Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:57

Er is verzaakt om naast het wat ook een hoe te beschrijven en zoals ik al eerder zei, de DB heeft geen autoriteit. Maar laat de DB eerst maar eens verder gaan met het to-do lijstje wat er al lag: bontfokkerij, broodfokkerij, handel in exotische dieren, handel in kleine huisdieren enzovoort. In geen van deze gevallen is ook maar het miniemste resultaat behaald. HOe komt dat: geen autoriteit en geen daadkracht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:35

Lovely schreef:
Er is verzaakt om naast het wat ook een hoe te beschrijven en zoals ik al eerder zei, de DB heeft geen autoriteit. Maar laat de DB eerst maar eens verder gaan met het to-do lijstje wat er al lag: bontfokkerij, broodfokkerij, handel in exotische dieren, handel in kleine huisdieren enzovoort. In geen van deze gevallen is ook maar het miniemste resultaat behaald. HOe komt dat: geen autoriteit en geen daadkracht.

Autoriteit moet de overheid toekennen aan de DB, met die autoriteit vergoot je de daadkracht.
Er zijn overigens genoeg resultaten behaald op vele punten; lees de gehele site vd DB er maar eens op na.

Ik vind het een varken, een nerts en een paard niet voor elkaar onder doen waar het gaat om welzijn. Wanneer de politiek bereid zou zijn flink door te pakken zie ik geen reden om dierenleed eerst op alfabetische volgorde te gaan afstrepen.

En nog even terugkomend op pensionbedrijven. Vanzelfsprekend zijn er mensen die het belang van paarden voorop stelen; op zo'n stal rijdt ik nu al ruim een jaar een paard voor iemand. Deze man heeft meer dan genoeg land, de gemeente zou dat zooooooo graag willen kopen voor een astronomisch bedrag. Maar hij zet er lekker zijn koeien en paarden op. Hij hanteert een strikt aantal paarden, zodat ze altijd naar buiten kunnen.... hart voor het best dus. Ja, ze bestaan zeker!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:49

Wat ik nu niet snap na beetje het volgenen van dit topic.
Hoeveel mensen willen er wel niet dat hun paard graag ook in de winter op de wei kunnen, alleen de stalhouder staat dit niet toe om welke reden dan ook.
Moeten die mensen dan hun paard verkopen omdat ze dan hun paard niet kunnen geven waar het paard recht op heeft ?

Ik denk dat veel paarden of eigenaren dit juist graag willen maar veel stal eigenaren willen daar niks van weten,
En om je paard verder op tezetten waar je een uur heen en uur terug moeten rijden lijkt mij meer het probleem verplaatsen!

En wat ik lees over gemeente joh die stemmen overal ja op waar men geld in het laadje ziet en niet aan de beesten of dat soort dingen.
Geld is nieuwbouw en de gemeente opknappen!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:49

Ze zeggen het misschien niet meer hardop, maar volgens de DB zijn paarden dieren die ter vermaak gehouden moeten worden. Als het aan hun ligt, dan zou sport en recreatie met paarden helemaal niet meer toegestaan zijn. Dit uitgangspunt heeft ook altijd op hun site gestaan. Sinds er actiever over paardenwelzijn nagedacht wordt en zij zich er actief mee zijn gaan bemoeien, zie je die mening niet meer op hun site staan. Maar ik denk dat je altijd in je achterhoofd moet houden dat dit wel hun uiteindelijke doel is, het verbieden van rijden, mennen en trainen met paarden in het algemeen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:04

Misschien heeft de DB haar uitgangspunten aangepast? Zal zometeen de site eens uitpluizen.
Maseike: het lijkt me logisch dat de stalhouder zijn regeltjes wat aan gaat passen, er moet wel brood op de plank komen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:10

Kan op de site van de DB zo niets terugvinden over het willen verbieden van de paardensport en -recreatie. Wel dat er ongeveer 800.000 mensen zijn die regelmatig paardensport beoefenen. Moeten en kunnen we er dan wel vanuit gaan dat dit het uiteindelijke doel van de DB is?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:11

Zal de stal eigenaar wel moeten op dat moment als idd die regel de nieuwe wet wordt en wordt dat niet dan zal er weinig veranderen voor mens en paard op dat gebied lijkt mij.
Aangezien de stalhouder de baas is en de eigenaar de regels moet nakomen wat die persoon oplegt.

Helaas betaal je dik voor een paard in de maand maar je hebt niks tezeggen over het leven van je paard.
ja kan wel maar niet iedereen kan de juiste plek vinden want dan krijg je dus idd uur heen en terug.
En daar moet je leven ook maar in passen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:21

Karl66 schreef:
Ze zeggen het misschien niet meer hardop, maar volgens de DB zijn paarden dieren die ter vermaak gehouden moeten worden. Als het aan hun ligt, dan zou sport en recreatie met paarden helemaal niet meer toegestaan zijn. Dit uitgangspunt heeft ook altijd op hun site gestaan. Sinds er actiever over paardenwelzijn nagedacht wordt en zij zich er actief mee zijn gaan bemoeien, zie je die mening niet meer op hun site staan. Maar ik denk dat je altijd in je achterhoofd moet houden dat dit wel hun uiteindelijke doel is, het verbieden van rijden, mennen en trainen met paarden in het algemeen.

Waar baseer je dat op, zijn daar uitspraken over gedaan of opgeschreven? Maar als dat het doel zou zijn, dan zou ik ook naast de voorbeelden van onvermogen die ik al eerder heb aangehaald, graag circussen verboden zien worden, gegoochel met dieren (ook beter voor Hans Klok), hondenrennen, dolfinarium Harderwijk, alle dierentuinen behalve Beekse Bergen, vogels in kooien, honden shows, kattenshows, caviashows, konijnenshows, dierenmarkten en laat dan de Koninging maar het goede voorbeeld geven door niet meer met die koets te rijden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:56

Lovely, het heeft altijd op hun site gestaan, onder hetzelfde kopje over dieren in het circus etc. Ik wilde het in mijn vorige bericht eigenlijk quoten, maar kwam erachter dat het er ondertussen niet meer staat en dat ze een apart dossier paarden aangemaakt hebben, waarin deze opvatting opeens niet meer voorkomt. Op zich niet zo gek, want als ze dat nog steeds hardop zouden belijden, dan weten ze zeker dat ze als gesprekspartner niet serieus genomen worden. Maar ik ben bang dat ze het nog wel steeds als het ultieme doel zien.

Vanuit die gedachtengang is het bijvoorbeeld ook niet zo gek om opmerkingen te plaatsen zoals over de ren/drafsport. Als er nou één plek is, waar het zweepgebruik goed gereguleerd is, dan is het daar wel. Maar met een langs het paard zwaaiende zweep is het gemakkelijk scoren voor het grote publiek, zeker als je ziet hoe er zelfs op een plek als Bokt op gereageerd wordt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:06

Zo vreemd is dat niet, Karl. Het stikt hier tenslotte van de pennygedachtes.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:47

Lovely schreef:

Ja vind ik ook hoor, opeens in naar dat verhaal in Nietap paarden een hot item en dan met zulke eisen aankomen terwijl er iedere dag dieren sterven door mishandeling en verwaarlozing, krijg er een slap gevoel van, hier stonden ze op de stoep omdat onze shets op een kaal landje stonden, beesten moesten gewoon beetje afvallen maar werden smorgens en savonds wel gevoerd, ze zijn daarna zelfs nog keertje terug geweest, belachelijk gewoon, shets waren gewoon lekker rond, gezond vrolijk glimmend en om daar dan nog een keertje voor terug te komen, zielig gewoon ga iets nuttigs doen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:00

Ik vind dit dus weer echt Nederland
Iemand die geen verstand van paarden heeft wil een ander vertellen hoe je met een paard moet omgaan, benaderd de pers , en we slaan massaal op hol.

Ieder paard in Nederland wordt meteen verwaarloosd of mishandeld, laten we even normaal doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:07

Stoffel, je hebt gelijk hoor, er worden nogal wat uitspraken gedaan door sommigen in dit topic:
- Dè pensionhouder wil niet meewerken om de omgeving te verbeteren
- Dè wedstrijdruiter interesseert zich niet voor paardenwelzijn
- Minder dan 4 uur buiten per dag is paardonterend
Enzovoort

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:00

stoffel schreef:
Ik vind dit dus weer echt Nederland
Iemand die geen verstand van paarden heeft wil een ander vertellen hoe je met een paard moet omgaan, benaderd de pers , en we slaan massaal op hol.

Ieder paard in Nederland wordt meteen verwaarloosd of mishandeld, laten we even normaal doen

Nou nou, een beetje nuance kan geen kwaad hoor!
Waar baseer je nu op dat 'men' vindt dat ieder paard in Nederland verwaarloosd of mishandeld wordt? Ik heb het hier nergens gelezen. Vind jij het geen goede zaak dat men eens wat zaken op papier wil gaan zetten m.b.t. het welzijn van paarden? Mij lijkt dat een goede zaak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:28

madamX schreef:
Man O'War schreef:
ik zie een hoop organisaties die het plan van aanpak over paardenwelzijn zwak vinden. ik heb het gelezen en het is ook zwak. staan geen maatregelen in. er staat helemaal niets over in dat paarden weidegang nodig hebben. daar zijn we volgens mij het allemaal overeens. een paard hoort in de wei. volgens mij moeten we als we onze vrienden (de paardjes natuurlijk) willen helpen lid worden van een club die eindelijk onze ideeen naar den haag brengt. niet alleen roepen maar ook doen voor het te laat is. ik zou kiezen voor de vereniging eigen paard. voor maar 25 euro ben je een jaar lid. ze zijn nog niet zo lang bezig maar er zitten goede mensen in. ook de dierenbescherming is natuurlijk een goed alternatief maar die zijn niet speciaal voor paarden.

Wat een bullshit: VEP zijn geen paardenkenners, allemaal kletskousen zonder achtergrondkennis. en wat een zwakke manier om nu opeens promotie te gaan maken op dit forum.

Vereniging eigen paard is toch geen concurent? Het is een belangenvereniging van eigenaren die de expertise/informatie bij anderen vandaan halen en deze informatie verspreiden en ter beschikking stellen aan hun leden tegen een laag bedrag... Ze hoeven zelf dus geen expert te zijn op allerlei gebieden, en dat beweren ze ook niet. Zie het als een soort van consumentenbond, maar dan voor paardeneigenaren...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:40

Lovely schreef:
Stoffel, je hebt gelijk hoor, er worden nogal wat uitspraken gedaan door sommigen in dit topic:
- Dè pensionhouder wil niet meewerken om de omgeving te verbeteren
- Dè wedstrijdruiter interesseert zich niet voor paardenwelzijn
- Minder dan 4 uur buiten per dag is paardonterend
Enzovoort

Dat zijn idd nogal uitspraken, gelukkig heb ik ze niet gedaan.... al ben ik het met het laatste punt dan weer wel roerend eens!
En die 4 uur, daar komen veel mensen op dit forum niet eens aan toe.. ik kan daar niet mee leven, en dit is een openbaar forum, dus ik geef uiting aan die gedachte...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:18

manic schreef:
detour schreef:
Ik heb dan gewoond in Ierland en Schotland waar veel meer ruimte is voor de dieren (paarden dus) en mijn Ierse vriendin was best geshockt hoe de dieren er hier hutje mutje bij stonden in de randstad.

Ook ik heb gewoond in Ierland, maar eerlijk gezegd heb ik daar meer beesten gezien die er slecht bijstonden dan hier.

Okay, beesten krijgen dan wel weidegang... maar ook beesten waar verder nooit naar omgekeken wordt, maar gewoon ergens in een land geflikkerd worden. Hoefverzorging? Medische verzorging? Ho maar.

Omdat daar meer ruimte is kan iedereen met een stukkie gras maar een paar paarden in de tuin zetten, ook mensen die geen enig benul van paarden hebben. Veel paarden gezien die gewoonweg ondervoed waren, of juist veel te dik, onbehandelde wonden, in graslandjes met half gesloopte autos en rondslingerende onderdelen, slecht in de vacht, doffe blik in de ogen, en gewoonweg zwaar afgestompt.

Dan heb je waarschijnlijk een handjevol Tinkers gezien wat helaas niet goed wordt verzorgd; maar de Ieren staan imo veel dichter bij het paard dan wij.
;)
Heb trouwens met warmbloeden gewerkt, tinkers en Volbloeds, en gelukkig dergelijke taferelen niet mee gemaakt...
Waar heb je gewoond daar?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:01

Zelf in Dun Laoghaire, maar paarden gereden in Wicklow. Heb dit soort zaken ook in Connemara, Galway en dergelijke gezien, om maar over de zgn pony boys te zwijgen.

Deze flickr photoset wel eens gezien?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:17

hmm

terug komende en me weer even ingelezen te hebben zag ik een promo voorbij komen die geheel nerens op gebasseerd was ....

maar goed , tijdje geleden had ik een eigen stuk grond na ja eigen gepacht van de gemeente wat mijn andere gepachte landje was bebwoud met industrie .
Dit landje kwam jawel de hanzelijn spoorlijn doorheen .
Nu een eigen pensionstalletje maar ...
die jaren ervoor mochten we op de pachtlandjes GEEN schuilhokken maken wel gedaan uiteraard .
Spark met een scheur in zijn brokkelhoeven naar emmeloord daar de aanrader modder bad !
affijn modderbad klaargemkaat het hele jaar door modder gehouden .
En wie kwamen er langs ? Jawel de DB mijn paardje stond in de modder ...ik ja voor zijn hoven meneer ...meneer moest schriftelijk bewijs hebben en dat heeft die ook gekregen echter een jaar later stonden ze er weer .
Hoezo wordj e soms moedeloos ....
nu maar de beestjes de paddock in en de zomer de wei op de nachten de stal in

Maar als er nu eens mensen bij de DB en politiek gingen zitten praten en om tafel gaan die dan ook WERKELIJK verstand hebben van paarden en andere diersoorten ....dan zou je ergens komen wat ten goede komt voor de dieren .

Gemeentes denken aan geld verdienen door :
Nieuwbouw , spoorlijnen ,bereikbaarheid en vooral veel bouwen bouwen bouwen
weg met het boerenleven gedachte
Maar wij zijn juist naar depolder gekomen voor al het groen voor de ruimte .
Als ik kijk om me heen wat er nog van over is vind ik dit diep triest .

Hier heb je bijvoorbeeld de ijsbaan . staan een aantal gekochte paardenstallen
een probleem er is gewoon GEEN wei bij .
En in dronten zijn er nog maar tweee a drie weides voor de ijsbaan mensen
de wei is er ligt is juist een ijsbaan en niet of nauwlijks voor de paarden beschikbaar
Paarden mogen elke dag 20 minuten de bak in op een bepaald tijdstip meer niet !

En daar moet dan toch ook wat aan gedaan worden zorg voor meer groen en weidegang in nederland

Man O'War

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:03

gelukkig ken ik iemand die redelijk veel lijkt te weten van zowel de VEP als de DB. De DB is helemaal niet tegen paardensport maar wel tegen paardenleed. In de VEP zitten echt wel mensen met paardenkennis. Wat te denken van Frenk Jespers en Dr. Eric van Breda. Verder maken ze gebruik van vele experts. Eigenlijk zouden we allemaal lid moeten worden. Voor de 25 euro kunnen we onze stem echt laten horen en ik heb nog leuke kortingen gekregen ook. Ik hoorde van iemand die een paard zocht dat ze echt hun best doen je aan een paard te helpen dat bij je past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:14

Ninx schreef:
Dat zijn idd nogal uitspraken, gelukkig heb ik ze niet gedaan.... al ben ik het met het laatste punt dan weer wel roerend eens!
En die 4 uur, daar komen veel mensen op dit forum niet eens aan toe.. ik kan daar niet mee leven, en dit is een openbaar forum, dus ik geef uiting aan die gedachte...

Er wordt door Natural Nederland nogal geroepen dat de paarden 24/7 buiten moeten lopen. Nu vind ik dat als de paarden er gewend aan zijn met kou nog niet zo'n probleem. Maar van de zomer, met dik 30 graden en alle horzels. Dat vind ik dus pure mishandeling, dan een paar uurtjes laat in de avond of heel vroeg in de ochtend vind ik een stuk paardvriendelijker.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:34

Pipo schreef:
Er wordt door Natural Nederland nogal geroepen dat de paarden 24/7 buiten moeten lopen. Nu vind ik dat als de paarden er gewend aan zijn met kou nog niet zo'n probleem. Maar van de zomer, met dik 30 graden en alle horzels. Dat vind ik dus pure mishandeling, dan een paar uurtjes laat in de avond of heel vroeg in de ochtend vind ik een stuk paardvriendelijker.

Ah, mijn paard is afgelopen zomer ook al zwaar mishandeld :+ ? Ik weet niet waar jij woont, maar ik heb de lucht niet zwart gezien van de horzels. Gelukkig niet. Overdrijven is ook een vak, zeg. :D

Verder zeg ik als zogenaamde 'natural' (stempel verkregen hier op bokt :D ) niet dat elk paard per se 24 uur buiten hoeft te lopen. Heb je goede redenen hem de nacht binnen te zetten, moet je dat vooral doen. Of bv overdag binnen houden, als er veel dazen zijn en ze daar last van hebben, kan ook wat mij betreft. Maar misschien moet jij dan ook leren inzien dat er ook paarden zijn die liever niet binnen staan. Want ja, die zijn er ook en die zijn echt niet zielig in de zomer, hoor. Of in de winter. ;)

Ik vind dat je erg over 1 kam scheert met je opmerking. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:38

Twiggy2008 schreef:
[

Ah, mijn paard is afgelopen zomer ook al zwaar mishandeld :+ ? Ik weet niet waar jij woont, maar ik heb de lucht niet zwart gezien van de horzels. Gelukkig niet. Overdrijven is ook een vak, zeg. :D

Verder zeg ik als zogenaamde 'natural' (stempel verkregen hier op bokt :D ) niet dat elk paard per se 24 uur buiten hoeft te lopen. Heb je goede redenen hem de nacht binnen te zetten, moet je dat vooral doen. Of bv overdag binnen houden, als er veel dazen zijn en ze daar last van hebben, kan ook wat mij betreft. Maar misschien moet jij dan ook leren inzien dat er ook paarden zijn die liever niet binnen staan. Want ja, die zijn er ook en die zijn echt niet zielig in de zomer, hoor. Of in de winter. ;)

Ik vind dat je erg over 1 kam scheert met je opmerking. :roll:

Tja Twiggy, wie kaatst kan de bal verwachten. Jullie naturals scheren ons sportmensen ook over een kam dus...........

En er zijn meer zomers dan alleen degene van 2008 he!
Zeg ik trouwens ergens dat ik vind alle paarden niet buiten willen lopen? Volgens mij nergens. De mijne hebben vorig jaar ook 24 uur per dag buiten gelopen met een veulen aan de voet. Maar nu ze weer in de sport lopen, worden ze ook weer als een sportpaard behandeld. En daar zou vanuit naturalland wel iets meer begrip voor mogen zijn.

Bij ons op stal staat ook een natural, het is ook het enige paard welke zijn longen uit zijn lijf hoest omdat hij maar natural moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:41

Er bestaat helaas nog geen Ventipulnatural :).
Zijn er in Loosdrecht geen dazen, goh.
Maar Twiggy2080, er zijn ook paarden die niet alleen maar buiten willen lopen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:47

Lovely schreef:
Er bestaat helaas nog geen Ventipulnatural :).
Zijn er in Loosdrecht geen dazen, goh.
Maar Twiggy2080, er zijn ook paarden die niet alleen maar buiten willen lopen hoor.

Gelukkig heb ik een stalbaas die de natural streng heeft toegesproken dat je zo niet met een paard omgaat en hem ook even naar de veearts heeft gestuurd.