"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:33

'Het leven van een sportpaard gaat over rozen.' Maak dat de kat wijs! er zijn genoeg sportpaarden die wel de hele dag naar buiten mogen. Twee dekens? Koude lucht niet goed?? Zoolkneuzingen??? Kom op zeg, je paard is toch zeker niet van suiker! Dat ze staan te bibberen komt gewoon omdat ze nix gewend zijn. Maar zolang je zelf alles wat krom is blijft rechtpraten zal daar wel nooit verandering in komen ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:46

Johanna59 schreef:
Het leven van een sportpaard gaat over rozen.

Eehh, ik ben benieuwd of dat paard er ook zo over denkt...

Afbeelding

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:10

peer2005 schreef:
'Het leven van een sportpaard gaat over rozen.' Maak dat de kat wijs! er zijn genoeg sportpaarden die wel de hele dag naar buiten mogen. Twee dekens? Koude lucht niet goed?? Zoolkneuzingen??? Kom op zeg, je paard is toch zeker niet van suiker! Dat ze staan te bibberen komt gewoon omdat ze nix gewend zijn. Maar zolang je zelf alles wat krom is blijft rechtpraten zal daar wel nooit verandering in komen ;)

O, heb jij ook een dressuurpaard?
Op die van mij ben ik heel zuinig. En...............er hangt zeer waarschijnlijk een ander prijskaartje aan dan die van jou, maar dat kán ik natuurlijk mis hebben. Dat je eigen paard een hoge emotionele waarde voor je heeft, staat natuurlijk buiten kuif. Maar misschien bij ons nog wel meer, omdat het een onderdeel van ons werk is.
Leuk detail, ze is bij ons op stal geboren, haar moeder hebben we nog steeds, die dit jaar weer drachtig is, al haar zussen, en haar eigen dochter van afgelopen jaar. Ons oudste paard is 25 en geniet al jaren van haar pensioen na tig veulentjes te hebben gegeven. Van haar hebben we ook nog een kleindochter staan. Allemaal sportpaarden, die naast het geven van veulens ook veel gepresteerd hebben.
Gelukkig heb ik van huis uit, toen mijn ouders nog sportponies fokten en nu bij ons zelf sportpaarden ( ras is voor jou niet relevant)genoeg ervaring.
Wij zijn zuinig op onze paarden.

Dit is weer zo een persoonlijke Bokt aanval.
De vraag men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou, wordt weer helemaal uit het oog verloren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:37

@Johanna: SPORTpaarden zijn geen ander diersoort dan het paard, ze ZIJN hét paard. En een paard van een kwartje, en een paard van een miljoen; zijn gelijk. Ik zie niet in waarom de paarden waar jij het over hebt 'speciaal' behandeld moeten worden, of 'bijzonder' zouden zijn. Ieder paard is bijzonder en uniek, je hoeft niet te doen alsof jouw paarden superieur zouden zijn aan andere (sorry, maar zo komt het een beetje op mij over).

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:31

Volgens mij vraag je er op Bokt een beetje om persoonlijk aangevallen te worden als je zo arrogant over je paarden doet, maar ik kan het mishebben Johanna. :+

Waarom zou een bastaard (of zelfs een manegepaard, om een heleboel andere Bokkers ook gelijk tegen te spreken!) minder zijn of meer "gevaren" moeten doorstaan dan een paard waar een "iets ander prijskaartje" aan hangt?
Het gaat toch om de emotionele waarde?

Bovendien vind ik ook niet dat sportpaarden zo betutteld moeten worden. Laat ze paard zijn tussen het werken door als het even mag!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:36

@Johanna59
Jeeeeh mijn opa verkocht paarden naar oa Amerika en die stonden 's zomers gewoon 24/7 buiten.
's Winters stonden ze alleen 's nachts op stal en liepen overdag gewoon buiten. Ook na de training gingen ze lekker weer naar buiten.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:50

Die van Anky, Edward, Tineke,etc.
Ja jullie hebben gelijk. Hun paarden staan ook altijd buiten. Hebben geen ijzers, geen dikke dekens op, lopen in kuddes.
Ik vind hun niet arrogant.
Maar jullie wel dom.
Sportpaarden worden anders gehouden. Ze moeten kort haar hebben, omdat ze anders te lang nat blijven als ze worden getraind.Krijgen ander voer,omdat ze geen dikke volle buiken moeten hebben. Moeten spieren hebben in plaats van vet.
Er is dus wel degelijk verschil in paarden. Je kan een Haflinger, een Fjord, Shetlander etc. niet vergelijken met een warmbloed
sportpaard. Wij gebruiken de paarden voor het doel waar ze voor gefokt zijn. Jullie ook? Of staan ze nu buiten op de harde grond, kunnen geen kant op in hun vaak te kleine landjes. Te wachten. Te wachten op wat? Tot ze lekker aan het werk kunnen. Of toch niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:57

Ja hoor, mijn AVS loopt M2 staat 's zomers 24/7 buiten nu alleen overdag.
Staat gewoon met ijzers in de sneeuw (ohhh zielig) en is niet geschoren.

Mijn vorige paardje (liep Z2) werd wel geschoren, maar stond gewoon met dekens en ijzers buiten de hele dag in de winter. (ook met andere paarden).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-01-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:01

s0173957 schreef:
Paarden hebben niet per sé een schuilhok nodig hoor, ze hebben een meer dan voldoende isolerende vacht.
Onze jonge paarden in de wei hebben uiteraard een schuilhok, maar je ziet ze er enkel in staan als ze binnen gevoederd worden.
Nu met de sneeuw is het dikwijls dat we in de wei aankomen en de veulens met 2cm sneeuw op hun rug in de wei staan...

Nou ik ben het er helemaal niet mee eens,
ik vind wel dat paarden een schuilstal nodig hebben.
Want ook al hebben ze ene isolerende vacht,
Wij gaan toch ook niet met onze winterjas buitenstaan in de kou?!
Dat is hetzelfde.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:05

@Johanna: ik heb een warmbloed met de zogenaamde sportpaarden als ouders. Mijn warmbloed is toevallig geen sportpaard omdat ik haar niet zo behandel. Ze is 500% winterhard, terwijl haar ouders al dood neervallen bij een zuchtje wind of een pas draf op bevroren grond. Tada, hét bewijs: er is geen verschil, behalve als wij dat verschil er ZELF MAKEN. Ik voel me dan ook niet aangesproken door jouw post. En dat Anky haar paarden niet buiten heeft staan, betekent niet dat het goed is.
By the way: je hoeft bokkers niet dom te vinden omdat zij het welzijn van hun paard belangrijker vinden dan centen verdienen over de rug van een peperduur knol, doe effe normaal zeg.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:08

rosalien4 schreef:
Nou ik ben het er helemaal niet mee eens,
ik vind wel dat paarden een schuilstal nodig hebben.
Want ook al hebben ze ene isolerende vacht,
Wij gaan toch ook niet met onze winterjas buitenstaan in de kou?!
Dat is hetzelfde.

Dat kun je niet met elkaar vergelijken, Rosalien. Ik had het vandaag maar wát koud met mijn dikke winterjas aan, mijn paard stond er echter warm bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:44

Johanna59 schreef:
Die van Anky, Edward, Tineke,etc.
Ja jullie hebben gelijk. Hun paarden staan ook altijd buiten. Hebben geen ijzers, geen dikke dekens op, lopen in kuddes.
Ik vind hun niet arrogant.
Maar jullie wel dom.
Sportpaarden worden anders gehouden. Ze moeten kort haar hebben, omdat ze anders te lang nat blijven als ze worden getraind.Krijgen ander voer,omdat ze geen dikke volle buiken moeten hebben. Moeten spieren hebben in plaats van vet.
Er is dus wel degelijk verschil in paarden. Je kan een Haflinger, een Fjord, Shetlander etc. niet vergelijken met een warmbloed
sportpaard. Wij gebruiken de paarden voor het doel waar ze voor gefokt zijn. Jullie ook? Of staan ze nu buiten op de harde grond, kunnen geen kant op in hun vaak te kleine landjes. Te wachten. Te wachten op wat? Tot ze lekker aan het werk kunnen. Of toch niet.

Ander voer???? Dikke bolle buiken???? MIjn knol krijgt heel de dag hooi, en gewoon 1 kilo krachtvoer, maar niks dikke bolle buik. Dikke bolle buik is omdat ze te schraal zijn en dan lijkt die buik dik of omdat ze een slechte darmwerking hebben, dus gewoon opgeblazen, gassen, slecht hooi of te veel stro eten omdat ze honger hebben en struktuur nodig hebben. Een gezond paard dat heel de dag hooi krijgt heeft geen dikke buik. Een paard dat te weinig conditioneel paard kan zijn en maar 2 voerbeurten krijgt en het liefst zo weinig mogelijk omdat die hooibuik te vermijden, schrokt het op, komt te kort en zit met een dikke pens.

Toen mijn paard in pension stond had hij altijd een bolle buik en altijd honger. Nu aan huis, voer ik hele grote porties en wel 5 keer per dag....conclusie? Strak in het pak.....ik schep mij een bult aan stront, maar wel een paard dat mooi overal gevuld is en absoluut niet vet of een hooibuik. Ik heb 1e klas hooi of voordroog, zoek het altijd uit en als het niet bevalt gaat het terug.....Voorheen at hij zijn strostal leeg, nu raakt hij het niet aan. Conclusie: nooit honger en op zijn elvendertigste eet hij hooi maar de volgende ochtend ligt er geen sprietje meer.

Als mensen dat maar eens begrepen....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:29

Johanna: Het klopt dat sportpaarden anders gehouden worden, maar ik neem aanstoot aan jouw houding. Je kent ons niet, hoe kun jij nu weten of wij dom zijn of ergens wel/geen verstand van hebben?

Ik vind het toontje dat jij tegen ons bezigt behoorlijk aanmatigend en dat is de enige reden dat ik op je in ging.

Dat de haren kort gehouden moeten worden is ook wel begrijpelijk, met een geschoren paard op een internationale wedstrijd komen is natuurlijk helemaal geen porem. Hoefijzers begrijp ik ook (min of meer) etc. en het voer (al zou dat wel wat anders kunnen, zijn ze misschien ook minder gespannen, maar of ze dan die prestaties nog kunnen leveren weet je dan ook weer niet). Begrijp ik helemaal.
Ze zijn eigenlijk al duurder puur om het voer dat erin gestopt wordt enzo.

Maar dat ze duurder zijn betekent niet dat ze meer waard zijn dan iemand zijn eigen paard, als je begrijpt wat ik bedoel. Ze zijn duur, omdat iemand een prijskaartje aan afstamming en prestatie hangt. Maar emotionele waarde zal voor iedere paardeneigenaar hetzelfde zijn.
Als Totilas niet van jou is, dan hou je toch minder van hem dan van je eigen knolletje dat Henkie heet wiens ouders onbekend zijn? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dan zegt van "Nou, nee, mijn paard is niets waard."

Dus ik zou je willen verzoeken je houding een beetje te matigen en wat meer respect te willen hebben voor andere mensen.
Dat kan een groot deel van Bokt wel gebruiken. ;)

Edit: Trouwens, een sportpaard kan binnen een jaar ofzo klaar zijn om net zoveel te weerstaan als al die winterharde paarden die men nu ook gewoon buiten zet. Gewoon de kans geven tot vacht ontwikkelen, op de juiste manier bekappen etc. Probleem is dat je ze dan niet meer netjes kunt uitbrengen in een wedstrijd, en daarom doet men het niet.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 03:30

"O, heb jij ook een dressuurpaard?
Op die van mij ben ik heel zuinig. En...............er hangt zeer waarschijnlijk een ander prijskaartje aan dan die van jou, maar dat kán ik natuurlijk mis hebben." Je hebt denk ik een hele hoop mis, beste Johanna, maar ik voel me geheel niet geroepen om jou meer tekst en uitleg te geven. Ik ben zelf nogal van het 'leven en laten leven', echter wanneer levende wezens waar jij als eigenaar zorg voor draagt op een dergelijke onnatuurlijke manier worden behandeld en gehouden, dan breekt mijn klomp waarlijk. Bij deze dus, Krak.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:08

een paard is een gewoonte dier, en als Johanna haar paarden hun leven lang op een bepaalde manier houd, veel binnen etc, dan is dat voor dat paard niet raar of verkeerd denk ik.
het is hun thuis, en dus vertrouwd.
beetje het zelfde idee als de manege pony die je een uurtje huurt om haar eens een uurtje buiten te zetten, en bij terugkomst haast door je heen rent zo haar stal weer in.
mensen met pony's voor de hobby of recreatie gaan gewoon anders met de pony's om dan iemand met een stal vol sportpaarden die elke dag getraind worden, een paar keer per week worden uitgebracht en/of naar oefenparcoursen gaan.
ergens waar ik 'vroegah' meewerkte op stal, komen de paarden in elk geval in de winter niet op de wei, alleen de fokmerries en de jonge paarden wel.
ze staan op stal (grote ruime lichte schone stallen), onder dekens, worden getraind, gaan in de molen, komen er dus twee keer per dag uit, en dan nog regelmatig mee op de vrachtwagen of een tijdje los in de binnenbak.
en ze gaan uiteindelijk naar een particulier in binnen of buitenland.
zo gaat dat, en ik heb daar nog nooit een paard gezien dat er ongelukkig bij leek.
het zijn allemaal paarden die, hoe zeg je dat, zelf ook een bepaalde houding hadden, ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen,
een soort van 'air', alsof ze zelf weten hoe belangrijk ze zijn, ze deden nooit een stap verkeerd, maakt niet uit welke je uit de stal haalde om op te zadelen of iets, allemaal braaf en meegaand, en de aandacht er goed bij met de training.
heel anders dan een privé pony of paard waar je een band mee hebt.
en er stond dus ook een pony voor de dochter, en mijn pony-tje stond daarbij als gezelschap, en die pony's werden natuurlijk wel anders benaderd, naar buiten of wat dan ook, en lekker mee tutten, als zijnde speelpony's,
dat is heel iets anders dan sportpaarden die in training staan om (inter)nationaal te gaan lopen.

kijk, wat imo níet goed is, is jonge paarden uit de opfok halen, op stal te zetten, een keer of 3 per week te trainen en na het trainen terug te zetten in de stal en that's it.
en als de ruimte er is is het voor een paard nodig om een paar uur per dag de benen te strekken in de wei, is die ruimte er niet, dan moet dat in de molen of bak, zolang dat gebeurd lijkt het mij gewoon niet persé verkeerd sportpaarden in stallen te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:47

Marigold schreef:
een soort van 'air', alsof ze zelf weten hoe belangrijk ze zijn, ze deden nooit een stap verkeerd, maakt niet uit welke je uit de stal haalde om op te zadelen of iets, allemaal braaf en meegaand, en de aandacht er goed bij met de training.

ohh zo herkenbaar. Heb 1 paard die ik mijn princesje noem. :j :D
Heb daar wel een band mee trouwens, maar heeft een hekel aan regen en je ziet ook vaak die "air" :=
Toch kan ze wel bewust "stout" zijn door een x uit de stal te lopen als ik an het mesten ben - je ziet het aan der hoofd dat ze wil klooien dan... en ook echt zo'n "betrapt" kop erbij trekken.

Ze is zo anders dan mijn andere paarden - zij geeft echt aan dat ze niet lang naar buiten wil.
Vaak moet ze van mij nog even blijven staan. Met haar veulen was ze behoorlijk beledigd dat ze toen op het land moest blijven. :=

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:18

Nou johanna heeft in die zin van het onderwerp van haar topic wel gelijk. Haar paarden hebben het niet koud ;-)

.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:17

Mijn eerste reactie op deze topic:men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou, was de manier hoe ik mijn eigen paard houdt.
Helaas zijn heel veel bokkers het daar dan niet mee eens. Zo ontstaat dan een discussie die op den duur helemaal nergens op slaat.
Dat sommigen van jullie hun paard of pony het liefste altijd buiten willen laten lopen, is ook een manier van paarden houden.
Daar laat ik mij toch ook niet over uit?
Val niet gelijk een antwoord aan, als deze je niet aanstaat.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:11

Johanna59 schreef:
Mijn eerste reactie op deze topic:men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou, was de manier hoe ik mijn eigen paard houdt.
Helaas zijn heel veel bokkers het daar dan niet mee eens. Zo ontstaat dan een discussie die op den duur helemaal nergens op slaat.
Dat sommigen van jullie hun paard of pony het liefste altijd buiten willen laten lopen, is ook een manier van paarden houden.

Iedereen doet datgene wat hij voor zijn paard het beste vind.
Alleen de denigrerende manier waarop je over onze paarden schrijft staat me niet aan.
Alsof de jouwe beter zijn dan de onze.

De mijne staat al 15 jaar 24/7 buiten in uitloop. Is aan kou gewend, is zo slim om niet als een idioot in de sneeuw te gaan rennen (waar jij dus wel bang voor bent als je hem dus op de wei laat, anders deed je hem niet volhangen met beschermende peesbeschermers e.d.). Komt misschien ook wel omdat ze (op hun uitloop van 11 x 30 meter) toch voldoende kunnen bewegen en daardoor niet de noodzaak voelen om als een idioot door de wei tegaan rennen itt een paard wat het moet doen met maar een paar uurtjes weidegang. Die wil zijn benen logischerwijze ook eens even strekken en zijn energie eruit bokken. Dat zie ik bij ons dus alleen nog maar als ik ze een nacht in de stal opsluit (vanwege vuurwerk).
Daarbij zeg ik niet dat jij het slecht doet. Je doet het beste voor je paard. Hij heeft een zeer ruime box (de mijne zijn maar 3x3...maar ja ze kunnen dan wel vrij in en uit lopen), vriendjes op wei, goed te eten, fijne dekens, regelmatig word hij bereden. Komt dan wel vrijwel niet buiten in de winter.
Dat het dan een watje wordt, gevoelig voor blessures, tja het zij zo.
Ik vind het echter vreselijk als je doet alsof jouw dure paard zo behandeld moet worden omdat het een "duur" paard is itt de paarden van de meesten hier.
Ik heb namelijk toch andere ideeen hierover. De zeer dure dravers van mijn nicht haar man stonden nl. zo veel mogelijk buiten, zomer en winter. Frisse lucht en beweging was volgens hem het beste wat je een paard kunt bieden. Tevens kregen ze er dus harde, sterke benen van en waren daardoor dus minder gevoelig voor beenblessures. Dat is dus de andere kant van het verhaal. Je kunt ze dus ook buiten laten lopen wardoor ze dus sterker van gestel worden.
Tja, en daar kies ik dan toch weer voor. Het zijn keuzes die je moet maken...wat uiteindelijk het beste is? Voor beide methoden is wel wat te zeggen. Maar om het op de waarde van je paard te gooien is grote onzin.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:01

Isabonny schreef:
Johanna59 schreef:

Alleen de denigrerende manier waarop je over onze paarden schrijft staat me niet aan.

De mijne staat al 15 jaar 24/7 buiten in uitloop. Is aan kou gewend, is zo slim om niet als een idioot in de sneeuw te gaan rennen (waar jij dus wel bang voor bent als je hem dus op de wei laat, anders deed je hem niet volhangen met beschermende peesbeschermers e.d.). Komt misschien ook wel omdat ze (op hun uitloop van 11 x 30 meter) toch voldoende kunnen bewegen en daardoor niet de noodzaak voelen om als een idioot door de wei tegaan rennen itt een paard wat het moet doen met maar een paar uurtjes weidegang. Die wil zijn benen logischerwijze ook eens even strekken en zijn energie eruit bokken. Dat zie ik bij ons dus alleen nog maar als ik ze een nacht in de stal opsluit (vanwege vuurwerk).
Daarbij zeg ik niet dat jij het slecht doet. Je doet het beste voor je paard. Hij heeft een zeer ruime box (de mijne zijn maar 3x3...maar ja ze kunnen dan wel vrij in en uit lopen), vriendjes op wei, goed te eten, fijne dekens, regelmatig word hij bereden. Komt dan wel vrijwel niet buiten in de winter.
Ik vind het echter vreselijk als je doet alsof jouw dure paard zo behandeld moet worden omdat het een "duur" paard is itt de paarden van de meesten hier.
Ik heb namelijk toch andere ideeen hierover. De zeer dure dravers van mijn nicht haar man stonden nl. zo veel mogelijk buiten, zomer en winter. Frisse lucht en beweging was volgens hem het beste wat je een paard kunt bieden. Tevens kregen ze er dus harde, sterke benen van en waren daardoor dus minder gevoelig voor beenblessures. Dat is dus de andere kant van het verhaal. Je kunt ze dus ook buiten laten lopen wardoor ze dus sterker van gestel worden.
Tja, en daar kies ik dan toch weer voor. Het zijn keuzes die je moet maken...wat uiteindelijk het beste is? Voor beide methoden is wel wat te zeggen. Maar om het op de waarde van je paard te gooien is grote onzin.

Zucht....................

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:17

Johanna59 schreef:
Tayga schreef:
Doe je nou gewoon alsof je een penny bent Johanna59 en doe je het zelf anders?

Ik moet zeggen dat ik op een stal heb gereden waar de meeste dus serieus wel zo denken.

Jammer dat er niet echt gelezen wordt, wat er staat.

Johanna59 schreef:
Hier gaat het dan ook niet om een "gewone"pony, maar een bijzonder paard!!!!

Ik reageerde alleen maar op deze opmerking. Maar die bedoelde je dus serieus :oo

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:49

Johanna59 schreef:
Isabonny schreef:

Zucht....................

Ja wat nou zucht....
Wat valt er aan mijn verhaal te zuchten?
Als je het niet zo bedoelde als je het schreef (mbt waarde van je dier)dan had je het niet moeten schrijven. Dan weet je dat je heel bokt over je heen krijgt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:29

Er is maar één ding dat niet gebeurt op Bokt: antwoorden goed lezen.

Bij deze: men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou. Helemaal mee eens.
Mijn paard staat alweer op stal, met twee dekens op. Vanochtend er eventjes uit geweest,
vanmiddag gereden. Ze staat nooit een dag zonder er uit geweest te zijn op stal. (En natuurlijk gaat ze er met beter weer langer
uit, maar dat spreekt voor zich).
Buiten is het verschrikkelijk koud. Ook mijn paard heeft het buiten koud. Dat komt omdat ze heel
dun in het haar zit. Dat moet ook wel, anders kan ik er niet mee trainen.

Dit was globaal het door mij gegeven antwoord.
Dat er zoveel onaardige reacties opvolgen, is bijna niet te geloven.
Hierop heb ik dan weer mijn weerwoord, waarop ik weer van alle kanten wordt aangevallen.
Jammer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:43

Best een zieke gedachte: Mijn paard is veel waard dus behandel ik hem/haar maar als porseleinen poppetje.
Het is een PAARD, scheren, ijzers, vijf dekens a'la.
Maar weinig ruwvoer omdat ze anders een vette pens krijgen en bang zijn dat ze een kneuzing oplopen...
En blij zijn dat een paard wat drukker is omdat ze veel op stal staan???
Ronduit ziek, en nee dat is niet uit dommigheid maar een feit.

Zulke mensen mogen ze van mijn part een vette boete geven, topruiters niet uitgesloten.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:07

Waarom moeten paarden persé een schuilstal? Ze hebben meer aan een goed isoleerende vacht. ;)

Mijn pony heeft wel een schuilstal hoor! Alleen ze staat er nóóit in.
En ze heeft ook een deken maar dat komt niet doordat ik wil dat ze een dunne wintervacht heeft.
Maar doordat ze al van zichzelf een vreselijk dunne wintervacht heeft en als ik haar dan geen deken opdoe
dan staat ze te bibberen van de kou. (als je bij zo'n geval dan geen deken opdoet dan vindt ik dat ook dierenmishandeling!)