Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Re: Moorlands Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:47

Jarenlang is Gribaldi verguisd en nu opeens is hij dankzij Totilas weer hot...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:04

Vudress schreef:

Hm door mij is hij nooit verguisd hoor. Hij is alleen (net als veel andere hengsten) op van alles en nog wat gebruikt. Daardoor zag je er veel kleine stijve propjes van met een traag achterbeen, stekerig voorbeen en een rotkarakter.
Maar hij heeft ook zeer veel goede paarden gebracht.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:15

heeft totilas een sterk achterhand dan?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:16

Suzanne F. schreef:
Vudress schreef:

Hm door mij is hij nooit verguisd hoor. Hij is alleen (net als veel andere hengsten) op van alles en nog wat gebruikt. Daardoor zag je er veel kleine stijve propjes van met een traag achterbeen, stekerig voorbeen en een rotkarakter.

Precies, wat goed onderzoek levert op dat 1. Gribaldi op nationaal niveau enorm veel succesvolle nakomelingen heeft gebracht, 2. Gribaldi sterk veredeld, 3. zijn aanleg voor piaffe/passage sterk doorgeeft, 4. zonder uitzondering souplesse i/h lichaamsgebruik geeft, 5. mooie frontjes geeft. Ook is bekend dat je merrie over een goed achterbeengebruik moet beschikken. Als dat in orde is, kun je met Grib een heel leuk veulen verwachten.
En het karakter, ja, Trakheners staan bekend om hun rittigkeit, daar worden ze al eeuwen op gefokt. Ze staan 'hoog' in het bloed, dus paarden die je met gevoel dient te benaderen. Net zoals de volbloedpaarden. Ze zijn intelligent en gevoelig en door goed met ze om te gaan, kun je de veel met ze bereiken. Of niet Suzanne :-)?
Laatst bijgewerkt door sandradeboer op 02-02-10 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:17

Suzanne F. schreef:
Vudress schreef:

dan komt de volgende voor mij als niet fokker zijnde vraag.............. In hoeverre kan een hengst afgerekend worden op diens nakomelingen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:21

veel!
en michael1104, ik geloof niet dat ik jou vraag sirieus moet nemen :S

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:24

essiesilly schreef:
veel!
en michael1104, ik geloof niet dat ik jou vraag sirieus moet nemen :S

dat moet jij weten, maar ik zie nog geen toegevoegde waarde van totilas, behalve dat zijn bewegingen nu even een hype is.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:25

sandradeboer schreef:
Precies, wat goed onderzoek levert op dat 1. Gribaldi op nationaal niveau enorm veel succesvolle nakomelingen heeft gebracht, 2. Gribaldi sterk veredeld, 3. zijn aanleg voor piaffe/passage sterk doorgeeft, 4. zonder uitzondering souplesse i/h lichaamsgebruik geeft, 5. mooie frontjes geeft. Ook is bekend dat je merrie over een goed achterbeengebruik moet beschikken. Als dat in orde is, kun je met Grib een heel leuk veulen verwachten.
En het karakter, ja, Trakheners staan bekend om hun rittigkeit, daar worden ze al eeuwen op gefokt. Ze staan 'hoog' in het bloed, dus paarden die je met gevoel dient te benaderen. Net zoals de volbloedpaarden. Ze zijn intelligent en gevoelig en door goed met ze om te gaan, kun je de veel met ze bereiken. Of niet Suzanne :-)?

Ik weet dat Gribaldi veel paarden gebracht heeft die wel goed presteren.

Maar hoe hard is hij verguisd?

Slechte karakters? Trage achterbenen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:26

ik moet weten of ik jou sirieus moet nemen?? nou ok, dan doe ik dat niet :+ want dat vond ik nou echt een onzinnige opmerking

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:27

soel dan tenminste het woord goed :)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:28

KiWiKo schreef:
Suzanne F. schreef:

dan komt de volgende voor mij als niet fokker zijnde vraag.............. In hoeverre kan een hengst afgerekend worden op diens nakomelingen?

(voordat ik wat zeg ben zelf ook geen fokker)
De hengst zelf niet.. maar omdat er veel nakomelingen zijn die zoals suzanne al zei die niet goed waren (ook al kwamen die uit van alles en nogwat) heeft een paard snel een naam... Maarja als je de lijst erbij pakt met de succesvolle nakomenlingen, waaronder painted black, Sisther de Jeu en nog vele anderen.. dan lijkt dat tog ook een gevolg van slechte moederlijnen als het mis gaat.. Maarja zoals ik al zei ik ben geen fokker.. dus wil wel weten wat iemand die er egt verstand van heeft er over zegt

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:28

KiWiKo schreef:

soel het woord :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:30

haha ik wou er idd net een opmerking over maken :+ geeft niet hoor, ik reken mensen er niet op af dat ze een woord verkeerd spellen :(:) kijk eerst naar je zelf voor je over een ander een oordeel hebt zei mijn opa altijd :D

KiWiKo

ik heb ruzie met mijn toetsenbord :)

Vudress

Painted zijn prestaties zijn het resultaat van het keiharde werken van Anky. Ook die werd 6 jaar geleden als 6jr de grond ingeboord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:31

KiWiKo schreef:

Finnikookhoor :j. Gewoon goed soellen. Seriously.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:31

essiesilly schreef:
haha ik wou er idd net een opmerking over maken :+ geeft niet hoor, ik reken mensen er niet op af dat ze een woord verkeerd spellen :(:) kijk eerst naar je zelf voor je over een ander een oordeel hebt zei mijn opa altijd :D

Serieus? :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:33

JA sjoerD hihi

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:33

Sjoert schreef:
essiesilly schreef:

Serieus? :D

:D :D egwaaaaaar??

kom op back on topic

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:34

Vudress schreef:

Hij heeft zich dan ook wel he-le-maal suf gedekt natuurlijk, dus op zijn minst evenveel "slechte" nakomelingen!

essiesilly

KiWiKo schreef:

ik ook, de e werd in een keer een i ... kan toch niet! hihi

Sjoukie1305

Wat een ophef weer over de hoogte van het dekgeld en het wel of niet fokken met Totilas..

Ik denk dat als het dekgeld echt zo hoog is, er maar weinig (hobby)fokkers zijn die dat gaan en/ of kunnen betalen.
in het eerste jaar zullen er dus wel bewezen merries bediend worden (misschien een paar die bij rijke mensen staan en wat gewoontjes zijn) maar is dat niet bij iedere hengst zo??

Fokken is altijd gokken, of het nou al een op nakomelingen bewezen hengst is of niet!

er zijn zoveel hengsten die vergruisd zijn, vaak ook nog door mensen die 1 nakomeling van een hengst gezien hebben, die dan net even niet hetgene heeft wat aan de verwachtingen voldoet. en dan is het ineens een slecht/moeilijk paard, zal wel door de vader komen!

Ik krijg dat met mijn paarden zo vaak te horen, mensen kunnen aan de afstamming al weten wat voor dier het is, daarvoor hoeven velen ze niet eens te zien en is de mening al gevormd..
dat is menselijk zeggen ze.. Dat zal met zo'n hengst al Totilas vast ook weer gaan gebeuren..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:36

essiesilly schreef:
KiWiKo schreef:

ik ook, de e werd in een keer een i ... kan toch niet! hihi

hihihi :D :D

ach, humor erin houden werkt altijd :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:47

sandradeboer schreef:

:j

En Totilas heeft inderdaad niet echt een sterke achterhand maar dat heeft ook deels te maken met de manier waarop hij gereden wordt. In de uitgestrekte draf breekt hij eigenlijk gewoon af in de rug, zwaait hij met zijn voorbenen en de achterhand blijft na. Maar......... in de piaffe/passage laat hij wel weer een enorme geslotenheid zien met een goed achterbeengebruik.

Ik denk dus dat Totilas een beter achterbeengebruik heeft dan zijn vader, hij is beduidend sterker. Hij doet mij in piaffe/passage veel aan Ferro denken en dat zegt toch wel wat.
Uitgestrekte draf is een ruiter-trucje, dat doen alle paarden zo bij Edward. :)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:04

Kaja schreef:
Vudress schreef:

Hij heeft zich dan ook wel he-le-maal suf gedekt natuurlijk, dus op zijn minst evenveel "slechte" nakomelingen!

Dat is moeilijk te meten. Feiten over keurings en sport resultaten zijn meetbaar. Slechte nakomelingen worden nergens geregistreerd. En wat is 'slecht'? Een traag achterbeen? Een gemiddelde ruiter gaat tot het M, misschien Z en dat is met een traag achterbeen nog goed te doen. Karakter? Een paard is een edel dier en dien je zowiezo met verstand en gevoel te benaderen. Op een enkele na wordt een 'kutbok' niet geboren, maar gemaakt in verkeerde mensen handen.