Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:24

Zoals welke tradities??

Stierenvechten is machtig om naar te kijken.....
Nou zeker, ik zat te likkenbaarden toen de betreffende stier in dat duel zijn longen stukgestoken waren en hij bloed stond op te geven in een wanhopige poging er niet in te verdrinken, omdat de matador het te druk had met het publiek heeft die stier dat nog een minuut of 10 moeten volhouden voordat hij besloot dat het wel genoeg was en de stier uit zijn lijden verloste.
G*dverdomme zeg, dat ik dat niet eerder heb gezien wat voor machtig mooi stuk cultuur er achter dit festijn schuilt zeg, stupid me!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:25

Adil18 schreef:
Pienb schreef:
even een constatering.
wat ik door dit hele topic terug zie komen:
- mensen die zelf rodeo's hebben gezien of zich er meer in hebben verdiept vinden het geen probleem
- mensen die alleen de youtube fimpjes en broodje-aap verhalen kennen zijn fel tegen....

tuurlijk zijn er uitzonderingen maar in het algemeen meen ik dit patroon te zien......

Juist, daarom vind ik ook dat je het met je eigen ogen moet zien voordat je een oordeel geeft :j

precies het punt dat ik wilde maken :-) als je niet weet waar je het over hebt, veroordeel dingen dan niet (is even voor de tegenstanders die er niet zijn geweest)

geerke

nou het stukje vlees wat ik eet komt hier uit de buurt....uit de aquitaine,lekker op het land gelopen en zelfs kalfjes bij de moeder,maar ja,dat is frankrijk.....

wat een onzin...die stelling van 'je moet het eerst hebben meegemaakt voordat je er wat van mag vinden'
hebben jullie weleens zeehondjes zien doodknuppelen?moet je daar ook eerst eens naast staan om er over te mogen oordelen?

nomorebokt

Pienb schreef:
even een constatering.
wat ik door dit hele topic terug zie komen:
- mensen die zelf rodeo's hebben gezien of zich er meer in hebben verdiept vinden het geen probleem
- mensen die alleen de youtube fimpjes en broodje-aap verhalen kennen zijn fel tegen....

tuurlijk zijn er uitzonderingen maar in het algemeen meen ik dit patroon te zien......

Pien, ik ben dan een van deze uitzonderingen....Ben zelf naar een rodeo (een van de grootste vijf in de USof A, de Pikes Peak or Bust rodeo) geweest en ik vind niet alle facetten van deze "sport" ok.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:27

Zwelgie schreef:
Dat is ook al een rede om geen vlees te eten.

Ik snap niet dat dit nog gebeurt,
dat er dan nog bij de titel staat 'schokt veel welzijnsorganisaties'',
laat die is aan het werk gaan zodat dit stopt.
En als je goed voor je paard bent, doe je dit soort dingen toch niet?

Dan kun je beter helemaal niet meer op een paard stappen... Ik kan morgen op een 3-jarige stappen die ook steigert en omkiept....En bij het springen kan mijn paard zo landen dat ik hem alleen nog maar kan laten inslapen....als je echt goed wil zijn voor je paard stuur je hem nu naar Montana en laat je heb lekker aan de voet van de Rocky's vrij ;) Om maar een voorbeeldje te noemen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:28

Yeyo schreef:
Zoals welke tradities??

Nou zeker, ik zat te likkenbaarden toen de betreffende stier in dat duel zijn longen stukgestoken waren en hij bloed stond op te geven in een wanhopige poging er niet in te verdrinken, omdat de matador het te druk had met het publiek heeft die stier dat nog een minuut of 10 moeten volhouden voordat hij besloot dat het wel genoeg was en de stier uit zijn lijden verloste.
G*dverdomme zeg, dat ik dat niet eerder heb gezien wat voor machtig mooi stuk cultuur er achter dit festijn schuilt zeg, stupid me!

ik ben bang dat jij niet mijn bloedgroep bent....je mag een mening hebben maar ik krijg hier een beetje kippenvel van.....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:29

Yeyo schreef:
Zoals welke tradities??

Ik zei dat ik rodeo's machtig vind om naar te kijken, ik was nog nooit bij een stiergevecht dus ik oordeel er niet over...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:31

geerke schreef:
wat een onzin...die stelling van 'je moet het eerst hebben meegemaakt voordat je er wat van mag vinden'
hebben jullie weleens zeehondjes zien doodknuppelen?moet je daar ook eerst eens naast staan om er over te mogen oordelen?

Nee, das waar, dat kan beter met een goed beleid en een stungun gedaan worden dan op deze manier

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:31

Er kunnen altijd dingen nog beter Adll18. Maar een vleeskoe komt over het algemeen iets humaner aan het einde als een stier in Spanje of Portugal (ja ook in Portugal worden ze gedood, alleen niet voor het publiek)
Ik zal dus nooit naar een stierengevecht gaan kijken.

Ehm Geerke, dat is sarcastisch, geloof me! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:32

Zwelgie schreef:
Dat is wel iets anders, deze klootzakken binden een singel om de flanken, gek he dat het paard bokt.
Dit is puur dierenmishandeling..

Wat is daar anders aan?

Enneh, de rodeopaarden lopen na de show wel op het land met maatjes, kunnen onze hollandse stalknollen alleen maar van dromen ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:33

Adil18 schreef:
Ik ben bij de rodeoshow in Cheyenne, Wyoming geweest...Die dieren krijgen daar een eerste klas behandeling, daar kunnen veel topsportpaarden alleen maar van dromen...Elke sport eist slachtoffers, wie zijn julie om een eeuwenoude traditie zo te veroordelen, dito met stierenvechten...

Als je er niet bent geweest, kun je het niet objectief beoordelen. Ik ben er geweest en ik weet dat het niet zo dramatisch is als de SHARK-organisatie doet voorkomen...

Als jij dit een traditie kan noemen...

Kots ik echt van, eveneens als van stierengevechten :(
Vermoedelijk is dit een goed georganiseerde rodeo niet zoals die van boer kweet niet meer wie.

@ Needje: _O- idem!
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 30-07-09 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:34

geerke schreef:
Yeyo schreef:
Zoals welke tradities??

ik ben bang dat jij niet mijn bloedgroep bent....je mag een mening hebben maar ik krijg hier een beetje kippenvel van.....

Ik denk dat we wel dezelfde bloedgroep hebben hoor, moet je alleen even het hele verhaal lezen!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:38

Ik doneer aan CAS, Comite Anti Stierenvechten en wat zie ik? die zijn ook anti rodeo haha!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:44

De rodeo is een cultuur van het midwesten en wordt niet door geheel de USofA gedragen. Ook binnen amerika roepen rodeos veel weerstand op. Maar het is een way of life in het midwesten en soms ook enige way to survive.
Bij de grotere rodeo's krijgen de paarden wellicht een goede behandeling (hoorde ook van weidegang). Ze leveren immers veeel geld op. Bij de kleinere rodeos, gaat het er soms minder florissant aan toe....Dit heb ik van een organisator van lokale rodeos meegekregen....

Overigens zijn niet alle stiergevechten even erg (nog los van het feit dat ik er per definitie niet heen ga). In frankrijk worden de stieren niet gedood en hebben een mooi leven op de wei(Camarque).
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 30-07-09 15:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Zwelgie

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:46

het is en blijft dierenmishandeling

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:49

sterk statement zwelgje, mooie onderbouwing ook.....

ik heb nooit gezegt dat je niet mag oordelen als je het nooit echt hebt gezien. ik heb het ook nooit echt gezien. maar wel veel op tv en dvd's in amerika en ik heb me ERIN VERDIEPT. ik oordeel dus niet op basis van 1 of 2 youtube filmpjes. daar ben ik op tegen.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:51

Ik heb me ook ingelezen op internet en meerdere dingen bekeken en dan kom je toch ook tot andere conclusies.
Het zal mijn sport nooit worden, de rodeo an sich (bucking horses) blijft een risicovolle sport i.m.o. maar ik geloof ook wel dat er goed omgegaan word met de dieren en dat niet elk paard klappen krijgt voor het de arena in gaat.

Het kalf vangen daarentegen......:(

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:59

Adil18 schreef:
Ik ben bij de rodeoshow in Cheyenne, Wyoming geweest...Die dieren krijgen daar een eerste klas behandeling, daar kunnen veel topsportpaarden alleen maar van dromen...Elke sport eist slachtoffers, wie zijn julie om een eeuwenoude traditie zo te veroordelen, dito met stierenvechten...

Als je er niet bent geweest, kun je het niet objectief beoordelen. Ik ben er geweest en ik weet dat het niet zo dramatisch is als de SHARK-organisatie doet voorkomen...

Jij bent wel bij 1 rodeo geweest en weet nu hoe het er daar in het algemeen aan toe gaat? Knap hoor. Ik vind niet dat je na 1 show wel objectief kunt oordelen.
Tradities, hoe eeuwenoud dan ook, kun je niet om die reden goedpraten. Vrouwen stenigen ze in sommige landen als ze verkracht zijn, is ook traditie en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Dierenkwelling uit traditie veroordeel ik wel zeker en niet zo'n beetje ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:59

Moderatoropmerking:
Hou het netjes in dit topic, speel op de bal en niet op de man, anders ben ik bang dat hier een slotje moet komen. Ik ga een aantal offtopic reacties verwijderen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:00

Iig iets objectiever als reageren nav een filmpje van een organisatie die tegen is. :D

bonteparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:02

Brrr.. Hier krijg ik echt de kriebels van.. Wat verschrikkelijk om dat paard zo te zien zeg!! Onbegijpelijk dat zoiets nog gesponsort word ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:04

Needje schreef:
Iig iets objectiever als reageren nav een filmpje van een organisatie die tegen is. :D

De rodeo zelf zal de misstanden in zijn sport echter niet laten zien. Dus tegengas zal toch echt uit een andere hoek moeten komen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:05

Mindim schreef:
Adil18 schreef:

Jij bent wel bij 1 rodeo geweest en weet nu hoe het er daar in het algemeen aan toe gaat? Knap hoor. Ik vind niet dat je na 1 show wel objectief kunt oordelen.
Tradities, hoe eeuwenoud dan ook, kun je niet om die reden goedpraten. Vrouwen stenigen ze in sommige landen als ze verkracht zijn, is ook traditie en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Dierenkwelling uit traditie veroordeel ik wel zeker en niet zo'n beetje ook.

Absoluut mee eens.

Waarom is iets onder het mom 'traditie' ineens goed? Dat slaat natuurlijk hélemaal nergens op. Zeker niet als je nagaat dat de meeste tradities nog uit de tijd stammen dat mensen helemaal geen compassie hadden.

Het besnijden van vrouwen met een roestig scheermes, ook zo'n interessante traditie. Is dat ook goed te keuren?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:15

He ja. Laten we gelijk alle misstand in de werreld die in het land zelf als cultuur te boek staan, de revue laten passeren...zijn we nog wel even bezig en is lekker off topic
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 30-07-09 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt