Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:29

Persoonlijk vind ik het allemaal wel heel erg ver gaan, dat gesol met die dieren. En vind ik dit echt wel de overtreffende trap hoor. Al dat getrut met spoelen, opvoelen, hengstig spuiten, afspuiten van ei/vruchtje?, weer opnieuw hengstig spuiten en weet-ik-wat.... dichtnaaien kwam ik ook al tegen.... en nu dan dit weer.

Hoe vaak en door welke professionals dan ook toegepast, denk ik dat het niet zo verkeerd is om onszelf eens af te vragen waar we toch in hemelsnaam mee bezig zijn.... het is allemaal al zo ingrijpend en dan ook nog al die extra onnodige polonaise aan dat lijf.... en we moeten dat allemaal vooral maar normaal vinden... -O-

Het lijkt mij een oplossing voor de luie paardenhouder die er zo weinig mogelijk werk aan wil hebben.
Wel de lusten (leuk, een veulentje) maar niet de lasten. Die lasten neemt de merrie er maar extra bij :(:)

Als je geen drachtige merrie kan hebben omdat je er niet op tijd bij kan zijn, dan neem je geen drachtige merries aan maar laat je dat over aan een stal die wèl de juiste zorg kan geven. Lijkt mij. Ik zal wel weer een zeikerd zijn.

Tieneke

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:55

Het geld had allicht ook veel nuttiger besteed kunnen worden, want de donaties zijn toch al zo teruggelopen, naar hun eigen zeggen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:07

IHN schreef:
heb net filmpje gezien. Nerrie geeft toch echt wel signalen van pijn bij het innaaien.
Daarbij, wat hierboven ook al gezegd wordt, snap ik het nut niet. Ja, als je een fokkerij hebt, maar pzb heeft ws nu dus een drachtige merrie binnengekregen. Dat is dus 1. Dan pak je toch matras en slaapzak en ga je op stal slapen naast de box? tegen de tijd dat je veulen verwacht. Wat een geldverspilling dit

Ik kreeg op 1 van de filmpjes van PZB op FB mee dat er best aardig wat veulentjes geboren gaan worden.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:08

Nou ik vind sommige reacties wel ver gaan en zoeken naar T zeiken. Dat mensen kritisch zijn lijkt me prima maar om nou continue over alles te zeuren verlies je zelf ook je geloofwaardigheid mee.

Ik weet niet of degene die over de hoefijzers valt ook hier zit? Maar zo kunnen we aan de gang blijven.

Ook voor het geboorte alarm, sorry ik vind T overdreven, genoeg stallen die het zo doen, daar mag je het niet mee eens zijn maar dat hoef je niet af te reageren op pzb. Dan kunnen we nu ook allemaal stoppen met rijden, wandelen, grondwerk etc. Alle paardjes vrij in de natuur *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:20

@pmarena, helemaal met je eens. Not my cup of tea zullen we maar zeggen.

Maar buiten dat had ik het nog nooit gezien of er over gehoord. Ik ken enkel kleine hobby fokkers en die gebruiken dat (zo ver ik weet) niet. Ik heb het dus opgezocht om er meer over te weten te komen, omdat de post van PZB toen al verwijderd was. Ik heb dus niet meegekregen waarom zij voorstander zijn van deze methode. En dat is jammer, want ik ga er vanuit dat als je zoiets deelt op sm je mensen wil informeren over een product (of wat dan ook) waar je achter staat.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:27

hun redenering was dat ze bij alarm binnen de 3 minuten zijn als ze het veulen nog moeten redden, iets met de vliezen die niet makkelijk gebroken zouden worden waardoor het veulen zou stikken in de vliezen.

Ben zelf geen expert, maar dit werd er gezegd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:30

Besje schreef:
hun redenering was dat ze bij alarm binnen de 3 minuten zijn als ze het veulen nog moeten redden, iets met de vliezen die niet makkelijk gebroken zouden worden waardoor het veulen zou stikken in de vliezen.

Ben zelf geen expert, maar dit werd er gezegd

Was daar dan verhoogd risico op?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:30

ja volgens hen wel bij de "verwaarloosde" drachtige merries (alsdus hun facebook post)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:35

Besje schreef:
ja volgens hen wel bij de "verwaarloosde" drachtige merries (alsdus hun facebook post)

Oh ok, dan kan natuurlijk een reden zijn om die keuze te maken. Dank voor je antwoord. :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:38

Maar als je bij de stallen slaapt ben je er toch ook op tijd bij?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:52

Flubberboot schreef:

Als je het dikke buiken volgt dan zie je dat dat regelmatig niet het geval is -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:03

Tja, omdat men het doet, moeten we het maar normaal vinden......Gelukkig mag je nog iets vinden in Nederland en mij gaat het te ver. Ben het helemaal eens met pmarena. Het wordt ook steeds erger en je mag niet meer kritisch zijn.
Als ze op het einde zijn kan je zoveel doen om het goed in de gaten te houden en je moet gewoon in de buurt zijn en blijven.
Ik zag het al een paar dagen aan mn merrie en had de camera erop, ook vooral voor het geluid. Ze had amper slappe banden en ook qua uier leek ze nog niet zover, maar haar gedrag zei alles. Op de camera gekeken en ze bleef heel onrustig, dus erheen gelopen en iets geholpen. Hoe je het went of keert, heb je als het eenmaal gebeurt en er gaat wat mis echt niet zoveel tijd.

En net als met het verhaal over het voeren en al die andere verhalen. Ze plaatsen zelf zulke berichten en willen aandacht en donaties. Het is te belachelijk voor woorden dat we daar niks van mogen vinden.

Blijkbaar vinden heel veel mensen ze geweldig en dat is prima. Geef vooral geld en moedig ze aan. Maar andere mensen mogen vinden dat ze dingen niet zo goed doen, zo is het leven nou eenmaal.

Hoe ze ermee omgaan is te kinderachtig voor woorden. Door hoe ze schrijven, denk ik ook dat mensen steeds kritischer zijn en ze het ook beginnen te voelen. Continu gelijk in de verdediging op een onprofessionele manier.

Als je dingen niet aankan, moet je het niet doen, zo simpel is het.

Wij hebben echt weleens een minder paardje gehad en het is leuk als ze opknappen of je gaan vertrouwen etc.
Maar als wij willen, kunnen we morgen ook echt propvol staan met paarden die weg moeten, een verhaal hebben etc. Je wil niet weten hoe vaak je iets aangeboden krijgt. En ja, mijn hart huilt, maar het kan gewoon niet, dus we zeggen nu echt nee.
Je kijkt naar de paarden die je al hebt, de kosten, de tijd en wat je zelf nog kan doen. Daar moet je gewoon realistisch in zijn.
En ja, hier ook jonge meiden die stoppen of briefjes in de bus doen en vragen of ze paarden mogen verzorgen. Dan kan ik wat klusjes uit handen geven, maar dat doen we ook niet. Je voelt je als volwassene toch verantwoordelijk en ik zou er never nooit misbruik van maken.

En als ik morgen een crowd funding start om het 1 of ander, heb ik denk ik wel genoeg mensen die geld zouden geven. Maar ga ik dat steeds doen, om geld vragen, zeggen mensen toch echt; dit is je eigen keus, jij wil dit.
En anderen zouden misschien zeggen; mooi werk, vraag gerust, want je doet mooi werk.

Maar wat ze nu allemaal willen, strookt gewoon niet met elkaar. En niet fatsoenlijk kunnen reageren zegt ook genoeg. Net als je zaakjes niet geheel op orde hebben.

Maar dat is MIJN mening en daar heb ik echt nog steeds recht op!!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:10

Maar moet je dan omdat jij een mening hebt dat iedereen door de strot douwen? Het stukje “ik vind iets dus ik zeg het”? Zeg je ook tegen iedereen die een paard op stal heeft staan hoe verschrikkelijk het is dat hij op stal staat?

Tuurlijk mag je wat vinden, tuurlijk mag je ook reageren. Ik ben ook geen grote fan van ze, laten we daar het over eens zijn. Maar moet maar op echt alles tot in de details gezeurd worden? En vooral de manier waarop?

Hun manier van communiceren laat meer een zien dat ze weinig kennis van communicatie hebben en hoe of wat ze wel of niet kunnen plaatsen.

Ik vind deze reacties hier en online echt het toppunt van waarom social media een soort vergif voor de wereld is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:13

@Gwenvd, daar ben ik het wel mee eens. Maar aan de andere kant weet je natuurlijk ook dat social media een platform is waarop iedereen zijn mening geeft. Als je dat niet wil, moet je daar misschien ook niet aan mee doen. Of als je enkel wil zenden, dan kun je er voor kiezen de comments uit te zetten.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:14

Gwenvd schreef:
Flubberboot schreef:

Als je het dikke buiken volgt dan zie je dat dat regelmatig niet het geval is -O-

Dat klopt. Maar ik zou als stichting die het al zwaar heeft, persoonlijk niet kiezen voor een ingenaaid alarm. Ik zou dan gaan voor een camera (die ze misschien al hebben??) en een geboortealarm met singel. Als je dan ook nog melk doet testen en gedrag van de merrie goed in de gaten houd, gaat het vaak toch ook goed? Zo een ingenaaid alarm is geen 100% zekerheid dat je aanwezig bent en is enorm duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:19

Een birthalarm naaien? Sorry hoor maar waar zijn we mee bezig… wat is er mis met een camera er op zetten, een normaal birthalarm doen en een paar keer je wekker zetten? Je gaat toch niet zomaar zo gemakkelijk attributen in dieren naaien?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:22

Jessix schreef:
@Gwenvd, daar ben ik het wel mee eens. Maar aan de andere kant weet je natuurlijk ook dat social media een platform is waarop iedereen zijn mening geeft. Als je dat niet wil, moet je daar misschien ook niet aan mee doen. Of als je enkel wil zenden, dan kun je er voor kiezen de comments uit te zetten.

Eens hoor! De manier van communicatie vind ik ook niet zo best en het zou goed zijn als ze daar iemand voor zouden vinden om dat stuk te regelen.

[/quote]

Als je het dikke buiken volgt dan zie je dat dat regelmatig niet het geval is -O-[/quote]
Dat klopt. Maar ik zou als stichting die het al zwaar heeft, persoonlijk niet kiezen voor een ingenaaid alarm. Ik zou dan gaan voor een camera (die ze misschien al hebben??) en een geboortealarm met singel. Als je dan ook nog melk doet testen en gedrag van de merrie goed in de gaten houd, gaat het vaak toch ook goed? Zo een ingenaaid alarm is geen 100% zekerheid dat je aanwezig bent en is enorm duur.[/quote]

Ook eens, al kan het ook dat ze goede afspraken met de dierenarts hebben qua kosten (komt meteen stukje openheid weer om de hoek).
Maar met al die vrijwilligers waarvan het de vraag is hoeveel kennis ze hebben van merries die kunnen bevallen kan het een safe optie zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:37

Zo te merken hebben sommige mensen niet helemaal meegekregen waarom ze voor deze methode kozen.

Ze hebben dit gedaan bij een merrie die verwaarloost is geweest. Bij verwaarloosde of ondervoede merries is er een grote kans dat het vlies dikker is dan normaal. Zelfs zo dik dat het veulen het zelf niet kapot kan maken EN je het niet met je handen open krijgt, maar dat je een mes nodig hebt.
Dus er bestaat een kans dat het veulen stikt in het vlies als zij er niet snel genoeg bij zijn. Om dat dus te voorkomen hebben ze deze keuze gemaakt, dit is van alle andere opties gewoon de meest betrouwbare en zorgt ervoor dat je er snel bij kunt zijn. Geboortealarm singel, camera is leuk maar geeft geen garantie dat je er snel bij bent. Dus ik snap deze keuze heel goed. Dit gaat namelijk voorbij aan 'luiigheid' of kosten, maar om het redden van zowel moeder als veulen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:49

Gwenvd schreef:
Maar moet je dan omdat jij een mening hebt dat iedereen door de strot douwen? Het stukje “ik vind iets dus ik zeg het”? Zeg je ook tegen iedereen die een paard op stal heeft staan hoe verschrikkelijk het is dat hij op stal staat?

Tuurlijk mag je wat vinden, tuurlijk mag je ook reageren. Ik ben ook geen grote fan van ze, laten we daar het over eens zijn. Maar moet maar op echt alles tot in de details gezeurd worden? En vooral de manier waarop?

Hun manier van communiceren laat meer een zien dat ze weinig kennis van communicatie hebben en hoe of wat ze wel of niet kunnen plaatsen.

Ik vind deze reacties hier en online echt het toppunt van waarom social media een soort vergif voor de wereld is.

Nee, dat zeg ik ook niet.

Maar zij vragen donaties en delen al hun verhalen. Je mag niet kritisch zijn en in feite dus geen mening hebben, waar we echt nog steeds vrij in zijn.

En ja, als iemand mijn mening vraagt ben ik altijd eerlijk. En anders laat ik ze in hun sop gaar koken of we hebben het er prive thuis over dat iets ons vreselijk tegenstaat.

SM heeft inderdaad veel nadelen, maar in dit geval zoeken ze het echt wel zelf op. Het is hun manier van communiceren en handelen die kwaad bloed zet.
Als er niks meer gezegd mag worden, wordt de wereld ook echt niet beter.

Als iemand zijn of haar partner of kind voor je neus slaat in ene winkel, doe je dan niks? Mogen we dan tegenwoordig niks meer zeggen?

Mensen verschuilen zich ook echt teveel achter het scherm en hoe we allemaal heilig moeten zijn. Maar we zijn gewoon mensen. En ook voor SM werd er veel gekletst en was PZB misschien vaak gebeld door boze mensen.

Elke tijd kent zijn voor-en nadelen, maar ik laat me niet de mond snoeren. Dit is een discussie topic over PZB, dus hier geven we onze mening. Dat ze meelezen en op fb oa daarop reageren, is hun keus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:53

Earth schreef:
Zo te merken hebben sommige mensen niet helemaal meegekregen waarom ze voor deze methode kozen.

Ze hebben dit gedaan bij een merrie die verwaarloost is geweest. Bij verwaarloosde of ondervoede merries is er een grote kans dat het vlies dikker is dan normaal. Zelfs zo dik dat het veulen het zelf niet kapot kan maken EN je het niet met je handen open krijgt, maar dat je een mes nodig hebt.
Dus er bestaat een kans dat het veulen stikt in het vlies als zij er niet snel genoeg bij zijn. Om dat dus te voorkomen hebben ze deze keuze gemaakt, dit is van alle andere opties gewoon de meest betrouwbare en zorgt ervoor dat je er snel bij kunt zijn. Geboortealarm singel, camera is leuk maar geeft geen garantie dat je er snel bij bent. Dus ik snap deze keuze heel goed. Dit gaat namelijk voorbij aan 'luiigheid' of kosten, maar om het redden van zowel moeder als veulen.

Dat ingenaaide alarm helpt ook niet om het vlies kapot te maken, dat moet je nog steeds zelf doen dan. Ik heb het ook moeten doen en was er echt wel op tijd bij door goed naar de merrie kijken, de camera erop, luisteren, dichtbij blijven en alles bij de hand klaar hebben staan.

Welk alarm je ook gebruikt, je moet nog steeds er snel bij zijn, met name als het mis gaat. En ook het ingenaaide alarm geeft geen 100% garantie. Ook daarmee zou ik niet de camera weglaten of niet waken, niet dichtbij blijven. Zeker als je dus weet dat er extra risico's zijn, moet je gewoon echt dichtbij blijven en alles klaarzetten.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:54

De berichten en reacties zijn echt prachtig levendig voer voor communicatie trainingen.
Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:57

superpony schreef:
Earth schreef:

Dat ingenaaide alarm helpt ook niet om het vlies kapot te maken, dat moet je nog steeds zelf doen dan. .

Dat zeg ik toch ook niet? :') Nja het kan idd altijd mis gaan, maar dit is wel een van de betere manieren. Maar uiteraard wel omstreden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:01

Ja, maar ik denk zelf dat er veel meer mis gaat omdat mensen niet weten wat ze moeten doen en vooral teveel doen.

Nu had ik wel wat bevallingen meegemaakt, maar de veearts zei ook; Of je zet je merrie op een plek waar ze ervaring hebben of je moet echt zelf ervaren zijn, want wij zijn gewoon vrijwel nooit op tijd bij ernstige complicaties tijdens het bevallen.
En dat is hier echt ene ding, omdat veeartsen vaak op flinke afstand zitten en min 20min moeten rijden.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:09

superpony schreef:
Earth schreef:

Dat ingenaaide alarm helpt ook niet om het vlies kapot te maken, dat moet je nog steeds zelf doen dan. Ik heb het ook moeten doen en was er echt wel op tijd bij door goed naar de merrie kijken, de camera erop, luisteren, dichtbij blijven en alles bij de hand klaar hebben staan.

Welk alarm je ook gebruikt, je moet nog steeds er snel bij zijn, met name als het mis gaat. En ook het ingenaaide alarm geeft geen 100% garantie. Ook daarmee zou ik niet de camera weglaten of niet waken, niet dichtbij blijven. Zeker als je dus weet dat er extra risico's zijn, moet je gewoon echt dichtbij blijven en alles klaarzetten.

Voor mij is een ingenaaid alarm schijnveiligheid. Heb het nooit gebruikt en ga dat ook niet doen.
Bij een veulen dat er niet uit kan door verkeerde ligging gebeurt er niks met de vulva, dus het alarm gaat niet af. Terwijl je dan echt als de donder actie moet ondernemen.
Twee jaar geleden is het mijn merrie overkomen, gelukkig stond ze onder de camera en hielden we haar zorgvuldig in de gaten en is het allemaal goed gekomen.
Maar in geval van mijn merrie had een geboorte-alarm met singel ook niet gewerkt want ze ging niet liggen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:09

superpony schreef:
Earth schreef:

Ik vind je heel hard (naar PzB) en vooral erg doordrongen van je eigen Superioriteit. Hoe goed je het ook voor elkaar hebt, er kan altijd iets misgaan.

Mijn eerste reactie op dat innaaien van dat alarm was ook: >;) . Ik heb geen FB en las het dus hier. Dank aan Earth voor de duidelijke aanvulling. Ik wist het ook niet van dat vlies dat mogelijk dikker kan zijn door de situatie van de merrie. Dus mede hierdoor, weer wat geleerd.
Het zou nog steeds niet mijn ding zijn, dat innaaien, maar ik snap wel waarom er voor gekozen is.
Edit: nu met de extra info van de poster hier boven, herzie ik mijn mening weer. Nooit te oud om te leren :D

Overigens, als iemand in de supermarkt zijn partner of zijn kind slaat, kijk ik eerst naar de situatie. Wat ging eraan vooraf.

Sunny Horse, de spijker op de kop, wat mij betreft.