Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:22

Ik ken die blikverandering toch ook bij stal/weide overgang. Baasje was hetzelfde gebleven. Baasje stond er overigens zelf ook verbaasd over, want haar paard glom toch ook en was toch ook gelukkig. Dacht ze.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:24

Pipo schreef:
laetitia schreef:
Het moet er langzaamaan in 'groeien'. Dit is al een beetje begonnen met bijvoorbeeld de HIT-actief stallen die mondjesmaat in NL worden neergezet (was afgelopen donderdag nog op zo'n stal en heeft helaas nog heel veel kinderziektes en is nog niet ideaal, maar het begin is er!).

Maar hoeveel sportruiters zijn er denk je, die hun paard in die HIT stallen gaan zetten? Als ik in mijn omgeving kijk, naar de fanatieke sportruiters, dan loopt alles dagelijks gewoon in de wei met een paar vriendjes, de profstallen die ik ken gebeurd precies hetzelfde. Je denkt toch niet dat die mensen hun paarden 24 uur per dag op een erf achtig iets zetten zodat al die paarden de hele dag bij elkaar lopen, met alle gevolgen van dien?

Het initiatief is best grappig, maar het slaat de plank wel weer finaal mis. Want in de natuur leven paarden helemaal niet op zo'n klein stukje. En ook de kuddes zijn totaal anders samengesteld in de natuur dan in een HIT actief stal.

Op de wei is toch prima? Hoeft echt geen HIT actief stal voor in de plaats lijkt mij! HITactief stal is meer bedoeld voor maneges etc. die geen weiland tot hun beschikking hebben.
Je zegt dat paarden in de natuur niet op zo;n klein stukje leven, maar hoe groot is een gemiddelde wei dan? En hoeveel paarden staan daar in?

De HIT actief stal kent veel kinderziektes (heb ik al eerder geschreven) maar het is wellicht een begin naar iets beters. Veel goede uitvindingen zijn een oorzaak van bedenken en ontwikkelen van nieuw concept en vervolgens dat concept beter uitwerken en herontwikkelen en herontwikkelen en herontwikkelen.

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:28

De gemiddelde wei is mijn inziens veel te klein.
2 paarden op 1 hectare vind ik acceptabel, ze moeten ook een flinke sprint kunnen trekken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:29

@pipo: ja deze paarden krijgen ook meer aandacht. Deze paarden hebben 1 eigenaar en meestal nog een bijrijdster.

De 6 merries moeten het doen met 1 eigenaresse die de aandacht moet verdelen in de krappe uurtjes die ze 's ochtends heeft.

@ die andere poster (weet naam niet meer):
het betreft idd winterpaddocks. In de zomer gaan ze gewoon 24/7 het land op. Boer fokt zelf welsh A ponies die wel het hele jaar rond op het land staan (apart gedeelte).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:30

2 paarden op 1 hectare is in de winter wel mooi, maar in de zomer kun je ze rollen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:31

kazary schreef:
2 paarden op 1 hectare is in de winter wel mooi, maar in de zomer kun je ze rollen. :)

Niet als je ze een uurtje of 5 buitenhoud :D ;)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:32

e_horse schreef:
Caira schreef:
Waarschijnlijk vinden velen dit een gigantische k*t opmerking. Maar ik ben van mening dat je geen paarden moet houden als je niet minimaal 5 uur per dag buiten kun garanderen

Ik kan niet anders dan het met je eens zijn! :-)

So am i!

En beetje debiel dat mensen hier 24/7 gelijk stellen aan tot aan de knieën in de modder.
Weet niet waar jij modder ziet midden in de zomer?

Tsja sommige mensen hebben nou eenmaal paarden als gebruiksvoorwerp, imo erg jammer.
Als eigenaar ben jij verplicht je dier te voorzien in zijn voornaamste behoeften, kun je dat niet, geen paard. Jammer dan.

Koop dan een rashond, kun je ook lekker duur mee doen op shows.

En ja, ik ben ook zo iemand die haar paard 24/7 buiten heeft staan.
In de winter genoeg droge stukken waar ze kunnen staan, ze kunnen in een stal gaan staan.

Alleen ik ben degene die het moet inleveren op luxe, maar dat vind ik niet erg.
Zolang ik mijn dier maar gelukkig zie!

cemmiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:32

gewoon lekker veel laten sporten !!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:34

Pipo schreef:
kazary schreef:

Niet als je ze een uurtje of 5 buitenhoud :D ;)

Ik denk dat ik die dikzak van mij dat ook niet moet doen voor 5 uur. Die stpt zijn hoofd naar beneden en komt niet meer omhoog. :D Die heeft pech in de zomer, dan komt er toch een draadje in de wei, die naar behoefte opgeschoven kan worden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:35

? cemmiejj: heb je ook nog een toelichting?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:37

Citaat:
Koop dan een rashond, kun je ook lekker duur mee doen op shows.

Wat is dit nu weer voor domme opmerking???

Heeft een hond geen recht op een hondwaardig leven en een paard wel recht op een paardwaardig leven?
Voor mij is er geen verschil tussen een hond, een kat of een paard.(enz. enz.)

O, en met een raspaard kun je ook lekker duur doen op shows hoor! :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:41

De nederlandse weides zijn per definitie gewoon totaal ongeschikt voor paarden en van de redenen waarom de meesten gewoon te vet zijn.

Weides in nederland zijn ooit ingezaaid voor koeien en die moeten een bepaald soort eiwitrijk gras om zoveel mogelijk melk te leveren.
Paarden moeten juist op zo arm mogelijk stug gras.

Het andere uiterste zijn de totaal afgegrazen paardenmoeie weides met alleen nog maar en hoop onkruid, of erger, giftige planten, wat helaas ook nog veel voorkomt.

In polderlandschappen zie ik heel veel weides zonder schuilmogelijkheid waar paarden zijn blootgesteld aan weer en wind. Niet echt natuurlijk hoor, zulke vlaktes....

24/7 buiten is dus niet altijd vanzelf het meest ideale.... dat hangt echt wel van wat factoren af.

Ik denk dat voorlichting wel heel belangrijk is er zijn ontzettend veel mensen die een paard hebben maar slecht weten wat nu goed is voor paarden.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:42

kazary schreef:

dan hebben mijn paarden het helemaal riant.
in de zomer staan ze met ze 2e op 3 ha land.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:45

DubbelDun schreef:
En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.

nou idd, ga het maar eens vinden in de randstad! als ik de mogelijkheid had zou mn paardje 24 uur buiten staan...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:46

Imo is het makkelijker om een hond een goed leven te geven dan een paard ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:48

Ik vind het erg goed, dat er meer aan gekeken wordt naar de omgang met paarden, maar ik heb het gevoel, dat ze eigenlijk een stap te ver gaan. Ik ken maneges waar paarden niet veel in het land kunnen staan, maar wel een lekkere schone stal hebben. Ook zijn er stallen waar hetzelfde het geval is, maar paarden tot hun nek in de stront staan, dit vind ik eigenlijk nog veel erger. Laat ze zich daar eerst mee bezig houden. Sommige paarden komen nu eenmaal door omstandigheden niet veel buiten, maar er wordt wel goed voor ze gezorgd.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:48

marjoleinft schreef:
kazary schreef:

dan hebben mijn paarden het helemaal riant.
in de zomer staan ze met ze 2e op 3 ha land.

Zonder dat jij hooit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:49

Neroo schreef:
En beetje debiel dat mensen hier 24/7 gelijk stellen aan tot aan de knieën in de modder.
Weet niet waar jij modder ziet midden in de zomer?

Lezen blijft lastig :(:)

De vergelijking met een hond slaat trouwens ook nergens op..

Ik ben van mening dat de stallen die géén losgooi mogelijkheden bieden, accuut een vervangende plek aangeboden moet worden. Paarden moeten imo los kunnen en eigenlijk gewoon weidegang aangeboden moeten krijgen. Ik zou nooit op zo'n stal willen staan die dat niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:50

Neroo schreef:
Imo is het makkelijker om een hond een goed leven te geven dan een paard ;)

Er zijn toch wel heel veel honden die veel alleen thuis zitten en 3 keer per dag een blokje om mogen. Terwijl ook honden veel beweging nodig hebben en ook kudde dieren zijn.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:00

Is wel goed, dan wordt er onder het paardenvolk ook flink preventief geruimt. :(:)
Wordt met het paard dus geen rekening meer gehouden.
Wel eens over nagedacht, dat een paar ernstig ziek kan worden van weidegang. :(
Als de mijne in de wei loopt gaat hij letterlijk en figuurlijk de pijp uit.
En daar koop je geen paard voor.
De paardennatuur is al veel te lang geleden aangetast door de mensen zelf.
Dat is onomkeerbaar.
Al het groen verdwijnt, wat wil je dan.
Vind dit soort aanpak van de dierenbescherming om van te kotsen.
Er zijn vele ergere dingen.
Eerst waren het de kippen toen de koeien, toen de varkens en nu zijn de paarden aan de beurt.
En wat heeft het geholpen.
Je ziet bijna geen koe meer in de wei, door al die heerlijke regeltjes die ze hebben opgelegd.

Boeren zijn om zeep geholpen, nu zijn wij allen aan de beurt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:02

Hoorde net een stukje ervan op de radio, van die infospotjes :)
Goed dat ze dat doen :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:02

Dan zet je hem toch fijn in een paddockmet een vriendje en hooi?
Toch geen reden om hem de hele dag op stal te houden?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:03

Tendance schreef:
Ik vind het erg goed, dat er meer aan gekeken wordt naar de omgang met paarden, maar ik heb het gevoel, dat ze eigenlijk een stap te ver gaan. Ik ken maneges waar paarden niet veel in het land kunnen staan, maar wel een lekkere schone stal hebben. Ook zijn er stallen waar hetzelfde het geval is, maar paarden tot hun nek in de stront staan, dit vind ik eigenlijk nog veel erger. Laat ze zich daar eerst mee bezig houden. Sommige paarden komen nu eenmaal door omstandigheden niet veel buiten, maar er wordt wel goed voor ze gezorgd.

Tja zo kan je ALLES wel bagataliseren...daarbij als een paard veel buiten komt is zijn stal natuurlijk een stuk schoner dan als hij 23 uur staat te mesten en piezen op 2m2.

En iedereen roept: Maar het paard wordt wel goed verzorgd. Wat bedoelen jullie daarmee?
Dat hij geborsteld wordt? dekentje opheeft? bekapt wordt? Prima. Maar dat staat los van een belangrijke basisbehoefte: beweging en sociaal contact met soortgenoten.

Mijn bijrijdpaard wordt dan in jullie ogen waarschijnlijk helemaal NIET goed verzorgd. Geen deken, dikke vieze vacht, wordt amper geborsteld (alleen het broodnodige) en hoeven worden echt NOOIT ingevet.
(bekapper komt wel trouw). Glimt niet (tja wintervacht), alle hoofdharen en oorharen zitten er nog aan, tastharen idem. Het is net een Arabische Prezwalschki...

Hij staat gem 6 uur per dag buiten. Als ik 's avonds op stal kom en op het rooster zie dat hij bijvoorbeeld maar 2 uur buiten heeft gestaan ivm omstandigheden (1 van de paddocks 1 grote ijsplas) dan heb ik het idee dat ik niet goed voor hem heb gezorgd. Omdat hij dus 22 uur op stal heeft doorgebracht!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:08

En zo hoort het Laetitia!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:09

laetitia schreef:
[

Mijn bijrijdpaard wordt dan in jullie ogen waarschijnlijk helemaal NIET goed verzorgd. Geen deken, dikke vieze vacht, wordt amper geborsteld (alleen het broodnodige) en hoeven worden echt NOOIT ingevet.
(bekapper komt wel trouw). Glimt niet (tja wintervacht), alle hoofdharen en oorharen zitten er nog aan, tastharen idem. Het is net een Arabische Prezwalschki...

Hij staat gem 6 uur per dag buiten. Als ik 's avonds op stal kom en op het rooster zie dat hij bijvoorbeeld maar 2 uur buiten heeft gestaan ivm omstandigheden (1 van de paddocks 1 grote ijsplas) dan heb ik het idee dat ik niet goed voor hem heb gezorgd. Omdat hij dus 22 uur op stal heeft doorgebracht!

Nee hoor, ik vind dat een prima verzorging en die past waarschijnlijk heel goed bij wat jij met je paard doet. Voor een paard welke dagelijks fanatiek getraind wordt is het niet zo ideaal.