Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Re: Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:10

Huh? Dus als ik het goed begrijp lease jij eerst dat paard voor een bepaald bedrag, voor meer dan de prijs van een buskaartje neem ik aan.. En dan krijg je hem om de bovenstaande reden niet mee? Ik vind dit heel apart?

PantherX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:46

Axel_Valerie schreef:
Huh? Dus als ik het goed begrijp lease jij eerst dat paard voor een bepaald bedrag, voor meer dan de prijs van een buskaartje neem ik aan.. En dan krijg je hem om de bovenstaande reden niet mee? Ik vind dit heel apart?

Nee, geleased heb ik hem een hele tijd. Ik had hem al geadopteerd. Had ik aardig wat buskaartjes van kunnen halen ja haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:21

Ik kan me voorstellen dat je bij een verhaal van afstaan van een paard, het toch weer terug willen, konijnen adopteren en vervolgens toch weer terugbrengen, dan ook nog met als reden een depressie erbij en wellicht nog wat meer zaken die zorgen voor vertwijfeling over hoe stabiel / definitief die plaatsing gaat zijn... een stichting er voor kan kiezen om een paard dan niet mee te geven omdat het niet voelt als een adoptie die veel zekerheid aan het paard biedt.

Aan de andere kant: PantherX heeft met dezelfde acties tegelijk ook wel bewezen dat ze de dieren niet wil laten verpieteren en er voor kiest om ze een "terug" te doen als het niet meer goed genoeg gaat. Wat volgens de regels die ik langs heb zien komen, precies is wat de stichting wil: eigenaar blijven / zeggenschap houden / dieren terug kunnen halen wanneer dit nodig mocht zijn.

Neem daarbij dat de stichting nu ook niet bepaald over komt als een heel lekker plekje voor de paarden. Dat verhaal over dat drinkwater, veel ophokken in stallen die niet altijd even ruim / fris zijn als je de verhalen mag geloven, erg weinig ruimte voor zoveel paarden en een locatie die op losse schroeven staat en zelfs gebaseerd is op het jatten van land van de buurman en al jaren wetende dat ze daar niet kunnen blijven als ik het goed begrijp... :? (hoe zit dat verhaal eigenlijk?)

Dan lijkt het mij niet dat een paard er op achteruit gaat als het bij iemand terecht komt die op dat moment heel erg goed voor dat dier wil zorgen. Al zou het maar tijdelijk blijken te zijn: scheelt de stichting toch weer een poos onderhoud en maakt toch weer een plekje vrij voor een ander paard of zet er lekker geen nieuw paard neer en haal de druk een beetje van de grote populatie af :=

Het komt toch een beetje over als een verzamelwoede van paarden... ik ben wel benieuwd wat de toekomst gaat brengen ook.

Wat zijn de plannen? Het zit het met die onvermijdelijke verhuizing waar men het steeds over heeft?
En als er op dit moment paarden aangeboden worden, waarvoor men een plekje zoekt. worden die dan aangenomen of wordt hen een plekje geweigerd omdat er al te veel (goede) paarden staan?

Dat zijn toch wel vragen die van belang zijn voor mensen die eventueel een donatie zouden willen doen :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:15

Daar zit ik idd ook mee pmarena :j
Ben benieuwd naar de reactie, hopelijk worden er wat vragen inhoudelijk beantwoord :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:10

PantherX schreef:
Axel_Valerie schreef:

Nee, geleased heb ik hem een hele tijd. Ik had hem al geadopteerd. Had ik aardig wat buskaartjes van kunnen halen ja haha.

Ik heb hier nog eens over nagedacht. En ik vind het toch echt vreemd. Zou je dan niet alvorens je een paard op "proeflease" geeft moeten controleren of het paard en het mens geschikt zijn om bij elkaar te plaatsen? Want zoals ik het nu bekijk heb je je geld gewoon weggegooid. En er staat duidelijk op de site vermeld dat de proefperiode waarin er geleased word voor degene bestemd is waar het paard naartoe gaat. Het is geen proefperiode om te kijken of het paard geschikt is voor de plek bij jou aan huis of om uberhaupt aan jou mee te geven het is een proef om te kijken of jij het paard leuk vind. Ik mag toch aannemen dat er dan van te voren word gekeken of het paard plaatsbaar is bij jou voor je eraan begint.
Anders blijf je bezig, heb je 6 maanden geld gestoken in dat beestje, wat je ook anders had kunnen gebruiken voor dat paard en dan is het eigenlijk helemaal niet duidelijk óf hij wel mee mag...

citaat: Indien u denkt aan het adopteren van een paard van de stichting kunt u overwegen om eerst te beginnen met leasen. Hierdoor kunt u rustig nadenken over uw keuze om te adopteren en zit u nergens aan vast. Een lease contract kan per maand worden opgezegd.

PantherX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:23

Axel_Valerie schreef:
Ik heb hier nog eens over nagedacht. En ik vind het toch echt vreemd. Zou je dan niet alvorens je een paard op "proeflease" geeft moeten controleren of het paard en het mens geschikt zijn om bij elkaar te plaatsen? Want zoals ik het nu bekijk heb je je geld gewoon weggegooid. En er staat duidelijk op de site vermeld dat de proefperiode waarin er geleased word voor degene bestemd is waar het paard naartoe gaat. Het is geen proefperiode om te kijken of het paard geschikt is voor de plek bij jou aan huis of om uberhaupt aan jou mee te geven het is een proef om te kijken of jij het paard leuk vind. Ik mag toch aannemen dat er dan van te voren word gekeken of het paard plaatsbaar is bij jou voor je eraan begint.
Anders blijf je bezig, heb je 6 maanden geld gestoken in dat beestje, wat je ook anders had kunnen gebruiken voor dat paard en dan is het eigenlijk helemaal niet duidelijk óf hij wel mee mag...

citaat: Indien u denkt aan het adopteren van een paard van de stichting kunt u overwegen om eerst te beginnen met leasen. Hierdoor kunt u rustig nadenken over uw keuze om te adopteren en zit u nergens aan vast. Een lease contract kan per maand worden opgezegd.

ha. 6 maanden. probeer 1,5 jaar.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:24

ja de 6 maanden was even als voorbeeld..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:55

Wisten jullie trouwens dat er over de adoptieregels van de stichting helemaal geen rechtsgeldigheid heerst? Je koopt in principe een product krijgt het bonnetje mee in vorm van het paspoort en thats it. Dat is de nederlandse wetgeving.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:27

Nog steeds vind ik het een rare bedoeling
Waarom krijgen mensen dan gelijk een nee zonder financiële achtergrond te weten van die persoon
Maar wel weten op wat voor locatie het dier terecht zou komen
Hoe krom is dat dan? Graag uitleg

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:51

Ik kreeg ook te horen dat First voor adoptie vrijgegeven zou worden. Niet dus, ze is nu in bezit van 1 van de beheerders. Ik zou waarschijnlijk ook niet in aanmerking komen, want ja, ik zou wel met haar willen fokken. Ik kan me voorstellen dat ze die regels stellen voor het gros van de papierloze pony's die daar rondlopen.

Maar voor First zou het een heerlijk leven zijn hier en met haar bloedlijn zouden de veulens zeker niet in een opvang terecht komen. Ik vind het gewoon geen opvangpaard. Met het geld dat ze voor haar betaald hebben zouden ze hele andere dingen hebben kunnen doen.

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:20

Klopt de veulens zouden waarschijnlijk voor veel geld van de hand gaan!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:21

En dat misgunnen jullie de mensen die haar een fijne plek geven en helemaal opknappen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:22

Nou en? Wat geeft dat? Als het paard het goed krijgt en niet uitgebuit wordt dan maakt het toch geen fluit uit als er een paar veulens gefokt worden? :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:25

@bekapping , volgens mij meld je elke keer dat je je terugtrekt uit dit topic maar je lijkt Heintje Davids wel, je blijft terugkomen :+
En ja, ik vind het wezenloos ergerlijk dat een paard als First voor veel geld gekocht wordt van donateursgeld en vervolgens er iemand van het bestuur voor een habbekrats mee vandoor gaat en blijkbaar komt het stallingsgeld ook nog uit donateursgelden -O-

Daarbij 29 paarden op 1,8 hectare? Om een paard lekker te kunnen laten grazen heb je voor het eerste paard 1 hectare nodig en voor elk volgende 0,5 hectare( minimaal) Met zo weinig land tot je beschikking(want ik neem aan dat er op die 1,8 hect ook nog gebouwd is en een bak ligt?) kunnen je paarden dus ook amper naar buiten, ze staan gewoon in de file!
Laatst bijgewerkt door zigranta op 24-09-14 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:30

Nou om het 'vele' geld zou het me niet gaan. Als je thuis was in het paarden fokken van een hobbyfokker, wat ik ben, ben je al blij dat je de kosten eruit hebt, wat ook niet altijd lukt.

Ik put er vreugde uit een gelukkige merriegroep te hebben, waarvan de veulens een goede start krijgen. De merries leven hier in een hecht groepsverband op 20 hectare. In de winter hebben ze een inloopstal, onbeperkt hooi, krachtvoer en mineralen erbij.

Ik heb meerdere merries aangekocht die er slecht aan toe waren. Die zijn helemaal opgeknapt en blijven hier ook tot het eind van hun leven. En heus niet tot het einde der dagen als fokmerrie. Ik had First ook graag zo'n leven willen bieden.

Maar goed, ik trek me terug uit deze discussie en zal het moeten accepteren dat ze nu op ijzers staat door hoefproblemen, weinig weidegang krijgt en nooit meer een veulentje zal grootbrengen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:37

@claudnr9 ,jammer dat ze niet bij jou terecht is gekomen, had ze nog een mooi leven gekregen!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:38

Bekapping schreef:
Klopt de veulens zouden waarschijnlijk voor veel geld van de hand gaan!

Nou ja... veel geld... vergeet niet dat als je 'goed zaad' gebruikt (van een goedgekeurde hengst) je door alle begeleiding al veel dierenartskosten kwijt bent hoor... en de paardenmarkt ligt nog steeds aardig op zijn gat, First heeft zelf geen predicaten, alleen 'een leuke bloedlijn' die evt. interessant is voor de fok.
Veel geld voor een veulen krijg je alleen als jij net die ene topper fokt en dat is van zoveel factoren afhankelijk...
Je mag blij zijn als je tegenwoordig quitte draait als je een veulen met leuk papier fokt.

Inderdaad claudnr9, jou had ik in mijn hoofd toen ik mijn vorige post schreef oa over First, ik had alleen geen zin het hele topic door te speuren naar de details, wist alleen dat je haar een fantastisch plekje had kunnen bieden (... eiffelopfok, mooier paardenleven is er toch niet :P), meen me ook te herinneren dat je mee had geboden of plannen in die richting had in eerste instantie maar door het hele verhaal er omheen afgeketst werd.
En tja... nu staat daar dus een kerngezond paard (First... van het kerngezond ga ik uit) de plek in te nemen (misschien letterlijk, misschien figuurlijk in de zin van financien) van een paard wat het misschien wel nodig heeft. En het feit dat iemand van het bestuur haar geadopteerd heeft... het bestuur wat in eerste instantie besloten heeft tot de aankoop van hetzelfde paard voor een bovenmaats bedrag, dat is iets wat me tegen de borst stuit. Ja het zou misschien volgens hun eigen regels gegaan zijn hoor... dat geloof ik best, maar als bestuur zijnde had ik deze actie dus echt niet ondernomen

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:43

Wow, ik zie op FB een filmpje van de ' gelukkige' paarden op de wei. Wat staat er daar een paard verschrikkelijk kreupel en wat staan er daar veel op een klein stuk. Schandalig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:46

Je kan zo natuurlijk wel met geld van donateurs voor een klein bedragje aan een heel leuk paard komen... dat verdient geen schoonheidsprijs.

Hoe je het omschrijft klinkt het inderdaad als een erg fijne plek Claud... zonde.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:52

Zeker zonde!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:53

Peppertree schreef:
Wow, ik zie op FB een filmpje van de ' gelukkige' paarden op de wei. Wat staat er daar een paard verschrikkelijk kreupel en wat staan er daar veel op een klein stuk. Schandalig.

Er zijn ook paarden daar die een blijvende afwijking hebben en daar wel thuishoren om geholpen te worden. Het jammere is dat deze nogal worden onder gesneeuwd.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:55

Ja, dat bedoel ik ook. Zo'n paard heeft geen schijn van kans in zo'n grote kudde en wordt geforceerd om te lopen. Wat duidelijk niet kan. Zo sneu.

En wat n gemiste kans voor First. Als je het als paard ergens goed voor elkaar hebt is het bij claudnr9... En dan sta je nu daar.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:19

Toch nog even terug (ook al la Heintje Davids ;-) naar aanleiding van de opmerking van Bekapping over het 'grote geld dat ik met First wilde verdienen'. Hier een foto van Opus Seven (de zwarte op de foto, naast twee jaarlingmerries).
Afbeelding

Een inmiddels 17-jarige draver RUIN die ik heb meegenomen, of liever gezegd heb gered van waar hij kreupel stond (bij Manege de Ruif in Amsterdam) toen ik naar Duitsland vertrok. Met hem zal ik het grote geld nooit verdienen, maar voor mij is hij goud waard.

En dat was ook een beetje het idee met First. Haar een goed leven geven. Nogmaals, prima als ze het ergens anders ook goed had gekregen. Maar ik blijf het vreemd vinden dat een stichting zoveel geld aan haar uit heeft gegeven, terwijl ze dat geld ook zo goed hadden kunnen gebruiken voor andere dingen en eigenlijk de ruimte en faciliteiten niet hebben voor zoveel paarden.
Laatst bijgewerkt door Eifelopfok op 24-09-14 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:22

Hebben jullie gister de rijdende rechter gezien? Daar was een best wel duidelijke uitspraak over adoptatiecontracten. Misschien dat jullie daar iets mee kunnen?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:50

Miss_lizje dat heb ik net ook al gezegd

Edit: daarna heb ik dit nageslagen in mijn burgerwetboek en het zou wel kunnen maar dan moet het officieel vastgelegd worden met een advocaat en een notaris met beide partijen.