Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maralyn schreef:Ik vind het persoonlijk heel bijzonder, dat wij hier op voor vragen hebben over "de fries" en dat ze nu ineens een update hebben.
Mag ik dat bijzonder vinden?
Zonder enige vorm van aanval ofzo hoor, maar valt me echt op.
Babootje schreef:En nogmaals... Henk is van harte uitgenodigd om hier klaarheid te komen brengen.
pmarena schreef:Babootje schreef:En nogmaals... Henk is van harte uitgenodigd om hier klaarheid te komen brengen.
Ik zou dit persoonlijk heel fijn vinden. Heb niks met of tegen de stichting verder, behalve dan dat het me een prima initiatief lijkt om "overtollige" paarden weer op een fijn plekje te krijgen
Persoonlijk ben ik iemand die altijd probeert om alle zaken van minstens 2 kanten te bekijken.
En bij de meeste punten van kritiek hier kan ik me heel goed voorstellen dat het verhaal vanaf de andere kant (van Henk / PZB) best gewoon een verhaal kan zijn van oprecht goede bedoelingen en dat de zaken toch wel wat positiever liggen dan dat hier in het topic vaak geschetst worden.
Maar door geen energie te steken (zo lijkt het althans voor mij) in het beantwoorden van kritische vragen maar wèl veel energie (en dus zelfs een advocaat) te steken in het weggummen van de reacties die anders zijn dan "oehw jullie zijn zó geweldig!" krijg je de sfeer van een stinkend zaakje.
Ik begrijp vanuit het topic dat er steeds door Henk / PZB in blogs een soort van ingegaan wordt op dingen die hier geschreven worden. Maar wordt daar nu echt uitleg gegeven of is het meestal vooral een beetje snerend naar dat zeg maar "sommige zure mensen ons in twijfel trekken" vraag ik me af...?
maralyn schreef:Ik vind het persoonlijk heel bijzonder, dat wij hier op voor vragen hebben over "de fries" en dat ze nu ineens een update hebben.
Mag ik dat bijzonder vinden?
Zonder enige vorm van aanval ofzo hoor, maar valt me echt op.
Mars schreef:Maar Pablow... heb jij nu geld betaald aan de stichting of aan de BV?
Pablow1997 schreef:Mars schreef:Maar Pablow... heb jij nu geld betaald aan de stichting of aan de BV?
De ambi is van jan. 2021...ik adopteerde in 2020.
Logisch dat er NU aan de BV wordt betaald. Adoptie is een wederdienst ( je krijgt immers een paard mee en een houdersrecht) en is dus BTW plichtig. (fiscaal recht)
donaties aan de stichting, die zijn niet btw-plichtig......er wordt nl GEEN wederdienst geleverd.
Pablow1997 schreef:Mars schreef:Maar Pablow... heb jij nu geld betaald aan de stichting of aan de BV?
Logisch dat er NU aan de BV wordt betaald. Adoptie is een wederdienst ( je krijgt immers een paard mee en een houdersrecht) en is dus BTW plichtig. (fiscaal recht)
donaties aan de stichting, die zijn niet btw-plichtig......er wordt nl GEEN wederdienst geleverd.
Pablow1997 schreef:De ambi is van jan. 2021...ik adopteerde in 2020.
Ibbel schreef:Ook stichtingen kunnen BTW-plichtig zijn, als ze zaken verkopen in het kader van inkomsten genereren. Kijk naar de vogelhuisjes, nestkastjes en voerhokjes van de vogelbescherming, als voorbeeld.
Het verschil tussen stichtingen en BV's is dat stichtingen per definitie geen winstoogmerk mogen hebben en alle inkomsten dus ten goede moeten komen aan de doelstelling.
Er is dus fiscaal geen enkele reden om niet aan een stichting te betalen bij adoptie van een paard.
Shadow0 schreef:Pablow1997 schreef:De ambi is van jan. 2021...ik adopteerde in 2020.
Dat klopt niet, maar is bovendien precies het soort onduidelijke vermenging van doelen waar ik zoveel moeite mee heb. Als je gewoon commerciële activiteiten wilt uitvoeren: prima - vooral doen? Ik zou zeggen dat ze een aardig eind lijken te komen. Alleen... dan ben je dus niet meer bezig met de ANBI-Stichting. Die dingen horen van elkaar gescheiden te zijn. Dat is ook de verplichting die je aangaat als je een ANBI wilt zijn. En de mensen die op de Stichting afkomen, komen er waarschijnlijk op af omdat ze contact willen met een Stichting: geen winstoogmerk, het ondersteunen van iets nuttigs, juist niet het ondersteunen van paardenhandel, juist niet de nadruk op de 'wederdienst' die je krijgt maar op de opvang.
Niks mis met handel, of koop, of lease, of bruikleen van paarden, als het maar aan iedereen duidelijk is dat dat is wat het is. En niet alleen duidelijk voor jou over jouw overeenkomst, maar duidelijk voor iedereen, nog voor ze contact hebben gehad. Als iemand zich als ANBI-Stichting aanprijst, dan moeten ze dat ook zijn en zich daarnaar gedragen. Als ze dat niet wilt zijn, dan moeten ze zichzelf niet op die manier aanprijzen. Allebei is prima, maar je kunt niet de voordelen van alles nemen terwijl je de verplichtingen overslaat.
Pablow1997 schreef:Ibbel schreef:Ook stichtingen kunnen BTW-plichtig zijn, als ze zaken verkopen in het kader van inkomsten genereren. Kijk naar de vogelhuisjes, nestkastjes en voerhokjes van de vogelbescherming, als voorbeeld.
Het verschil tussen stichtingen en BV's is dat stichtingen per definitie geen winstoogmerk mogen hebben en alle inkomsten dus ten goede moeten komen aan de doelstelling.
Er is dus fiscaal geen enkele reden om niet aan een stichting te betalen bij adoptie van een paard.
wel degelijk!...dat heeft te maken met de BTW plechtigheid van adoptiefgelden.....de belastingdienst wil zien wat donaties zijn ( stichting) en welke gelden door adoptie verkregen worden die zijn btw plichtig 21%. Daarom is er doorgaans een BV, dat hebben de meeste stichtingen, dat soort zaken ligt vast. Gelden stromen weer terug naar de stichting.