Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:33

Ik weet dat oude paarden veel zorg en geld kosten, heb er namelijk één staan van 26.
Pomp elke maand flink wat geld in, ze is een dure grasmaaier. Maar ze gaat voor geen goud weg, pomp met alle plezier het geld erin, dat heeft ze verdient in de 24 jaar dat ik haar heb.

Maar hoe beslist de opvang dat iemand niet geschikt is.
Hoe controleren ze dit dan.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:33

Niemand "zegt" dat. Maar als je ziet hoeveel paarden er staan bij de stichting en als je leest hoeveel mensen hebben geprobeerd een paard op te vangen zonder succes ben ik gewoon oprecht benieuwd naar het verhaal daarachter. Ik wil niemand beschadigen, ik wil het begrijpen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:36

Axel_Valerie schreef:
Niemand "zegt" dat. Maar als je ziet hoeveel paarden er staan bij de stichting en als je leest hoeveel mensen hebben geprobeerd een paard op te vangen zonder succes ben ik gewoon oprecht benieuwd naar het verhaal daarachter. Ik wil niemand beschadigen, ik wil het begrijpen.

Amen. Ik wil graag hun verhaal horen en hun visie wil ik graag weten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:39

Bekapping schreef:
– Het paard/pony blijft ten alle tijden eigendom van de stichting.
– Het hebben van een particuliere WA-verzekering is verplich

Ik zie hier iets vreemds. Als de stichting eigenaar van het paard blijft, is de stichting altijd aansprakelijk voor eventuele door dit paard gemaakte schade, ongeacht waar het paard is. Waarom moet een adoptant dan een WA-verzekering hebben..?

Verder zou ook ik graag beter begrijpen waarom daar zo veel paarden zijn op een relatief klein stukje grond, met onvoldoende mankracht en financiële middelen, als ik de oproepjes voor vrijwilligers en medicatie zo lees.

dikani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:40

Ik loop weliswaar op de stichting rond, maar ik ben daar alleen voor de zorg voor U'mante. Met adopties houd ik mij niet bezig. Op de website http://www.paardenopvangamsterdam.nl/category/adoptie/ staat een telefoonnummer van degene die over de adopties gaat. Mensen die oprecht interesse hebben, raad ik dan ook aan om even naar die persoon te bellen en hun vragen te stellen. Zij kan de juiste informatie geven, ik ben daar niet de juiste persoon voor.

Wat ik wel weet is dat er aan adoptie een aantal eisen worden gesteld. Als personen aan deze eisen kunnen voldoen, zullen zij een paard wel degelijk meekrijgen. Zo zijn er afgelopen jaren meerdere paarden meegenomen door adoptanten. Wanneer een adoptie wordt geweigerd, zullen daar redenen voor zijn. Zoals ik al zei, ben ik niet betrokken bij de adopties dus hoe dat beoordeeld wordt kan ik je niet vertellen. Wel heb ik via via gehoord dat in een aantal gevallen adoptie is geweigerd omdat de betreffende persoon niet voldoende financiële zekerheid kon bieden aan een paard (als iemand aangeeft niet meer te kunnen komen omdat deze persoon zijn buskaartje niet meer kan betalen, dan vind ik het helemaal niet raar dat men twijfels heeft of deze persoon ook daadwerkelijk wel een paard kan onderhouden. Ik heb zelf 14 jaar lang een eigen paard gehad toen ik nog thuis woonde en ik kan je vertellen dat als je een paard echt de zorg wil geven die het nodig heeft, zeker als het ziek is of een blessure heeft, je niet klaar bent met een honderdje of twee. Veel personen die denken oh je neemt een paard, zet hem ergens neer en je bent klaar...tja zo makkelijk is het dus niet) of omdat het een paard betreft die een aantal jaar eerder is afgestaan aan de stichting omdat die persoon er niet meer voor kon zorgen en dat die persoon dan nu bedenkt dat ze het paard toch wel weer terug wil (ook in dat geval kan ik me voorstellen dat adoptie geweigerd wordt een paard is nu eenmaal geen bibliotheekboek dat je kunt halen en brengen wanneer dat jou uitkomt). En deze personen praten ook mee met dit topic, dus je begrijpt dat zij hier vooringenomen zitten. Maar nogmaals dit is informatie dat ik via via heb vernomen en dus niet rechtstreeks zelf heb gehoord. Ik heb altijd geleerd dat informatie pas betrouwbaar is als je het zelf hebt gezien of gehoord. Dus daarom wil ik iedereen die oprecht geïnteresseerd is aanraden om zelf te bellen naar de stichting of langs te gaan. Dan kun je zelf een oordeel vormen. Dat lijkt mij betrouwbaarder dan afgaan op informatie dat op een openbaar forum wordt gedeeld waar allerlei mensen zitten met verschillende meningen en inzichten.
Of ik denk dat er dingen beter kunnen bij de stichting, uiteraard. Niemand is perfect en overal is altijd wel wat. Maar voor verbeteringen zijn mensen (meewerkende vrijwilligers) nodig en financiën en helaas is dat in deze tijden van deze economisch crisis geen vetpot.
Laatst bijgewerkt door dikani op 23-09-14 11:58, in het totaal 4 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:42

Bekapping schreef:
Zou jij je paard met gezondheidsproblemen laten adopteren door iemand waarvan je weet dat hij/zij de kosten niet kan dragen?
Want een oud/kapot paard is duur,denk aan speciaal hoefbeslag,medicijnen veearts bezoeken enz.

Zelf moeten ze anders ook bedelen voor geld voor notabene inentingen... Dan kun je mij niet vertellen dat als daar L problemen mee zijn (terugkerende basiskosten die je als het goed is begroot hebt!) dat je dan voldoende geld hebt voor medicAtie en aangepaste hoefverzorging...

En nee het gaat zich er niet om, dat een stichting ten gronde gericht wordt... Mensen vragen zich simpel gezegd af hoe dit allemaal op deze manier kan bestaan... En de meeste zijn zich dat af beginnen te vragen na de aankoop van de veilingpaarden waaR dit hele topic om begonnen is... Men stelt legitieme vragen waar geen antwoord op komt...

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:45

Er staan allang geen 35 paarden meer,een aantal is geadopteerd en 1 is overleden.
Verder staat er een groep echt oude paarden die je niet meer wil verplaatsen,de oudste is 36 jaar
Juist de paar mensen die hier zo te keer gaan konden om een bepaalde reden een paard niet geadopteerd krijgen,maar het zou toch echt te ver gaan om hier hun privacy te schenden door neer te zetten wat daar de redenen voor waren!

Wendybrian

Re: Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:48

Beetje raar dat jij dan weet wat de redenen zijn, dat lijkt mij heel persoonlijk en alleen een zaak voor de mvr die de adoptanten afhandeld....

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:49

Ik kan me alleen aansluiten bij Dikani,als je echt geinteresseerd bent,Bel,maak een afspraak en kom langs!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:50

Bekapping schreef:
Zou jij je paard met gezondheidsproblemen laten adopteren door iemand waarvan je weet dat hij/zij de kosten niet kan dragen?
Want een oud/kapot paard is duur,denk aan speciaal hoefbeslag,medicijnen veearts bezoeken enz.

Zelf hebben ze blijkbaar ook niet genoeg geld want anders zaten ze niet te bedelen voor geld op Facebook voor entingen?
En hoeveel paarden hebben ze met medische zorg? TE veel...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:51

Neon schreef:
Bekapping schreef:

Zelf moeten ze anders ook bedelen voor geld voor notabene inentingen... Dan kun je mij niet vertellen dat als daar L problemen mee zijn (terugkerende basiskosten die je als het goed is begroot hebt!) dat je dan voldoende geld hebt voor medicAtie en aangepaste hoefverzorging...

En nee het gaat zich er niet om, dat een stichting ten gronde gericht wordt... Mensen vragen zich simpel gezegd af hoe dit allemaal op deze manier kan bestaan... En de meeste zijn zich dat af beginnen te vragen na de aankoop van de veilingpaarden waaR dit hele topic om begonnen is... Men stelt legitieme vragen waar geen antwoord op komt...

Dit is een van deze punten dat ik enigzins kritisch ben.
Ze hebben niet genoeg geld om de paarden te onderhouden en moeten dus bedelen.
Dit is een teken dat ze te veel paarden hebben en eigenlijks zelf niet goed de zorg kunnen dragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:58

Net antwoord Dikani +:)+

Op zich komt de stichting in de verhalen die je zo hoort, vrij schimmig over.

Veel geld uitgeven aan paarden die anders ook wel goed terecht gekomen waren. Qua huisvesting weinig kwaliteit / zekerheid te bieden aan de paarden en toch erg veel paarden verzamelen. Daarbij ook rare verhalen over paarden niet willen laten adopteren maar liever willen houden om in een soort lessen mee te laten draaien. Bepaalde paarden die door het bestuur als mazzeltje voor eigen gebruik aangekocht en gehuisvest worden.

Veel mensen krijgen hier toch een naar gevoel bij.

Aan de andere kant:

Stel dat de mensen van het bestuur heel veel doen voor de opgevangen paarden. Waarom zouden zij dan als een soort beloning niet een eigen paardje erbij mogen zetten?

En het is op zich ook het goed recht van een stichting om zelf te bepalen hoe ze de boel willen runnen en welke paarden ze wel of niet naar welke adoptant willen sturen.

Dat ze "bedelen" om geld voor entingen: tja een stichting die paarden opvangt zal toch geld binnen moeten krijgen. En ik kan me zo voorstellen dat zo af en toe een berichtje over welke kosten er aan komen, sneller donaties oplevert dan algemeen "we hebben geld nodig".

Dat er dieren in "lessen" gebruikt worden hoeft op zich ook niet direct een probleem te zijn.
Als de mogelijkheden en grenzen van die dieren gerespecteerd worden dan kan het misschien fijn voor ze zijn dat ze toch nog wat doen en wat extra aandacht en beweging krijgen, in de categorie "rust roest".

En als daardoor ook nog wat extra centjes voor onderhoud binnenkomt lijkt dat me mooi meegenomen :j

Ik vind ook dat zo'n stichting zich zou moeten richten op het opvangen van paarden die het hardste nodig hebben, en dat deze onder hele fijne omstandigheden opgevangen zouden moeten worden. En dat het lijkt alsof de omstandigheden daar toch echt maar zeer matig zijn :(:)

Dat aanmeldingen van potentiële adoptanten erg makkelijk afgewezen lijken te worden en dat het er op lijkt dat er ruimte en geld van de stichting gebruikt wordt voor paarden die het niet echt nodig hebben.

Maar in hoeverre dat nu echt zo is....en of dit over grenzen van het toelaatbare heen gaat...dat zou gewoon eens goed onderzocht moeten worden lijkt me.

Het ziet er niet uit als een hele fijne plek en de verhalen over bedreigingen bij het stellen van kritische vragen zullen mensen niet bepaald aanmoedigen om even contact op te nemen... maar om nu elke scheet te gaan gebruiken als een soort bewijs dat niks daar deugt vind ik ook weer wat ver gaan.

Bvb. die entingen kan gewoon prima gebruikt worden als even een reden om weer wat donaties te stimuleren, waarvan iedereen kan begrijpen dat die gewoon nodig zijn voor een stichting.

dikani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:04

Ik zie anders ook genoeg andere stichtingen en goede doelen die een bijdrage vragen, dus zo gek is dat toch niet? Jammergenoeg beschikken goede doelen, stichtingen enz nu eenmaal niet over een geldboom. Het willen opvangen van dieren is een nobel doel, maar daarvoor is nu eenmaal geld nodig, veel geld want voor niks gaat de zon op. Ik heb een prima baan, maar zelfs ik verdien niet genoeg geld voor het kunnen hebben van een eigen paard. Maar als ik een geldboom had, dan wist ik het wel en zou ik wel meerdere paarden hebben en honden en een ranch ennnnn *droomt even weg*

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:13

Wij "bedelen"altijd om extra donaties,net zoals bijv Stichting Aap,waar ik ook aan doneer!
Alles wat extra binnenkomt is meegenomen,maar hadden we géén extra donaties gekregen voor de inentingen,dan hadden de paarden deze heus wel gekregen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:24

pmarena schreef:

Op zich komt de stichting in de verhalen die je zo hoort, vrij schimmig over.

Veel geld uitgeven aan paarden die anders ook wel goed terecht gekomen waren. Qua huisvesting weinig kwaliteit / zekerheid te bieden aan de paarden en toch erg veel paarden verzamelen. Daarbij ook rare verhalen over paarden niet willen laten adopteren maar liever willen houden om in een soort lessen mee te laten draaien. Bepaalde paarden die door het bestuur als mazzeltje voor eigen gebruik aangekocht en gehuisvest worden.

Veel mensen krijgen hier toch een naar gevoel bij.

Aan de andere kant:

Stel dat de mensen van het bestuur heel veel doen voor de opgevangen paarden. Waarom zouden zij dan als een soort beloning niet een eigen paardje erbij mogen zetten?

En het is op zich ook het goed recht van een stichting om zelf te bepalen hoe ze de boel willen runnen en welke paarden ze wel of niet naar welke adoptant willen sturen.

Dat ze "bedelen" om geld voor entingen: tja een stichting die paarden opvangt zal toch geld binnen moeten krijgen. En ik kan me zo voorstellen dat zo af en toe een berichtje over welke kosten er aan komen, sneller donaties oplevert dan algemeen "we hebben geld nodig".

Dat er dieren in "lessen" gebruikt worden hoeft op zich ook niet direct een probleem te zijn.
Als de mogelijkheden en grenzen van die dieren gerespecteerd worden dan kan het misschien fijn voor ze zijn dat ze toch nog wat doen en wat extra aandacht en beweging krijgen, in de categorie "rust roest".

En als daardoor ook nog wat extra centjes voor onderhoud binnenkomt lijkt dat me mooi meegenomen :j

Ik vind ook dat zo'n stichting zich zou moeten richten op het opvangen van paarden die het hardste nodig hebben, en dat deze onder hele fijne omstandigheden opgevangen zouden moeten worden. En dat het lijkt alsof de omstandigheden daar toch echt maar zeer matig zijn :(:)

Dat aanmeldingen van potentiële adoptanten erg makkelijk afgewezen lijken te worden en dat het er op lijkt dat er ruimte en geld van de stichting gebruikt wordt voor paarden die het niet echt nodig hebben.

Maar in hoeverre dat nu echt zo is....en of dit over grenzen van het toelaatbare heen gaat...dat zou gewoon eens goed onderzocht moeten worden lijkt me.

Het ziet er niet uit als een hele fijne plek en de verhalen over bedreigingen bij het stellen van kritische vragen zullen mensen niet bepaald aanmoedigen om even contact op te nemen... maar om nu elke scheet te gaan gebruiken als een soort bewijs dat niks daar deugt vind ik ook weer wat ver gaan.

Bvb. die entingen kan gewoon prima gebruikt worden als even een reden om weer wat donaties te stimuleren, waarvan iedereen kan begrijpen dat die gewoon nodig zijn voor een stichting.

Prima verwoord.

En ja andere stichtingen vragen ook om geld idd.
Maar bij mij gaat er enigzins alarmbellen rinkelen als ze heel veel geld neertellen voor een paard bij een veiling te kopen.
Ik vind dit een beetje een gemiste kans. Van dit geld hadden ze heel veel medicijnen en inentingen kunnen kopen.

Dat ze mee boden op die veiling à la, maar bespreek van te voren af, zo ver en niet verder. Nu is er a. Te veel geld neergeteld
B. Er waren particulieren die ook interesse hadden in de paarden op de veiling, dus naar de slacht gingen ze niet.
C. Nu zitten ze in geldnood.

Als buitenstaander kijk je misschien anders naar de situatie, dan wanneer je in de situatie zit.
Maar als ze denk ik eens goed kijken naar deze situatie, zullen ze denk ik op dezelfde conclusie komen, als de meesten hier.

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:28

Ben ik met je eens,die veilingpaarden zijn voor veel te veel geld verkocht en hadden elders ook een prima plek kunnen krijgen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:28

Dat vind ik dus ook 1 van de dingen die een wat nare smaak in de mond geven.

Erger vind ik de verhalen over de huisvesting...

justme36

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:31

Bekapping schreef:
Ben ik met je eens,die veilingpaarden zijn voor veel te veel geld verkocht en hadden elders ook een prima plek kunnen krijgen

Dat geld is weg, zonde, hadden hele goede andere dingen voor gedaan kunnen worden, maar waarom staan die 3 paarden daar nog ? Mensen staan in de rij om deze paarden op te vangen. Als medewerker of vrijwilliger zou ik die vraag stellen aan het bestuur van de stichting.

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:33

Dan zou ik maar snel vrijwilliger worden als ik jou was

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:35

Misschien willen ze die paarden gewoon graag houden?
Als dat nu gewoon de reden is, in hoeverre overschrijden ze daarmee dan een grens, vraag ik me af :)

Kijk ik persoonlijk vind ook dat de plek die deze paarden innemen, beter gevuld kunnen worden door paarden die niemand wil... maar ik ben niet van die stichting en de mensen die er wel van zijn, mogen dat op zich toch zelf bepalen?

Geen idee hoe dat zit qua regelgeving.

dikani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:42

pmarena schreef:

Pmarena fijn dat je m'n antwoord kunt waarderen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:40

Trouwens over dat "in eigendom blijven van", dat staat volgens mij vaker in de algemene voorwaarden. Inmiddels hebben wij al een stel huisdieren van t asiel en heb ik die voorwaarden al lang niet meer helemaal onthouden, maar kan mij herinneren dat dit hier ook zo is.
Ze hebben ook het recht om na de adoptie eens langs te komen om te zien hoe het gaat etc.

Kennis van vroeger heeft ooit een jonge merrie van SPA geadopteerd en die mocht ze ook gewoon verplaatsen. Haar spreek ik niet meer, dus geen idee hoe dat is gegaan toen.

Die van 36 jaar dat is die blinde shetmerrie toch? :)

Ik hoop iig dat er wat dingen zullen verbeteren daar en misschien dus ook inkrimpen :)

Bekapping of Dikani, weten jullie hoeveel paarden er nu dan staan als het er minder dan 30 zijn?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:00

Ik zat even op de site te kijken omdat ik het gewoon nog steeds wil begrijpen. Maar hoezo kun je daar een paard "leasen"? Ik vind het goed dat er een soort van proefperiode ingelast word maar een paard "leasen" wat doe je dan precies?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:34

Leasen betekent dat afhankelijj van het bedrag het paard paar dagen per week van jou is. Als je voor drie dagen betaald per week mag je die drie dagen doen alsof het jou paard is. Afhankelijk van de gezondheid van het dier kun je dan borstelen wandelen rijden etc

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:50

Ik ken de definitie van leasen wel ik snap alleen niet dat dat van toepassing is op adoptiepaarden..