Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:24

BigOne schreef:
Henk zit niet in de politiek.

thanx Big One..ik dacht dat ff, maar heb voor de zekerheid dat stukje verwijderd (het was alsnog een vraag, maar toch).

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:45

Ik vind het vooral het manier van omgaan met kritiek opvallend. Elk verhaal heeft 2 kanten. En in een land vol mensen kan je het niet iedereen naar wens maken. Wat je ook doet of het nu om een bakker gaat die brood verkoopt vind de ene het te taai de ander erg lekker. (Even te vergelijking) daar is niks mis mee.
Je staat achter je product of in dit geval je stichting dus laat mensen maar reageren met kritiek. Als je kan aantonen dat de meerderheid tevreden is hoef je nergens bang voor te zijn toch? Als ik recensies ga lezen bij een hotel of product Ben ik ervan overtuigd negatieve recensies tegen te komen dat is gewoon normaal. Zie ik alleen maar 100x hetzelfde staan van oe ah geweldig ga ik daar toch mijn twijfels bij hebben.
Dit is wat er bij pzb gebeurt elk puntje kritiek of negatieve ervaring wordt weg geveegd. Dit is toch niet nodig als je achter je dienst sta? Dan maak je je rug recht want je gelooft in wat je doet laat ze maar praten. Waarom niet gewoon eerlijk zijn? Als je eerlijk bent komen er ook negative verhalen over paarden die achteraf wat bleken te hebben en hoeven mensen ook niet terug te komen daardoor want ze weten het op voorhand. Waarom niet normale bedragen vragen dus Max €500 zo komen de paarden sneller terecht en heb je plek om andere paarden op te vangen. Mocht het paard dan om welke reden ook terug komen dan heb je hem ook weer snel onder gebracht.
Dan kan je wel zeggen ja de bedragen zijn hoog omdat er zoveel onkosten zijn voor het dier … nee want die onkosten vraag je al aan donaties en hooibaaltjes daarbij hoe sneller een paard naar een nieuwe eigenaar kan hoe minder onkosten je maakt. Als je dit veel doorzichtiger maakt zullen meer mensen achter je gaan staan dat is gewoon een feit.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:02

candalisa schreef:
Ik vind het vooral het manier van omgaan met kritiek opvallend. Elk verhaal heeft 2 kanten. En in een land vol mensen kan je het niet iedereen naar wens maken. Wat je ook doet of het nu om een bakker gaat die brood verkoopt vind de ene het te taai de ander erg lekker. (Even te vergelijking) daar is niks mis mee.
Je staat achter je product of in dit geval je stichting dus laat mensen maar reageren met kritiek. Als je kan aantonen dat de meerderheid tevreden is hoef je nergens bang voor te zijn toch? Als ik recensies ga lezen bij een hotel of product Ben ik ervan overtuigd negatieve recensies tegen te komen dat is gewoon normaal. Zie ik alleen maar 100x hetzelfde staan van oe ah geweldig ga ik daar toch mijn twijfels bij hebben.
Dit is wat er bij pzb gebeurt elk puntje kritiek of negatieve ervaring wordt weg geveegd. Dit is toch niet nodig als je achter je dienst sta? Dan maak je je rug recht want je gelooft in wat je doet laat ze maar praten. Waarom niet gewoon eerlijk zijn? Als je eerlijk bent komen er ook negative verhalen over paarden die achteraf wat bleken te hebben en hoeven mensen ook niet terug te komen daardoor want ze weten het op voorhand. Waarom niet normale bedragen vragen dus Max €500 zo komen de paarden sneller terecht en heb je plek om andere paarden op te vangen. Mocht het paard dan om welke reden ook terug komen dan heb je hem ook weer snel onder gebracht.
Dan kan je wel zeggen ja de bedragen zijn hoog omdat er zoveel onkosten zijn voor het dier … nee want die onkosten vraag je al aan donaties en hooibaaltjes daarbij hoe sneller een paard naar een nieuwe eigenaar kan hoe minder onkosten je maakt. Als je dit veel doorzichtiger maakt zullen meer mensen achter je gaan staan dat is gewoon een feit.

Hier ben ik het mee eens en zojuist daar ook weer een voorbeeld van op Facebook.

Als je staat achter wat je doet, sta daar dan ook achter. Juist de praktijken zoals continu reacties verwijderen die enigszins negatief zijn, posts verwijderen waar negatief op wordt gereageerd, of overmatig defensief reageren op kritiek, maakt mensen alleen nog maar wantrouwender. Als er vragen worden gesteld en je staat achter je keuzes, geef dan gewoon antwoord op de vragen. Als stichting verwachten mensen transparantie, maar door dit soort acties krijgen mensen alleen maar meer het gevoel alsof er iets om te verbergen is - of dit nu ook de realiteit is of niet.

Negatieve ervaringen zullen er altijd zijn. Dat kun je niet ontlopen en ik denk dat je dat ook maar niet moet willen, niet achteraf gezien in ieder geval. Je kunt wel je uiterste best doen om het te minimaliseren, maar ooit gaat er een keer iets fout. Dat gebeurd áltijd. Ik snap dus ook de hele wijze van handelen niet, want ik denk dat als je dit gewoon open en eerlijk aanpakt inderdaad, dat mensen veel meer vertrouwen in jullie gaan krijgen. Als ik op zoek ben naar een product en ik lees de reviews en alles is alleen maar positief, ga ik mij ook afvragen of de mensen die de reviews geschreven hebben misschien niet betaald zijn om een goede review achter te laten. Het is ook gewoon niet dynamisch.

Vandaag op Facebook hebben PZB een foto geplaatst over een ingenaaid birth alarm. Dit zijn methodes waarbij je eigenlijk met logisch nadenken al kunt verwachten dat er verschillende soorten reacties op gaan komen. En ook met de methode zelf ga je mensen vinden die erbij zweren en goede ervaringen hebben, en mensen die een slechte ervaring hebben en het daardoor niet aanbevelen.

Wat ik dan niet begrijp is het verwijderen van de post en vervolgens ook weer een nieuwe post erover plaatsen met de mededeling dat jullie het jammer vinden dat er negatieve reacties op kwamen, met dan ook nog de toon alsof de mensen het verpest hebben. Staan jullie achter de keuze om deze methode te gebruiken? Sta er dan ook écht achter! Nu komt het een beetje over als vingertjes wijzen naar de slechteriken omdat er mensen zijn die het geen fijne methode vinden. Dat mag men toch vinden, zeker als jullie achter de keuze staan?

Ik denk dat deze stichting met een beetje lessen in PR al een stuk verder zou komen... Nu is het vaak damage control als het al veel te laat is, en wordt er regelmatig ook vaag mee omgegaan als er een negatieve ervaring de wereld in komt... Maar waarom de negatieve ervaringen en meningen niet gewoon laten? Ik zou juist onwijs veel respect vinden voor een stichting als zij gewoon open zijn over hun misstanden en laten zien dat zij ervan geleerd hebben. Dat geeft alleen maar meer vertrouwen in de organisatie.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:13

Ik dacht ook dat het ze laatst zeiden de reactie's uit te schakelen en er niet meer gereageerd zou kunnen worden op berichten?
Of hebben ze daar alweer vanaf gezien? :+

Edit: nou ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er in het eerste bericht stond.

Rizette

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:23

Als je het goed meent met een paard wat moet veulenen en je hebt je eigen dierenarts veel te ver weg zitten op het moment dat het nodig is breng dan zo´n dier naar iemand die er verstand van heeft , Dit gedoe van thuis zitten en niet waken bij het paard en dan te laat komen is daar ook al eens shetlander veulen fataal geworden ,Het is blijkbaar nog niet doorgedrongen dat dat geen dingen zijn om op afstand te regelen daar moet je met je neus bovenop zitten en dan nog kun je te laat zijn.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:31

Ik hoop dat ze weten (en anders nu hier lezen) dat ook innaaien van een melder geen garantie is om gewaarschuwd te worden. Als het veulen niet goed ligt, komen er geen pootjes en gaat het alarm niet af.

Edit: En dat verkeerd liggen heb ik hier helaas al twee keer meegemaakt dus komt vaker voor dan je misschien denkt..

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:21

Ja maar het enige wat ze doen is nu vingertjes wijzen naar iedere die advies vragen of kritiek had. Nu ook weer in het nieuwe post alleen maar oes en ahs en een soort fete ervan maken. Er waren mensen die ook gewoon vroegen wat het inhield die worden er niet dommer van daar antwoord te krijgen. Ik reageerde ook dat het geen garantie was en je met melk testen al tot een uur of 2 de bevalling kan plannen. Icm met een ring camera met geluid kan je de eerste onrust horen. Zoveel kort achter elkaar bevallende merries hebben ze niet dus als de gene die dag dienst heft social media berichten te verwijderen en blokken nu op veulen uitkijk wordt gezet zijn we er toch?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:14

Ik had het ene bericht niet gezien, maar wel het bericht waarin werd geroepen over "nare" berichten.

Ik heb flink gelezen in dat laatste bericht, maar zelfs op de vraag wat het nu precies inhield werd op gereageerd door andere mensen als een soort rugby effect. Mensen doken er boven op met "en door dit soort dingen worden berichten verwijderd! Koop azijn!" En ik dacht, ho nou eens. Het is een hele normale vraag!!!! Kom zeg!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:24

Nou ik moet zeggen dat ik me ook rot schrik hoor dat het sollen met die dieren echt geen grenzen kent, hoe verzinnen ze het weer....innaaien van een birth alarm %) En als je zoiets bizar vindt dan ben je weer een zeikerd natuurlijk.... ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die er nog nooit van gehoord hebben, een beetje flabbergasted zijn.

Maar inderdaad, als je er zelf achter staat, dan kan je gewoon uitleggen waarom je hier voor kiest.
Ik snap het bij nader inzien ook wel, maar tegelijkertijd vind ik het ook walgelijk ver gaan :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:35

Zijn genoeg grotere stallen die fokken die het gebruiken, niets mis mee.
Maar ook hierbij zijn nadelen, die moet je ook willen zien.

Maar als hun daar wel achter staan dn moeten ze dat vooral doen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:01

de fokkerij waar ik werkte gebruikte die ook, als je er elk jaar meer dan 50 fokt is het wel handig om te weten welk alarm er af gaat natuurlijk... Zag er inderdaad niet comfortabel uit voor ons, maar heb er geen enkele merrie ooit echt last van weten hebben...

Snap dat veel mensen hier bizar op reageren, ziet er idd niet zo vriendelijk uit. Vooral de vraag over hoe ze dit bekostigden werd netjes niet op gereageerd? Spul is best duur...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:05

Ik had het ook nog nooit gehoord of gezien en vond het er inderdaad best heftig uitzien. Als je het post sta er dan inderdaad achter en draag dat uit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:31

Er is zojuist een verhaal geplaatst over voer.

Niks mis mee, laat ik dat voorop stellen.
Het idee er achter is natuurlijk fantastisch!

Maar zodra er tips worden aangedragen, direct in de verdediging.

Het komt nu echt over als "wij weten wel wat we doen!!"
Er waren meerderen die een cursus deden aanraden. Waarop werd gereageerd.

Ik als stichting, of als schrijver was hier heel anders mee om gesprongen.

"Super bedankt voor de tip! Kunnen we mee nemen voor de toekomst!" Komt heel anders over, als dat er nu wordt geschreven met. "Ik zou een heel verhaal kunnen typen, wat er niet goed is aan voer. Maar dan heb ik heel veel paginas nodig."

Ik vind het zo jammer!
Zo werd er ook naar mijzelf toe gereageerd, toen ik oprecht interesse had in een paard (voor een vriendin die mijn hulp vroeg) en ik deze stichting de voordeel van de twijfel gunde.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:40

Dat innaaien is vrij gebruikelijk hoor op grote stallen. Werkt prima! Ze gebruiken het ook veel bij koeien.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:42

Nou idd tenenkrommend hoe er gereageerd werd “wij doen het met onze eigen kennis dat is voldoende” ook al krijgen ze beter vragen of adviezen worden die afgeschoten met ik weet het beter. Hoop dat ze die reacties laten staan dan kunnen andere ook zien dat het dus echt aan hun eigen communicatie ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:48

Ik heb het niet gevolgd maar wat is er mis met hun huidige voerbeleid?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:50

AnnedB schreef:
Ik heb het niet gevolgd maar wat is er mis met hun huidige voerbeleid?

Er is absoluut niks mis met het voerbeleid! Zeker niet. *\o/*

Maar wel met het reageren op -O-
En dat is zo jammer.

Ik kreeg er mijn nekharen recht overeind van.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:53

Überhaupt hoe ze het grondwater testen is amateuristisch

Je laat toch een goed bedrijf dit testen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:59

MarjanB schreef:
Dat innaaien is vrij gebruikelijk hoor op grote stallen. Werkt prima! Ze gebruiken het ook veel bij koeien.

Dat zou best kunnen, ik kom niet op grote stallen of bij koeien. ;) Vind het er heftig uitzien. Ik heb er verder geen oordeel over, maar kan me voorstellen als je daarover post dat er vragen komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:04

Over hoeveel geboortes spreken we hier eigenlijk bij PzB? Bij grotere stallen gericht op fokkerij kan ik dat iets beter plaatsen...

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:12

Nou ik persoonlijk vind het niks maar ik snap het bij grote stallen. Met een of 2 merries is het gewoon overbodig. Het is verschrikkelijk duur daar kwamen dus ook vragen over en daarbij zijn er genoeg minder ingrijpende manieren.
Ik heb zelf een aantal veulens gefokt. Ruim van te voren begonnen met ph strips die verkleuren na mate ze dichter bij de bevalling komen. Een camera op de stal om het gedrag in de gaten te houden en een gewone birth alarm aan een singel. Ik heb geen enkele geboorte gemist.
Ik zeg dus niet dat het een slecht systeem is maar in hun geval hoeft het niet en alle tijd die er in berichten worden gestoken en het verwijderen ervan kan ook in het waken van een merrie gestoken worden.

Er werd ook een opmerking gemaakt dat ze mensen maar moesten blokkeren daarop werd geantwoord nee daar beginnen we niet aan hebben we een dag taak aan. Sorry maar ik zou hun blok lijst eens willen zien.

In alles spreken ze zichzelf tegen zelfs na alles wat ze steeds lezen willen ze niet gewoon eerlijk zijn!

Ook het bericht met het voer niks mis mee schakel de reacties uit klaar. Zo doe je het. Prima hoor! Maar nee mensen geven tips en die worden gekleineerd en afgeschoten. Ga er netjes op in sta open voor nieuwe ontwikkelingen. Ik heb ook veel ervaring met een ondervoed paard zou ook tips kunnen geven. Doe ik niet want ga mijn tijd niet verdoen. Maar ik heb altijd open gestaan voor nieuwe ontwikkelingen. Het ene paard is de ander niet. Mijn jongste wordt dik van een half schepje brok terwijl de ander met merrie brok en slobber geen gram aan kwam maar door ander voer wel.
Als ze nu eens gewoon gaan reageren of iig niet als een stel kleuters zouden ze al op de goede weg zijn.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:13

Het is inderdaad vrij gebruikelijk in de fokkerij, maar ik kan mij dus goed voorstellen dat mensen hier nogal heftig op kunnen reageren, vooral als ze er niet bekend mee zijn... Want het ziet er dus wel heftig uit ook inderdaad.

Vele reacties waren ook niet per se negatief maar vooral informerend, aldan soms ietwat wantrouwend. Ik vind het zo jammer dat het op die manier is aangepakt, want als je hierachter staat, leg het dan gewoon uit en klaar. Dan kunnen mensen zelf een oordeel vellen of ze het wel of geen goede methode vinden. De post erna schoot bij mij echt in het verkeerde keelgat. Het kwam nogal belerend over. "Wij vinden het uitermate spijtig dat wij niet kunnen delen..." "Wij proberen met vernieuwde methodes het welzijn te verbeteren van de paarden, alleen hebben we gemerkt dat Facebook niet het juiste medium is om dat te delen." ... I rest my case. Dit had compleet anders verwoord, heel anders over kunnen komen. Nu weet je zeker dat degene die twijfelde aan de methode er met een scheef oog naar gaan kijken.

Overigens hebben ze in de comments aangegeven dat het apparaat door iemand is betaald. Anders is het inderdaad niet goedkoop.

Edit: en als toevoeging, als ze nog steeds meelezen, hoop ik echt dat er bij iemand een lampje gaat branden en zich realiseert dat dit soort kritiek echt met de beste bedoelingen is. Ik denk alleen maar dat wanneer jullie dit soort kritiek tot je nemen en er wat mee doet, je uiteindelijk ook een stuk minder negatieve reacties gaat krijgen... Maar goed. Wie ben ik. :+
Laatst bijgewerkt door princequillo op 10-03-23 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:16

In mijn laatste jaar paardenhouderij hadden we een aantal lessen van een dierenarts en die begon helemaal blij uit te leggen wat dit nieuwe apparaat was dat ze innaaide bij een merrie en dat dan een sms stuurde naar je mobiel als er iets tegen aan kwam. De hele klas voelde zich oncomfortabel de rest van de dag. Met deze dierenarts ook nog langs een fokkerij geweest en daar mochten we kijken hoe dat er uit zag. Ik heb 2 tellen gekeken en zie het nu jaren later nog voor me. Ik kan me dus totaal voorstellen hoe mensen reageren op zo'n post. Ik kan me voorstellen dat op een grote fokkerij dit handig is. Of het nou compleet pijnvrij is voor een merrie lijkt me onlogisch maar ik heb me er ook nooit op ingelezen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:20

heb net filmpje gezien. Nerrie geeft toch echt wel signalen van pijn bij het innaaien.
Daarbij, wat hierboven ook al gezegd wordt, snap ik het nut niet. Ja, als je een fokkerij hebt, maar pzb heeft ws nu dus een drachtige merrie binnengekregen. Dat is dus 1. Dan pak je toch matras en slaapzak en ga je op stal slapen naast de box? tegen de tijd dat je veulen verwacht. Wat een geldverspilling dit

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:24

Nouja het innaaien van een geboortealarm gebeurd vaker en kan een bewuste keuze zijn. Daar kun je het mee eens zijn of niet maar ik denk juist op een stal als pzb met al die vrijwillers dat je beter het zekere voor t onzekere kunt nemen en dan dus kiezen voor zo’n geboortealarm.

Wbt het voer, ik ben blij dat ze er zo bewust mee bezig zijn, zo belangrijk tegenwoordig! Nu nog de inhoudelijke toelichting en andere hebben er ook wat aan.