Huertecilla schreef:Alane schreef:Een goede pedagogisch verantwoorde tik met de zweep heeft een ander paard geleerd dat het niet mag slaan naar het been van de ruiter...
Of dat nu gelijk mishandeling is???
Het antwoord begint met de vraag waarom dat paard slaat naar het been van de ruiter.
Idem het ongevraagd op de achterpoten gaan staan.
De zwiep met de zweep daartegen is vlek op vlek.
De zwiep met de zweep is niet nodig.
De uitzondering bevestigt de regel.
Rest de vrag, wat is de uitzondering en wat de regel....
Huertecilla schreef:Filmen, aangeven en laat de zwieper maar aantonen dat het een wel nodige uitzondering was.
Wie eist bewijst... bewijs jij maar met je film dat het mishandeling is.... film mij, trek je eigen conclusie, bedenk je eigen waarheid... mijn zegen heb je... en ik een paard dat zich normaal gedraagd 
Huertecilla schreef:Het gebruik van zweep, spoor en bit als correctiemiddel maakt dat het met dit potentiële gebruik geas(s)ocieerd wordt.
Dit is exact het punt waarom in bij ´naturals´ niet onder het voetlicht krijg dat het niet het middel maar het gebruík is dat de negatieve as(s)ociatie veroorzaakt.
Een paard wat geen optater heeft gehad van een schriklint ziet het niet als hindernis. De eesrte tik is een schrik. De tweede tik de leerervaring. Daarna zal geen paard meer neutraal zijn ten opzichte van schriklint.
Kijk je schrijft hetzelf al... mijn wammes aan het hoofd is de eerste aanraking met het schriklint... en gelijk voldoende om er voor te zorgen dat het niet meer door het schriklint heen denderd...
Idem voor het slaan naar het been
Huertecilla schreef:Mbt het onderwerp van de dvd van het topic is de relevantie helder hoop ik: hyperflexie is ontwijken van pijn.
Hang een registrerende krachtmeter tussen teugels en bit(ten) per de eerste keer dat het paard aan het bit gaat en

de programmering van het ontwijken van pijn is geïllustreerd.
hc
En daar ging dus die hele rechtzaak niet over
lees het topic en wordt wijzer