volgen wat je gevoel je zegt, is vaak de beste leidraad.

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:33

Heeft allas te maken met gymnastizeren maar dat gaat er hier blijkbaar niet in iemand die lenig is is makkelijker in staat om dingen gemakkelijk uit te voeren lijkt me zeer logisch

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:37

gymnastiseren kan ook goed zonder rollkur hoor...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:30

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:32

ik ben zelf niet tegen rollkur. Als je het allemaal bekijkt in het groter geheel en kan daarmee Johanus en andere die niet meer posten wel volgen.
Wel vind ik een degelijke vorming van zowel ruiter als paard primordiaal. En daar gaat heel wat verkeerd en dat zorgt er ook voor dat er heel wat dogma's de wereld in gestuurd worden door mensen die vaak het onderricht gemist hebben.

Ik heb als basis voor al mijn paarden de klassieke en meest gekende leerschool van de Duitser, dus het scala met al zijn punten. Er zijn echter meerdere stromingen, maar allen beogen ze hetzelfde eindresultaat.

Uiteraard ben ik competitief ingesteld en kom je op een bepaald punt grenzen tegen. Grenzen zowel bij het paard als bij jouw als ruiter. Die laatste moet je zelf oefenen en komt vaak neer op coordinatie, reactievermogen en het meest voortkomende en moeilijkst te aanvaarden het ruitergevoel.
Bij het paard heb je ook grensen, lichamelijk, op beweging, geestelijk etc.
Elke grens is daar om op zijn minst te proberen te overwinnen (ff rare zin sorry), dat kan door training, en dus voor specifieke oefeningen. Maar kan ook soms leiden tot een moeten aanvaarden van die grens wanneer menige pogingen tot niets leiden.

Dus dat even ter zijden, om te weten hoe ik denk over de zaken;
Maar om tot de rollkur of ldr terug te komen, vind ik dat idd een fantastisch systeem om prestatieverhogend te werken. Wel is voorzichtigheid geboden en moet men kijken naar het type paard. En daar schuilt het grote gevaar. Niet elk paard past in een dergelijk systeem. Een apatischer paard, maak je echt een slaaf en rijd je ermee kapot. Waarom? Omdat in dit systeem je een paar voorwaarden nodig hebt. De basis moet voor elkaar zijn, je moet een electrisch zeer actief en alert paard hebben en uiteraard zelf wel al kundig genoeg zijn als ruiter)

Ik heb zelf 1 paard op deze manier gereden. toevallig een Jazz. Heel kijkerig, overijverig paard dat capaciteiten genoeg had, maar ze niet kon bundelen en waardoor hij ook wel op mijn pad terecht gekomen was (doe vnl zadelmak maken en corrigeren van paarden)
Dus eerst ben ik met dat paard terug structuur gaan brengen in het rijden. daarvoor vind ik het scala een goede houvast voor mij.
Daardoor kwam alles terug op zen plooi en kwam er rust en vetrouwen in dat beestje naar boven.
Echter vordert de africhting van b niveau zeg maar tot ruim subtop niveau. Enkel het wow effect ontbrak. Dus ja dan kan je zeggen moet dat? Ja, dat moet, zeker als je competitie wil rijden moet je punten willen halen waar je ze kan halen. Dat paard had in zijn gestresste jaren en in vrijheid een superchique draf en veel presence. Daardoor begon de gedachte te spelen van hoe kan ik dat gecontroleerd bekomen onder man.
Verschillende manieren gezocht en uiteindelijk toch gegaan bij de top om te leren, te zien en te voelen.
Ldr bouw je op vanuit het voorwaarst neerwaartse wat velen onder jullie wel kennen. Enkel begin je dan met een spel van actie reactie en heel veel schakelen en ga je stelselmatig je paard op alle hoogtes inbuigen (wat eigenlijk ook wel gedaan in de klassiekere stromingen maar dan minder met die schakelmomenten)
Dit krijg je niet klaar als het paard geen vetrouwen in de ruiterhand heeft. En daar kan je al zien wie het correct doet of niet. Wat gebeurt er als de ruiter uberstreicht, blijft het paard dan daar, of zet die direct het hoofd erop en gaat lopen. Dat laatste is dus absoluut verkeerd en duid dus op dwang en geen vertrouwensband.
Maar activiteit, tempowisselingen en wisselingen in de manier van buiging.

Eens dat bevestigd kan je overgaan tot rollkur, wat ik zelf het moeilijkste vind/vond. Dus eigenlijk werk je hier met het opgerichte paard en probeer je het kader gedurende een periode vast te houden. Door het paard te flexen in de moeilijkere oefeningen. Dit is echt bodybuilding werk en kan je niet vragen van een ongetraind paard. Het vraagt intensiteit van alle spieren en is eigenlijk wederom een vraag en reactie spel, maar ook een voelen. Zeker in deze oefening moet je voelen of alles doorkomt, er geen blokkades (dus ergens een vasthouden een trager zijn) zich voordoen etc.En dat met toch de zwaarste oefening is zwaar zowel voor ruiter als paard. Jij als ruiter moet met alles meezijn, voelen en bijsturen zonder te storen, maar toch soms mss consequent waar nodig. En het paard is een gymnast tot en met, een brok spieren en kracht dat zen vertrouwen geeft aan dat manneke erop.

Ik ben dus niet resoluut voor of tegen, maar bezie het eerder als een ultieme afwerking dat kan werken op bepaalde types van paarden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:34

Het is toch Anky zelf geweest die zegt dat je rollkur en ldr (tegenwoordig maken we daarin verschil heb ik net begrepen ;)) echt alleen moet overlaten aan de GP ruiters.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:39

Als dat in het " groot" ook zo gaat, betekent dat niet veel goeds voor de komende bespreking. Vooralsnog vind ik de redenen tegen rollkur wijzer en onderbouwder overkomen, dan de redenen voor. Het enige wat ervoor te zeggen is, is dat enkele paarden misschien zo flexibel zijn dat ze het zelf spontaan doen, dat daar dan hele groepen achteraan hollen, omdat het wel eens "de" manier zou kunnen zijn, is dan op een enorm misverstand gebaseerd! En dan komt daar geen teugelgetrek aan te pas!
Dat Anky zo 2 paarden achter elkaar zo hoog rijdt zegt naar mijn idee meer over Anky dan over haar manier, want als het zo simpel was kregen wel meer ruiters het voor elkaar.
Er zijn nu eenmaal mensen met gaves en goed kunnen paardrijden is er een van Anky. Dat zelfs een trainer daar naam mee maakt, heeft ie dan goed voor elkaar! Maar die heeft dan het ei niet uitgevonden, daar leert hij het juist van!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:49

De Rollkür mag dus niet meer. Prima. Daar drink ik vanavond een borreltje op. Laag-diep-rond nog wel. Persoonlijk heb ik ook niet zo'n bezwaar tegen LDR - dat lijkt immers wat op grazen en benadert dus de natuurlijke houding van het paard. Ik ben met het eerste resultaat van het overleg dus best wel tevreden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:50

Jannepauli schreef:
De Rollkür mag dus niet meer. Prima. Daar drink ik vanavond een borreltje op. Laag-diep-rond nog wel. Persoonlijk heb ik ook niet zo'n bezwaar tegen LDR - dat lijkt immers wat op grazen en benadert dus de natuurlijke houding van het paard. Ik ben met het eerste resultaat van het overleg dus best wel tevreden.

Verwar jij LDR nu niet met voorwaarts/neerwaarts? Dat laatste komt het dichtse bij de natuurlijkgraashouding.
LDR is gewoon nog steeds met de kop op de borst en zo noemen ze het sinds vandaag als het niet met agressie gepaard gaat.
Hyperflexie/rollkur (eerst was dat hetzelfde als LDR) heet het nu als het met agressie gepaard gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:52

Oh hell... ja.. je hebt gelijk. Even een black-out..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:54

Jannepauli schreef:
Oh hell... ja.. je hebt gelijk. Even een black-out..

Begrijpelijk. Ik denk dat iedereen nu even moet wennen aan de nieuw verzonnen definities van de termen. :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:04

En wie rijden er op het inrij terrein... GP ruiters?

Mooie sport, paardensport... nu nog de pijnstillers bespreken. Ben reuzse benieuwd wat faar uit gaat komen.

Al moet ik wel zeggen héél knap voorbereiden werk gedaan door onze blonde bondscoach, een heel knap staaltje werk.

johanus schreef:
Heeft allas te maken met gymnastizeren maar dat gaat er hier blijkbaar niet in iemand die lenig is is makkelijker in staat om dingen gemakkelijk uit te voeren lijkt me zeer logisch

Dat was een van de motieven, en daar is geen speld tussen te krijgen nee.

@Bulck: dank voor de uitleg.

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:12

Ben ook blij dat we niet alleen maar grazend rond hoeven te rijden maar dat er ook nog gewoon gegymnastizeerd mag worden zoiets als ldr dan kun je je paard op nivo brengen zonder de rug er uit te moeten trekken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:15