Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:29

Arabesk schreef:
Breghje schreef:

Dit vind ik, als NB voorstander, een heel vreemde opmerking. Je legt het niet in een presentatie op een congres uit, maar wel in een cursus van een dag??? Wat is het verschil???? Op de cursus die ik gevolgd heb zaten ook mensen die de toets niet eens gemaakt hadden, op het laatste moment ingeschreven hadden én er waren mensen bij die halve hoefsmeden waren en alles op het gebied van kennis van hoeven tot zich namen. Als die diversiteit van mensen de cursus mogen/kunnen volgen dan lijkt me dat een congres met mensen die er wél verstand van hebben op dat gebied toch zeker een uitleg over NB snappen.... :?

Bij die cursus zitten twee hele uitgebreide boeken én een dvd die ze vóór de dagcursus moeten doornemen.

Da's 20 - 40 uur zelfstudie. Niet te vergelijken met een presentatietje van 45 minuten ;-)

en zoals ik al eerder aangaf, bij onze cursus zaten mensen die dat dus duidelijk Niet hadden gedaan, geen kennis verder hadden van anatomie ed. en tóch de cursus mochten doen..... Terwijl op zo'n congres die zelfstudie al gedaan is door beide kanten in hun eigen vakgebied. Dus wel wezelijk te vergelijken met een presentatietje van 45 minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:31

Of een vreselijk goede presentatie in elkaar zetten van 45 minuten, voor diegenen die geen hout weten van bekappen is toch vergeefse moeite, maar voor de kenners wellicht zeer interessant. Nieuwe stof tot ontdekken of een goede inhoudelijke discussie.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:21

russel schreef:
Of een vreselijk goede presentatie in elkaar zetten van 45 minuten, voor diegenen die geen hout weten van bekappen is toch vergeefse moeite, maar voor de kenners wellicht zeer interessant. Nieuwe stof tot ontdekken of een goede inhoudelijke discussie.

Precies. Kijken en vergelijken, overeenkomsten en verschillen, technieken ed. uitwisselen daar kan je toch alleen maar van beiden kanten van leren? Je hoeft er dan nog niets mee te doen, maar erover nadenken en iets van een andere kant bekijken kan voor beide partijen geen kwaad. Ik zal nooit ijzers onder mijn paard laten zetten, maar ik zit wel met mijn neus er bovenop als er een smid op stal is. En met sommigen boom ik ook over het verschil TB/NB, die vragen wat ik dan anders doe en er zijn er zelfs die nu ook een halve of hele mustangroll zetten omdat ze zien dat dat fijn loopt. Mooi toch? En dan heb ik niet hoeven preken oid, gewoon oprechte interesse tonen in een ander zijn vak. En van hen leer ik weer hoe ik handig kan snijden zonder dat mijn rug aan gort gaat, hoe bepaalde ziektebeelden verlopen ed..

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:37

mmhm vind het toch vreemd dat een nb alleen een cursusje hebben gedaan en het bekappen alleen beleren op dode hoeven!! Zou het niet beter zijn als je bv theorieavonden hebt voor uitleg van de boeken en dvd's want kan mij voorstellen , dat je het boek wel gelezen hebt maar nog niet weet wat het betekent of snapt!!(of gewoon net doet of je het gelezen hebt).(en mischien daarna een examen erover!!) En dan bv eerst op dode hoeven het leert tot dat goed gaat en dan op levende paarden. Denk dat er in ieder geval er meer mensen zijn die dan idd een goede geleerde nber willen .En niet eentje dan na 1 dag denkt dat ie het kan door de boeken gewoonweg niet te lezen (of zo) en maar wat aan kloot.

Even te verduidelijking ben niet voor of tegen nb of tb. Mijn ene paard liep wel kreupel van een nber, die door sommige als goed werd beschouwd. Maar liep ook kreupel met ijzers (al vanaf zijn geboorte zonder geweest). En loopt voor de kar op hoefschoenen en word tb bekapt. Heb nu een goede tber die ook uitlegd waarom en hoe en waarvoor hij iets doet. Mijn andere staat sindsdien op ijzers ivm met mennen op asfalt (hoefschoenen vlogen elke keer uit) is alleen voor zomerseizoen verder lekker bloot hoevs. En er komt een dove tber (met wichelroede jaja) die echt niet weet wat hij doet paarden staan er echt niet goed op en je paard mankeert altijd wat nadat hij met zijn wichelroede is langs geweest.(en verkoopt an ook smeerseltjes!!) Verder komt erop stal ook een erg goede nber die ook weet wat hij doet (en geen 1 dags cursusje heeft gedaan ) en kan ook vertellen waarom hoe en waarom hij iets doet. Ga ik deze hoeven van de nber en tber bekijken zijn ze redelijk gelijk.(dat vinden ze zelf ook) Deze 2 gaan ook goed met elkaar om en praten ook tegen elkaar en wisselen zels ideeen uit. En zo moet het dus van elkaar leren en elkaar niet veroordelen. (en het werk van de dove tber worden ze allebei niet blij van!!)

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:45

Die dove tb'er ken ik ook, die komt bij ons op stal ook. Hij heeft mijn vorige paard 1 keer gedaan en daarna niet weer.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:48

Lovely schreef:
Die dove tb'er ken ik ook, die komt bij ons op stal ook. Hij heeft mijn vorige paard 1 keer gedaan en daarna niet weer.

verstandig. de boer bij ons op stal kan ik dit maar niet aan zijn verstand brengen paarden staan steeds beroerder.gelukkig laat ie zijn top paard door mijn tber doen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:02

Lovely schreef:
NB'ers, waarom is NB beter voor een paard? Kun je onderbouwen waarom je zou kunnen kiezen voor NB? Graag een positieve onderbouwing, dus geen negatieve interpretatie van iets wat geen NB is.

NB leidt op om zelf onderhoud te doen. Wanneer je voor jezelf besluit het zelf te doen, dan wil je dat zo goed mogelijk doen, want je eigen paard staat op het spel. De 1-dags cursus houdt niet op, want erna is je interesse dubbel gewekt voor alles m.b.t. hoefonderhoud. Je hebt elke dag je paard in handen en op den duur krijg je inzicht in elke verandering van de hoef en hier kun je dan zelf op inspelen. Je constateert zelf dat de hoefwand of steunsel te lang wordt .... actie die je zelf onderneemt, zo nodig a la minute: vijlen of snijden. Het geeft ontzettende voldoening je paard daardoor beter, niet verkort, te laten lopen, zelfs op de verharde weg, welke ik anders meed. Je wordt je er bewust van dat inderdaad de hoef er op gebouwd is een paardenlichaam over de diverse ondergronden te kunnen dragen.

Ik had in eerste instantie helemaal niet de cursus gevolgd om het zelf te doen, mijn paard is namelijk deels stalpaard. Ik wilde slechts het 's zomers brokkelen van de hoeven voorkomen. Inmiddels doe ik het ruim vier jaar zelf. Haar hoeven zie ik elke stalperiode weer qua uiterlijk vervallen, toch kan ze er het hele jaar goed mee overweg. Ik durf nu 's winters gewoon over de weg zonder dat ik bang ben voor overmatige slijtage. Ik ben ook niet meer bang dat haar achterhoeven onderling elkaar strijken.

En geloof mij ik zou het liever aan een derde uitbesteden, maar dan ben ik bang dat het fout gaat. Zolang het lichamelijk gaat, doe ik het zelf.

Over beenstanden en voetassen gesproken. Wanneer ik haar bekap, kijk ik slechts naar de buitenkant van de hoef. Ze heeft nu eenmaal geen rechtlijnig lopende achterbenen en door het bekappen ga ik het niet recht krijgen.

Ze is hiervoor door diverse hoefsmeden of is het nou hoefsmederijen bekapt en zelfs korte tijd beslagen geweest. Wanneer ik toen onder haar hoef keek, kon ik alleen constateren dat de straal er schoon uitzag en de wand wat gladder.

Ik heb de cursus NB gevolgd, maar ben ik daarom een NB'er? Zelf vind ik van niet, want mijn paard wordt niet het gehele jaar rond buiten gehouden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:04

Arabesk schreef:
Oh Van Nassau. (Collega hoefsmeden vinden die twee een stelletje arrogante .... :+ )
:x

Nogmaals, mijn smid is zo goed als mogelijk tegen ijzers. Als het niet nodig is, waarom er dan onder zetten? En dat is een oude rot in het vak. NB kent hij ook. Zal er maar niet over beginnen... Het is gewoon een hype. Slechte voeten kunnen door een goede TB smid ook gecorrigeerd worden tot goede voeten zonder ijzers. Of tijdelijk met ijzers. Of permanent met ijzers. Al naargelang.

Zoals NB hier uiteindelijk wordt verdedigd 'jamaar we kijken wel naar het individuele paard', lijkt gewoon op TB. Die grote verschillen en echte richtlijnen, stroken daar niet mee.

En ja hoor, ik ken persoonlijk zat mensen die dachten wel even zelf NB te kunnen bekappen :+

Echt een hype zoals dat "natural"-gedoe. Precies of er zijn geen gewone mensen die hun paarden ook 24/7 (of zoveel mogelijk) buiten zetten zonder dekens... Of zonder bit rijden, gewoon omdat dat makkelijker is bij dat specifieke paard. Iedereen wil het beste voor zijn paard en dan is "geen visie, maar ruim denken" altijd een beter idee dan jezelf in een hokje proppen. Idem met TB vs. NB. En natuurlijk zijn er in alle kampen mensen die het minder goed kunnen. Dat is geen bron van discussie imo.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:15

ponyzotje schreef:
Arabesk schreef:
Oh Van Nassau. (Collega hoefsmeden vinden die twee een stelletje arrogante .... :+ )
:x

Nogmaals, mijn smid is zo goed als mogelijk tegen ijzers. Als het niet nodig is, waarom er dan onder zetten? En dat is een oude rot in het vak. NB kent hij ook. Zal er maar niet over beginnen... Het is gewoon een hype. Slechte voeten kunnen door een goede TB smid ook gecorrigeerd worden tot goede voeten zonder ijzers. Of tijdelijk met ijzers. Of permanent met ijzers. Al naargelang.

Zoals NB hier uiteindelijk wordt verdedigd 'jamaar we kijken wel naar het individuele paard', lijkt gewoon op TB. Die grote verschillen en echte richtlijnen, stroken daar niet mee.

En ja hoor, ik ken persoonlijk zat mensen die dachten wel even zelf NB te kunnen bekappen :+

De uitspraak "we kijken naar het individuele paard" was een reactie op de uitspraak dat er een bij wijze van spreken een malletje klaar zou liggen dat je blind moest volgen als je NB deed. Dus vandaar ;) . Ik ken ook mensen die dachten een echte NB te zijn na de dagcursus die paarden verkloten, ik ken ook smeden met een jarenlange opleiding die paarden verkloten. Je hebt kaf en koren tussen beide partijen zitten.;) :D .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:43

Breghje schreef:
Ik ken ook mensen die dachten een echte NB te zijn na de dagcursus die paarden verkloten, ik ken ook smeden met een jarenlange opleiding die paarden verkloten. Je hebt kaf en koren tussen beide partijen zitten.;) :D .

En dat terwijl de hoeven van je eigen paard zelf kunnen bekappen toch wel basis is, gewoon voor iedereen. Ik zeg niet dat je het daarom zelf moet doen, maar je zou het wel moeten kunnen. En zo'n mysterie is het ook echt niet, een gewoon gezond paard recht op zijn voeten houden.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:06

In Nederland lopen zo'n 400.000 paarden rond waarvan naar schatting 95% volgens TB. Natuurlijk komen in die groep ook de meeste problemen voor maar percentueel gezien wellicht minder. Ik vraag me af of Arabesk daar wel eens aan denkt als ze naar haar paardenvoeten in de vriezer kijkt.....

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:51

Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Veel liefhebbers van het natuurlijk bekappen zijn van mening dat de ijzers van alle beslagen paarden verwijderd zouden moeten worden zodat de paarden voortaan ijzerloos door het leven gaan. Er moet echter met veel meer factoren rekening worden gehouden, zoals de genetische achtergrond van het dier.

Tijdens het debat werd duidelijk dat alle voordelen van het natuurlijk bekappen door de liefhebbers van deze methode niet goed konden worden gestaafd. Het bleef slechts bij anekdotes, maar bewijs bleef echter uit.
Het was misschien handig geweest om een paard ter plekke op deze wijze te laten bekappen zodat de voordelen misschien bewezen hadden kunnen worden, maar de bekappers wilden deze confrontatie niet aan gaan.
Een ander interessant feit is toch wel dat er geen duidelijke regels zijn voor het natuurlijk bekapen.
Veel mensen uit het publiek stelden de vraag hoe je deze methode van natuurlijk bekappen kunt uitvoeren, maar niemand wist echter een logisch antwoord te geven.
Verder leken de natuurlijk bekappers allemaal een andere manier van natuurlijk bekappen te hebben, waardoor duidelijk werd dat er geen maatstaven aan deze methode zijn gekoppeld.

Laat ze eerst maar eens duidelijk krijgen of er wel voordelen zijn, voordat ze gaan roepen dat alle paarden zonder ijzers moeten ;) :P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:59

LoesjeVis schreef:
Eigenlijk vind ik het heel goed te zien dat deze twee groepen bij elkaar komen. Om van elkaar te leren en te bepalen wanneer welke methode gebruikt kan worden. Alleen al het feit dat er communicatie is, ongeacht de uitkomst, vind ik heel positief. Dit zie je namelijk niet veel in paardenland...

dat vind ik heel mooi gezegd en ik ben het er dan ook echt mee eens +:)+

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:37

Arabesk schreef:
Esther28 schreef:
Maar na die presentatie wordt er ook niet gezegd dat je je zelf bekapper mag noemen, na die cursus wel...ook wel een verschilletje....

op de cursus wordt duidelijk verteld dat je géén professioneel bekapper bent aan het eind van de cursus, dat zou je hebben geweten als je 'm gedaan hebt. }:0 }:0

Dan is de titel van de opleiding erg misleidend en zou dit aangepast moeten worden naar: natuurlijk hoefonderhouder/bijhouder }:0 :+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:49

Arabesk schreef:
Wat heeft het voor ons voor toegevoegde waarde om naar zo'n congres te gaan? Waarom zou je als Darwinist naar een congres gaan waarbij Christenen met jou willen praten over hun scheppingstheorie? Waarom zou je als astronoom naar een congres gaan van mensen die denken dat de zon om de aarde draait. Wat heb ik te zoeken op een congres van hoefsmeden?

Moet ik daar hoefsmeden overtuigen? Ze kunnen zelf heel goed boeken lezen denk ik dan, de informatie is dankzij internet voor iedereen beschikbaar. Moet ik hun presentaties aanhoren terwijl ik alle TB boeken al gelezen heb? Dus een herhaling en meer van hetzelfde moet aanhoren en niets nieuws onder de zon?

Ik las in de openingspost dat het een debat betrof tussen verschillende dierenartsen, nl.:

"Tijdens het grote Amerikaanse paardencongres "American Association of Equine Practitioners" werd een groot debat gehouden tussen verschillende dierenartsen, welke voorstanders waren van natuurlijk bekappen, en artsen welke voorstanders zijn van het traditioneel beslaan."

Jij las kennelijk dat het een congres was van hoefsmeden die tegen natuurlijke bekappers zijn. :?
Bestaat er ook zoiets als traditioneel lezen en natuurlijk lezen? ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:45

Wat een triestigheid dit zeg. Ze heeft nooit jouw naam genoemd! Waar slaat dit op?

Daarbij wacht menigeen nog steeds op deskundigen op het gebied van NB en TB om een uitleg te geven over de verschillen tussen de 2 methodes en de voordelen van de 2 methodes, zonder de ene methode meteen af te keuren.

Arabesk heeft hier nog steeds niet op gereageerd, evenals andere deskundigen op het gebied van NB en TB.

Wij wachten derhalve nog geduldig om een toelichting vanuit beide hoeken, zodat wij van elkaar kunnen leren en informatie uit kunnen wisselen zodat er meer begrip komt tussen de bokkers over het toepassen van TB of NB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:52

@laetitia: wie bedoel je met "wij"?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:00

De bokkers uit dit topic die graag ook uitleg willen over de verschillen tussen TB en NB. (Zie aantal posts hiervoor).

Daarbij wil ik nogmaals melden dat ik zelf met beide methodes positieve ervaringen heb en dat ik van mening ben dat er altijd naar het paard gekeken moet worden. (zie mijn eerdere posts in dit topic).

Ik ben zelf heel openminded en vorm mij pas een mening als ik alle kanten belicht heb gezien, de informatie heb verwerkt en gefilterd en dan maak ik een conclusie voor mijzelf.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:00

Volgens mij is het verschil dat TB de wand draagt en NB de zool ook iets meedraagt, net als de straal. Bij NB worden de wanden rond gevijld. Dat gebeurd bij TB eigelijk niet. (iig niet door alle TB die ik ken)
Voordeel van NB vind ik zeker die afgeronde wanden. Scheelt een hoop scheuren ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:40

Needje, mijn smid vijlt wel rond en als je tientje meer betaalt, wil hij er ook wel bij vertellen dat het heel natural is ;).

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:41

Ik zet ook vraagtekens bij de reactie van dhr. Loof... Niet erg gepast om dat op deze manier te doen.

Ik heb ook nog altijd geen duidelijk beeld van wat nu de voordelen van NB zouden zijn ten opzichte van TB in dit tpoic want dat heeft nog altijd niemand duidelijk uit kunnen leggen. Ook snap ik nog steeds dat hele onderzoek wat voorafgegaan is aan de hele rage van NB niet... Ik hoor dus ook bij de WIJ uit de post van Laetitia ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:42

@Kim_Peters : misschien even beter lezen? Zijn al meerdere bokkers die daar reactie op hebben gegeven :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:44

Zoals ik al zei, alle TB die ik ken vijlen niet rond. Fijn dat jouw smid dat wel doet Lovely.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:23

Nou het spijt me zeer hoor, maar ik kan het nog echt niet duidelijk terug vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:27

De verschillen (en overeenkomsten) tussen TB en NB en de voor- en nadelen van de één of ander, is al zo vaak besproken in zo ontzettend veel topics. Dus gebruik de zoekfunctie eens, zou ik zeggen, en ook Google helpt je een heel eind op weg.
Als je ècht geïnteresseerd bent, had je dat allang gedaan.

Ik heb 't idee dat het sommigen hier meer gaat om hun anti te spuien dan om werkelijk info en ervaringen uit te wisselen.