Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:07

Ik heb haar even een PB gestuurd

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:22

KiWiKo schreef:

bij dit filmpje

Mijn god, wat een gestuiter!!! Oef.. dat zal toch niet heel fijn zijn voor die rug..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:26

Lovely schreef:
Joviban, een groot deel van de neusbrug is sterk en dik, maar het deel waar de neusriemen liggen bij bitloos rijden is juist heel dun en gevoelig.

Inderdaad ja, wel redelijk dramatisch dat je blijkbaar niet beseft hoe smal en uiterst gevoelig dit puntje is en hoe pijnlijk een bitloze optoming dus kan zijn Joviban. Je blijft dus in permanente staat van ontkenning. Jammer, er zijn hier genoeg mensen die ook voorstander van bitloos zijn die een duidelijk genuanceerdere en realistischer kijk op het gebruik ervan hebben.
Er wordt geen paard beter van dit soort ophemelen van bitloos en je ogen sluiten voor de negatieve aspecten die er net zo goed aankleven.
Verder moet je je toch nog eens iets meer verdiepen in de werking van het bit als je denkt dat het niet de bedoeling is dat die signalen op de tong geeft. De enige manier waarop die signalen rechtstreeks naar de lagen gaan is als de tong over het bit ligt. Ook bij bitten met tongvrijheid is je eerste lichte ophouding nog altijd het eerst voelbaar voor het paard op de tong.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 12-07-09 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:28

vind dat ook echt zielig. lijkt wel of ze het probeert om licht te rijden maar het wil niet echt lukken

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:28

Hoi, ik geloof niet dat het de bedoeling is om mensen af te sabelen hier? Ik wil wel graag reactie geven op mijn filmpje. Mijn arabiertje (die geen echte arabier is maar dat ter zijde) was helemaal in protest. Dat is helemaal aan mijn rijden te wijten. Het lelijkste stukje film is hier leuk neergezet en de zg. experts wijten dat aan het zadel. Volgens mij is ze compleet in protest tegen de constante druk van de neusriem en ligt het niet aan mijn zadeltje.

LadyMadonna

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:33

Piezze: Hoe verklaar je dan dat ie continu precies op hetzelfde moment zn hoofd omhoog gooit? Heel erg duidelijk op dat vertraagde filmpje te zien

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:34

Arabesk: Dank je wel voor het plaatsen vh filmpje :D .
(donker schimmel, zonder sjabrak met bruine laarzen)
En ja, ik prik daar iedere pas met m'n sporen; wijken voor het been is niet zijn ding, met / zonder bit. En gelukkig heeft hij voor sommige onderdelen alleen denkhulpen nodig maar nog niet allemaal zoals deze *D + daarbij heb ik "pony" ruiterenkels, dus heel beweeglijk :o .Maar ja, het is nog geen Z-paard, ik ben Anky niet en we motten alles nog samen leren :(:) Buiten dat hebben we genoten van de hele entourage :D

En is het misschien een idee om nu niet WEER af te gaan zeiken op CB; dan wordt het hier dadelijk ook weer gesloten. Iedereen heeft op zijn/ haar manier hun best gedaan ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:34

piezze schreef:
Hoi, ik geloof niet dat het de bedoeling is om mensen af te sabelen hier? Ik wil wel graag reactie geven op mijn filmpje. Mijn arabiertje (die geen echte arabier is maar dat ter zijde) was helemaal in protest. Dat is helemaal aan mijn rijden te wijten. Het lelijkste stukje film is hier leuk neergezet en de zg. experts wijten dat aan het zadel. Volgens mij is ze compleet in protest tegen de constante druk van de neusriem en ligt het niet aan mijn zadeltje.

Het is idd niet de bedoeling om mensen af te sabelen, net zoals het mij niet zo interessant lijkt wat Lotje zelf van dat stukje film nog zegt. Ze heeft haar uitleg immers al gedaan en allang gezegd dat ze er achteraf ook niet zo blij mee is?

Wat me bij jou wel opviel is dat het paard wel in het ritme van lichtrijden haar hoofd naar boven gooit, daardoor lijkt het me toch aannemelijk dat het met je zadel te maken heeft. Toch maar eens naar kijken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:36

Evelienepien: Als het wijken er nog niet goed (genoeg) in zit, waarom start je dan een proef waar je in moet wijken?
Vind het heel goed dat je reageert van het hoe en waarom, maar de punten die je aangeeft vind ik ergens geen excuus?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:37

Ja heb ik vanavond meteen laten doen was niets mee aan de hand

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:43

En wat ik me ook afvraag is waarom iemand anoniem slowmotion filmpjes maakt en vervolgens mensen en paarden met naam en toenaam op een forum zet. Ik heb daarvoor geen toestemming gegeven eigenlijk??? Ik kan best tegen kritiek en ben zelf ook niet blij met de beelden (wel leerzaam dat wel) maar zie niet in dat heel de wereld daar zijn oordeel over moet kunnen geven. Als ik dat zou willen zou ik zelf wel plaatjes op horses at work zetten toch?
Laatst bijgewerkt door piezze op 12-07-09 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:43

Lovely schreef:
Joviban, een groot deel van de neusbrug is sterk en dik, maar het deel waar de neusriemen liggen bij bitloos rijden is juist heel dun en gevoelig.

Daar hoort de neusriem ook niet te liggen.
http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:44

Piezze, ik denk ook dat het aan de rijderij ligt, met alle respect.

Joviban, 'hoort' is hier het toverwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:47

@piezze: van een afstand kon ik zien dat jouw zadel a.) veel te ver naar voren lag en b.) de achterkant van het zadel klapperde. Als je het zadel op de juiste plek had liggen, dan nog twijfel ik of dat zadel wel past. Bovendien had je een stoelzit, waar je je paard ook mee belemmert.
Maar goed, je hebt gelijk, die sidepull waar je mee reed had ook een scherpe inwerking. Ik hou niet van die stugge, dunne neusbandjes, lijkt me gewoon niet fijn voor een paard, en helemaal niet bij een constante druk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:48

JoviBan schreef:
Lovely schreef:

Daar hoort de neusriem ook niet te liggen.
http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.htm

En op hoeveel van de al geplaatste filmpjes zie jij de neusriem op de juiste plaats?

Ook jammer dat op de door jou genoemde site onder de kop "bit en bitloos dressuur" vervolgens weer foto's staan van veel te lage neusoptomingen....
Je zou toch denken dat met die theorie op een schedel die mooi laat zien hoe het moet iedereen het juist kan doen?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 12-07-09 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:49

stef schreef:
Evelienepien: Als het wijken er nog niet goed (genoeg) in zit, waarom start je dan een proef waar je in moet wijken?
Vind het heel goed dat je reageert van het hoe en waarom, maar de punten die je aangeeft vind ik ergens geen excuus?

Waarom niet?
Ik wil niet veel zeggen maar voor mij is het onmogelijk om een 100% juiste proef neer te zetten want dat is niet realistisch (voor mij dan, misschien voor jou wel?). Ik ben niet iemand die een paard helemaal door traint totdat hij de oefeningen 100% kan om dan pas op wedstrijd te gaan starten. Dus ook wedstrijden zie ik als training + daarbij beheerst hij het wijken wel; alleen op die dag wat minder. Kan toch ook gebeuren toch? Had ik dan niets moeten doen ? terwijl ik merkte dat hij zoiets had van: doei.
Sorry, maar dan was hij rechtuit gelopen en had ik een 3 gehad voor het wijken + een -2 voor niet getoond. Dan vind ik dit een betere oplossing.
Want ja, als we het over paard-onvriendelijk gaan hebben waar houdt het op? dan kunnen ze alleen nog in de wei staan want zodra je ze een halster omdoet, is dat tegen natuurlijk / manupilatief. Dus daar hecht ik niet zoveel waarde aan...ik probeer zo goed mogelijk voor m'n beestje te zijn en ja, daar hoort ook ooit want meer hulpen bij als je eigenlijk zou willen. So what? dat is life....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:51

horseyfries schreef:
En op hoeveel van de al geplaatste filmpjes zie jij de neusriem op de juiste plaats?

Bij mij i.i.g wel.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:51

ik ben het met je eens evelienepien.
ik heb in de proef nog nooit 2x goede keertwendingen laten zien... dus? mijn uitgestrekte galop is al beter, maar ook nog niet altijd voldoende. en toen ik begon in de M sprong hij ALTIJD over in de galop. tja.. word met training en geduld beter. maar je kan best die oefeningen al in de proef moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:53

@horseyfries:
Ik pleit voor de juiste ligging van de neusriem. De juiste ligging is en blijft mijn uitgangspunt. Als mensen daar lak aan hebben, kan ik daar niets aan doen, hoezeer me dat ook spijt. Wanneer de neusriem op de juiste plek ligt, van fijn materiaal is (breed en zacht) en door fijne ruiterhanden bediend wordt, dan zie ik geen enkel negatief aspect aan bitloos. Daar blijf ik bij.
Verder ga ik op jouw berichten niet meer in. Ik heb mijn portie kennis en inzicht, jij de jouwe blijkbaar, die komen niet overeen. En ik hoef geen gelijk van jou te krijgen want dat boeit me namelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:54

Arabesk, bedankt voor de moeite met de vele filmps :Y) Echt leerzaam om nou eens te zien wat een impact het is voor een paard een ruiter op de rug te hebben.

Ik hoop dat de bokkers ook zelf leren van wat ze gezien hebben van zichzelf, een waardevolle ervaring. Het voelt wellicht anders en het ziet anders als je een blik in de spiegel kan zien of als iemand je op de video zet, nu zie je in slow motion wat er eigenlijk gebeurd.

Ik denk dat er wel bij zijn die het schaamrood zouden krijgen, ik weet iig wel als Arabesk mij zo gaat filmen ik slecht zal slapen die nacht ook al denk ik nog wel zo lief voor mijn paard te zijn. De zachte hulpen zoals David de Wispelaere nastreeft, (die misschien ook niet zo fluisterzacht zijn als we hem slow motion zouden zien), is nog wel een verre weg voor ons ruiterschap.

CB heeft haar mening op haar ruiterschap al in een ander topic gegeven, heel moedig dat ze aangeeft dat het verre van goed was en ik denk dat dat wel genoeg is. Ben stiekem blij dat ik niet heb meegedaan, verwacht dan ook wel dat bokt heen en weer over mij rijdt, zoals helaas over sommigen hier. Ook zij zien voor het eerst hoe het er uit ziet Slow Motion, een leermoment en een shockmoment, ook voor hun hoor. Needless er steeds op terug te komen.

Arabesk, ben eigenlijk nu wel heel erg benieuwd naar stukjes van de profs....zijn dat ook zulke lieve, brave, bereidwillige paarden die Blijven lopen? Of is dat gewoon perfect ruiterschap... :Y)

KiWiKo

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:56

nou ik zou heel graag willen dat arabesk mij filmt met die camera........... denk dat ik daar heel, heel veel van leer..............

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:56

JoviBan schreef:
@piezze: van een afstand kon ik zien dat jouw zadel a.) veel te ver naar voren lag en b.) de achterkant van het zadel klapperde. Als je het zadel op de juiste plek had liggen, dan nog twijfel ik of dat zadel wel past. Bovendien had je een stoelzit, waar je je paard ook mee belemmert.
Maar goed, je hebt gelijk, die sidepull waar je mee reed had ook een scherpe inwerking. Ik hou niet van die stugge, dunne neusbandjes, lijkt me gewoon niet fijn voor een paard, en helemaal niet bij een constante druk.

Dat laatste klopt van die sidepull. Dat eerste van het zadel laat ik maar aan een echte expert over. Achterkant van het zadel klappert in ieder geval niet. Pony is verder ook niet gevoelig op de rug en heeft nooit iets van drukplekken ervan gehad. Stoelzit klopt wel, de beugels zijn te kort voor mijn lange benen maar ik ben ook eigenlijk te groot voor dit schatje. Ze gaat ook naar een wat kleiner meiske eerdaags. Mijn motivatie om mee te doen was goed te doen voor de bitloze zaak, okee niet helemaal gelukt Sorry bitloos nederland daarvoor maar geeft niemand het recht om mij met naam en toenaam op een openbaar forum te zetten toch? En zeker niet iemand die zelf tig van smoezen had om niet te gaan en vervolgens lekker een camera meeneemt en een ander gaat afbranden. Mijn pony is verder niet erg zielig en heeft een heel prettig leven verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:57

Helemaal mee eens, absoluut! Arabesk, ik denk dat je een nieuwe cursus kunt gaan ontwikkelen...helemaal op de man afgestemd.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:58

[quote="russel"]Arabesk, bedankt voor de moeite met de vele filmps :Y) Echt leerzaam om nou eens te zien wat een impact het is voor een paard een ruiter op de rug te hebben.

Ik hoop dat de bokkers ook zelf leren van wat ze gezien hebben van zichzelf, een waardevolle ervaring. Het voelt wellicht anders en het ziet anders als je een blik in de spiegel kan zien of als iemand je op de video zet, nu zie je in slow motion wat er eigenlijk gebeurd.

Dat absoluut hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:02

JoviBan schreef:
@horseyfries:
Ik pleit voor de juiste ligging van de neusriem. De juiste ligging is en blijft mijn uitgangspunt. Als mensen daar lak aan hebben, kan ik daar niets aan doen, hoezeer me dat ook spijt. Wanneer de neusriem op de juiste plek ligt, van fijn materiaal is (breed en zacht) en door fijne ruiterhanden bediend wordt, dan zie ik geen enkel negatief aspect aan bitloos. Daar blijf ik bij.
Verder ga ik op jouw berichten niet meer in. Ik heb mijn portie kennis en inzicht, jij de jouwe blijkbaar, die komen niet overeen. En ik hoef geen gelijk van jou te krijgen want dat boeit me namelijk niet.

Weet je wat, bij de volgende bit vs. bitloos discussie zeggen we dat allemaal gewoon zo. Zodra er een argument komt over de schadelijke werking van het bit, staat daar gewoon de verklaring tegenover dat dat inderdaad zo is, maar louter en alleen bij verkeerd gebruik. Exact hetzelfde kan dus gezegd worden over bitloze optomingen.