Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:46

Gelukkig wel erg transparant allemaal

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:37

En nogmaals... Henk is van harte uitgenodigd om hier klaarheid te komen brengen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:39

En inzage in de financiën
Maar wel open en eerlijk

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:54

Ik vind het persoonlijk heel bijzonder, dat wij hier op voor vragen hebben over "de fries" en dat ze nu ineens een update hebben.

Mag ik dat bijzonder vinden?

Zonder enige vorm van aanval ofzo hoor, maar valt me echt op.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:56

maralyn schreef:
Ik vind het persoonlijk heel bijzonder, dat wij hier op voor vragen hebben over "de fries" en dat ze nu ineens een update hebben.

Vertel, ik ben geblokkeerd.
Tja dat krijg je als je kritisch bent en dat was buiten bokt om.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:58

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd door auteursrecht
Laatst bijgewerkt door Muiz op 13-11-24 04:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: verwijderd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:59

Babootje schreef:
En nogmaals... Henk is van harte uitgenodigd om hier klaarheid te komen brengen.

Ik zou dit persoonlijk heel fijn vinden. Heb niks met of tegen de stichting verder, behalve dan dat het me een prima initiatief lijkt om "overtollige" paarden weer op een fijn plekje te krijgen :)

Persoonlijk ben ik iemand die altijd probeert om alle zaken van minstens 2 kanten te bekijken.
En bij de meeste punten van kritiek hier kan ik me heel goed voorstellen dat het verhaal vanaf de andere kant (van Henk / PZB) best gewoon een verhaal kan zijn van oprecht goede bedoelingen en dat de zaken toch wel wat positiever liggen dan dat hier in het topic vaak geschetst worden.

Maar door geen energie te steken (zo lijkt het althans voor mij) in het beantwoorden van kritische vragen maar wèl veel energie (en dus zelfs een advocaat) te steken in het weggummen van de reacties die anders zijn dan "oehw jullie zijn zó geweldig!" krijg je de sfeer van een stinkend zaakje.

Ik begrijp vanuit het topic dat er steeds door Henk / PZB in blogs een soort van ingegaan wordt op dingen die hier geschreven worden. Maar wordt daar nu echt uitleg gegeven of is het meestal vooral een beetje snerend naar dat zeg maar "sommige zure mensen ons in twijfel trekken" vraag ik me af...?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:26

pmarena schreef:
Babootje schreef:

Ik zou dit persoonlijk heel fijn vinden. Heb niks met of tegen de stichting verder, behalve dan dat het me een prima initiatief lijkt om "overtollige" paarden weer op een fijn plekje te krijgen :)

Persoonlijk ben ik iemand die altijd probeert om alle zaken van minstens 2 kanten te bekijken.
En bij de meeste punten van kritiek hier kan ik me heel goed voorstellen dat het verhaal vanaf de andere kant (van Henk / PZB) best gewoon een verhaal kan zijn van oprecht goede bedoelingen en dat de zaken toch wel wat positiever liggen dan dat hier in het topic vaak geschetst worden.

Maar door geen energie te steken (zo lijkt het althans voor mij) in het beantwoorden van kritische vragen maar wèl veel energie (en dus zelfs een advocaat) te steken in het weggummen van de reacties die anders zijn dan "oehw jullie zijn zó geweldig!" krijg je de sfeer van een stinkend zaakje.

Ik begrijp vanuit het topic dat er steeds door Henk / PZB in blogs een soort van ingegaan wordt op dingen die hier geschreven worden. Maar wordt daar nu echt uitleg gegeven of is het meestal vooral een beetje snerend naar dat zeg maar "sommige zure mensen ons in twijfel trekken" vraag ik me af...?

Naar mijn mening is het vaak inderdaad 'zure mensen die zeuren en van niets weten' maar duidelijk tekst en uitleg met 'waarom, hoe en wat' word vaak niet gegeven.
En dat is jammer.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:54

maralyn schreef:

Dat is heel bijzonder en dat is regelmatig het geval. Als hier wat hier besproken wordt volgt er kort daarna ove dat onderwerp een vlog of een filmpje op instagram.

Pablow1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:56

Mars schreef:
Maar Pablow... heb jij nu geld betaald aan de stichting of aan de BV?

De ambi is van jan. 2021...ik adopteerde in 2020.
Logisch dat er NU aan de BV wordt betaald. Adoptie is een wederdienst ( je krijgt immers een paard mee en een houdersrecht) en is dus BTW plichtig. (fiscaal recht)

donaties aan de stichting, die zijn niet btw-plichtig......er wordt nl GEEN wederdienst geleverd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:02

Moderatoropmerking:
Afbeelding met verhaal over Jägermeister verwijderd ivm copyright

Henk heeft reacties onder zijn posts uitgezet. Ik snap waarom, maar Henk mag ze hier best beantwoorden.

"We hebben geluk dat we "in het zadel" geholpen zijn door de Stichting Zinloos Geweld tegen Dieren" anders hadden we de opvang nooit kunnen realiseren".
Ik vroeg me even af in hoeverre het "geluk" is dat jouw Anbi stichting PZB, met jouw dochter als mede bestuurslid, in het zadel is geholpen door een stichting die van jouzelf is? Kun je dat uitleggen?

Over Jagermeister vroeg ik me af in hoeverre zijn langere verblijfsperiode te maken heeft met scholing of met revalidatie na zijn gebroken griffelbeen nadat hij wat ongelukkig van de wagen was gevallen. Kun je daar antwoord op geven?
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-02-25 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:05

Pablow1997 schreef:
Mars schreef:

Logisch dat er NU aan de BV wordt betaald. Adoptie is een wederdienst ( je krijgt immers een paard mee en een houdersrecht) en is dus BTW plichtig. (fiscaal recht)

donaties aan de stichting, die zijn niet btw-plichtig......er wordt nl GEEN wederdienst geleverd.

Apart als ik een kat uit het asiel haal betaal ik toch ook niet aan de BV van de eigenaar maar gewoon aan de opvang/stichting.
Op deze wijze is het gewoon verkapte handel (met 2 geldstromen: lees donaties via PZB en de 'aankoop'/adoptiebedrag voor de nieuwe eigenaren van de door PZB opgeknapte paarden betaald aan de BV), daarnaast vraag ik mij echt af of met de huidige contracten van PZB of eigenlijk dan dus van de BV wel zomaar juridisch gewerkt mag worden?
En daar vind ik dan wel weer iets van...
Laatst bijgewerkt door NoGo op 27-02-23 19:11, in het totaal 3 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:09

Pablow1997 schreef:
Mars schreef:

Een onbezorgde, fervente supporter van PZB....met verstand van zaken. Ja natuurlijk....
Ik zal ons lokale dierenasiel waar ik een kat heb geadopteerd eens vragen of zij een BV hebben. }:0
Natuurlijk niet! Zij bieden dieren ter adoptie aan. Ze verkopen ze niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:10

Ook stichtingen kunnen BTW-plichtig zijn, als ze zaken verkopen in het kader van inkomsten genereren. Kijk naar de vogelhuisjes, nestkastjes en voerhokjes van de vogelbescherming, als voorbeeld.

Het verschil tussen stichtingen en BV's is dat stichtingen per definitie geen winstoogmerk mogen hebben en alle inkomsten dus ten goede moeten komen aan de doelstelling.
Er is dus fiscaal geen enkele reden om niet aan een stichting te betalen bij adoptie van een paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:21

Pablow1997 schreef:
Mars schreef:

Dat is niet zo. Ook in 2020 werd aan de BV betaald. En - naar ik heb begrepen daarvoor ook al -.
Maar jij betaalde aan de stichting Zinloos geweld tegen dieren begrijp ik. Ik ken alleen betalen aan de BV en het werk wordt gedaan (en kosten worden gemaakt) door de stichting Zinloos geweld, etc.
Daarom had de stichting Zinloos geweld in de jaarrekeningen 2020 ook een vordering op de BV.

Maar ik begrijp dus nu dat jij een heel bijzonder contract had, waarbij jij direct betaalde aan de stichting Zinloos Geweld, etc. Het was al niet transparant natuurlijk met de contracten met de BV. Maar daar kon je nog een beetje aan zien wat de stichting berekende voor de zorg en wat de BV ontving aan adoptiekosten.
Maar nu begrijp ik dat er nog een extra stroom is naar de stichting Zinloos geweld, etc. zijnde adoptiekosten die wij niet kunnen zien, omdat de stichting geen jaarstukken overlegt.
Ik ben heel benieuwd naar de uitleg van Henk. Vooral waarom hij het nodig vond om en de adoptiekosten te laten verlopen via de BV en via de stichting Zinloos geweld, etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:31

Ik snap het toch nog niet helemaal.

Ze worden hier aan alle kanten "geholpen" en reageren op hun fb pagina daarop. En dan gaan ze 300x temmen en dreigen met een advocaat.......
Dan missen ze dus alle goede tips.

Maar het is heel simpel; door hun manier van werken en dus ook de te hoge prijzen worden hun paarden en pony's niet snel genoeg geadopteerd en hebben ze veel te hoge kosten.

Er zijn echt genoeg mensen met interesse die een paardje zouden willen adopteren als dat voor weinig is en ze ook eigenaar zouden worden of iig zelf beslissingen mogen nemen.
Dan kunnen ze zich richten op het herstel van de paarden die met mankementen binnenkomen.

Ik denk dat als de bedrijfsvoering klopt bij wat je zegt dat je aanbiedt, het ook allemaal makkelijker bijhouden is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:48

Pablow1997 schreef:

Dat klopt niet, maar is bovendien precies het soort onduidelijke vermenging van doelen waar ik zoveel moeite mee heb. Als je gewoon commerciële activiteiten wilt uitvoeren: prima - vooral doen? Ik zou zeggen dat ze een aardig eind lijken te komen. Alleen... dan ben je dus niet meer bezig met de ANBI-Stichting. Die dingen horen van elkaar gescheiden te zijn. Dat is ook de verplichting die je aangaat als je een ANBI wilt zijn. En de mensen die op de Stichting afkomen, komen er waarschijnlijk op af omdat ze contact willen met een Stichting: geen winstoogmerk, het ondersteunen van iets nuttigs, juist niet het ondersteunen van paardenhandel, juist niet de nadruk op de 'wederdienst' die je krijgt maar op de opvang.

Niks mis met handel, of koop, of lease, of bruikleen van paarden, als het maar aan iedereen duidelijk is dat dat is wat het is. En niet alleen duidelijk voor jou over jouw overeenkomst, maar duidelijk voor iedereen, nog voor ze contact hebben gehad. Als iemand zich als ANBI-Stichting aanprijst, dan moeten ze dat ook zijn en zich daarnaar gedragen. Als ze dat niet wilt zijn, dan moeten ze zichzelf niet op die manier aanprijzen. Allebei is prima, maar je kunt niet de voordelen van alles nemen terwijl je de verplichtingen overslaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:57

Babootje schreef:
[ [url=m/BR6s9k.png]Afbeelding[/url] ]

Zoals ze hier vermelden, paarden vrij gekocht. Ook op fb gaven ze te kennen soms idd te betalen voor inbeslag genomen paarden/pony's
Worden deze dan betaald vanuit de ANBi of ook via de BV?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:51

Er wordt zelfs aangegeven op hun site dat het bedrag uit een gedeelte donatie aan de stichting bevat.. raar dus dat je alles naar een BV moet storten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 00:28

Maar toch he, ik vraag me af in hoeverre pzb altijd op de hoogte is van de mankementen. Natuurlijk, paarden die uit een zwaar verwaarloosde situatie komen zullen grote kans hebben dat ze iets mankeren. Maar in hoeverre is een eigenaar die afstand doet van een paard, om wat voor reden dan ook, eerlijk tegen pzb? Ik heb zelf een paard waar niet meer mee gereden word. Als ik hem al zou willen verkopen dan val ik gelijk door de mand als hij klinisch gekeurd wordt. Maar als je hem zo in de wei ziet lopen zie je er helemaal niiets aan. Dus als ik hem naar pzb zou brengen weten die ook niet dat hij iets mankeert natuurlijk, tenzij ik het meldt. Je moet een gezondheidsverklaring inleveren. Maar een gezondheidsverklaring is geen klinische keuring. Ik snap best dat mensen willen voorkomen dat een paard in de handel terecht komt en het dan afstaan aan een stichting zoals pzb. Maar als een eigenaar verzwijgt dat het paard iets mankeert en ze staan het af omdat ze weten dat het min of meer onverkoopbaar is als er gekeurd gaat worden, dan deugt zo'n eigenaar ook niet in mijn ogen. Die helpen mee aan deze wantoestanden. En dan heb ik het dus over de rijpaarden, niet de weidemaatjes.

Pablow1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 00:54

Ibbel schreef:
Ook stichtingen kunnen BTW-plichtig zijn, als ze zaken verkopen in het kader van inkomsten genereren. Kijk naar de vogelhuisjes, nestkastjes en voerhokjes van de vogelbescherming, als voorbeeld.

Het verschil tussen stichtingen en BV's is dat stichtingen per definitie geen winstoogmerk mogen hebben en alle inkomsten dus ten goede moeten komen aan de doelstelling.
Er is dus fiscaal geen enkele reden om niet aan een stichting te betalen bij adoptie van een paard.

wel degelijk!...dat heeft te maken met de BTW plechtigheid van adoptiefgelden.....de belastingdienst wil zien wat donaties zijn ( stichting) en welke gelden door adoptie verkregen worden die zijn btw plichtig 21%. Daarom is er doorgaans een BV, dat hebben de meeste stichtingen, dat soort zaken ligt vast. Gelden stromen weer terug naar de stichting.

Pablow1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 01:17

Shadow0 schreef:
Pablow1997 schreef:

Dat klopt niet, maar is bovendien precies het soort onduidelijke vermenging van doelen waar ik zoveel moeite mee heb. Als je gewoon commerciële activiteiten wilt uitvoeren: prima - vooral doen? Ik zou zeggen dat ze een aardig eind lijken te komen. Alleen... dan ben je dus niet meer bezig met de ANBI-Stichting. Die dingen horen van elkaar gescheiden te zijn. Dat is ook de verplichting die je aangaat als je een ANBI wilt zijn. En de mensen die op de Stichting afkomen, komen er waarschijnlijk op af omdat ze contact willen met een Stichting: geen winstoogmerk, het ondersteunen van iets nuttigs, juist niet het ondersteunen van paardenhandel, juist niet de nadruk op de 'wederdienst' die je krijgt maar op de opvang.

Niks mis met handel, of koop, of lease, of bruikleen van paarden, als het maar aan iedereen duidelijk is dat dat is wat het is. En niet alleen duidelijk voor jou over jouw overeenkomst, maar duidelijk voor iedereen, nog voor ze contact hebben gehad. Als iemand zich als ANBI-Stichting aanprijst, dan moeten ze dat ook zijn en zich daarnaar gedragen. Als ze dat niet wilt zijn, dan moeten ze zichzelf niet op die manier aanprijzen. Allebei is prima, maar je kunt niet de voordelen van alles nemen terwijl je de verplichtingen overslaat.

Tja Smilies, je mag van alles vinden en denken maar de werkelijkheid is, dat een stichting op verschillende manieren inkomsten mag genereren vanwege de doelstelling. De directe inkomsten door donaties aan een stichting zijn onbelast. Als je daarbij nog iets levert: nl een gebruiksrecht op een paard, dan is dat fiscaal belast. De stichting moet daar BTW voor afdragen en dát geld betaal je bij een adoptie aan de BV, die de verplichting in zich heeft om dat weer terug te leveren aan de stichting, vanwege de doelstelling na afdracht van BTW.

Dat door een verschil te maken in inkomsten voor de stichting én de BV er meer geldstromen zijn, dat mag en dat moet soms ook juist om verwarring bij de belastingdienst te voorkomen. Dan ben je nog steeds bezig met een ANBI, omdat de geldstromen bedoeld zijn voor hetzelfde doel, ik heb net iets gepost over BTW ivm adoptiefgelden...je mag best vinden dat er geen nadruk op wederdienst zou mogen zijn...maar juridisch gezien wordt die gewoon geleverd en is er ook een fiscale situatie waaraan een stichting moet voldoen. PZB mag op allerlei manier gelden genereren voor hun ANBI en dat doen ze ook! Gelukkig maar, hoe meer geld hoe meer opvang! Dan ben je nog steeds ANBI.
Jouw reactie geeft ook ruis op de lijn...alsof PZB iets " vreselijks" zou doen....ze doen echter precies wat de belastingdienst van hun vraagt en sturen op het halen van de stichtingsdoelen! Het lijkt erop dat je jezelf beter zou moeten informeren. Ik geeft toe het is geen makkelijke kost. Ik denk dat PZB dit nog preciezer zou kunnen uitleggen als je werkelijk interesse hebt.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 07:54

Betalen aan BV, stichting, ANBI.

PZB noemde het adoptiebedrag eerder 'verplichte donatie', nu zijn het ‘'een bedrag' of 'houderschapskosten'.
Waarom wordt het steeds aangepast? Heeft dat iets met wel of geen btw-plicht te maken?

Het principe is hetzelfde lijkt me, je adopteert een paard voor geld. Ik vind het vreemd dat er dan constant tekstuele aanpassingen in plaatsvinden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:39

Pablow, wat is eigenlijk jouw achtergrond, waardoor je er specifiek zoveel van weet?

Inkomsten genereren is prima.
Maar mensen benaderen voor donatie via marktplaats om hun spullen gratis te doneren, het te verkopen en vervolgens nieuwe dure setjes kopen bijvoorbeeld, levert natuurlijk ook wat vraagtekens op.

En ik spreek (helaas) uit ervaring van eerste hand.

En al die cijfers, die zo spoedig mogelijk bekend zouden worden gemaakt, wordt ook geen wederhoor op gegeven.

Nee, als je (oprecht of niet) de vraag stelt op Facebook, wordt je gewoon geblokkeerd.

Vind jij dat correct? Vind jij dat kloppen?
Zoja? Waarom vind jij dat kloppen?

Daarnaast...
Je kan toch als organisatie veel beter mensen de mond snoeren, door openheid te geven over zaken, dan de mond te snoeren door te blokkeren en verwijderen.
Snap je, dat dit juist wrijving geeft en de mensen die al vraagtekens hebben of het zaakje wel zo correct is, nog grotere vraagtekens gaan plaatsen?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:44

Pablow1997 schreef:
Ibbel schreef:

wel degelijk!...dat heeft te maken met de BTW plechtigheid van adoptiefgelden.....de belastingdienst wil zien wat donaties zijn ( stichting) en welke gelden door adoptie verkregen worden die zijn btw plichtig 21%. Daarom is er doorgaans een BV, dat hebben de meeste stichtingen, dat soort zaken ligt vast. Gelden stromen weer terug naar de stichting.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... et-en-btw/

Stille meelezer hier die wilde weten hoe het echt zit, (want de reacties van Pablow komen niet overeen met de reacties van een paar anderen). Als ik dit zo lees, dan klopt het verhaal van Ibbel, je mag als stichting goederen verkopen of inkomsten binnenhalen met een wederdienst als tegenprestatie. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen BTW-aangifte moet doen. Wat je als BV ook moet. Sterker nog, de belastingdienst noemt dit zelf ‘ondernemer voor de BTW’. Dus het hebben van een stichting en een BV brengt een extra administratieve last met zich mee.
Dat de belastingdienst graag heeft dat geldstromen inzichtelijk zijn klopt, maar het is niet waar dat je hier een BV voor nodig hebt, belastingdienst heeft het zo ingericht dat je als stichting aan je verplichtingen kan voldoen.