Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:JewEmm, dat kan ik wel hoor. Geen probleem mee.
Die man verkondigde pure lariekoek. Grazers in de OVP die symbool staan voor het verloren paradijs
julius_juut schreef:Dat ze niet te vangen zouden zijn voor de slacht kan ik me niet voorstellen. Vrijwel elke kudde in natuurbegrazing word zo nu en dan bijeen gedreven om overtollige dieren er uit te halen, waarom zou dat daar niet kunnen? Kwestie van vangkooien en drijvers die de dieren daar heen sturen. Zullen altijd een paar slimmerds zijn die er tussenuit piepen, maar die kom je dan het jaar er na wel tegen.
Popstra schreef:Gisteravond me eigên rot geërgerd aan die ecoloog op tv bij het programma ,,Nieuw Licht,, op NPO 2 met z'n boekenwijsheid!! Wat een koppige mensen zijn dat toch, echt vreselijke vent. Blijven maar zeggen dat dit de natuur is.
Anky zat ook constant nee te schudden.
Valt gewoon niet met die mensen te discussiëren.
JewEmm schreef:Als reactie op de oplossing die hier wordt aangedragen met het houden van dieren daar voor de slacht. Dit is wat ik daar over denk. Voor de duidelijkheid: ik ga er hier nu va uit dat de paarden en runderen in de OVP bij deze "oplossing" als gehouden dieren worden gezien. In veel andere gebieden is dit waarschijnlijk prima te doen. Maar de OVP is hier te groot voor.
Zo uit het hoofd voldoet de OVP hier aan. zo ergens september/oktober de paarden en runderen bij elkaar drijven en er uit halen wat voor het vlees oid weg mag kan dus wel degelijk gewoon binnen de bestaande regelgeving.Citaat:Kalveren in natuurgebieden
Kalveren die in een natuurgebied worden geboren krijgen vaak niet binnen 3 werkdagen hun oormerken. U mag oormerken later aanbrengen, maar dan is het nodig dat u dit bij ons meldt. 'Later' is binnen 12 maanden na de geboorte van het kalf. Merkt u de kalveren na 6 maanden dan moet u de identiteit van de moeder wel met een DNA-test aantonen. Deze DNA-test bewaart u in uw administratie.
De voorwaarden voor het verlengen van de merktermijn zijn:
De runderen worden extensief en hoofdzakelijk voor natuurbescherming en landschapsbehoud gehouden.
De kalveren blijven bij de moederkoe.
De oppervlakte van het natuurgebied is minimaal 100 hectare.
De gemiddelde veebezetting per jaar is minder dan 0,5 rund per hectare. Het gaat dan om runderen ouder dan 1 jaar.
Peetstap schreef:Fransje: je onderschrift zegt eigenlijk al alleshierover.
Buiten je eigen vakjes en hokjes durven denken of erover gaan nadenken is voor veel mensen heel moeilijk.
Het verbaast me soms hoe juist hier op bokkie de paarden liefhebbers zo rechtlijnig kunnen denken en handelen, ze hebben een prachtig dier dichtbij hun wat exact het tegenovergestelde doet.
JewEmm schreef:julius_juut schreef:Dat ze niet te vangen zouden zijn voor de slacht kan ik me niet voorstellen. Vrijwel elke kudde in natuurbegrazing word zo nu en dan bijeen gedreven om overtollige dieren er uit te halen, waarom zou dat daar niet kunnen? Kwestie van vangkooien en drijvers die de dieren daar heen sturen. Zullen altijd een paar slimmerds zijn die er tussenuit piepen, maar die kom je dan het jaar er na wel tegen.
De schaal van de OVP is vele malen groter dan andere gebieden...
fransje23 schreef:Kan mij voorstellen dat de herten nog problemen zouden kunnen geven? Niet dat je die ook bij elkaar wilt drijven maar die raken er misschien wel door in paniek?
Daarbij zal daar op gejaagd moeten worden anders zal hun populatie ook weeer enorm toenemen.
Daarnaast zal selectie door de mens altijd anders zijn dan die van de natuur.
Maar er moet toch iets gedaan worden? Als ik zie hoe makkelijk je nu nog, na de hoge sterfte, dieren ziet op de vlakt moet het daarvoor op de Kalverstraat op zatermiddag hebben geleken. Dan weet je dat het een ramp wordt.
Lanoca schreef:Ook herten kunnen met eenrichting hekken in een vangkooi terecht komen, maar die gaan veel sneller in paniek.
In Nieuw Zeeland is hier wel ervaring mee, zie link: http://www.fao.org/docrep/004/X6529E/X6529E07.htm#ch7
Waar selecteerde deze winter de natuur op? Is het diegenen die met de beste conditie de winter in gaan? Of diegenen die laat of juist vroeg een kalf hebben? Iemand zal daar toch wel iets van weten.
Ik denk dat het niet op vacht kleur gebaseerd is, of juist wel, dat zwarte konik veulen een paar jaar geleden viel op, maar ging wel dood.