Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 00:12

Je bent een topper Eline!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:34

Gypsy schreef:
Maar waarom worden de paardjes in de camargue die aan de prikpil zijn niet hoefbevangen dan?

Sober ras, ze hebben zich aangepast aan omgeving

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:35

ElineS schreef:
Telpeva schreef:
Stille meelezer
Maar hoe doen jullie dat met de boetes, hoe houden jullie dat vol, doen er mensen doneren oid of hebben enkelen van de mensen die voeren een flinke bankrekening om dat op te vangen?

Donatie pot is bijna leeg. We hebben nu een advocaat die ze gratis gaat aanvechten.. Mocht dat niet lukken, dan om donaties vragen. Ik heb elke voerder duidelijk verteld in her begin dat we ons best doen met boetes, maar dat ze voor eigen rekening kunnen zijn. Iedereen is zich bewust van het risico.

Wat erg zeg,dat je beboet wordt voor het voeren van hongerige dieren.Het moet eerder andersom zijn,degenen die ze willen laten doodhongeren moeten beboet worden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:44

Iedereen kan roepen wat ze willen, en vinden wat je wilt van Cynthia en Annemieke maar doordat zij het allemaal aangezwengeld hebben gebeurt er wél wat! Sinds zij actie ondernemen zijn er meerdere groepen ontstaan en wordt er veel gedaan. Zij zorgden wel voor de nodige aandacht in de media, tvspotjes, telegraaf en de nodige BN-ers etc etc. Dus hen zwart maken vind ik een beetje onnodig.
Helaas melden zich heel veel vreemde types en mensen die niet alles volgen en daardoor verkeerd reageren....ik weet wel dat ze het hart wel degelijk op de goede plaats hebben.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:53

En dat is dan ook weer waar.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:16

Goed verwoord ElCamino!!! Er kan niet genoeg gedaan worden om die studiebollen weg te werken en het beleid aan mensen over te laten die wél het hart op de juiste plek hebben. En met hun hoofd, hart en vooral hun handen werken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:32

Nou... De cijfers liegen er niet om...

Holymozus...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:33

ElCamino schreef:
Iedereen kan roepen wat ze willen, en vinden wat je wilt van Cynthia en Annemieke maar doordat zij het allemaal aangezwengeld hebben gebeurt er wél wat! Sinds zij actie ondernemen zijn er meerdere groepen ontstaan en wordt er veel gedaan. Zij zorgden wel voor de nodige aandacht in de media, tvspotjes, telegraaf en de nodige BN-ers etc etc. Dus hen zwart maken vind ik een beetje onnodig.
Helaas melden zich heel veel vreemde types en mensen die niet alles volgen en daardoor verkeerd reageren....ik weet wel dat ze het hart wel degelijk op de goede plaats hebben.

Helemaal eens hoor, door het groot worden van hun bereik, bereik je ook mensen waar je niet trots op bent, het gaat erom wie die twee dames allemaal bereiken en wat daarmee gebeurd en ik merk toch wel dat zij veel goeds doen en aan de goede touwtjes zitten te peuteren.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:35

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:28

ElCamino schreef:

Helemaal met je eens! Ben echter een paar keer flink afgeblaft daar door bepaald volk wat er een dagtaak van maakt te zeiken, te griepen en alleen maar negatief te wezen en die echt 0 verstand van verzorging van paarden hebben dus heb ik die groep verlaten. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:04

ja idd, en nieuwe volgers/mensen zijn geneigd de laatste berichten lezen en denken terecht dat het onnozele kippen zijn.... helaas lezen weinig mensen de eerste berichten, maar ik begrijp dat wel.... het is onderhands SPAM alle berichtjes, maar je moet er wel bovenop zitten..... werkt wel wat ze doen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:32

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:59

-O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:00

Die foto kan ik niet zien. Maar zo is het wel normaal in de natuur...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:14

Nee in de natuur is er per kudde maar 1 hengst en de anderen worden weg gejaagd.Hier zijn gewoon veel te veel hengsten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:20

Er zijn meer varianten dan alleen de standaard kuddes die wij als normaal kennen. In onderzoek zijn er heel veel varianten vastgesteld. Soms afhankelijk van ruimte of voedsel. Vergis je er niet in, deze paarden kunnen gewoon natuurlijk gedrag uitvoeren en zullen dat ook doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:36

Veulen84 schreef:
Er zijn meer varianten dan alleen de standaard kuddes die wij als normaal kennen. In onderzoek zijn er heel veel varianten vastgesteld. Soms afhankelijk van ruimte of voedsel. Vergis je er niet in, deze paarden kunnen gewoon natuurlijk gedrag uitvoeren en zullen dat ook doen.

Heb je daar een linkje van?
(Oprechte vraag :) )

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:32

Ik zal morgen even voor je opzoeken :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:42

Wat ik nu weer voor geks gelezen heb op facebook... Zelfs van het uit het nest vallen van de zeearend jongen wordt gezegd dat dat komt door het beheer.
Of gister gemaakte foto's van de OVP met een zielig verhaal er bij: er is geen eten, terwijl het groen van het gras van de foto's afknalt.
Het slaat allemaal wel een beetje door geloof ik...

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:55

Overdrijven is ook een vak, zeearenden moeten toch voornamelijk vis vangen en eten, die hebben toch geen hooi of gras nodig. Als er veel bestrijdings middelen in de gevangen vis zitten is dat wel een probleem, maar niet van OVP toch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:20

Net zo overdreven als telkens de foto van dezelfde dode dieren.
Iedereen gaat die kadavers opzoeken en vervolgens een betoog houden over de stank...
Volgens mij was het sowieso de insteek om wat kadavers te laten liggen voor de aaseters. Maar schijnbaar mogen die dieren wel verhongeren?

Ook dat verhaal 9ver die hengst die ergens alleen is en daarom zielig. Volgens mij is dat ook gewoon zoals het in de natuur gaat. Geen kudde en geen kracht om die te veroveren is solitair leven?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:25

fransje23 schreef:
Ook dat verhaal 9ver die hengst die ergens alleen is en daarom zielig. Volgens mij is dat ook gewoon zoals het in de natuur gaat. Geen kudde en geen kracht om die te veroveren is solitair leven?

Nee, jonge & oudere hengsten zonder merrie(s) sluiten zich aan bij een vrijgezellen groep (bachelor herd) is standaard 2e kudde vorm bij paarden. Het kan zijn dat een hengst die nog niet gevonden heeft of dat die in dat stuk zijn weggetrokken/overleden, maar normaal is het niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:14

Afbeelding

Afbeelding

De fotos. In het bericht wordt over een grote kudde met meer hengsten dan merries gesproken.
Normaal gesproken is er wel een bepaalde ratio merries/hengsten in een groep nodig om te voorkomen dat er veel agressie van de hengsten op de merries gericht wordt.

Dat het in de natuur altijd zo zou gaan is niet waar - ligt heel erg aan de omstandigheden hoeveel agressie wilde paarden onderling vertonen.

Vanuit paardenhouderij weten we dat paarddichtheid/stabiliteit van groepen een enorme rol speelt in het voorkomen van agressie. Wellicht is de OVP uiteindelijk toch gewoon wat drukbevolkt en als erg agressief gedrag de norm was, is dat natuurlijk niet direct over als er wat dieren weggenomen worden.
In ons clubbie speelt voedsel ook een rol in gedrag naar elkaar, minder voer is meer chagrijn.
Ook paarden kennen een primaire vorm van 'cultuur' en reageren zich ordinair af op wie lager in rang is.
Misschien zijn er ook wel harems uit elkaar gevallen afgelopen winter, en geeft het samenstellen van nieuwe harems ook veel onrust.

Ach JewEmm als je behoefte hebt aan gekke verhalen hoef je op facebook nooit ver te zoeken. :+
Wel interessant dan weer is het verhaal over het vervuilde slib uit het buitenland waarmee SBB 'nieuwe natuur' maakt, dat mag wel eens flink uitgezocht worden.

Citaat:

Ja, precies, als je die maar blijft posten dan lijkt het wel of het om duizenden dode dieren gaat.

Oh, wacht... -O- ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:21

Als het om de paarddichtheid gaat, zouden er dan niet meer agressie zijn geweest vorig voorjaar? Toen was de kudde groter,toch?

Citaat:

Ja, precies, als je die maar blijft posten dan lijkt het wel of het om duizenden dode dieren gaat.

Oh, wacht... -O- ;)[/quote]
Je weet wel welke foto's ik bedoel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:25

Maar dat zijn het ook he. Duizenden.