Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
JewEmm schreef:.......
Er zijn 4 belangrijke punten. Dingen als financien en vliegveld (waar ze gewoon geen uitspraak over doen) lijkt mij hier namelijk niet zo van belang om over te discussiëren...
1. reset van het aantal grazers
2. vervolg beheer van het aantal grazers
3. veranderingen in het landschap
4. Veranderingen in toerisme
.........
Rapport Commissie van Geel, pagina 18 schreef:Het Oostvaardersplassengebied is een incompleet natuurlijk systeem
Citaat:EXPERIMENT Vijftien jaar geleden begon op de Veluwe een experiment om in sommige gebieden niet meer te jagen. Tegelijkertijd werden hekken weggehaald en ecoducten aangelegd. De bedoeling was om grote dieren meer zichtbaar te maken voor het publiek en ze te laten trekken. De populatie herten is sinds het experiment startte zichtbaar toegenomen en lijkt nu problematisch te worden. Ook Natuurmonumenten, één van de initiatiefnemers van het experiment, geeft toe dat er een probleem is. „We zijn er van geschrokken dat twintig procent van de dieren buiten het gebied terecht komt. Daarom rijdt een boswachter van ons met een fluitje op de fiets rond om ze binnen het gebied te houden."
Kuggur schreef:"met een fluitje op de fiets", dáár krijg ik een ontzettend grappig beeld bij...
Kuggur schreef:Overigens zijn de OVP nu overal in het wereldnieuws. Extreem negatief, en terecht.
Ik lees er nu hier in IJsland over, en ik moet zeggen, ik vind het behoorlijk beschamend.
fransje23 schreef:Karl66 schreef:@JewEmm, Het mooie van de Oostvaardersplassen is juist dat we de natuur volledig zijn gang hadden kunnen laten gaan om te zien wat de natuur ervan zou maken. En dan zal het gebied voor sommige dieren niet geschikt zijn en voor andere, onverwachte, dieren juist wel weer. Het idee dat wij als mensen het sneller en beter kunnen regelen dan de natuur is gewoon een gemiste kans.
Dat hadden ze kunnen doen en had mij zeker interessant geleken![]()
Daar is niet voor gekozen en ik denk vanuit het oogpunt om een geschikte habitat te creëer voor soorten die anders totaal uit Nederland zouden verdwijnen.
Heeft dus niet zo zeer te maken met sneller of beter regelen.
JewEmm schreef:Popstra, je kan niet zomaar zeggen dat iemand een vreselijke mens, omdat je hem niet kent. Ondanks dat je het misschien niet met je eens bent, betekent het niet gelijk dat iemand een vreselijk persoon is. Zoals ik het zag was iedereen even koppig die daar aanwezig was...
Er is wel een punt aangehaald wat ik interessant vind. Er zijn in Nederland geen dierenartsen die bij de OVP betrokken kunnen zijn die verstand hebben van vrijlevende grote grazers. De meeste dierenartsen hebben kennis van vee, of van in dierentuin levende dieren.
@Lanoca: JKK is een inheemse plant. En is daar door natuurlijke verspreiding gekomen. Wat ik eerder ook schreef, de hoeveelheid JKK in de OVP is aan het afnemen. Zonder menselijk ingrijpen.
Als reactie op de oplossing die hier wordt aangedragen met het houden van dieren daar voor de slacht. Dit is wat ik daar over denk. Voor de duidelijkheid: ik ga er hier nu va uit dat de paarden en runderen in de OVP bij deze "oplossing" als gehouden dieren worden gezien. In veel andere gebieden is dit waarschijnlijk prima te doen. Maar de OVP is hier te groot voor. Wil je dieren slachten, dan moet elk dier geregistreerd zijn (ik heb het nu over de paarden en runderen). Als er een nieuw geboren kalfje wordt aangetroffen zonder oormerk, kan daar een hele dikke boete op staan. In het voorjaar zou dus het gebied constant gemonitord moeten worden om elk geboren dier direct te kunnen registreren. Juist in het voorjaar wil je het gebied beperkt betreden ivm het broedseizoen. Ja, er zijn nu wel excursies, maar die zijn beperkt en zolang je in een voertuig blijft verstoor je weinig. Het verzamelen van de dieren voor de slacht zal in zo'n gebied ook niet echt praktisch zijn... Probeer het maar eens in te beelden. 7 bij ongeveer 1.5 km grasland... En dan de juiste dieren vangenHet gebied opdelen is ook onpraktisch. Ja, het is misschien handig voor als je dieren voor de slacht zou willen houden, maar voor dit oppervlak erg onpraktisch. Maar ik denk dat ik hier vooral gevoelsmatig tegen ben. Waarom zou je zo veel extra werk erin willen steken (onderhoud van de hekken, controles...), als je het ook open kan houden als je beperking in aantal dieren doet, zonder dat ze voor consumptie gebruikt gaan worden (wordt het leven van het dier in het gebied er per definitie beter van als er een menselijk nut is?).
Ik denk nog steeds dat dat de beste oplossing is, voor de grazers en de "natuur". Beperking in aantal, zonder dat ze voor consumptie gebruikt worden. Dan heb je geen opdelingen nodig die vogels als veldleeuweriken afstoten. Dan heb je geen extra menselijke handelen nodig in het voorjaar wanneer de vogels juist rust nodig hebben. Dan heb je geen extra menselijk handelen nodig in het najaar om dieren massaal bij elkaar te drijven. En dan ben ik voor vroeger reactief beheer, zodat je wel de zwaksten eruit haalt.
Pff... Ik geloof dat ik nogal warrig ben ik bovenstaand stuk, maar heb niet meer tijd nu...7
Edit: kom dit nu tegen. https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... ersplassen
Vroege vogels, Frank Berendse en Han Olff. Ik heb het nog niet geluisterd.
Marie_Anne schreef:Popstra schreef:Gisteravond me eigên rot geërgerd aan die ecoloog op tv bij het programma ,,Nieuw Licht,, op NPO 2 met z'n boekenwijsheid!! Wat een koppige mensen zijn dat toch, echt vreselijke vent. Blijven maar zeggen dat dit de natuur is.
Anky zat ook constant nee te schudden.
Valt gewoon niet met die mensen te discussiëren.
Ik vond wat Han Olff te zeggen had, zowel in dit programma als in Vroege Vogels, juist wel heel treffend. Bijvoorbeeld dat we onze dieren 365 dagen per jaar een overvloed aan eten geven, maar ze de rest ontnemen. En wat is dan kwaliteit van leven? Daar kan ik mij wel in vinden.
Eigenlijk kan ik me in de meeste dingen die hij zegt wel vinden.
Maar in dat programma Nieuw Licht luisterde niemand echt naar de ander helaas.
fransje23 schreef:Kan mij voorstellen dat de herten nog problemen zouden kunnen geven? Niet dat je die ook bij elkaar wilt drijven maar die raken er misschien wel door in paniek?
Daarbij zal daar op gejaagd moeten worden anders zal hun populatie ook weeer enorm toenemen.
Daarnaast zal selectie door de mens altijd anders zijn dan die van de natuur.
Maar er moet toch iets gedaan worden? Als ik zie hoe makkelijk je nu nog, na de hoge sterfte, dieren ziet op de vlakt moet het daarvoor op de Kalverstraat op zatermiddag hebben geleken. Dan weet je dat het een ramp wordt.
JewEmm schreef:Maar toch ben ik wel benieuwd wat anderen zouden denken over de mogelijke oplossing die ik steeds aan draag. Eerder reactief afschieten. Zo hou je dus het natuurlijke proces (zwaksten verdwijnen uit de populatie) in stand, maar voorkom je ook grotere aantallen en een hongerdood.
Nikass schreef:Nou jij moet ff beter lezen, want zij heeft dit al honderd keer aangehaald.
Het zijn by the way geen "tamme beesten in een weiland". Je houding in dit topic is nogal denigrerend.
Citaat:Met 1 aanpassing: in een eerder conditie stadium schieten.
mysa schreef:Nou... hier staat het gras al kuithoog hoor. Zowel in de weilanden als op mijn 'gazon'. Vanmorgen was mijn hooiboer hier nog, die zit aan de andere kant van dorp, richting rivierklei en ook hij vermoed dat hij al in mei zal moeten maaien. Vindt hij niet leuk, maar 't is niet anders, wordt veel te hoog anders.
Wendy schreef:mysa schreef:Nou... hier staat het gras al kuithoog hoor. Zowel in de weilanden als op mijn 'gazon'. Vanmorgen was mijn hooiboer hier nog, die zit aan de andere kant van dorp, richting rivierklei en ook hij vermoed dat hij al in mei zal moeten maaien. Vindt hij niet leuk, maar 't is niet anders, wordt veel te hoog anders.
Als het gras tot beneden het groeipunt is afgeknaagd (en dat is in de OVP ongetwijfeld het geval) dan is dat qua groei een heel ander verhaal, dat komt veel minder snel op....
Dat heb ik hier ook, weilanden te kort afgegraasd, en daardoor staat het nu ook nog veel minder hoog dan het productiegras van de buurman.