'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:12

joyce B schreef:
ik vind je heel realistisch in je mening hoor CindyUniek, en ik denk het meerendeel van de mensen... 24/7 buiten is niet altijd haalbaar of wenselijk, en er zijn zat paarden die er prima tevreden mee zijn en ik vind het ook voor veel paarden een prima alternatief. Die van mij staan ook zoveel mogelijk 24/7 buiten, maar als het in mijn ogen nodig is gaan ze toch ook voor de nacht wel eens op stal.
Als je daar al om aangevallen moet worden dan zijn er wel tig ergere dingen in de wereld om je druk over te maken...

idd dankjewel!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:44

Mijn vorige paard vond het ook altijd wel prima 24/7 alleen kon ik hem gewoon niet genoeg in het vlees houden. Hij viel helemaal terug in bespiering en werd heel schraal, uiteindelijk heb ik hem 's nachts gewoon naar binnen gehaald en toen was hij zo weer bij. Ik snap echt niet wat daar mis mee is, al toch duidelijk blijkt dat je paard het beter doet door 's nachts op stal te staan...

Anoniem

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:48

Joopie7, daar is ook niks mis mee en ik vraag me dan ook af hoe 'men' zou reageren als het voor paarden verplicht werd om snachts binnen te staan. Een regeling bijvoorbeeld waarbij alleen de sobere rassen in de winter snachts buiten mogen blijven en de rest niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:55

joopie7 schreef:
Mijn vorige paard vond het ook altijd wel prima 24/7 alleen kon ik hem gewoon niet genoeg in het vlees houden. Hij viel helemaal terug in bespiering en werd heel schraal, uiteindelijk heb ik hem 's nachts gewoon naar binnen gehaald en toen was hij zo weer bij. Ik snap echt niet wat daar mis mee is, al toch duidelijk blijkt dat je paard het beter doet door 's nachts op stal te staan...

bij mij staan ze ook s'nachts binnen....ze zijn al wat bejaard..
ik ben dan rustiger,en ga nog even hooi brengen om 11 uur s'avonds,en kijken of alles o.k is.
Dat gaat toch makkelijker met t.l licht,dan in het aarde donker.

Ze zijn niet vaak ziek,maar toen mijn fries ziek was vorig jaar oktober ben ik toch blij dat ze gewoon droog op stal staan!
Het is zo behelpen met een zaklamp in de bagger je zieke paard zoeken...

Verder heb ik ze op het moment zelfs tijdig binnen(om een uur of 8)omdat de bronstijd van de edelherten is begonnen.....en die lopen te burlen aan de andere kant van het draad...

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:16

joopie7 schreef:

???
beetje vaag....
mijn paarden staan met onbeperkt ruwvoer en zijn gewoon tonnetje rond....
dus waarschijnlijk bewoog je paard meer omdat hij vrijheid had, maar gaf je m te weinig eten?
anders zou hij niet weer dik worden zodra je m 'stil' zet..... lijkt me logisch...

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:21

Zo vaag is dat niet, heeft ook niets met voeren te maken.. sommige paarden lijken het niet prettig te vinden de hele dag buiten, krijgen geen rust, en blijven gewoon beter in conditie als ze s'nachts binnen staan..

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:41

Brittje schreef:
Zo vaag is dat niet, heeft ook niets met voeren te maken.. sommige paarden lijken het niet prettig te vinden de hele dag buiten, krijgen geen rust, en blijven gewoon beter in conditie als ze s'nachts binnen staan..

dat kan je ook in andere oorzaken zoeken
-hebben ze wel een maatje waar ze goed mee kunnen
-is er wel een stal waar ze goed kunnen liggen/rusten/uit de wind staan

als paarden veel binnen hebben gestaan is het ook een kwestie van wennen denk ik

ik zou het in ieder geval ergens in zoeken dan 'nee hoor mijn paard staat liever 'lekker' op stal'....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:50

Cindy, waarom zou je het per se ergens anders in zoeken? Het kan toch ook gewoon zijn dat dat paard graag op stal staat en zich daar prettiger voelt dan buiten? Dat kan toch gewoon en daar kun je dat paard dan toch het beste mee in zijn waarde laten?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:00

Lovely schreef:
Cindy, waarom zou je het per se ergens anders in zoeken? Het kan toch ook gewoon zijn dat dat paard graag op stal staat en zich daar prettiger voelt dan buiten? Dat kan toch gewoon en daar kun je dat paard dan toch het beste mee in zijn waarde laten?

ik geloof dat niet zo.... als een paard beschikking heeft tot fijne stal en paddock/weide kan hij ook binnen gaan staan als hij dat wil...

de paarden die écht gelukkiger zijn op stal, zijn in mijn ogen dan al aardig door de mens verpest, want dat is niet meer hun eigen/natuurlijke gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:02

Cindy, dat is dan jouw opvatting, maar ook niet meer dan dat.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:47

CindyUniek schreef:
joopie7 schreef:

???
beetje vaag....
mijn paarden staan met onbeperkt ruwvoer en zijn gewoon tonnetje rond....
dus waarschijnlijk bewoog je paard meer omdat hij vrijheid had, maar gaf je m te weinig eten?
anders zou hij niet weer dik worden zodra je m 'stil' zet..... lijkt me logisch...

ooh moest ik hem eten geven dan? :+ tuurlijk gaf ik mijn paard voldoende te eten, hij kreeg gewoon onbeperkt voordroog. Maar hij had zo veel energie nodig om zich warm te houden in de winter, dat het extra bij voeren gewoon geen effect had. Voor de rest stond hij gewoon in de zelfde kudde als altijd (waar hij in was opgegroeit en het altijd naar zijn zin heeft gehad) en later ging hij op stal in een loopstal en toen kwam hij weer gewoon goed aan. Dat een fjord er geen problemen mee heeft 24/7 buiten te staan snap ik, maar het is gewoon niet voor elk paard ideaal.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:53

@ joopie, ja ik dacht het sowieso over een inloopstal ging :+
beest moet toch ook naar binnen kunnen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:54

Lovely schreef:

Nee hoor, de mijne ook, kijk we zijn al met twee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:00

Bandida schreef:
Lovely schreef:

Nee hoor, de mijne ook, kijk we zijn al met twee ;)

Het klopt alleen niet erg, je kunt moeilijk beweren dat en gelukkig paard verpest is door mensen :)*. Blijkt maar weer eens wat je insteek is :j :).

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:21

CindyUniek schreef:
@ joopie, ja ik dacht het sowieso over een inloopstal ging :+
beest moet toch ook naar binnen kunnen?

ja had hij ook hoor, maar nooit gebruik van maken natuurlijk. :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:30

Lovely schreef:
Het klopt alleen niet erg, je kunt moeilijk beweren dat en gelukkig paard verpest is door mensen :)*. Blijkt maar weer eens wat je insteek is :j :).

Een paard haalt een gevoel van welbehagen uit gewoonte, uit wat het kent.
Een paard wat van diens eigenaar aangewend is om op stal te gaan, zal daar om ´vragen´. Dat is aangeleerd gedrag.
Een paard wat in het vrije veld is geboren en getogen zal zelden zomaar een stal in lopen.
Van nature haalt een paard een veilig gevoel uit ruimte, want in ruimte heeft het van alle kanten zicht; daarom heeft het de ogen die het heeft.

Een paard is verder van vacht tot lichaamsvorm en interne fermenteringskachel perfect door de natuur voorbereid op een verbijf in de open lucht. Beschutting van een depressie of bomenrij is voldoende.

Doordat wij mensen paarden voor onze lol binnen een hek op een plaats die óns uitkomt houden is er soms extra compensatie nodig zoals een windschot, afdak, vliegenbescherming.

Een paard echter staat van nature in de openheid en de eventuele ´behoefte´ aan binnen staan is aangeleerd, onnatuurlijk gedrag.

Elke discussie hierover is gelukkig onnodig. Geef alle paarden 24/7 een open stal in een paddock/weide en het maakt niet uit of ze het nu wel/niet geleerd hebben. Elk paard kan dan kiezen.

hc

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:20

Gister bloedheet buiten; staan er midden op de dag hier om de hoek 3 paarden met een regendeken op! Zo sneu.. en vanmorgen weer en vanmiddag weer.. blijkbaar hebben ze die ondingen dus 24 uur per dag op. Het is nu 18 graden!! Hoe halen ze het in hun hoofd! :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:27

Sneu als het prive staande paarden zijn, maar als het pensionpaarden zijn, vind ik het foeilijk dat de pensionbaas niet even die deken af gooit voor ze naar buiten gaan.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:30

Prive paarden inderdaad.. naar buiten gaan is een groot woord, het zijn open paardenstallen in de wei, zeg maar.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:32

HUERTECILLA _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

en verder zal ik het bij MIJN opvattingen houden hoor Lovely :7
(gelukkig zijn er meer mensen die beseffen dat alles wat anders is aan natuurlijk gedrag van een paard, door de mens is ontstaan, geeft JOUW opvatting ook weer over dit onderwerp)

verder ga ik me niet meer met deze discussie bemoeien

moge het duidelijk zijn dat als ieder paard zoals HC zegt een inloopstal + paddock/weide krijgt, hij zelf kan kiezen en dus zijn eigen 'gelukkigheid' kan bepalen :D (en terugkeren naar zijn natuurlijk staat van 'zijn')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:50

Natuurlijk hebben rijpaarden aangeleerd gedrag, het zijn namelijk geen wilde paarden maar gedomesticeerde paarden. Het gaat er dus ook niet persé om of een paard zich natuurlijk kan gedragen, want dat kan niet. Het gaat erom of minimale welzijnseisen zodanig zijn dat een gedomesticeerd paard zich er gelukkig bij voelt. Er is niks op tegen dat een paard zich veilig en dus op z'n gemak voelt op stal (gelukkig lijkt zo gauw op vermenselijking) zolang je ook rekening houdt met andere vereisten zoals bijvoorbeeld sociaal contact, voldoende beweging etc. Dan zal 23/7 op stal niet voldoen, maar is 24/7 op het land ook niet noodzakelijk. Paardenwelzijn is niet zo zwartwit als hier soms gekenschetst wordt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:54

Hoe kan een paard zich nietnatuurlijk gedragen? Een paard reageert voornamelijk uit instinct en moet hij zich al een beetje aanpassen aan de mens, dan kan dat prima door het van nature zeer grote aanpassingsvermogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:59

CindyUniek schreef:
moge het duidelijk zijn dat als ieder paard zoals HC zegt een inloopstal + paddock/weide krijgt, hij zelf kan kiezen en dus zijn eigen 'gelukkigheid' kan bepalen :D (en terugkeren naar zijn natuurlijk staat van 'zijn')

Idem gezelschap.
Geef elk paard de moeglijkheid zich bij een groep aan te sluiten.
Staat het door diens voorgaande leven ´liever´ alleen, dan doet het dit toch fijn?!

Paarden die nooit geleerd hebben om paard te zijn en zich té asociaal gedragen en ook niet door een setje ervaren echte paarden heropgevoed kunnen worden, zijn door hun eigenaars veroordeeld tot onpaards leven.

Dat zijn echter de uitzonderingen. De meeste paarden zijn doorgaans ergens nog paard en schakelen heel snel om naar echt paard zijn in een groep en ruimte.
Een normaal paardenleven is een netwerk van rollen in een groep vrinden buiten.

@Karl; waarop baseer jij jouw mening dat 24/7 toegang tot buitenruimte niet nodig is?
In de Waring staat het verband tussen gedrag en weidegang, zelfs afmetingen weide. Dat is mijn bron.

hc

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:05

@ hc, idd wat jij zegt over gezelschap...
ik ken een aantal paarden die alleen hebben gestaan toen ze jong waren, die kunnen nu niet meer met andere paarden staan.... óf zo onderdanig dat ze altijd de sjaak zijn óf zo agressief dat zelfs mijn fjordenmerrie (echte allemandsvriend en nooit de baas, deelt ook nooit klappen uit, gaat dat uit de weg) die werd helemaal in een hoekje gedreven en in mekaar gemept (terwijl ik uit ervaring weet dat fjord+fjord vrijwel altijd goed gaat)

dat beest wordt dus ook alleen gehouden nu.....

nee dát zal wel 'gelukkig' zijn want zij 'kan nou eenmaal niet met andere paarden'

yeah sure.....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:12

Op het moment dat je accepteert dat paarden door mensen gehouden worden, accepteer je daarmee ook dat er beperkingen aan de vrijheid van een paard worden opgelegd. Het gaat er bij die beperkingen om dat het paardenwelzijn voldoende gewaarborgd wordt. In de praktijk blijken paarden prima te kunnen leven met de beperking van een aantal uren per dag op stal. Het is dan onzin om op te leggen dat dit verboden wordt en de grens om paarden te houden hoger te leggen dan nodig is.

Iedereen in dit topic die paarden houdt en denkt dat die zijn of haar paard geen beperkingen oplegt, draait zichzelf een rad voor de ogen.