"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:11

idioten Gestoord

2 graden met regen da's veel kouder dan vorst voor paarden

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:43

En hoe zit het dan met paarden die nat van de sneeuw zijn en waar -20 bij komt.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:46

sonjim schreef:
En hoe zit het dan met paarden die nat van de sneeuw zijn en waar -20 bij komt.

Heb je je ooit verdiept in de vachtwerking van een paard?
Dan weet je dat de sneeuw enkel op de vacht ligt, niet in de vacht.
En dat een paard zijn haren overeind kan zetten, daar een isolerend laag lucht tussen zit, wat dient als een deken.
En daarom de sneeuw niet op de huid komt, enkel op de haren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:54

toch wil ik even reageren. Ik merk dat bijna iedereen hier voor 24/7 buiten is. en ik vind ook dat de db helemaal de grond in wordt getrapt hier en dat vind ik toch wel erg. Dit soort waarschuwingen geven ze niet zomaar geloof me er werken echt wel mensen bij de db die er echt verstand van hebben. iedereen heeft het over hooi en wintervacht maar wat we niet moeten vergeten is dat de paarden van tegenwoordig totaal anders zijn als vroeger zo worden ze nu ook gefokt. En vergeet ook niet dat paarden van 4/5 jaar dit weer nooit hebben meegemaakt dan is het toch wel een hele grote verandering hoor! ik denk dat er heel veel paarden zijn die echt moeite hebben om zich nu nog warm te houden.

Ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten staan maar vergeet niet dat paarden nu niet zo zijn als 50 jaar geleden!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:01

Mijn paarden (shetten die 24/7 buiten lopen zonder deken normaal gesproken) waren wel doornat, ondanks de normaal gesproken topvachtwerking van een paard.Ja ik weet hoe die werkt, maar dinsdag morgen, stonden er toch echt 4 verkleumde shetten. We dicussieren hier over een opmerking van de belgische dierenbescherming, die het hebben over de ardennen en dergelijke, hoe koud is het daar nu als het bij ons -20 is. En ik lees nergens volledig opstallen, maar wel zorgen voor een schuilgelegenheid.
Dit staat namelijk in de openingspost.
Dagelijks krijgen wij verschillende meldingen van vooral paarden die in weiden staan, 's nachts en zonder degelijke beschutting. Bij extreme vriestemperaturen van min tien graden of lager is dat uiteraard niet verantwoord.'

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:02

Vergeet dan ook niet dat bewegen warm maakt en stilstaan juist koud is. Eten zorgt er voor dat de lichaamstemperatuur wordt opgedreven. Bovendien zijn de meeste stallen helemaal niet zoveel warmer dan het buiten is, wat voor nut heeft het dan?
Ik vind het pas een kwalijke situatie wanneer de dieren geen plek hebben om uit de wind en de neerslag te gaan staan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:04

Het verschil tussen de stal en buiten is bij ons 18 graden, s'nachts, overdag is het verschil minimaal. Overdag staan ze dan ook gewoon buiten maar s'nachts vind ik het echt te heftig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:07

Cayenne schreef:
'Wie echt een hart voor dieren heeft, zorgt er nu toch voor dat ze naar binnen worden gebracht',
.....

Maar zelfs met een beschutting is het deze dagen niet aangewezen om de dieren buiten te laten.

Hier lees ik toch wel degelijk dat het paard het beste volledig opgesloten staat Knipoog .

Dus vandaar de vraag, waarom er vanuit gaan dat een paard zelf niet verstandig genoeg is om in een goede schuilstal te gaan staan, als het dat wilt?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:08

In principe wel, hoewel je dan wel een groep bij elkaar moet hebben staan die elkaar de stal in laat, door wisseling in de kudde was dat bij mij een van de manko's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:09

De tinkers kunnen kiezen, ze kunnen de stal in of niet en die staan liever buiten. Mijn merrie van 24 staat na een goede anderhalf uur al voor haar staldeur te gillen dat ze naar binnen wil. Ze gaat echt voor de buitendeur staan te roepen. Dus zij staat met haar oude gabber lekker binnen. Tja ze geven het wel aan hoor hier.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:11

alsof het in een schuilstalletjes niet vriest Tong uitsteken

Paarden die nat zijn en dan met -20 buiten staan is natuurlijk een heel ander verhaal!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:13

sonjim schreef:
In principe wel, hoewel je dan wel een groep bij elkaar moet hebben staan die elkaar de stal in laat, door wisseling in de kudde was dat bij mij een van de manko's

Uiteraard, maar dat is dus kijken naar je paard. Heb je een kneusje dat geen gebruik van de schuilstal kan maken dan is het misschien ook beter om deze toch op een veiliger plek te zetten. Hier heb ik geen problemen met paarden die niet in de stal gelaten worden(heb vaker meegemaakt dat ze zo in de knoop staan dat ze er niet meer uit geraken Huilen van het lachen ) dus waarom zou ik ook mijn paard het beste volledig opsluiten terwijl ze volledig vrij kan kiezen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:18

breezy302 schreef:
toch wil ik even reageren. Ik merk dat bijna iedereen hier voor 24/7 buiten is. en ik vind ook dat de db helemaal de grond in wordt getrapt hier en dat vind ik toch wel erg. Dit soort waarschuwingen geven ze niet zomaar geloof me er werken echt wel mensen bij de db die er echt verstand van hebben. iedereen heeft het over hooi en wintervacht maar wat we niet moeten vergeten is dat de paarden van tegenwoordig totaal anders zijn als vroeger zo worden ze nu ook gefokt. En vergeet ook niet dat paarden van 4/5 jaar dit weer nooit hebben meegemaakt dan is het toch wel een hele grote verandering hoor! ik denk dat er heel veel paarden zijn die echt moeite hebben om zich nu nog warm te houden.

Ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten staan maar vergeet niet dat paarden nu niet zo zijn als 50 jaar geleden!

Ik ben niet voor 24/7 buiten. Het liefst heb ik ze (net als elk anders jaar) ivm voeren gewoon 's nachts binnen. Helaas heb ik nu nog niet de mogelijkheid om ze binnen te zetten, en staan ze dus op een bergwei met schuilstal.
Hier (Voormalig oostduitsland) is het ook een stuk kouder dan nederland, en belgie het grootste deel. -26 afgelopen nacht.
Mijn merrie is 6, en mijn ruin is bijna 3. Dus ook beide nog nooit meegemaakt, en darbij normaal ook altijd op stal gestaan. Dus niks gewend oid, maar kunnen het nog prima aan hoor! Ja
onbeperkt ruwvoer, beweging en water. Dan kunnen de meeste paarden zich prima redden. Ze kunnen ich warm lopen en eten. Dus niks aan de hand. Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:22

Ik denk eigenlijk dat het de DB vooral gaat om de schrijnender gevalletjes waar 1x in de week iemand komt kijken en waarbij het paard aan zijn bevroren sloot staat te likken en de laatste trieste sprietjes gras staat weg te schrapen. Die paarden zijn er namelijk ook. Dat gaat prima in de zomer of milde winters, maar ik kan me zo indenken dat dat nu wat te heftig kan zijn zonder dagelijks extra hooi.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:23

ELpatcho schreef:
alsof het in een schuilstalletjes niet vriest Tong uitsteken

Paarden die nat zijn en dan met -20 buiten staan is natuurlijk een heel ander verhaal!

Nat zijn? Een 'buitenpaard' wordt van een stortbui nog niet echt nat maar als jij denkt je paard met dit weer te kunnen wassen en daarna in de wei te gooien is dat natuurlijk niet slim.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:25

Gjilke schreef:
Het is winter 1979. Er ligt een meter sneeuw, de temperatuur is ongeveer -12 celcius. Bij mijn pake/opa staan 10 paarden buiten, de hele winter. Er is geen eentje overleden, er is geen tong vastgevroren en ze zijn allemaal oud geworden.

Die heb ik ook meegemaakt als 9-jarige (overal geschaatst tot op het grasland achter ons huis aan toe, geweldig Haha! !!) en de pony's die ik toen meehielp verzorgen en waar ik op reed, stonden gewoon buiten. Van allerlei rassen ook (Welshje, Shetlanders, Haflo-Arabier, Fries en een paar pony kruisingen). Ging prima, ze hebben het allemaal overleefd destijds. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:25

Wat een trieste onzin weer.... ipv de echte erge dingen aan te pakken, paarden die al maanden op stal staan bvb, en nog maanden op stal zullen staan.

Je moet imo al een verdomd misfokt paard hebben als ze niet eens meer zichzelf kunnen warm houden ondanks goed voer...

Sizzle: ok maar door die stomme uitspraken krijg ik gegarandeerd weer om de haverklap uitspraken naar mijn kop van leken dat het zielig is de paarden nu buiten zonder deken... Denk persoonlijk dat het veel meer zeer doet om eerst binnen in de warmte te staan en dan naar buiten te moeten!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:27

inderdaad als je zorgt dat er ruwvoer is, onbevroren water dat is al heel wat! Daarnaast moet elke paardeneigenaar zich afvragen of je paard genoeg wintervacht heeft, is het een winterhard paard? Zo niet voldoet een deken?, of gaat het paard de stal in? Er zijn genoeg paarden die echte diehards zijn maar ook paarden die dit weer niet zullen trekken. Hou vooral je paard in de gaten!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:33

Sizzle schreef:
Ik denk eigenlijk dat het de DB vooral gaat om de schrijnender gevalletjes waar 1x in de week iemand komt kijken en waarbij het paard aan zijn bevroren sloot staat te likken en de laatste trieste sprietjes gras staat weg te schrapen. Die paarden zijn er namelijk ook. Dat gaat prima in de zomer of milde winters, maar ik kan me zo indenken dat dat nu wat te heftig kan zijn zonder dagelijks extra hooi.

Precies wat ik dacht! Paarden die goed verzorgd worden en genoeg eten en drinken en een schuil mogelijkheid hebben daar maken ze zich echt niet druk om.
Maar er zijn natuurlijk zat paarden waar amper iemand naar omkijkt en voor deze dieren is het wel afzien natuurlijk. En daar gaat het om. En dan vind ik het ook heel goed dat er aktie ondernomen wordt. Beter nu dan dat het straks weer te laat is.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:36

Caesar schreef:
Apart dat je dan nooit een vergunning krijgt om een stal oid op je weiland wat niet aan je huis grenst te bouwen. En dat ze stimuleren om dieren buiten te laten lopen. En dat het soms helemaal niet beter is om dieren die de kou nu gewend zijn ineens in een verwarmde omgeving te plaatsen...

En nee, mijn paard staat niet 24/7 buiten en als ik de shetjes van de buuf buiten zie staan zonder stal ril ik ook wel even, maar ze lopen gewoon te grazen en krijgen 4x daags vers water. Dat het bevriest, wil niet zeggen dat alle dieren direct uitdrogingsverschijnselen krijgen. Als je het maar regelmatig komt verversen zie ik helemaal geen probleem...

Hahaha, dat is geweldig, je hebt gelijk! Je moet je paarden binnen houden maar een stal bouwen mag niet.
Lastig hoor...
Ik ben het wel eens met jouw standpunt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:40

breezy302 schreef:

Ik heb de DB niet afgebrand. Ben blij dat ze ook goede dingen doen, op zijn tijd. Ik denk dat er zeker een stel onwetenden werken, maar ik denk dat er ook wel degelijk mensen werken die er wel wat verstand van hebben. Al hoewel ik ooit een vraag via de telefoon en email gesteld heb, waar ik zo'n apart antwoord op heb gekregen, maar dat terzijde. Ik weet ook dat ze aan wetten vast zitten, waardoor ze niets kunnen doen aan stallingen waar paarden dagenlang niet uit hun box komen. Helaas. Verdrietig
Verder hou ik me niet zo bezig met de DB en ik denk dat ze bij mij ook weinig te zoeken hebben. Knipoog

Ik denk niet dat iedereen hier voor 24/7 buiten is, ik denk wel dat veel mensen hier begrijpen dat we het over paarden hebben. En velen van ons hebben blijkbaar paarden die 24/7 buiten staan en die reageren wel op rare beschuldigingen van de Belgische DB. Want ik kan het niet anders opvatten, het spijt me. Overigens was het hier vannacht nog warmer dan -8, mijn staleigenaresse heeft gisteren laat nog op haar thermometer gekeken, toen stond 'ie op -4 Clown . Ik heb haar vandaag n.a.v. deze discussie eens gevraagd wat haar gevoel is over onze kudde buiten. Zij heeft haar paarden binnen staan, voor alle duidelijkheid. Ze lachte me uit toen ik mijn 'zorg' uitte of de kudde buiten het wel fijn heeft momenteel. Ze vertelde dat ze zelfs een keer zo ver het gebied ingetrokken dat ze hun portie ruwvoer hebben laten liggen. Voedsel is er sowieso nog genoeg voor ze. Ze kwamen pas de volgende ochtend weer teruggewandeld. Tja, nu weet ik echt zeker dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Hier in NL staat voor de komende dagen -4 a -8 voorspeld in dit gebied. Eitje dus. Lachen
Ik vind het erger als het stormt en regent, zoals twee jaar terug in deze tijd van het jaar. Dat was pas guur. Toen haalde ik ook de regendeken uit het stof.

Oh, en mijn paard is nog net geen 5 jaar oud. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:42

aisie schreef:
Sizzle schreef:

Precies wat ik dacht! Paarden die goed verzorgd worden en genoeg eten en drinken en een schuil mogelijkheid hebben daar maken ze zich echt niet druk om.
Maar er zijn natuurlijk zat paarden waar amper iemand naar omkijkt en voor deze dieren is het wel afzien natuurlijk. En daar gaat het om. En dan vind ik het ook heel goed dat er aktie ondernomen wordt. Beter nu dan dat het straks weer te laat is.

Helemaal mee eens en dat soort gevallen mogen van mij zeker aangepakt worden!!! Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:45

Ik heb op dit moment uit gemakszucht mijn beide paarden 's nachts binnenstaan. Maar tot vorig jaar stond Wiz ook in de winter buiten. Er was een gezamenlijke uitloopstal en in de praktijk stonden ze daar dus alleen in bij heel harde wind in combinatie met regen. Verder stonden ze buiten. Ook 's nachts en uit eigen keus. In de beschutting van de bomen stonden ze liever dan 's middags. Ook overigens nooit ziek geweest.

Hij heeft in die tijd geleerd om met een hoef in de waterbak te knallen. Dat doet hij nu nog steeds. Want we brachten wel vaak vers water, maar zo werkte het ook goed volgens Wiz.

En Wiz is een gewone KWPN-er. Dus niks een paard van 50 jaar terug. Gewoon eentje van nu, die er prima tegen kan.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:46

Paarden in het wild? Waar hebben jullie het over? Het paard is een gedomesticeerd dier.
Waar sliep de mens eigenlijk 6000 jaar geleden, misschien willen jullie dat eens gaan uitproberen bij min 24 in de Ardennen en een dik pak sneeuw erbij, waarschijnlijk overleven jullie het wel als ik je maar genoeg bessen en noten meegeef.

Een ijslander of zo kan heus wel buiten bij vorst, maar sommige mensen hier beweren dat dit voor een arabier ook normaal is.

Normaal voor een arabiertje is het volgende: in de landen waar ze vandaan komen slapen ze al eeuwenlang 's nachts in de tent bij de mensen, lekker warm voor iedereen. Ze werden daar ongelofelijk vertroeteld, men zag de paarden echt als gezinsleden waarmee "gebabbeld" werd, kinderen kropen gewoon tegen merries en veulens aan, kortom reuze gezellig allemaal. In de tent kregen ze dan 's nachts (best wel eens koud maar nooit min 20) een graanzak om en aten ze gerst en helemaal geen ruwvoer. Arabiertjes kregen daar zelden gras of hooi, dat was er de meeste tijd helemaal niet. Alleen als de merries veulens hadden werden er zo mogelijk weides gezocht. De arabiertjes waren het hele jaar door slank en glad van vacht. Dat is dus al eeuwenlang "natuur" voor de arabier en niet 's zomer een belachelijke hoeveelheid vers gras en zo dik als een tonnetje en dan 's winters alleen maar wat hooistengels in de vrieskou. Ik weet niet waar sommige mensen hun wijshoud over "natuurlijk" vandaan halen, maar kennelijk is er iets of iemand die jullie veel onzin vertelt.

Bedenk wel dat als een paard veel hooi moet eten (om warm te blijven) hij noodgedwongen ook heel veel moet drinken daarbij. Dat gaat dus niet bij zulke extreem lage temperaturen en dan houdt echt elk paard vanzelf op met eten, anders gaat het helemaal mis met zijn spijsvertering.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-01-09 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:53

Ik ken genoeg arabieren die ook deze temperaturen aankunnen, nogmaals, als je paard gezond is, in conditie, dan moet het gewoon kunnen of heb je toch echt weer een te ver doorgedreven fokproduct.

De eerste jaren staan ze toch ook allemaal buiten of niet?