Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pipo schreef:laetitia schreef:Het moet er langzaamaan in 'groeien'. Dit is al een beetje begonnen met bijvoorbeeld de HIT-actief stallen die mondjesmaat in NL worden neergezet (was afgelopen donderdag nog op zo'n stal en heeft helaas nog heel veel kinderziektes en is nog niet ideaal, maar het begin is er!).
Maar hoeveel sportruiters zijn er denk je, die hun paard in die HIT stallen gaan zetten? Als ik in mijn omgeving kijk, naar de fanatieke sportruiters, dan loopt alles dagelijks gewoon in de wei met een paar vriendjes, de profstallen die ik ken gebeurd precies hetzelfde. Je denkt toch niet dat die mensen hun paarden 24 uur per dag op een erf achtig iets zetten zodat al die paarden de hele dag bij elkaar lopen, met alle gevolgen van dien?
Het initiatief is best grappig, maar het slaat de plank wel weer finaal mis. Want in de natuur leven paarden helemaal niet op zo'n klein stukje. En ook de kuddes zijn totaal anders samengesteld in de natuur dan in een HIT actief stal.
e_horse schreef:Caira schreef:Waarschijnlijk vinden velen dit een gigantische k*t opmerking. Maar ik ben van mening dat je geen paarden moet houden als je niet minimaal 5 uur per dag buiten kun garanderen
Ik kan niet anders dan het met je eens zijn!
Pipo schreef:kazary schreef:2 paarden op 1 hectare is in de winter wel mooi, maar in de zomer kun je ze rollen.
Niet als je ze een uurtje of 5 buitenhoud![]()
Citaat:Koop dan een rashond, kun je ook lekker duur mee doen op shows.
DubbelDun schreef:En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.
Neroo schreef:En beetje debiel dat mensen hier 24/7 gelijk stellen aan tot aan de knieën in de modder.
Weet niet waar jij modder ziet midden in de zomer?
Tendance schreef:Ik vind het erg goed, dat er meer aan gekeken wordt naar de omgang met paarden, maar ik heb het gevoel, dat ze eigenlijk een stap te ver gaan. Ik ken maneges waar paarden niet veel in het land kunnen staan, maar wel een lekkere schone stal hebben. Ook zijn er stallen waar hetzelfde het geval is, maar paarden tot hun nek in de stront staan, dit vind ik eigenlijk nog veel erger. Laat ze zich daar eerst mee bezig houden. Sommige paarden komen nu eenmaal door omstandigheden niet veel buiten, maar er wordt wel goed voor ze gezorgd.
laetitia schreef:[
Mijn bijrijdpaard wordt dan in jullie ogen waarschijnlijk helemaal NIET goed verzorgd. Geen deken, dikke vieze vacht, wordt amper geborsteld (alleen het broodnodige) en hoeven worden echt NOOIT ingevet.
(bekapper komt wel trouw). Glimt niet (tja wintervacht), alle hoofdharen en oorharen zitten er nog aan, tastharen idem. Het is net een Arabische Prezwalschki...
Hij staat gem 6 uur per dag buiten. Als ik 's avonds op stal kom en op het rooster zie dat hij bijvoorbeeld maar 2 uur buiten heeft gestaan ivm omstandigheden (1 van de paddocks 1 grote ijsplas) dan heb ik het idee dat ik niet goed voor hem heb gezorgd. Omdat hij dus 22 uur op stal heeft doorgebracht!