Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Earth schreef:Niemand is negatief over wat ze vanuit de basis doen, namelijk dieren opvangen die het nodig hebben. Maar IK VIND dat sommige dieren geen zorg nodig hebben, sommige dieren hebben een mens nodig die voor hen de beslissing maakt dat het leven lijden is en dat hij wordt ingeslapen. IK VIND DAT je niet alle paarden moet willen fixen, en er worden daar paarden zelfs als rijpaard aangeboden die anderen zouden laten inslapen. En nee, die paarden VIND IK echt niet meer geschikt om te rijden want ze staken en laten ander gedrag zien wat wijst op pijn en ongemak. En dit zijn ervaringen uit eerste hand, zonder speculatie of enige verzinsels. En dit verhaal staat niet op zichzelf.
Dus ja, er worden goede dingen gedaan, maar er gaan ook genoeg dingen mis die ik schaar onder verwaarlozing of nalatigheid. En dat zou bij zo'n stichting toch niet moeten hé?
Pablow1997 schreef:Wat een bijzondere berichten hier....ik ben behoorlijk verbijsterd dat paardenliefhebbers zo afgeven op PZB.Kan iemand mij hier uitleggen wat er gaande is? Zijn het niet "paardenliefhebbers" in nood die hun paarden toevertrouwen aan PZB in de hoop voor hun geliefde dier een fijne bestemming te vinden?...niet omdat het zo leuk is maar omdat het echt niet meer gaat? soms is er ziekte, overlijden, financiele nood...(or what ever) maar iemand zoekt een oplossing die PZB kan bieden!!....Ik ken de mensen van PZB alleen maar als betrouwbare, integere hardwerkende mensen, die te vuur en te zwaard gaan voor wat zij niet konden aanzien....verwaarloosde paarden, paarden jarenlang in de stront opgesloten in het donker, mishandeld, verhongerd....een falende overheid die geen slagkracht heeft op de goede momenten en zich verschuilde achter wetgeving! hoeveel paarden zijn wel niet gered?...en goddank leveren die paarden door adoptie weer een bijdrage aan de hulp voor de paarden die na hun op PZB terecht komen. En dat doen we met elkaar! solidariteit omdat we allemaal begaan zijn met het lot van deze paarden waarvoor niet meer gezorgd kan worden! Je zal er maar voor komen te staan. En gelukkig nemen mensen daar dan verantwoordelijkheid voor en brengen ze naar PZB......wat zou het anders zijn>>> slachthuis misschien? handel? buitenland? is dat dan een betere optie?? Ik weet zeker dat mijn adoptie-bedrag goed is besteed. Mijn paard werd afgestaan door een heel verdrietige mens....het paard was voor haar van grote waarde...en het waard om voor te betalen, zodat paard zoekt baas geld had voor de andere dieren. Wat een geluk dat ze door sponsors zo"n fijne locatie hebben kunnen verkrijgen en wat een geluk dat ze daar in het belang van de paarden het beste uithalen...pensioenplaatsen, logeeradres, appartementsverhuur..zodat er cashflow komt en er meer paarden kunnen worden opgevangen! De inflatie is enorm de kosten evident. je blijft en bent verantwoordelijk voor eigen keuze..een keuring mag altijd en kijk goed of het paard bij je past....niet iedereen rijdt zoals Calijn en de meeste paarden hebben wel iets meegemaakt....vertrouw je eigen waarneming en schat in op welke wijze jij er kunt zijn voor dat paard........mijn paard moest heel erg wennen en dat duurde echt een tijdje...hij was 9 jaar bij zijn eigenaar geweest....moet je nagaan!! last but not least vraag je toch eens af waar de boosheid en het verwijt aan PZB mee te maken hebben...misschien iets bij jezelf? ik vind het schadelijk en smadelijk wat hier zo nu en dan geschreven wordt, het zou mij niet verbazen als dat ook juridische gevolgen heeft...je kunt een stichting niet zo maar beschuldigen van al dat is geschreven...dat moet je dan wel bewijzen. PZB vind ik een transparante organisatie, waar het geld heengaat mag je weten en inzage hebben. Dat kan ik van het verpleeghuis waar mijn moeder woont bijvoorbeeld niet zeggen. Tot hier mijn positieve bijdrage aan dit geheel en ik doe bij deze een oproep om gezond verstand te gebruiken en heel blij te zijn met een organisatie als PZB, wij als paardenliefhebbers zouden hun juist bronnen van steun moeten zijn. Ik wens met heel mijn hart dat PZB kan blijven bestaan voor alle paarden waarvoor niet meer gezorgd kan worden. Ik wens iedereen toe dat je nooit voor zo"n keuze komt te staan! AHO
Flubberboot schreef:Zal vast een markt voor zijn. Als je niet genoeg tijd hebt om meerdere paarden te rijden, maar je niet wilt dat een paard alleen achterblijft oid, is het wel een handige oplossing om een paardje wat op het moment pijnvrij is maar niet gereden kan worden. Dan betaal je geen vermogen voor een grasmaaier. Alleen dan moeten mensen wel eerlijk zijn en niet zon beest alsnog rijden of doorverkopen als zijnde rijpaard.
Als een van mijn paarden alleen als grasmaaier gebruikt kan worden en ik om een of andere reden paarden weg moet doen, slaap ik het dier in.
licg.nl schreef:Gaat u akkoord met een bruikleen overeenkomst, realiseer u dan dat u weinig rechten en veel plichten heeft, en dat de kans bestaat dat u bij problemen uw dier weer af moet staan. Vraag u terdege af of u dat risico wel wilt lopen!
Afanaisa91 schreef:Flubberboot schreef:Zal vast een markt voor zijn. Als je niet genoeg tijd hebt om meerdere paarden te rijden, maar je niet wilt dat een paard alleen achterblijft oid, is het wel een handige oplossing om een paardje wat op het moment pijnvrij is maar niet gereden kan worden. Dan betaal je geen vermogen voor een grasmaaier. Alleen dan moeten mensen wel eerlijk zijn en niet zon beest alsnog rijden of doorverkopen als zijnde rijpaard.
Als een van mijn paarden alleen als grasmaaier gebruikt kan worden en ik om een of andere reden paarden weg moet doen, slaap ik het dier in.
Ik betwijfel het.
Voornamelijk omdat ik het idee heb dat ik steeds meer voorbij zie komen dat een adoptieconstructie in het nadeel is van de adoptant, zoals:licg.nl schreef:Gaat u akkoord met een bruikleen overeenkomst, realiseer u dan dat u weinig rechten en veel plichten heeft, en dat de kans bestaat dat u bij problemen uw dier weer af moet staan. Vraag u terdege af of u dat risico wel wilt lopen!
Overigens beschrijft het licg interessante casussen waarin in een geval een adoptiecontract werd omgezet in een koopcontract (na juridisch conflict), en eentje waarin het (mede door het gebrek aan betaling bij adoptie) werd gezien als bruikleenovereenkomst.
De omgang met dergelijke constructies lijkt me dus in sommige gevallen voor de betrokken partijen erg ingewikkeld.
Ik denk wel dat het bestuur van PZB in de gelegenheid is de eerdere vraag over de afzetmarkt te kunnen beantwoorden.