Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:49

Alane schreef:
met z'n allen maar in glazen huisje gaan wonen????

een pedagogisch verantwoorde wappes aan de oren, heeft ons paard in iedergeval geleerd dat steigeren not done is...
of dat nu gelijk mishandeling is????

Een goede pedagogisch verantwoorde tik met de zweep heeft een ander paard geleerd dat het niet mag slaan naar het been van de ruiter...
Of dat nu gelijk mishandeling is???

Maar zou je net alleen die tik of die wammes laten zien, zonder verdere uitleg, ja dan krijg je een vertekend beeld en kan het mishandeling LIJKEN...

_/-\o_ waarom kan ik het niet zo verwoorden! Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:52

Recreatie paardrijden in zn algemeen is niet nodig, en niet te min doe ik het met plezier.
Ook het wat meer serieuze dressuur werk doe ik met plezier.

Net zoals dat ik vlees eet (en met mij miljarden mensen), dat is ook niet nodig, en niettemin smaakt mijn karbonaadje heerlijk.

Over wat pharagirlke zegt dat de ruiter er ook niet goed afkomt als een paard achterover klapt wil ik nog zeggen, mijn veiligheid gaat ten alletijden voor die van de paarden.
Ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid van de paarden waarmee ik bezig ben, maar die van mij gaat voor.

Ayasha
Blogger

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:56

en die van eventuele ruiters en paarden rondom je.... We zitten nu eenmaal niet op een van de weide vlaktes van Amerika... We zitten hier vaak wat dichter op elkaar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:01

recreatief rijden, is dat alleen boshobbelen of heidescheuren?
Mijn dochter rijdt recreatief wedstrijden, om op die manier erachter te komen waar ze staat in de graad van africhting en of hetgeen ze doet ook goed is....
Die 6 minuten in de ring, daar wordt niet op getraind of geoefend... Die 6 minuten heeft ze om volgens een vast protocol (de proef van die maand) aan een derde persoon te tonen waar ze mee bezig is, en dit dan in competitieverband....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:38

Nou heb ik toch wel wat afgezocht, maar ik kom niet op een datum van de uistrpaak of een echte uitspraak?
Behalve wat een aantal mensen hier grondig hebben uitgezocht.

Nogmaals de vraag dan, is dit de definitieve uitspraak en waar kan ik (we)vinden dat de datum van begin september, zoals genoemd in het begintopic niet meer relevant is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:55

Alane schreef:
Een goede pedagogisch verantwoorde tik met de zweep heeft een ander paard geleerd dat het niet mag slaan naar het been van de ruiter...

Het antwoord begint met de vraag waarom dat paard slaat naar het been van de ruiter.

Idem het ongevraagd op de achterpoten gaan staan.

De zwiep met de zweep daartegen is vlek op vlek.

De zwiep met de zweep is niet nodig.
De uitzondering bevestigt de regel.
Filmen, aangeven en laat de zwieper maar aantonen dat het een wel nodige uitzondering was.

Het gebruik van zweep, spoor en bit als correctiemiddel maakt dat het met dit potentiële gebruik geas(s)ocieerd wordt.
Dit is exact het punt waarom in bij ´naturals´ niet onder het voetlicht krijg dat het niet het middel maar het gebruík is dat de negatieve as(s)ociatie veroorzaakt.

Een paard wat geen optater heeft gehad van een schriklint ziet het niet als hindernis. De eesrte tik is een schrik. De tweede tik de leerervaring. Daarna zal geen paard meer neutraal zijn ten opzichte van schriklint.

Mbt het onderwerp van de dvd van het topic is de relevantie helder hoop ik: hyperflexie is ontwijken van pijn.
Hang een registrerende krachtmeter tussen teugels en bit(ten) per de eerste keer dat het paard aan het bit gaat en :)* de programmering van het ontwijken van pijn is geïllustreerd.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:01

De letterlijke vertaling van Vergleich weet ik niet, maar lijkt een schikking te zijn:
Citaat:
Gerichtsverfahren enden häufig nicht mit einem Urteil, sondern werden mit einem Vergleich zwischen Kläger und Beklagten abgeschlossen. Als Vergleich bezeichnet man nach der Definition des § 779 BGB einen Vertrag, durch den der Streit oder die Ungewissheit der Parteien über ein Rechtsverhältnis im Wege gegenseitigen Nachgebens beseitigt wird. Mit einem Vergleich verzichten beide Parteien auf einen Teil ihrer Forderungen und einigen sich (mehr oder weniger freiwillig) gütlich.

Rechtzaken eindigen vaak niet met een oordeel, maar worden met een Vergleich (schikking??) tussen klager en beklaagde afgesloten. Als Vergleich (schikking??) betekend volgens § 779 BGB een contract, die de strijd of het niet weten beider partijen dmv water bij de wijn beider partijen opgeheven wordt. Mit zo'n Vergleich (schikking??) zien beide partijen af van een deel van hun vorderingen en worden het eens (min of meer vrijwillig) minnelijk....

(denk dat het zo rEdelijk vertaald is :D )
en dat er dus geen uitspraak meer komt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:05

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

Het antwoord begint met de vraag waarom dat paard slaat naar het been van de ruiter.

Idem het ongevraagd op de achterpoten gaan staan.

De zwiep met de zweep daartegen is vlek op vlek.

De zwiep met de zweep is niet nodig.
De uitzondering bevestigt de regel.

Rest de vrag, wat is de uitzondering en wat de regel....

Huertecilla schreef:
Filmen, aangeven en laat de zwieper maar aantonen dat het een wel nodige uitzondering was.

Wie eist bewijst... bewijs jij maar met je film dat het mishandeling is.... film mij, trek je eigen conclusie, bedenk je eigen waarheid... mijn zegen heb je... en ik een paard dat zich normaal gedraagd :)

Huertecilla schreef:
Het gebruik van zweep, spoor en bit als correctiemiddel maakt dat het met dit potentiële gebruik geas(s)ocieerd wordt.
Dit is exact het punt waarom in bij ´naturals´ niet onder het voetlicht krijg dat het niet het middel maar het gebruík is dat de negatieve as(s)ociatie veroorzaakt.

Een paard wat geen optater heeft gehad van een schriklint ziet het niet als hindernis. De eesrte tik is een schrik. De tweede tik de leerervaring. Daarna zal geen paard meer neutraal zijn ten opzichte van schriklint.

Kijk je schrijft hetzelf al... mijn wammes aan het hoofd is de eerste aanraking met het schriklint... en gelijk voldoende om er voor te zorgen dat het niet meer door het schriklint heen denderd...
Idem voor het slaan naar het been :)
:)*

Huertecilla schreef:
Mbt het onderwerp van de dvd van het topic is de relevantie helder hoop ik: hyperflexie is ontwijken van pijn.
Hang een registrerende krachtmeter tussen teugels en bit(ten) per de eerste keer dat het paard aan het bit gaat en :)* de programmering van het ontwijken van pijn is geïllustreerd.

hc

En daar ging dus die hele rechtzaak niet over :(:)
lees het topic en wordt wijzer :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:08

Elke hulp is het ontwijken van druk. Niet van pijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:03

Wat je bedoelt Pharagirlke is dat de reactie op een hulp het ontwijken van druk is. Dat kun je dan mooi combineren met het feit dat het paard die bij die hulp passende oefening uitvoert. En daarmee is een mooi moment om nog 's een keer erop te wijzen dat een eerlijke instelling t.o.v. het paard is dat als deze doet wat gevraagd wordt, de ruiter de druk behoort weg te nemen. Wat mij betreft is dat een basis-regel en dat betekent dat een ieder die trekt, rukt, plukt, opsluit of klemt in feite gewoon niet kan rijden. Niet zoals het hoort tenminste, en zodanig dat het fair is voor het paard. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:04

Maar wat heeft rollkur met rukken en plukken te maken vraag ik me dan weer af... Want dat is wel waar dit topic eigenlijk over gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:05

Er staat wel iets meer dan alleen rukken en plukken in mijn post, misschien toch beter lezen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:06

oh ja, ook nog klemmen en opsluiten. Maar ook die twee hebben niets te maken met rollkür.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:08

kan me heel erg vinden in de post van Jannepauli.......... behalve het ruk en pluk en het klemmen en opsluiten verhaal...... :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:12

idd rollkur en rukken en plukken dat klopt niet.

Maar het lijkt precies of mensen zich er niet in willen verdiepen, dus ben het beu om dat elk topic opnieuw aan te halen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:24

Huertecilla schreef:
Asyaa schreef:
Een paard tussen zn oren meppen is natuurlijk niet bepaald aardig en eerlijk richting het paard (en het komt het rijtechnische ook niet ten goede) maar sinds wanneer is zoiets dierenmishandeling (bij wet)?

Pardon?????

Dierenmishandeling:
Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Ik ben blij dat mijn EF nu zo goed is, dat ik gewoon niet meer inga op dit soort dingen :x

Ik ben blij dat ik een manier van communiceren heb gevonden met mijn paarden dat dit soort berichten van een totaal andere planeet lijken te komen ^)

Wappesen om oren, slaan, zwepen :n, wie zich verdiept zal zien dat dat helemaal niet nodig is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:29

moet je tegen dat paard vertellen die ik 5 jaar geleden binnenkreeg om te corrigeren :D :D

en heeeee.......... daar moet je gewoon op gaan zitten, ergens........ en eigenaren gaan niet betalen voor maanden voorbereiding :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:31

en wie verder vraagt zal ook wijzer worden dan door zich alleen te voeden met vooroordelen en aannames :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:57

KiWiKo schreef:
moet je tegen dat paard vertellen die ik 5 jaar geleden binnenkreeg om te corrigeren :D :D

Waarom zou je dat überhaupt willen, op een door een ander verprutst, jou vreemd en blijkbaar erg spannend paard gaan zitten? Dat ze hun miserie zelf opruimen denk ik dan zo. Zal ze leren.. of niet, maar dan stoppen ze ook wel eens met paarden houden, is het ook opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:58

HC, ja, dat kan ik hard maken. Of niet ik zozeer, maar wel de twee paarden die bij een wereldkampioenschap Endurance omkwamen door uitputting en longbloeding. Die dieren kunnen helaas niet meer navertellen hoe prachtig mooi en diervriendelijk de endurancesport toch is. Laat ik nog even met nadruk melden dat het hier geen ongelukken betrof of ingesleten blessures, maar daadwerkelijk uitputting. Endurance mag van mij verboden worden, per direct.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:00

alternatief was de slager............. en dat is onderdeel van mijn werk geweest jaren lang.......... het stoffer en blik zijn van mensen die wel paarden hebben maar hier niet mee om weten te gaan

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:00

Goed gesproken Lovely, en alle andere competitiesport voor mij gelijk er bij.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:02

KiWiKo schreef:
alternatief was de slager............. en dat is onderdeel van mijn werk geweest jaren lang.......... het stoffer en blik zijn van mensen die wel paarden hebben maar hier niet mee om weten te gaan

Het zou mijn roeping niet zijn, ik deed gelijk alles wat gevaarlijk is in de salami, paarden genoeg die geen risico zijn voor mensen. Oeps, nu zal ik wel weer gezeur krijgen ;-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:04

voor mij is het mijn werk.......... en ook roeping geweest :)

ieder zo zijn ding :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:16

Arabesk schreef:
Ik ben blij dat mijn EF nu zo goed is, dat ik gewoon niet meer inga op dit soort dingen :x

Ik ben blij dat ik een manier van communiceren heb gevonden met mijn paarden dat dit soort berichten van een totaal andere planeet lijken te komen ^)

Wappesen om oren, slaan, zwepen :n, wie zich verdiept zal zien dat dat helemaal niet nodig is.

Nogmaals, als ik zie dat iemand dat doet zal hij/zij merken dat ik het daar niet mee eens ben, wat ik vroeg is of dat bij wet verboden was.
Dus niet wat wij allemaal vinden, maar wat de wet zegt.