Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:00

Ailill schreef:
Heb je toevallig een link?

Nee kun je zelf even opzoeken. Misschien staat hij zelfs wel ergens in dit topic maar dat weet ik niet zeker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:04

.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-02-23 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:07

Even voor de duidelijkheid: Ik denk dat het beter is, om de specifieke / individuele zaken hier niet te benoemen. Dat mag alleen uit de eerste hand komen.
Ik lees ze, ik weet dat het in sommige gevallen iets anders ligt dan hier wordt vermeld. Het is verleidelijk, maar liever dit niet op deze manier plaatsen. Ik wil graag dat het topic open blijft.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-02-23 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:08

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de Bokt regels voldoet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:09

Dreamboy schreef:
Ailill schreef:

Nee kun je zelf even opzoeken. Misschien staat hij zelfs wel ergens in dit topic maar dat weet ik niet zeker.
Joh :+

Normaal kan ik mijn weg online wel vinden, maar in dit geval dus niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:11

Babootje schreef:
Even voor de duidelijkheid: Ik denk dat het beter is, om de specifieke / individuele zaken hier niet te benoemen. Dat mag alleen uit de eerste hand komen.
Ik lees ze, ik weet dat het in sommige gevallen iets anders ligt dan hier wordt vermeld. Het is verleidelijk, maar liever dit niet op deze manier plaatsen. Ik wil graag dat het topic open blijft.

Misschien handig om die informatie dan ook te delen zodat die verhalen dan uit de wereld geholpen worden?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:13

Dreamboy schreef:
Ailill schreef:

Joh :+

Normaal kan ik mijn weg online wel vinden, maar in dit geval dus niet.[/quote]

Hoe moeilijk kan het zijn? Je typt op youtube jhonny paardzoekt baas in en voila! Maar het filmpje staat er niet meer op.

Ailill

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:16

Goh, laat ik nu net via pb wel de link hebben ontvangen.

Het was maar een vraag :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:18

Ailill schreef:

Dan heeft iemand dat filmpje opgeslagen want het staat niet meer online. Het was maar een antwoord. Heb je in ieder geval geleerd hoe je in het vervolg iets opzoekt op youtube, toch?Graag gedaan.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:05

Pablow1997 schreef:
Dat ze beschermd worden door een adoptief-bedrag vind ik juist goed! ik kan mijn paard van PZB nooit verkopen, laten werken, aan verdienen en gelukkig maar, want stel je voor je krijgt een gratis paard brengt het naar de slacht en 800 euro verdient...of het staat de volgende dag op marktplaats??

of op transport naar Italië? Dan zou de doelstelling van PZB nooit gehaald worden en was het slechts een tussenstation voor nog meer ellende. Hij mag wel altijd terug naar PZBen dan zorgen zij verder voor hem en zoeken een nieuwe baas. Nee geen geld terug, dat is besteed aan andere zieke of verzwakte dieren. Dat het daar ergens pijn kan doen, begrijp ik wel, maar het is nu eenmaal geen handelsstal waar je als het paard niet bevalt misschien mag omruilen voor een beter passend paard, maar ook in de handel krijg je geen geld terug. Het is gewoon niet de doelstelling van paard zoekt baas en je bent natuurlijk niet verplicht daar te kopen.

Ik heb een Tinker geadopteerd, drie jaar geleden en heb daar 1500 euro voor betaald met liefde, hij is keurig thuis gebracht, ik heb voor de voorwaarden getekend en hij is fijn gezelschap voor mijn stokoude andere paard van 27. O ja en ik ben geen " Henk", maar donateur van PZB en draag iedereen daar een warm hart toe. Ik snap ook dat PZB een einde wil hebben aan de verdachtmakingen en negatieve berichtgevingen en dat ze daar stappen voor ondernemen. Wel fijn als dit topic een plaats kan zijn waar we kunnen uitwisselen, bijvoorbeeld de herstelkansen van een paard dat hoefbevangen is. En laten we leren van hoe sommige paarden herstellen ook al geef je er in eerste instantie geen cent meer voor....Ik denk aan Tine aan Higgins en heel recent kleine Owen...ze raken mij diep en ik kan dan alleen maar heel blij zijn met de goede zorgen van PZB!

Fijn dat je vooralsnog blijft reageren!

Ik snap je standpunt, zeker als ik zelf ook een paard had geadopteerd en daar tevreden mee was. Volgens mij lees ik in je verhaal dan ook veel vertrouwen in PZB (zie vet). Blij met de situatie, vertrouwen dat je paard terug zou mogen en ook vertrouwen dat het adoptiegeld daadwerkelijk terecht is gekomen bij verzwakte dieren.

Maar vertrouwen is een gevoel, het staat op gelijke voet met wantrouwen en dit zijn, zeker als er emoties in meespelen, geen betrouwbare raadgevers. Dat zie je hier denk ik ook wel terug in het topic.
Mensen die op willen komen voor PZB, en mensen die op willen komen voor de paarden/donateurs/adoptanten etc.

Maar het blijft vooralsnog bij ervaringen en bijbehorende overtuigingen. Uiteraard zal er over ieder bedrijf wel positieve en negatieve ervaringen bestaan, maar zeker hier zal er denk ik geen uitkomst van een discussie ontstaan. Vandaar dan ook mijn oprechte vraag naar bewijs.

Heb je of heeft PZB bewijs? Bewijs waar het adoptiegeld (en donatiegeld) daadwerkelijk heengaat? Bewijs dat dat strookt met de verwachtingen die worden geschept? Bewijs dat je paard daadwerkelijk terug mag als het moet? En hoe is dat dan geregeld, als dat voor alle geadopteerde dieren geldt?

Zeker als het gaat om bewijs wat ze verplicht zijn algemeen toegankelijk aan te leveren, vind ik het op z’n minst vreemd dat dat niet gebeurd. Waarom houd je je niet aan je plicht? Ik heb dan meteen ook diverse vragen of dat zich dan ook door vertaald naar andere verplichtingen. Dat maakt mij dan juist weer wantrouwig :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:36

Volgens mij is er niemand die zegt dat een paard gratis weg moet.... Een asielkat is ook niet gratis. Maar commerciële prijzen rekenen voor dieren met a. Allerlei medische achtergrond en b. Allemaal beperkingen in rechten als nieuwe baasje is gewoon niet reëel. Een paard hoeft daar z'n kostprijs niet op te brengen. Daar heb je als stichting een berg aan donateurs voor. Dat is hoe stichtingen werken. Nu neigt het naar commerciële business.
Zeker doordat je als stichting kennelijk niet wil instaan voor de gezondheid van het dier dat je levert. Het nieuwe baasje moet zelfs nog een keuring laten doen. Dat is bij koop bij een handelaar logisch, maar in dit scenario totaal niet.
En zo zijn er tal van punten waarom ik nooit een paard bij pzb zou halen terwijl ik best een plek kan bieden. Maar no way tegen dit soort rare eisen en beperkingen voor mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:33

Die prijzen en voorwaarden daar zit ik dan weer niet zo mee. Als je als adoptant dat allemaal prima vindt en er een goed gevoel bij hebt: lekker doen +:)+

Wèl vind ik het een slechte zaak als ik hoor dat mensen bij terugbrengen van een paard geen geld terugkrijgen. Ook dat vind ik in principe geen ramp: als je het dier terugbrengt omdat je zelf geen plek of geld meer hebt ofzo. Je weet waar je aan begon :)

Maar als je het dier terugbrengt omdat PZB verkeerde verwachtingen heeft geschapen..... dan vind ik het absoluut niet fair als zo'n adoptant dan met lege handen achterblijft en PZB doodleuk dat dier nogmaals voor een riant bedrag wegdoet.

Als dat daadwerkelijk zo gaat dan is dat wat mij betreft het ergste.
Maar wie weet is dit 1 van die beweringen waar ze vanaf willen.

Lijkt mij wel dat je dat prima af kan met een berichtje met wat uitleg, als het niet waar is.
Advocaat is dan wel een aparte keuze. Zonde van de kosten ook... Maargoed we zien wel hoe dit hele verhaal zich verder ontwikkelt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:46

Dreamboy schreef:
Ailill schreef:

Dan heeft iemand dat filmpje opgeslagen want het staat niet meer online. Het was maar een antwoord. Heb je in ieder geval geleerd hoe je in het vervolg iets opzoekt op youtube, toch?Graag gedaan.
Joh doe ff lekker niet zo denigrerend. Filmpje staat nog gewoon op hun eigen kanaal.

Ik kon iets niet vinden, poeh wat een ramp.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:04

pmarena schreef:
Die prijzen en voorwaarden daar zit ik dan weer niet zo mee. Als je als adoptant dat allemaal prima vindt en er een goed gevoel bij hebt: lekker doen +:)+

Ja en nee.... Tuurlijk als beide partijen het prima vinden is dat op zich geen probleem. Ik zeg ook niet dat een adoptant wordt opgelicht oid. Maar ik zie de constructie wel als verkapte handel. En daar vind ik wel wat van.
Maar dat is ook maar een mening :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:05

Dreamboy schreef:
Ailill schreef:

Joh doe ff lekker niet zo denigrerend. Filmpje staat nog gewoon op hun eigen kanaal.

Ik kon iets niet vinden, poeh wat een ramp.[/quote]

Nee, het is geen ramp maar ik gaf toch al aan dat ik geen link had? Anders had ik hem echt wel gegeven. Ik kon het ook niet vinden.Typte de verkeerde naam in. Ik dacht oprecht dat je het meende toen jevschreef dat je niet wist hoe je iets op moest zoeken en dus legde ik het je uit. Vandaar dat ik zei heb je toch weer iets geleerd.Jammer dat je zo reageert want ik bedoelde het dus helemaal niet denigrerend.

Pablow1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:47

Ik adopteerde een gezond paard...hij bleek wel CPL te hebben wat veel koudbloeden en Friese paarden hebben. Het onverwachte gevolg daarvan is dat hij een paar keer per jaar dectomax gespoten krijgt om ( mijten) te doden die de aandoening ( verharding van de huid) knieholten kan aanzetten. De kosten 200 euro per jaar, maar daardoor schuurt hij niet enblijft de CPL rustig. Ik had zeker nog kunnen rijden op de Tinker maar hij was toen al 17 ik kocht hem vooral als weidemaatje. Vlgs de hoefsmid waren er sporen te zien van hoefbevangenheid maar dat was hij zeker niet toen ik hem adopteerde en hij is het al die tijd ook nog nooit geweest. Ik ben voorzichtig met weidegang en voer, hij is supergezond en een blij paard. Een Tinker van 4000 euro vind ik absoluut veel...Ik denk zelf dat er met adoptief-paarden altijd iets kan zijn, net als alle andere paarden die via de handel verkocht worden. Keuren is superbelangrijk. Ik deed het achteraf en heb dat risico genomen, ik zag een gezond paard met goede gangen, nergens onregelmatig en hij werd bereden door een 10 jarige..echt heel braaf, wel sterk. En op de foto dat paard met die enorme schade aan zijn hoeven, dat is heftig. Het lijkt mij zelf een aanbeveling dat de paarden van PZB niet worden verkocht als zijnde dressuurpaarden, er is al aan " gereden" en dat gaat lang niet altijd goed door de rijkunsten van de ruiter en dat adopteer je allemaal mee. Een goedkoop getalenteerd dressuurpaard bestaat m.i. niet en een goed opgeleid dressuurpaard is ontzettend kostbaar. Aanbieden als recreatiepaard, rechtvaardigt de adoptie prijs en de verwachtingen die de ruiter dan ook kan hebben. Ben je zo"n ruiter die ieder paard de wedstrijden in rijdt dan kun je ook wat meer risico nemen. En ja zelf ook door schade en schande ook veel geleerd, ik zou nu altijd eerst keuren en röntgenfoto's maken, het kost geld maar het geeft de grootste zekerheid dat je paard niet iets ernstigs mankeert op dat moment, want alles kan zomaar anders zijn. En ja hoe het ook afloopt, je tekent altijd de voorwaarden, waarmee ook het risico wordt gelopen. Om dat nu bij PZB neer te leggen vind ik niet helemaal kloppen. Misschien moet er in de voorwaarden dat de adoptant akkoord gaat met een keuring op eigen kosten. Vlgs mij staat PZB altijd open voor aanbevelingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:53

Citaat:
Ik adopteerde een gezond paard...hij bleek wel CPL te hebben

dus je adopteerde een ziek paard.
En dat jij er dan betreft kosten en zorg redelijk mee uit komt is fijn, helaas verloopt cpl zo gunstig niet in veel gevallen.
En ik vind het kwalijk als een paard, bij wie dan ook weggaat als gezond. Want dat is het alles behalve.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:55

Excuses Dreamboy, ik begreep je verkeerd.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:06

Ailill schreef:
Excuses Dreamboy, ik begreep je verkeerd.

Excuses geaccepteerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:06

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ik adopteerde een gezond paard...hij bleek wel CPL te hebben

dus je adopteerde een ziek paard.
En dat jij er dan betreft kosten en zorg redelijk mee uit komt is fijn, helaas verloopt cpl zo gunstig niet in veel gevallen.
En ik vind het kwalijk als een paard, bij wie dan ook weggaat als gezond. Want dat is het alles behalve.

Mee eens. Een paard met CPL is alles behalve gezond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:12

Pablow1997 schreef:
Een Tinker van 4000 euro vind ik absoluut veel...Ik denk zelf dat er met adoptief-paarden altijd iets kan zijn, net als alle andere paarden die via de handel verkocht worden. Keuren is superbelangrijk.

Persoonlijk vind ik dat vreemd want adopteren is nou juist geen koop. Wat jij beschrijft zou echt precies zijn wat je doet als je een paard koopt... dan is er niets vreemds aan. Maar bij een adoptie past het niet.

Citaat:
Aanbieden als recreatiepaard, rechtvaardigt de adoptie prijs en de verwachtingen die de ruiter dan ook kan hebben. Ben je zo"n ruiter die ieder paard de wedstrijden in rijdt dan kun je ook wat meer risico nemen.

Dat vind ik dus niet te rijmen met het oorspronkelijke doel van opvang en adoptie. Dat zijn niet-commerciele doelen, omdat je dan iets wilt bieden aan het paard dat via de normale, commerciele wegen niet kan. Een paard dat niet meer te verkopen of te rijden is, toch een goed plekje geven.

Wat jij beschrijft is eigenlijk niet te onderscheiden van hoe een handelsstal werkt, waar mensen komen om een paard te zoeken voor hun eigen gebruik, die ze keuren, en waarbij ze soms risico nemen om een paard te vinden waar ze wellicht nog wel mee op wedstrijd kunnen. En daar is niets mis mee, als je het ook zo benoemt en verrekent. Maar dan horen daar dus ook de normale belastingen en plichten bij.

Pablow1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:58

Toch bijzonder hoe mijn tekst hier wordt uitgelegd...ik schrijf dat ik een GEZOND paard heb geadopteerd....er wordt vervolgens beweerd dat ik een ZIEK paard heb geadopteerd, hoezo? ben je misschien niet op de hoogte van de aandoening CPL? Mijn d.a. heeft dit echt geen ziekte genoemd..het is een aandoening kan zich in meerder stadia voordoen, afhankelijk van de leefstijl en de aanleg van het paard. Een paard met ernstige CPL haalt de 17 jaar niet eens. Ik ben van mening dat ik een gezond paard heb geadopteerd! net als wormen en vlooien een relatie hebben...hebben mijten en CPL dat ook....een tijdige behandeling voorkomt de aandoening. Dus splits mij niet iets in de maag wat je graag zelf wilt lezen maar wat niet zo IS...dat zijn dus precies de speculaties die een aantal hier loslaten op PZB, verzoek je vriendelijk te " luisteren" naar wat ik deel ipv je eigen oordelen daar als waarheid op te plakken! Vast dank!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:02

Dus een paard met een hartaandoening is volgens jou ook gezond?

Pablow1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:07

Flubberboot schreef:
Dus een paard met een hartaandoening is volgens jou ook gezond?

terk je een conclusie over mij of heb je een vraag?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:14

Een paard met CPL is niet gezond.. punt.
Dat je het in bepaalde gevallen redelijk (tijdelijk) onder controle kan houden is super, maar het voorkomen van mijten zegt niets over hoe ernstig CPL is.
Paarden met CPL zijn gevoeliger voor mijt, het is niet zo dat een paard met mijt CPL krijgt.
CPL is ongeneeslijk en progressief.