Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:48

Het hele "mag keuren" dat recent ingevoerd is natuurlijk absurd. Het wordt nooit jouw paard.
Keuren lijkt mij toch op de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de eigenaar, i.c. PZB?
Het is toch ook een verantwoordelijkheid in de eerste plaats van PZB zelf als hulporganisatie om ervoor te zorgen dat zo'n adoptiepaard bij het zo gewenste 5***** huisje terecht komt? Dat ze kijken naar een goede match tussen paard en adoptant? Dan kan PZB toch zelf daar op de eerste plaats moeite voor doen -juist om teleurstellingen te voorkomen - door zelf een keuring te doen? En een kandidaat adoptant goed te informeren over eventuele bemerkingen bij het paard, zodat die een goede afweging kan maken?
Het is toch geen paardenhandel? Of zo?

capopjekop

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:55

Daarom vind ik het ook zo vreemd dat ze schijnbaar (in sommige gevallen) aansturen op meteen trailer meenemen. Je wil toch juist dat mensen het even laten bezinken en een goed overwogen besluit kunnen maken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:50

Earth schreef:
Niemand is negatief over wat ze vanuit de basis doen, namelijk dieren opvangen die het nodig hebben. Maar IK VIND dat sommige dieren geen zorg nodig hebben, sommige dieren hebben een mens nodig die voor hen de beslissing maakt dat het leven lijden is en dat hij wordt ingeslapen. IK VIND DAT je niet alle paarden moet willen fixen, en er worden daar paarden zelfs als rijpaard aangeboden die anderen zouden laten inslapen. En nee, die paarden VIND IK echt niet meer geschikt om te rijden want ze staken en laten ander gedrag zien wat wijst op pijn en ongemak. En dit zijn ervaringen uit eerste hand, zonder speculatie of enige verzinsels. En dit verhaal staat niet op zichzelf.
Dus ja, er worden goede dingen gedaan, maar er gaan ook genoeg dingen mis die ik schaar onder verwaarlozing of nalatigheid. En dat zou bij zo'n stichting toch niet moeten hé?

Ik denk ook dat het heel verstandig zou zijn van PZB om een goede afweging te maken waar de donatiegelden voor gebruikt worden. Sterker nog, ik vind het eigenlijk ook gewoon een verantwoordelijkheid die zij hebben aan hun donateurs.
Dus: Gaan we aan enkele paarden - waarvan je eigenlijk zou zeggen inslapen omdat de prognose op een pijnvrij leven zeer onwaarschijnlijk is - heel veel dierenartskosten maken of ga je die middelen gebruiken om meer paarden te helpen die betere vooruitzichten hebben.
Ga je als organisatie voor de beste match tussen paard en adoptant? Dus meer tijd nemen en je als eigenaar / organisatie verzekeren van eventuele bemerkingen bij het paard? Om een paard daadwerkelijk een zo goed mogelijke kans te geven?
Inslapen is niet erg en voor heel veel paarden zelfs het diervriendelijkste wat je kunt doen. I

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:10

Ik vraag me sowieso af of er markt is voor paarden met een medische voorgeschiedenis?

Helemaal als er ook een donatie moet worden voldaan, terwijl je nooit volledig eigenaar wordt en wel allerlei restricties bijkomen en je verplichtingen aan de stichting houdt?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:14

Zal vast een markt voor zijn. Als je niet genoeg tijd hebt om meerdere paarden te rijden, maar je niet wilt dat een paard alleen achterblijft oid, is het wel een handige oplossing om een paardje wat op het moment pijnvrij is maar niet gereden kan worden. Dan betaal je geen vermogen voor een grasmaaier. Alleen dan moeten mensen wel eerlijk zijn en niet zon beest alsnog rijden of doorverkopen als zijnde rijpaard.

Als een van mijn paarden alleen als grasmaaier gebruikt kan worden en ik om een of andere reden paarden weg moet doen, slaap ik het dier in.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:30

Pablow1997 schreef:
Wat een bijzondere berichten hier....ik ben behoorlijk verbijsterd dat paardenliefhebbers zo afgeven op PZB.Kan iemand mij hier uitleggen wat er gaande is? Zijn het niet "paardenliefhebbers" in nood die hun paarden toevertrouwen aan PZB in de hoop voor hun geliefde dier een fijne bestemming te vinden?...niet omdat het zo leuk is maar omdat het echt niet meer gaat? soms is er ziekte, overlijden, financiele nood...(or what ever) maar iemand zoekt een oplossing die PZB kan bieden!!....Ik ken de mensen van PZB alleen maar als betrouwbare, integere hardwerkende mensen, die te vuur en te zwaard gaan voor wat zij niet konden aanzien....verwaarloosde paarden, paarden jarenlang in de stront opgesloten in het donker, mishandeld, verhongerd....een falende overheid die geen slagkracht heeft op de goede momenten en zich verschuilde achter wetgeving! hoeveel paarden zijn wel niet gered?...en goddank leveren die paarden door adoptie weer een bijdrage aan de hulp voor de paarden die na hun op PZB terecht komen. En dat doen we met elkaar! solidariteit omdat we allemaal begaan zijn met het lot van deze paarden waarvoor niet meer gezorgd kan worden! Je zal er maar voor komen te staan. En gelukkig nemen mensen daar dan verantwoordelijkheid voor en brengen ze naar PZB......wat zou het anders zijn>>> slachthuis misschien? handel? buitenland? is dat dan een betere optie?? Ik weet zeker dat mijn adoptie-bedrag goed is besteed. Mijn paard werd afgestaan door een heel verdrietige mens....het paard was voor haar van grote waarde...en het waard om voor te betalen, zodat paard zoekt baas geld had voor de andere dieren. Wat een geluk dat ze door sponsors zo"n fijne locatie hebben kunnen verkrijgen en wat een geluk dat ze daar in het belang van de paarden het beste uithalen...pensioenplaatsen, logeeradres, appartementsverhuur..zodat er cashflow komt en er meer paarden kunnen worden opgevangen! De inflatie is enorm de kosten evident. je blijft en bent verantwoordelijk voor eigen keuze..een keuring mag altijd en kijk goed of het paard bij je past....niet iedereen rijdt zoals Calijn en de meeste paarden hebben wel iets meegemaakt....vertrouw je eigen waarneming en schat in op welke wijze jij er kunt zijn voor dat paard........mijn paard moest heel erg wennen en dat duurde echt een tijdje...hij was 9 jaar bij zijn eigenaar geweest....moet je nagaan!! last but not least vraag je toch eens af waar de boosheid en het verwijt aan PZB mee te maken hebben...misschien iets bij jezelf? ik vind het schadelijk en smadelijk wat hier zo nu en dan geschreven wordt, het zou mij niet verbazen als dat ook juridische gevolgen heeft...je kunt een stichting niet zo maar beschuldigen van al dat is geschreven...dat moet je dan wel bewijzen. PZB vind ik een transparante organisatie, waar het geld heengaat mag je weten en inzage hebben. Dat kan ik van het verpleeghuis waar mijn moeder woont bijvoorbeeld niet zeggen. Tot hier mijn positieve bijdrage aan dit geheel en ik doe bij deze een oproep om gezond verstand te gebruiken en heel blij te zijn met een organisatie als PZB, wij als paardenliefhebbers zouden hun juist bronnen van steun moeten zijn. Ik wens met heel mijn hart dat PZB kan blijven bestaan voor alle paarden waarvoor niet meer gezorgd kan worden. Ik wens iedereen toe dat je nooit voor zo"n keuze komt te staan! AHO

Nou, enlighten us; geef ons die transparantie over de route van donaties.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:38

Als ik het verhaal van Pablow zo lees, ben ik iedere keer in verwarring wie wie nu is in dit verhaal.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:13

Flubberboot schreef:
Zal vast een markt voor zijn. Als je niet genoeg tijd hebt om meerdere paarden te rijden, maar je niet wilt dat een paard alleen achterblijft oid, is het wel een handige oplossing om een paardje wat op het moment pijnvrij is maar niet gereden kan worden. Dan betaal je geen vermogen voor een grasmaaier. Alleen dan moeten mensen wel eerlijk zijn en niet zon beest alsnog rijden of doorverkopen als zijnde rijpaard.

Als een van mijn paarden alleen als grasmaaier gebruikt kan worden en ik om een of andere reden paarden weg moet doen, slaap ik het dier in.

Ik betwijfel het.
Voornamelijk omdat ik het idee heb dat ik steeds meer voorbij zie komen dat een adoptieconstructie in het nadeel is van de adoptant, zoals:

licg.nl schreef:
Gaat u akkoord met een bruikleen overeenkomst, realiseer u dan dat u weinig rechten en veel plichten heeft, en dat de kans bestaat dat u bij problemen uw dier weer af moet staan. Vraag u terdege af of u dat risico wel wilt lopen!

Overigens beschrijft het licg interessante casussen waarin in een geval een adoptiecontract werd omgezet in een koopcontract (na juridisch conflict), en eentje waarin het (mede door het gebrek aan betaling bij adoptie) werd gezien als bruikleenovereenkomst.
De omgang met dergelijke constructies lijkt me dus in sommige gevallen voor de betrokken partijen erg ingewikkeld.

Ik denk wel dat het bestuur van PZB in de gelegenheid is de eerdere vraag over de afzetmarkt te kunnen beantwoorden.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:34

Afanaisa91 schreef:
Flubberboot schreef:

Ik betwijfel het.
Voornamelijk omdat ik het idee heb dat ik steeds meer voorbij zie komen dat een adoptieconstructie in het nadeel is van de adoptant, zoals:

licg.nl schreef:
Gaat u akkoord met een bruikleen overeenkomst, realiseer u dan dat u weinig rechten en veel plichten heeft, en dat de kans bestaat dat u bij problemen uw dier weer af moet staan. Vraag u terdege af of u dat risico wel wilt lopen!

Overigens beschrijft het licg interessante casussen waarin in een geval een adoptiecontract werd omgezet in een koopcontract (na juridisch conflict), en eentje waarin het (mede door het gebrek aan betaling bij adoptie) werd gezien als bruikleenovereenkomst.
De omgang met dergelijke constructies lijkt me dus in sommige gevallen voor de betrokken partijen erg ingewikkeld.

Ik denk wel dat het bestuur van PZB in de gelegenheid is de eerdere vraag over de afzetmarkt te kunnen beantwoorden.

Ik had het meer over de vraagstelling of er uberhaupt een markt is voor paarden met een medische voorgeschiedenis. Dat hele adoptie systeem vind ik niks en zou ik niet aan mee willen doen.

Edit: Tekst stond niet goed :')

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:12

Ah ja ik snap het, ik stelde natuurlijk ook twee vragen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:25

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de Bokt regels voldoet

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:22

Dames, stille meelezers hier.

Dit topic staat al onder de loep en laat jullie nou niet uitlokken tot speculatie door een nieuw account. Dat kan bokt alleen maar verder in de problemen helpen.

Ik vind het belangrijk dat hier discussie over kan zijn dus moeten we, vooral nu er een advocaat bovenop zit, er op letten dat we niet compleet los gaan op iemand met een andere mening.

Alleen een waarschuwing, verder niet.

Pablow1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:36

Ik begin nu wat meer te begrijpen van de vragen hier, fijn dat er genuanceerd wordt gereageerd...dank daarvoor! ik wilde al bijna niet meer reageren.

Tja ik ben hier niet voor de antwoorden op jullie vragen...maar gewoon geraakt door wat er is geschreven over PZB en wilde graag begrijpen wat er dan speelt. Heb ik mij dan zo vergist? We weten toch allemaal dat als je maar genoeg "framed" dat je dan invloed krijgt? ....kijk maar naar de afgelopen jaren en de term " je doet het voor een ander" "we doen het samen" en hoeveel invloed dat had!

Dit topic heeft ook invloed en een een negatieve (in ieder geval op mij), omdat ik PZB juist zo"n fijne stichting vind...waar elders zouden onze paarden terecht komen? je zou rechtstreeks aan PZB of aan hun advocaat je vragen kunnen stellen, als je echt zoveel zorgen hebt over het welzijn van de paarden bij PZB. Ik lees veel meningen en die mogen er zijn, een mening betekent niet dat PZB dat zou moeten overnemen, zij hebben hun eigen adviseurs, inzichten en ervaringen. Veel paarden knappen op, sommigen redden het niet, velen vinden een nieuwe plek en mensen die weer van ze houden. Dat ze beschermd worden door een adoptief-bedrag vind ik juist goed! ik kan mijn paard van PZB nooit verkopen, laten werken, aan verdienen en gelukkig maar, want stel je voor je krijgt een gratis paard brengt het naar de slacht en 800 euro verdient...of het staat de volgende dag op marktplaats?? of op transport naar Italië? Dan zou de doelstelling van PZB nooit gehaald worden en was het slechts een tussenstation voor nog meer ellende. Hij mag wel altijd terug naar PZB en dan zorgen zij verder voor hem en zoeken een nieuwe baas. Nee geen geld terug, dat is besteed aan andere zieke of verzwakte dieren. Dat het daar ergens pijn kan doen, begrijp ik wel, maar het is nu eenmaal geen handelsstal waar je als het paard niet bevalt misschien mag omruilen voor een beter passend paard, maar ook in de handel krijg je geen geld terug. Het is gewoon niet de doelstelling van paard zoekt baas en je bent natuurlijk niet verplicht daar te kopen. Ik heb een Tinker geadopteerd, drie jaar geleden en heb daar 1500 euro voor betaald met liefde, hij is keurig thuis gebracht, ik heb voor de voorwaarden getekend en hij is fijn gezelschap voor mijn stokoude andere paard van 27. O ja en ik ben geen " Henk", maar donateur van PZB en draag iedereen daar een warm hart toe. Ik snap ook dat PZB een einde wil hebben aan de verdachtmakingen en negatieve berichtgevingen en dat ze daar stappen voor ondernemen. Wel fijn als dit topic een plaats kan zijn waar we kunnen uitwisselen, bijvoorbeeld de herstelkansen van een paard dat hoefbevangen is. En laten we leren van hoe sommige paarden herstellen ook al geef je er in eerste instantie geen cent meer voor....Ik denk aan Tine aan Higgins en heel recent kleine Owen...ze raken mij diep en ik kan dan alleen maar heel blij zijn met de goede zorgen van PZB!

Pablow1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:38

compleet los gaan op een nieuw account??? hoe verzin je het? dat is toch nooit de bedoeling van een topic...dacht ik??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:42

Nog een stille meelezer hier, ik heb geen persoonlijke ervaring met de stichting, anders dan dat ik gemerkt heb dat ze niet goed om kunnen gaan met (in ieder geval mijn) kritische vragen.

@pablow: als ik je verhaal zo lees, dan vraag ik me af of je dit topic goed gelezen hebt? Mag ik je vragen aan welke instantie jij je adoptiebedrag betaald hebt? Was dat aan stichting paard zoekt baas, of een andere BV of stichting?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:51

Lees dit topic eens echt van de start.

Dan zie je waarom sommige mensen zo fel zijn.

Niemand is tegen de eigenlijke oorspronkelijke doelstellingen van deze stichting.
Eerder in tegendeel.

Maar er gaan (herstel, lijken te gaan) naar mijn mening wat dingen niet zoals ze zouden moet gaan.
En volgens velen niet.
Dat zit in geldstromen die niet transparant zijn. Waar het van lijkt dat die niet worden besteed aan datgene waar men het geld voor doneert.
Het zit in het schijnbare bagetaliseren van (soms ernstige) medische aandoeningen, waardoor adoptanten/donateurs of het paard zelf... in de problemen kunnen komen. Ernstig soms.
Het zit in het schijnbaar of mogelijk niet altijd eerlijk nakomen van afspraken, of dingen verwachten van adoptanten die eigenlijk niet reëel en billijk of in verhouding zijn. Of een adoptant geen ruimte lijken te geven om keuzes te maken in het beste belang van het paard.
Het zit ook in de communicatie van de stichting die -naar mijn mening èn subtiel gezegd- soms nogal te wensen overlaat, weinig proffesioneel is, soms zelfs op het groffe af, naar mijn persoonlijke mening dus.

Lees dit hele topic, en je ziet voor al deze schijnbare zaken 1e hand ervaringen voorbij komen.
Soms zelfs met feitelijke gegevens (als die inmiddels niet verwijderd zijn)

Dit pakket maakt dat mensen kritisch zijn.

Niet richting de idealen zoals deze stichting zegt aan te hangen.
Wèl naar de daadwerkelijke uitvoering van die idealen.

Kritische noten kunnen op twee manieren opgepakt worden.
Als zware belediging die je met hand en tand tegen moet gaan.
Of als kritische noot van hoe mensen bepaalde zaken ervaren. En daarmee als heel nuttige feedback, om eens stil te staan bij je eigen handelen, en eens ge zien of er wellicht kernpuntjes van waarheid in zitten, waar je wellicht naar de toekomst toe iets mee kan om je stichting nog beter te maken.

De eerste keus is mijns inziens een onverstandige, de tweede een verstandige.
Hier lijkt echter vooralsnog voor strategie 1 gekozen te worden.
Mensen met (mogelijk soms terechte) kritieke voelen zich niet gehoord en serieus genomen, en zullen hun kritiek steeds duidelijker en krachtiger laten horen.

Dat principe zie je hier gebeuren.
Onnodig naar mijn idee.

Lees het hele topic, van begin tot eind, met mijn post in gedachten.
En ik denk dat je dan ziet wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 26-02-23 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:59

Pablow1997 een oprechte vraag, is je tinker gezond en hoe oud is hij.
Want die € 1500 is nog een acceptabel adoptie bedrag voor een gezond dier. Maar een tinker nu met een verleden van hoefbevangen vragen ze nu € 4000

En toch wil je ik adviseren eens het gehele topic door te lezen. In het topic staan ook gewoon positieve verhalen van adoptanten, maar idd ook negatieve. En echt niet iedereen met een positieve ervaring word met de grond gelijk gemaakt hoor. Het is ook een beetje met wat voor bericht je zelf het topic komt binnen vallen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:03

Vragen stellen aan PZB. Als dat mogelijk was zou dit hele topic niet bestaan. Iedereen die een beetje kritische vraag stelt wordt direct geblokkeerd. Dat is nu net het hele probleem. Als ze gewoon open en eerlijk zouden antwoorden, zelfs al zijn de vragen kritisch, dan zou dat heel veel opheldering en veel minder gespeculeer opleveren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:10

Laatst bijgewerkt door Muiz op 13-11-24 04:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderen

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:25

Moderatoropmerking:

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:37

Moderatoropmerking:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:40

Moderatoropmerking:
Quote van eerder verwijderd bericht weggehaald

Staat dat filmpje nog ergens online?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:42

Ailill schreef:
Moderatoropmerking:
Quote van eerder verwijderd bericht weggehaald

Staat dat filmpje nog ergens online?

Weet ik niet. Zou je even moeten zoeken.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 14-03-25 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:44

Heb je toevallig een link?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:59

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de Bokt regels voldoet.