KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:15

Huertecilla schreef:
Het gaat hier wel over het wel of niet toevoegen van een extra tak. hc

Is dat zo? Heb ik ergens overheen gelezen :o? ?
Ik dacht dat de bitloze springers gewoon tegen de bitspringers reden :? .
Waarom zouden ze dat met dressuur anders doen?

KiWiKo

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:16

ik heb ook begrepen dat de dressuur gewoon in de dressuur bleef zitten, met de aanpassing dat sommige bitloze optomingen toegestaan worden in de ring

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:20

Dat is één van de dingen die nu bekeken gaan worden volgens mij:
-1. of het de moeite waard is om het toe te staan
-2. welke reglementen hiervoor dan moeten worden aangepast en welke bitloze optomingen dan worden toegestaan
-3. of het vergelijk mogelijk is met ruiters mét bit of dat er aparte categoriën voor moeten worden gemaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:31

Evelienepien schreef:
Waarom zouden ze dat met dressuur anders doen?

Omdat het bij het springen om de tijd en hoogte van de hindernissen gaat, net als bij racen alléén om wie het eerste aankomt.
Bij ringdressuur gaat het om de beoordeling van het rijden en wel een héél specifiek gedefinieerde maníer van rijden. Daar gaat het juist om het hoé. Voor bitloos kan je daarbij logischerwijze niet dezelfde criteria toepassen omdat een cruciaal hulpmiddel ontbreekt.
Van mijn part mikken ze het er wel gewoon bij, van mijn part geven ze de jury geen extra criteria. Wat míj betreft is het hele ringdressuur een farce en zou dat alleen een extra bevestiging van mijn mening zijn. Dat is echter in andere topics al tig keer uitgekauwd en niet relevant :D

De kern van dit topic is dat er een proefwedstrijd voor bitloos wórdt gehouden om dit te inventariseren voor een eventuele reglementsherziening.
Als er weinig animo is, is er ook weinig reden voor reglementsherziening.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:34

horseyfries schreef:
Dat is één van de dingen die nu bekeken gaan worden volgens mij:
-1. of het de moeite waard is om het toe te staan
-2. welke reglementen hiervoor dan moeten worden aangepast en welke bitloze optomingen dan worden toegestaan
-3. of het vergelijk mogelijk is met ruiters mét bit of dat er aparte categoriën voor moeten worden gemaakt.

Dat zijn prima criteria +:)+

Ik weet op basis van mijn ervaring dat de hulpen veranderen al naar gelang je andere middelen hebt.

Het is echter voor de KNHS zaak om dit zélf te toétsen +:)+

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:40

Toetsen gaat alleen als er genoeg deelnemers meedoen ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:08

Jee, een hoop reacties bijgekomen. Ik hoop maar dat het wel doorgaat en dat er genoeg inschrijven. Ik heb er inmiddels een afspraak bij een arts voor afgezegd en een breng en haaldienst voor een kinderfeestje voor dochterlief geregeld.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:01

Net een MZ jury gesproken, die zelf al jaren geen wedstrijden meer wil rijden, ze is ook Parelli instructrice geworden.

Maar ze gaat WEL! naar Ermelo en doet mee! Bij de Balligerhof een hackemore gescoord omdat ook zij tegen de vertraging aanloopt die je gewoon hebt met een hoofstel dat kruislings loopt...

Kijk, dat zijn de mensen die wat kunnen laten zien, gewoon in het Z2, kan niet bommen, dat was hun niveau en dat gaan ze laten zien.

Geen zwakke volwassen Penny die geen eens een B proef blijkt te kunnen laten zien, maar een ruiter die w.s. bitloos best wil starten op de wedstrijden, alleen geen zin heeft om haar paard vol te hangen met stang en trens e.d.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:12

piezze schreef:
Jee, een hoop reacties bijgekomen. Ik hoop maar dat het wel doorgaat en dat er genoeg inschrijven. Ik heb er inmiddels een afspraak bij een arts voor afgezegd en een breng en haaldienst voor een kinderfeestje voor dochterlief geregeld.

Ik heb de bevestiging vd overnachting al binnen dus het zal wel doorgaan *\o/*

Ja, leuk hé, al die reacties en om nu te zeggen dat het daardoor gezelliger is geworden ;)
Ik snap sommige mensen hier niet zo goed; ze willen zelf niet meedoen maar hebben het hoogste woord en weten alles beter. Dus schijnbaar is het voor hen toch van belang dat de KNHS deze wedstrijd organiseert want het is heel simpel:
"als iets niet belangrijk voor je is, dan reageer je niet want het doet je niets....."

Misschien kunnen zij eens kijken waarom dit topic hen zo raakt dat zij het zo interessant vinden om er zoveel energie in te steken? en alles en iedereen af te kammen, ook degene die zich wel heeft ingeschreven? Snap het nl niet :?

En als ze iets beter gelezen of verder terug gelezen hadden, kunnen ze lezen dat wij er al achter zijn gekomen dat er op bokt ong. 5 combi's mee doen. Er rijden zo'n tig duizend mensen paard in nl; als er via die bitloze site ookal enige inschrijvingen zijn binnen gekomen en dan nog waarschijnlijk diegene, die het bij de KNHS hebben aangekaard dan mot het heel raar lopen als er geen 20 combi's zijn gevonden.....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:16

amondi schreef:
Geen zwakke volwassen Penny die geen eens een B proef blijkt te kunnen laten zien, maar een ruiter die w.s. bitloos best wil starten op de wedstrijden, alleen geen zin heeft om haar paard vol te hangen met stang en trens e.d.

Hallo, dit bedoel ik nu! Er worden OOK combi's gevraagd in het B. Al de anti-bit mensen niet willen want ze hebben geen wedstrijd ambitie bladiebladiebla dan zal er dus wel een "zwakke volwassen Penny" een B proefje rijden want de rest met de groten monden (al of niet voor/tegen bitloos) doen het niet!!!!!! Dus a.u..b. wat meer respect hier want als je eerder gelezen had, er doen in dit topic combi's mee in de B, L, M en Z1. Vind het niet echt fijn om hier als "zwakke volwassen Penny"afgeschilderd te worden :( . De enige die dat over mij mag zeggen ben ik zelf en nobody else.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:35

Jij doet toch mee? lezen is een vak hoor.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:26

Grutsels, ben je een dagje niet op bokt (heelijke recreatie rit gereden, aangespannen,
gewoon met bit, 4 uur lang met picknick, just enjoying life.) moet je hier ineens tig blz bijlezen.
Het is hier zowaar ineens druk!

(overigens wat een gespartel hier en daar om vooral niet te hoeven starten)

Mijn motivatie om mee te doen
(niet dat dat niet in de eerdere blz van dit topic naar voren is gekomen)
Ik ben recreatieve breedte sporter, wegens beperkingen van mij en mijn pony.
Proberen graag iets nieuws en wat bevalt blijven we doen.
Na wel eens met halster te hebben gereden, leek ons dit een leuk idee, dit hadden we nog nooit gedaan!
(tevens leuke motivatie om Sjol weer op te pakken qua dressuur werk.)

Hackemore geleend, daar loopt ze goed op. (kan daar ook een fatsoenlijk Z proef mee rijden, denk ik.)
Cross link wordt het niet voor ons, te traag, blijft hangen en Sjol had de pest in over dat ding.
(in mijn ogen niet geschikt voor Z dresuur, bij Sjol althans niet.)
Bloemen liggen op de post, moeten dus nog getest worden. (ben benieuwd!)

Ergo, wij willen graag zelf uit proberen hoe iets werkt. Dit was wel een leuke gelegenheid.
En aangezien er slechts weinig echte bitlozen zich inschreven, was er plek over voor iemand zoals
ik, die gewoon de wereld verkend. (je bent nooit te oud om bij te leren)

Ook mijn zadels zijn die dag te leen, als dat iemand zijn beperkende factor zou zijn.

PS gezocht lezer Z proefje (ken hem uit mijn hoofd, maar ben gediplomeerd war hoofd en
vergeet nog wel eens wat, dus laat hem graag voorlezen.)
MP wil nog steeds wel eventueel je S-hack lenen, voor het geval ze op bloem niet loopt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:28

Zijn er eigenlijk regels voor de bitloze optoming bedacht voor die wedstrijd? Met een stevige hack rij je ook bitloos, maar dat is toch wel heel wat anders als met een BitlessBridle en dat dan weer als met een touwhalster enz..
En zou je ook helemaal zonder kopstuk mogen aantreden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:30

regels voor de wedstrijd, het moet bitloos zijn en teugels hebben.

(overigens had ik ook al ergens gezegd, dat ik een hack niks niet vriendelijker vond dan een S&T)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:37

Sjolvir schreef:
regels voor de wedstrijd, het moet bitloos zijn en teugels hebben.
(overigens had ik ook al ergens gezegd, dat ik een hack niks niet vriendelijker vond dan een S&T)

Nee daar kan ik in komen. Ok, wordt boeiend..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:09

Sjolvir schreef:
PS gezocht lezer Z proefje (ken hem uit mijn hoofd, maar ben gediplomeerd war hoofd en
MP wil nog steeds wel eventueel je S-hack lenen, voor het geval ze op bloem niet loopt.

Kan eventueel voorlezen. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:11

Marcella schreef:
Sjolvir schreef:

Kan eventueel voorlezen. ;)

En ahum, logeren in een trailer? Ben van plan in de trailer te overnachten.
En op zaterdag bos rit te maken, kan dat aanpassen naar kar huren in KWB en mennen.
Dan pas jij en de dipsaus ook op de kar.
Moet je niet werken vrijdag? En geloof dat ik je dan liever misbruik als fotograaf :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:18

O ja ships moet werken vrijdag heb er helemaal geen erg in dat het vrijdags is. En vrijdag is mijn favo huishoudingsadres.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:22

Dacht ik al, ik heb namelijk ook vrij moeten nemen.
(dat heet mijn vrije dag geruild)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:24

Helaas bij mij is niet werken geen geld.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:22

Solv: gezellie, blijf je toch de vrijdagavond slapen? kunnen we een trailerkamp bouwen :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:59

Valt me tegen dat er zo weinig ruiters hiervoor te vinden zijn. De fanatiekste zijn dan nog ruiters die meestal met bit rijden en dit als afwisseling doen.
In woorden is iedereen heel actief op bokt, maar nu men de kans heeft dat om te zetten in daden is er ineens veel minder animo.
Is de conclusie die je uit dit topic kunt trekken dan toch dat bitloos alleen voor recreatieve buitenrittenruiters is?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:26

e_horse schreef:
Ok, genoeg gezeurt nu. Ik hoop gewoon dat er meer dan 20 mensen aanmelden die WEL van dressuurhuppels in een bak houden en ook een beetje niveau op dit gebied kunnen laten zien. Ik kan ook tig argumenten geven waarom ik wel of niet mee zou kunnen doen. Ik zie op die beslissende wedstrijd gewoon liever mensen die er LOL in hebben, er SERIEUS voor geoefend hebben en die de KNHS kunnen laten zien dat bitloos dressuurwedstrijden rijden mogelijk is en LEUK is.

(Daar val ik en anderen hier in dit topic op dit moment niet onder)

ja hier kan ik me wel bij aansluiten :j goed verwoord

Ik heb ook ooit één endurance wedstrijd gereden, en kwam tot de conclusie dat ik het voor mezelf en mijn paard totaal onzinnig vind om drie uur op pad te gaan met trailer en auto, paard uit te laten, paard 30 km door een bos te trappen en weer terug te gaan, als ik hier een bos om de hoek heb :?

Laat staan mijn paard in de trailer hijsen voor 7 minuten in de ring.... Ik doe hem er écht geen plezier mee :n

In een héél heel ver verleden heb ik ook ooit één dressuurproefje gereden op een manegepaard en ik vond er toen al geen biet aan. (in de tijd van de bruine VHZ zadels met vilten dekje of verhuisdeken, en de groenwitte frontriem) Dat was dan ook de eerste en de laatste. Nee het lijkt mij slimmer om mensen te sturen die meer enthousiasme uitstralen :D

Bovendien mag ik van mijn moeder mijn paarden niet langer dan een half uurtje op de trailer zetten, eigenlijk helemaal niet, want ze vindt het zielig. Ze heeft niks met paarden, snapt ook niks van de ijzer/ijzerloos, bit/bitloos discussie etc, maar trailers vindt ze zielig _O-
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-06-09 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:39

Arabesk schreef:
en ik vond er toen al geen biet aan.

Idem hier.. Als het nu een bitloze oriëntatietocht was of iets dergelijks, of een crossparcours, iets spannends weet je wel, maar al dat gedoe om wat bakfiguren te rijden.. pfoe. Sorry, dat is hoe ik het zie.
En begrijp me niet verkeerd, ik kan wel degelijk genieten van steeds verbeterende bakkunstjes met mijn paard, maar met wat voor die wedstrijd verwacht wordt heeft dat niet veel overeenkomst. Mijn verwachtingen als ruiter liggen gewoon ergens anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 03:55

dat jullie er geen biet aan vinden is jullie goed recht! ......... maarrrr kan nooit betekenen dat jullie daarop anderen afstraffen :) die dat WEL leuk vinden.

helaas ook nog vaak met nonargumenten

@ bandida......... B is gewoon heel, heel, heel erg basis...... een paard met een rem en een stuur erop kan de B door en dat heeft niks met kunstjes te maken.

ik heb er de laatste paar dagen over nagedacht........... en ik wil me wel inschrijven in de B met een paard van een bitloze bokker