Opnieuw een dood paard in Nietap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Opnieuw een dood paard in Nietap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:27

Aan iedereen: we hebben overigens besloten in de petitie zowel het incident Nietap niet bij naam te noemen, en ook Bokt niet te noemen.
Zo wordt het een petitie die zich uitsluitend richt op de verbetering van de rechten van paarden in NL.
Natuurlijk moet zo'n stuk inhoudelijk aan een aantal zaken voldoen en dat zoeken we nu uit.
We kunnen heel weinig beginnen tegen mensen die uit onwetendheid of moedwillig dieren verwaarlozen en/of mishandelen. De crux zit em in de gebrekkige wetgeving op dat gebied... en dat hebben we dan ook ons 'gevecht' gemaakt.....

De situatie in Nietap blijft verwarrend, ik heb net weer de site van RTVDrenthe doorgespit en kwam dit filmpje tegen dat mij niet schokt:
http://nl.youtube.com/watch?v=0YDxzawl9 ... 69&index=0

Evengoed is er weinig te zien op dit filmpje. Ergens spreken dus wel de goede intenties vd man uit het filmpje (voorzover je daarvan kunt spreken), maar de uitkomst van goede intenties en kwade wil is soms hetzelfde..... en niet gunstig dus.
Enfin, hopelijk zal er de komende tijd duidelijk informatie naar voren komen. Tot die tijd richten we ons op paardenwelzijn in het algemeen (maar ook bijv. de levendige handel in zieke/ernstig kreupele en veel te oude dieren tegen gaan).

Als een paard niet meer rechten heeft dan een fiets, staat ons zeker nog genoeg te doen!

@ThePast03: die namen zijn verre van geheim.... je hoeft nietap/pony's/paarden maar in te typen en je vind ze direct.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 03-12-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:32

Ninx schreef:
@[*olduser*]: die namen zijn verre van geheim.... je hoeft nietap/pony's/paarden maar in te typen en je vind ze direct.

Alleen zet jij die namen hier neer in combinatie met een bericht wat je ergens gelezen hebt.
Is dat bericht een feit en heb je daar een officiële bron van?

Persoonlijk word ik niet vrolijk van dat soort "ik heb gelezen" berichtjes, maakt het allemaal niet geloofwaardiger en het begint steeds meer op een hetze te lijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:37

ThePast03 schreef:
Ninx schreef:
@ThePast03: die namen zijn verre van geheim.... je hoeft nietap/pony's/paarden maar in te typen en je vind ze direct.

Alleen zet jij die namen hier neer in combinatie met een bericht wat je ergens gelezen hebt.
Is dat bericht een feit en heb je daar een officiële bron van?

Persoonlijk word ik niet vrolijk van dat soort "ik heb gelezen" berichtjes, maakt het allemaal niet geloofwaardiger en het begint steeds meer op een hetze te lijken.

Ik heb 'gelezen'.... ik geef in mijn post nu ook wel aan dat er gerede twijfel ontstaat door de verwarrende berichtgeving.
Dat lijkt me dus netjes, en dus maakt dat het geen hetze.
Ik noem deze namen omdat er mensen in die omgeving wonen die wellicht ineens een belletje horen rinkelen.
Wanneer het idd 'op het randje' schijnt te zijn, dan zijn 'getuigen' bijzonder welkom bij de AID om de zaak sluitend te kunnen maken.
Gister is mij ook op het hart gedrukt dit mensen mee te delen toen ik belde met de DB en AID.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:46

ThePast03, kijk eens op www.geenstijl.nl daar wordt het adres genoemd en de naam van betreffend persoon.
De naam Rozema uit Ureterp komt al eerder ergens in 1 van de nieuwsberichten hier voor op bokt, toets dat in en huppa, hele reeks berichten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:49

Ninx schreef:
Ik heb 'gelezen'.... ik geef in mijn post nu ook wel aan dat er gerede twijfel ontstaat door de verwarrende berichtgeving.
Dat lijkt me dus netjes, en dus maakt dat het geen hetze.
Ik noem deze namen omdat er mensen in die omgeving wonen die wellicht ineens een belletje horen rinkelen.
Wanneer het idd 'op het randje' schijnt te zijn, dan zijn 'getuigen' bijzonder welkom bij de AID om de zaak sluitend te kunnen maken.
Gister is mij ook op het hart gedrukt dit mensen mee te delen toen ik belde met de DB en AID.

Dat berichtje met de quote die je ergens gevonden hebt heeft absoluut geen meerwaarde in dit geheel en komt mij wel over als een hetze. Sorry.

Verder ben ik nog nergens bewijs tegengekomen dat deze man zijn paarden verwaarloost of mishandelt.
Op de foto's die we te zien krijgen is telkens ruwvoer te zien, mensen die er langs rijden zeggen dat dat er dagelijks ligt.

Er wordt gesproken over magere en ziek uitziende paarden. Dat is toch logisch als je de paarden meeneemt die aan het einde van de dag nog op de paardenmarkt staan? Dat zijn nu eenmaal niet de gezondste paarden over het algemeen.

Dat je een algemene petitie start is prima, maar laat dat soort berichtjes over de mensen uit nietap dan weg of kom met keiharde bewijzen.

Amy: het gaat mij niet om de naam alleen, dat is iets voor bokt of ze dat wel of niet goed vinden. Het gaat om de naam in combinatie met het bericht wat er getypt wordt. Dat is weer typisch zo'n "van horen zeggen" bericht wat alleen maar zorgt dat het niet meer geloofwaardig is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:53

ThePast03: punt is dat niemand exact weet hoe het zit.
Er is een groep die roept dat het meevalt, en een groep die zegt dat het vele malen ernstiger is dan iedereen vermoed.
Ook ik kan niets met 100% zekerheid zeggen, ik ben er immers niet geweest.

Het is voor mij genoeg reden te weten hoe het exact zit.

Los daarvan is dit zoveelste verhaal ook genoeg aanleiding om actie te ondernemen.... zonder namen, zonder feiten, maar VOOR meer rechten voor paarden in de NL wetgeving.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:59

Ah op die manier.
Laat ik het anders zeggen..door de artikelen op bokt over dit gebeuren, zijn er een aantal mensen in plaats van de bekende 'aaahs en ooh's ' te roepen eens overgaan tot actie..dit was nav de vele berichten op bokt over verwaarlozing en mishandeling en de berichtgeving van Nietap deed de emmer overlopen.
Het enige waar wij van uit kunnen gaan is de berichtgeving van de AID, telefonisch..dat er meer speelt, dat men daar niet verder op in kan gaan en het is onnodig daar conclusies op uit te maken..het feit blijft wel, de AID probeerd ook de handen samen te sluiten en roept getuigen op een melding te maken..diezelfde AID is daar langsgeweest.

Moet eerlijk zeggen, de foto's die ik onder ogen krijg tot nu toe vind ik niet schokkend, lekkere stevige shetlanders met ruwvoer en ja, weiland is overal nat...anderzijds, er is óók een foto van een dood paard én nu wéér een dood paard...dat zet men wel aan het denken en sja, het is een discussieforum, dus dan krijg je brainstorm gesprekken..wat als...zou het..etcetc.

Laat het dus duidelijk zijn dat Nietap de eerste zet heeft gegeven tot daadwerkelijke actie, niet meer en niet minder..dit wordt dan ook niet genoemd in de petitie, omdat er zoveel schrijnende gevallen zijn, waar wél de bewijzen van op tafel liggen en veroordeelde personen.

Laat het wel duidelijk zijn dat de AID heeft aangegeven deze man al meerdere boetes te hebben uitgereikt en waarschuwingen...dus het is wel heet onder de meneer zijn voeten.

Ik wacht idd ook nog steeds op foto's die net zo schokkend zijn als de berichtgeving doet vermoeden..ben ik absoluut met je eens!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:04

zoo, 30 hectare?
en een schuilstal, voer, en water.
op zich wel een mooi leven voor een paard, dat als overschot is blijven staan op de markt.
ik zie dit liever dan opstallen zoals bij andere bedrijven gebeurd.
en 30 hectare wordt ook niet zo heel snel zwart gelopen denk ik.
de stal is niet echt mooi, kapotte deuren en wat klein en rommelig.

die man zal er wel een dagtaak aan hebben om het hele spul te verzorgen en in de gaten te houden!
en waarom zou hij niet weten hoeveel er lopen, zou dat betekenen dat er verloop is?

er zijn meer weides zoals dit, je ziet dat best veel,
grote groepen pony's, en meestal dan zonder schuilstal.

dat er nu 2 dood zijn is natuurlijk niet leuk, 30 hectare is een groot stuk, maar het is wel belangrijk om te weten of er misstanden zijn, als je zoiets beheert.

omdat de man bekend is bij de AID een vaker waarschuwingen heeft gehad geloof ik wel dat ze de pony's 'op het randje van de wet' houden, maar ik denk idd dat het meer loont om een algemene wetsverandering te krijgen, dan om deze specifieke paardenhouder aan te pakken, hij is niet de enige.
met de overstroming was Lootsma in beeld, tussendoor weer anderen, laatst nog een handelaar in Groningen waar ook een dode pony lag,
en nu is het weer deze.. het gebeurd dus meer, dat paarden in zulke grote groepen worden gehouden,
op zich niks mis mee, maar als er dingen mis gaan zou het mooi zijn als er makkelijker kan worden ingegrepen door de AID.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 06:52

Neem me niet kwalijk, maar wat heeft Piet Lootsma hiermee te maken? Bij Lootsma zie je geen paarden die te weinig te eten krijgen...

Verder moet ik zeggen dat er in het filmpje geen misstanden te zien zijn. Behalve dan dat half opgevreten kadaver.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:42

Nou,dit verhaal wordt wel steeds vager. Verward
Hebben we het nu te doen met een redder van 'zielige' markt-paarden?In dat geval kunnen we beter een inzameling doen 'voor het goede doel' om hem te helpen!Want als het zo is,dan heeft hij van doen met paarden die in slechte conditie de winter ingaan,met alle problemen van dien....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:14

Ik ben het met jullie eens.... het wordt er niet duidelijker op.
Wellicht zien we te weinig op dit filmpje... maar op het eerste oog lijkt het niet 'schokkend'.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:23

Sterker nog: hoeveel paarden in Nederland hebben de luxe van 30 ha uitloop+schuilstal?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:29

Het begint idd. een beetje verwarrend te worden. Ik snap er in ieder geval steeds minder van hoe het nu precies zit. Verdient de man nu een pluim of een spreekwoordelijke schop voor z,n kont?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:34

Ik ben nu toch ook wel erg benieuwd, was al die ophef dan toch niet zo nodig geweest?
Maar het blijft raar AID beschouwt het als een bedrijf, hij doet het hobbymatig.
Misschien is het juist door al die ophef wel een heel stuk verbeterd.. Maar dan alsnog, laat je geen paarden aangevreten en wel liggen, simpel zat.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:50

Geen schokkend filmpje nee!
Om een paard zo lang te laten liggen vind ik schandalig,maar de paarden lijken het er goed te hebben!
Ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:56

Pff wat het allemaal wel niet te weeg brengt dat internet..
Ik stond vanmorgen in de krant met de hyves pagina, en ben geinterviewd door rtvdrenthe. Komt er straks op..

Ik ga van de week zelf kijken in Nietap, neem camera mee, en dan beslis ik voor mezelf wat ik ga geloven.. De hyves pagina zal niet verwijderd worden, omdat ik het alsnog een goeie zaak vind dat dit soort dingen vaker aan het licht moeten komen..En ja dat hij nu de l*l is, daar kan ik ook weinig aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:03

Oh, daar zit je niet mee dat iemand de l*l is zonder dat je zelf bent wezen kijken? Mooi is dat om met een hyves=pagina mensen in opspraak te brengen, als die man deze hyves ziet, kan hij je zelfs aanklagen voor smaad en laster.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:04

Daarom ga ik zelf ook even kijken, dat hij zo in het nieuws is.. Kan ik weinig aan doen?
Hij klaagt me maar aan.. Er staat verder niks raar op behalve de nieuwsberichten Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:05

Is inderdaad niet bijster snugger Joto

En ik denk dat jij het ook absoluut niet fijn zou vinden als ik op basis van roddels een hyvespagina aanmaak met dat Joto haar paard mishandeld.........

Ik zou als ik jou was als de wiedeweerga die pagina weghalen, want het is bijna onbeschoft te noemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:05

Nou ja, dan zijn de gevolgen ook voor jezelf, mag ik aannemen, Joto.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:07

Zoals ik al zei, ik speculeer o.i.d. nergens over..
Of de nieuws berichten nu of bokt of hyves of anders internet staan? Ik heb niks geen slechte dingen gezegd.

Daarbij gaat het me meer om de scheve wetregeling van Nl.
Als hij goed voor zijn paarden zorgt is het toch prima? Mij hoor je verder nergens over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:12

Dan snap ik nog steeds die hyves van jou niet. En ook de gedachtengang daarachter niet.
Ik vind het een ronduit kwalijke zaak om aan de hand van vage nieuwsberichten een hyves in het leven te roepen zonder dat je zelf op onderzoek bent uitgeweest en dat de pagina nog actief is nadat het een en ander is weerlegd.
Nu is het over de zaak Nietap, wie weet kom je volgende week iemand tegen op Bokt waar je niet van bent gecharmeerd en de volgende Hyves is geboren Gestoord

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:17

Nou,kom op zeg!De eerste berichtgeving ging over een man die zijn paarden laat verrotten op het land!Deze berichten komen in het voorpagina nieuws van Bokt.
Na wat gesnuffel komt een andere kant van het verhaal aan het licht....
Wie is nu de hetse begonnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:20

Het zou zinnig zijn als de hetze zou worden beéindigd en niet op Hyves voort te zetten.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:21

Dan ben ik niet de enige die kwalijk bezig is lijkt me Knipoog.. Ik ga tenminste kijken, dan zal ik wel zien of ze het echt zo slecht hebben of gewoon goed.
op de hyves staan net als op heel internet de nieuwsberichten. Dus of die nu op bokt of hyves worden geplaatst,

Als ik het filmpje zo zie, hebben ze het gewoon goed, maar neemt niet weg dat je een aangevreten paard laat liggen, als je er van af weet.