Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
peer2005 schreef:'Het leven van een sportpaard gaat over rozen.' Maak dat de kat wijs! er zijn genoeg sportpaarden die wel de hele dag naar buiten mogen. Twee dekens? Koude lucht niet goed?? Zoolkneuzingen??? Kom op zeg, je paard is toch zeker niet van suiker! Dat ze staan te bibberen komt gewoon omdat ze nix gewend zijn. Maar zolang je zelf alles wat krom is blijft rechtpraten zal daar wel nooit verandering in komen
s0173957 schreef:Paarden hebben niet per sé een schuilhok nodig hoor, ze hebben een meer dan voldoende isolerende vacht.
Onze jonge paarden in de wei hebben uiteraard een schuilhok, maar je ziet ze er enkel in staan als ze binnen gevoederd worden.
Nu met de sneeuw is het dikwijls dat we in de wei aankomen en de veulens met 2cm sneeuw op hun rug in de wei staan...
rosalien4 schreef:Nou ik ben het er helemaal niet mee eens,
ik vind wel dat paarden een schuilstal nodig hebben.
Want ook al hebben ze ene isolerende vacht,
Wij gaan toch ook niet met onze winterjas buitenstaan in de kou?!
Dat is hetzelfde.
Johanna59 schreef:Die van Anky, Edward, Tineke,etc.
Ja jullie hebben gelijk. Hun paarden staan ook altijd buiten. Hebben geen ijzers, geen dikke dekens op, lopen in kuddes.
Ik vind hun niet arrogant.
Maar jullie wel dom.
Sportpaarden worden anders gehouden. Ze moeten kort haar hebben, omdat ze anders te lang nat blijven als ze worden getraind.Krijgen ander voer,omdat ze geen dikke volle buiken moeten hebben. Moeten spieren hebben in plaats van vet.
Er is dus wel degelijk verschil in paarden. Je kan een Haflinger, een Fjord, Shetlander etc. niet vergelijken met een warmbloed
sportpaard. Wij gebruiken de paarden voor het doel waar ze voor gefokt zijn. Jullie ook? Of staan ze nu buiten op de harde grond, kunnen geen kant op in hun vaak te kleine landjes. Te wachten. Te wachten op wat? Tot ze lekker aan het werk kunnen. Of toch niet.
Marigold schreef:een soort van 'air', alsof ze zelf weten hoe belangrijk ze zijn, ze deden nooit een stap verkeerd, maakt niet uit welke je uit de stal haalde om op te zadelen of iets, allemaal braaf en meegaand, en de aandacht er goed bij met de training.
Johanna59 schreef:Mijn eerste reactie op deze topic:men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou, was de manier hoe ik mijn eigen paard houdt.
Helaas zijn heel veel bokkers het daar dan niet mee eens. Zo ontstaat dan een discussie die op den duur helemaal nergens op slaat.
Dat sommigen van jullie hun paard of pony het liefste altijd buiten willen laten lopen, is ook een manier van paarden houden.
Daar laat ik mij toch ook niet over uit?
Val niet gelijk een antwoord aan, als deze je niet aanstaat.
Isabonny schreef:Johanna59 schreef:Mijn eerste reactie op deze topic:men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou, was de manier hoe ik mijn eigen paard houdt.
Helaas zijn heel veel bokkers het daar dan niet mee eens. Zo ontstaat dan een discussie die op den duur helemaal nergens op slaat.
Dat sommigen van jullie hun paard of pony het liefste altijd buiten willen laten lopen, is ook een manier van paarden houden.
Daar laat ik mij toch ook niet over uit?
Val niet gelijk een antwoord aan, als deze je niet aanstaat.
Iedereen doet datgene wat hij voor zijn paard het beste vind.
Alleen de denigrerende manier waarop je over onze paarden schrijft staat me niet aan.
Alsof de jouwe beter zijn dan de onze.
De mijne staat al 15 jaar 24/7 buiten in uitloop. Is aan kou gewend, is zo slim om niet als een idioot in de sneeuw te gaan rennen (waar jij dus wel bang voor bent als je hem dus op de wei laat, anders deed je hem niet volhangen met beschermende peesbeschermers e.d.). Komt misschien ook wel omdat ze (op hun uitloop van 11 x 30 meter) toch voldoende kunnen bewegen en daardoor niet de noodzaak voelen om als een idioot door de wei tegaan rennen itt een paard wat het moet doen met maar een paar uurtjes weidegang. Die wil zijn benen logischerwijze ook eens even strekken en zijn energie eruit bokken. Dat zie ik bij ons dus alleen nog maar als ik ze een nacht in de stal opsluit (vanwege vuurwerk).
Daarbij zeg ik niet dat jij het slecht doet. Je doet het beste voor je paard. Hij heeft een zeer ruime box (de mijne zijn maar 3x3...maar ja ze kunnen dan wel vrij in en uit lopen), vriendjes op wei, goed te eten, fijne dekens, regelmatig word hij bereden. Komt dan wel vrijwel niet buiten in de winter.
Dat het dan een watje wordt, gevoelig voor blessures, tja het zij zo.
Ik vind het echter vreselijk als je doet alsof jouw dure paard zo behandeld moet worden omdat het een "duur" paard is itt de paarden van de meesten hier.
Ik heb namelijk toch andere ideeen hierover. De zeer dure dravers van mijn nicht haar man stonden nl. zo veel mogelijk buiten, zomer en winter. Frisse lucht en beweging was volgens hem het beste wat je een paard kunt bieden. Tevens kregen ze er dus harde, sterke benen van en waren daardoor dus minder gevoelig voor beenblessures. Dat is dus de andere kant van het verhaal. Je kunt ze dus ook buiten laten lopen wardoor ze dus sterker van gestel worden.
Tja, en daar kies ik dan toch weer voor. Het zijn keuzes die je moet maken...wat uiteindelijk het beste is? Voor beide methoden is wel wat te zeggen. Maar om het op de waarde van je paard te gooien is grote onzin.
Johanna59 schreef:Tayga schreef:Doe je nou gewoon alsof je een penny bent Johanna59 en doe je het zelf anders?
Ik moet zeggen dat ik op een stal heb gereden waar de meeste dus serieus wel zo denken.
Jammer dat er niet echt gelezen wordt, wat er staat.
Johanna59 schreef:Hier gaat het dan ook niet om een "gewone"pony, maar een bijzonder paard!!!!
Johanna59 schreef:Isabonny schreef:Iedereen doet datgene wat hij voor zijn paard het beste vind.
Alleen de denigrerende manier waarop je over onze paarden schrijft staat me niet aan.
Alsof de jouwe beter zijn dan de onze.
De mijne staat al 15 jaar 24/7 buiten in uitloop. Is aan kou gewend, is zo slim om niet als een idioot in de sneeuw te gaan rennen (waar jij dus wel bang voor bent als je hem dus op de wei laat, anders deed je hem niet volhangen met beschermende peesbeschermers e.d.). Komt misschien ook wel omdat ze (op hun uitloop van 11 x 30 meter) toch voldoende kunnen bewegen en daardoor niet de noodzaak voelen om als een idioot door de wei tegaan rennen itt een paard wat het moet doen met maar een paar uurtjes weidegang. Die wil zijn benen logischerwijze ook eens even strekken en zijn energie eruit bokken. Dat zie ik bij ons dus alleen nog maar als ik ze een nacht in de stal opsluit (vanwege vuurwerk).
Daarbij zeg ik niet dat jij het slecht doet. Je doet het beste voor je paard. Hij heeft een zeer ruime box (de mijne zijn maar 3x3...maar ja ze kunnen dan wel vrij in en uit lopen), vriendjes op wei, goed te eten, fijne dekens, regelmatig word hij bereden. Komt dan wel vrijwel niet buiten in de winter.
Dat het dan een watje wordt, gevoelig voor blessures, tja het zij zo.
Ik vind het echter vreselijk als je doet alsof jouw dure paard zo behandeld moet worden omdat het een "duur" paard is itt de paarden van de meesten hier.
Ik heb namelijk toch andere ideeen hierover. De zeer dure dravers van mijn nicht haar man stonden nl. zo veel mogelijk buiten, zomer en winter. Frisse lucht en beweging was volgens hem het beste wat je een paard kunt bieden. Tevens kregen ze er dus harde, sterke benen van en waren daardoor dus minder gevoelig voor beenblessures. Dat is dus de andere kant van het verhaal. Je kunt ze dus ook buiten laten lopen wardoor ze dus sterker van gestel worden.
Tja, en daar kies ik dan toch weer voor. Het zijn keuzes die je moet maken...wat uiteindelijk het beste is? Voor beide methoden is wel wat te zeggen. Maar om het op de waarde van je paard te gooien is grote onzin.
Zucht....................