2 graden met regen da's veel kouder dan vorst voor paarden
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sonjim schreef:En hoe zit het dan met paarden die nat van de sneeuw zijn en waar -20 bij komt.
Cayenne schreef:'Wie echt een hart voor dieren heeft, zorgt er nu toch voor dat ze naar binnen worden gebracht',
.....
Maar zelfs met een beschutting is het deze dagen niet aangewezen om de dieren buiten te laten.
sonjim schreef:In principe wel, hoewel je dan wel een groep bij elkaar moet hebben staan die elkaar de stal in laat, door wisseling in de kudde was dat bij mij een van de manko's
breezy302 schreef:toch wil ik even reageren. Ik merk dat bijna iedereen hier voor 24/7 buiten is. en ik vind ook dat de db helemaal de grond in wordt getrapt hier en dat vind ik toch wel erg. Dit soort waarschuwingen geven ze niet zomaar geloof me er werken echt wel mensen bij de db die er echt verstand van hebben. iedereen heeft het over hooi en wintervacht maar wat we niet moeten vergeten is dat de paarden van tegenwoordig totaal anders zijn als vroeger zo worden ze nu ook gefokt. En vergeet ook niet dat paarden van 4/5 jaar dit weer nooit hebben meegemaakt dan is het toch wel een hele grote verandering hoor! ik denk dat er heel veel paarden zijn die echt moeite hebben om zich nu nog warm te houden.
Ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten staan maar vergeet niet dat paarden nu niet zo zijn als 50 jaar geleden!
ELpatcho schreef:alsof het in een schuilstalletjes niet vriest![]()
Paarden die nat zijn en dan met -20 buiten staan is natuurlijk een heel ander verhaal!
Gjilke schreef:Het is winter 1979. Er ligt een meter sneeuw, de temperatuur is ongeveer -12 celcius. Bij mijn pake/opa staan 10 paarden buiten, de hele winter. Er is geen eentje overleden, er is geen tong vastgevroren en ze zijn allemaal oud geworden.
Sizzle schreef:Ik denk eigenlijk dat het de DB vooral gaat om de schrijnender gevalletjes waar 1x in de week iemand komt kijken en waarbij het paard aan zijn bevroren sloot staat te likken en de laatste trieste sprietjes gras staat weg te schrapen. Die paarden zijn er namelijk ook. Dat gaat prima in de zomer of milde winters, maar ik kan me zo indenken dat dat nu wat te heftig kan zijn zonder dagelijks extra hooi.
Caesar schreef:Apart dat je dan nooit een vergunning krijgt om een stal oid op je weiland wat niet aan je huis grenst te bouwen. En dat ze stimuleren om dieren buiten te laten lopen. En dat het soms helemaal niet beter is om dieren die de kou nu gewend zijn ineens in een verwarmde omgeving te plaatsen...
En nee, mijn paard staat niet 24/7 buiten en als ik de shetjes van de buuf buiten zie staan zonder stal ril ik ook wel even, maar ze lopen gewoon te grazen en krijgen 4x daags vers water. Dat het bevriest, wil niet zeggen dat alle dieren direct uitdrogingsverschijnselen krijgen. Als je het maar regelmatig komt verversen zie ik helemaal geen probleem...
breezy302 schreef:toch wil ik even reageren. Ik merk dat bijna iedereen hier voor 24/7 buiten is. en ik vind ook dat de db helemaal de grond in wordt getrapt hier en dat vind ik toch wel erg. Dit soort waarschuwingen geven ze niet zomaar geloof me er werken echt wel mensen bij de db die er echt verstand van hebben. iedereen heeft het over hooi en wintervacht maar wat we niet moeten vergeten is dat de paarden van tegenwoordig totaal anders zijn als vroeger zo worden ze nu ook gefokt. En vergeet ook niet dat paarden van 4/5 jaar dit weer nooit hebben meegemaakt dan is het toch wel een hele grote verandering hoor! ik denk dat er heel veel paarden zijn die echt moeite hebben om zich nu nog warm te houden.
Ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten staan maar vergeet niet dat paarden nu niet zo zijn als 50 jaar geleden!
aisie schreef:Sizzle schreef:Ik denk eigenlijk dat het de DB vooral gaat om de schrijnender gevalletjes waar 1x in de week iemand komt kijken en waarbij het paard aan zijn bevroren sloot staat te likken en de laatste trieste sprietjes gras staat weg te schrapen. Die paarden zijn er namelijk ook. Dat gaat prima in de zomer of milde winters, maar ik kan me zo indenken dat dat nu wat te heftig kan zijn zonder dagelijks extra hooi.
Precies wat ik dacht! Paarden die goed verzorgd worden en genoeg eten en drinken en een schuil mogelijkheid hebben daar maken ze zich echt niet druk om.
Maar er zijn natuurlijk zat paarden waar amper iemand naar omkijkt en voor deze dieren is het wel afzien natuurlijk. En daar gaat het om. En dan vind ik het ook heel goed dat er aktie ondernomen wordt. Beter nu dan dat het straks weer te laat is.