Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:25

JewEmm er zijn op dit moment ook ontheffingen mbt het beheer voor het gebied. De zogenaamde wilde dieren bijvoorbeeld. Dus speciale regelgeving voor het slachten zou natuurlijk ook kunnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:40

JewEmm, dat kan ik wel hoor. Geen probleem mee.
Die man verkondigde pure lariekoek. Grazers in de OVP die symbool staan voor het verloren paradijs :roll:

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:47

Inderdaad, wilde zwijnen en herten komen ook bij de poelier terecht, waar een wil is is een weg. En als de nummers nog dit jaar veel verder terug gebracht zullen worden zal zoiets ook kunnen.

Het waterpeil wordt ook nu in dit “natuur landschap “ door beheer verandert, misschien komt er wel veel moeras bij.

Waarom het zo nodig is om te zien hoe dit gebied evolueert waar je wel de waterstand in de hand houdt maar de begrazing druk niet? In een droog land krijg je een woestijn, in een omgeving waar voldoende vruchtbaarheid in de grond zit plus water en voldoende zaad van de omliggende flora, dan krijg je weelderige groei. Als er voldoende gras hoog genoeg kan groeien worden pioneer gewassen door het gras beperkt.

julius_juut

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:43

Runderen uit het Lauwersmeergebied worden ook gewoon geslacht, die zullen ook niet meteen na de geboorte een verzorger met oormerk in de handen naast zich hebben. Blijkbaar kan dat wel gewoon, dieren uit natuurgebied slachten. Ik gok dat daar regelingen voor zijn qua registratie.

Dat ze niet te vangen zouden zijn voor de slacht kan ik me niet voorstellen. Vrijwel elke kudde in natuurbegrazing word zo nu en dan bijeen gedreven om overtollige dieren er uit te halen, waarom zou dat daar niet kunnen? Kwestie van vangkooien en drijvers die de dieren daar heen sturen. Zullen altijd een paar slimmerds zijn die er tussenuit piepen, maar die kom je dan het jaar er na wel tegen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:53

Popstra schreef:
JewEmm, dat kan ik wel hoor. Geen probleem mee.
Die man verkondigde pure lariekoek. Grazers in de OVP die symbool staan voor het verloren paradijs :roll:

Deze uitspraak bevestigt mijn vermoeden. Het project is opgezet door een stelletje mannen die graag voor God willen spelen.
Het blijft diep triest.
Hopelijk maken verstandige mensen een einde aan dit gedoe.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:14

julius_juut schreef:
Dat ze niet te vangen zouden zijn voor de slacht kan ik me niet voorstellen. Vrijwel elke kudde in natuurbegrazing word zo nu en dan bijeen gedreven om overtollige dieren er uit te halen, waarom zou dat daar niet kunnen? Kwestie van vangkooien en drijvers die de dieren daar heen sturen. Zullen altijd een paar slimmerds zijn die er tussenuit piepen, maar die kom je dan het jaar er na wel tegen.

De schaal van de OVP is vele malen groter dan andere gebieden...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:15

En? Dat maakt het principe niet anders.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:20

T principe misschien niet. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de uitvoering wel lastiger maakt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:24

Maar nu telkens door het gebied moeten met trekkers en grijpers op zoek naar lijken is ook lastig. Mijn paardjes uit de wei halen was ook lastig. Lastig hoort zeg maar een beetje bij dieren. :P Niet een reden om iets niet te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:00

Bij ons in de duinen staan standaard kralen en dieren krijgen daar bijgevoerd dus zijn er aan gewend. Om ze erin te krijgen is dan een stuk makkelijker.

Als ze op grote vlaktes, zoals in Australie en de Usa, bij elkaar kunnen drijven moet het hier ook wel lukken. Maar de paarden naar de slacht zal ook wel weer veel emoties oproepen...
De runderen zal een stuk minder problemen geven.

Vind het jammer , en ik heb de indruk, dat mensen totaal niet, naar geen enkel woord, naar de voorstanders van de OVP te willen luisteren. Dat je een andere mening hebt wil niet zeggen dat het totale verhaal onzin is.
Ook makkelijk om te wijzen en de groepsband te versterken door met een vinger te wijzen ipv er even over na te denken en daarna een mening te vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:36

Popstra schreef:
Gisteravond me eigên rot geërgerd aan die ecoloog op tv bij het programma ,,Nieuw Licht,, op NPO 2 met z'n boekenwijsheid!! Wat een koppige mensen zijn dat toch, echt vreselijke vent. Blijven maar zeggen dat dit de natuur is.
Anky zat ook constant nee te schudden.
Valt gewoon niet met die mensen te discussiëren.

Ik vond wat Han Olff te zeggen had, zowel in dit programma als in Vroege Vogels, juist wel heel treffend. Bijvoorbeeld dat we onze dieren 365 dagen per jaar een overvloed aan eten geven, maar ze de rest ontnemen. En wat is dan kwaliteit van leven? Daar kan ik mij wel in vinden.

Eigenlijk kan ik me in de meeste dingen die hij zegt wel vinden.

Maar in dat programma Nieuw Licht luisterde niemand echt naar de ander helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:58

Geen van de programma's gezien. Klopt ook wel dat gehouden dieren veel missen. Aan de andere kant zou het natuurlijk fijn zijn als relatief vrije dieren niet massaal om hoeven te komen van de honger als wij mensen 'vrijheid' voor ze creëeren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:30

Fransje: je onderschrift zegt eigenlijk al alles :) hierover.

Buiten je eigen vakjes en hokjes durven denken of erover gaan nadenken is voor veel mensen heel moeilijk.
Het verbaast me soms hoe juist hier op bokkie de paarden liefhebbers zo rechtlijnig kunnen denken en handelen, ze hebben een prachtig dier dichtbij hun wat exact het tegenovergestelde doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:07

JewEmm schreef:
Als reactie op de oplossing die hier wordt aangedragen met het houden van dieren daar voor de slacht. Dit is wat ik daar over denk. Voor de duidelijkheid: ik ga er hier nu va uit dat de paarden en runderen in de OVP bij deze "oplossing" als gehouden dieren worden gezien. In veel andere gebieden is dit waarschijnlijk prima te doen. Maar de OVP is hier te groot voor.

Uitzondering oormerken kalveren natuurgebied zoals op de website van de rvo staat :
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... r-runderen
Citaat:
Kalveren in natuurgebieden

Kalveren die in een natuurgebied worden geboren krijgen vaak niet binnen 3 werkdagen hun oormerken. U mag oormerken later aanbrengen, maar dan is het nodig dat u dit bij ons meldt. 'Later' is binnen 12 maanden na de geboorte van het kalf. Merkt u de kalveren na 6 maanden dan moet u de identiteit van de moeder wel met een DNA-test aantonen. Deze DNA-test bewaart u in uw administratie.

De voorwaarden voor het verlengen van de merktermijn zijn:

De runderen worden extensief en hoofdzakelijk voor natuurbescherming en landschapsbehoud gehouden.
De kalveren blijven bij de moederkoe.
De oppervlakte van het natuurgebied is minimaal 100 hectare.
De gemiddelde veebezetting per jaar is minder dan 0,5 rund per hectare. Het gaat dan om runderen ouder dan 1 jaar.
Zo uit het hoofd voldoet de OVP hier aan. zo ergens september/oktober de paarden en runderen bij elkaar drijven en er uit halen wat voor het vlees oid weg mag kan dus wel degelijk gewoon binnen de bestaande regelgeving.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:37

Peetstap schreef:
Fransje: je onderschrift zegt eigenlijk al alles :) hierover.

Buiten je eigen vakjes en hokjes durven denken of erover gaan nadenken is voor veel mensen heel moeilijk.
Het verbaast me soms hoe juist hier op bokkie de paarden liefhebbers zo rechtlijnig kunnen denken en handelen, ze hebben een prachtig dier dichtbij hun wat exact het tegenovergestelde doet.

Ben blij met mijn onderschrift :D

Het is ook lastig om naar tegenargumenten te luisteren en er vervolgens over na te denken zeker als er veel emotie in het spel is.

De oplossing zal niet zo simpel zijn hoewel sommige mensen daar anders over denken. Aan alles kleeft voor- en nadelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 00:51

JewEmm schreef:
julius_juut schreef:

De schaal van de OVP is vele malen groter dan andere gebieden...

Het zg droge deel is maar 2000 ha. Dat is echt niet veel als het gaat om het bijeendrijven van kuddedieren.
Ik heb er persoonlijk ervaring mee, op gebieden die (véél) groter zijn, en aanzienlijk moeilijker begaanbaar.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 01:41

Deze dieren hoeven niet bijeen gedreven te worden, dat is geen excuus want zoals ik al eerder heb geschreven dat kan puur door speciale hekken met een richting verkeer. Niet moeilijker maken dan nodig is. Het is maar een klein weitje als je het vergelijkt met Australische en USA veehouderij, daar spreken ze over paddocks in vierkante kilometers. Je moet wel willen beheren, daar zit het hem in.

Han Olaff wil de grote grazers niet beheren, Frank Berendse denkt daar anders over.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 02:52

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:32

Kan mij voorstellen dat de herten nog problemen zouden kunnen geven? Niet dat je die ook bij elkaar wilt drijven maar die raken er misschien wel door in paniek?
Daarbij zal daar op gejaagd moeten worden anders zal hun populatie ook weeer enorm toenemen.

Daarnaast zal selectie door de mens altijd anders zijn dan die van de natuur.

Maar er moet toch iets gedaan worden? Als ik zie hoe makkelijk je nu nog, na de hoge sterfte, dieren ziet op de vlakt moet het daarvoor op de Kalverstraat op zatermiddag hebben geleken. Dan weet je dat het een ramp wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:41

fransje23 schreef:
Kan mij voorstellen dat de herten nog problemen zouden kunnen geven? Niet dat je die ook bij elkaar wilt drijven maar die raken er misschien wel door in paniek?
Daarbij zal daar op gejaagd moeten worden anders zal hun populatie ook weeer enorm toenemen.

Daarnaast zal selectie door de mens altijd anders zijn dan die van de natuur.

Maar er moet toch iets gedaan worden? Als ik zie hoe makkelijk je nu nog, na de hoge sterfte, dieren ziet op de vlakt moet het daarvoor op de Kalverstraat op zatermiddag hebben geleken. Dan weet je dat het een ramp wordt.

Wat betreft het dikgedrukte: maar is dat nu echt een probleem?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:59

Ook herten kunnen met eenrichting hekken in een vangkooi terecht komen, maar die gaan veel sneller in paniek.

In Nieuw Zeeland is hier wel ervaring mee, zie link: http://www.fao.org/docrep/004/X6529E/X6529E07.htm#ch7

Waar selecteerde deze winter de natuur op? Is het diegenen die met de beste conditie de winter in gaan? Of diegenen die laat of juist vroeg een kalf hebben? Iemand zal daar toch wel iets van weten.
Ik denk dat het niet op vacht kleur gebaseerd is, of juist wel, dat zwarte konik veulen een paar jaar geleden viel op, maar ging wel dood.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 24-04-18 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:14

Rust is het toverwoord bij vee drijven ongeacht wat voor een soort. En te paard zullen de herten minder snel in paniek raken dan mensen te voet of op gemotoriseerde voertuigen. Paarden kennen ze qua vorm en geur. Paarden geur overstemt mensen geur (tenzij de ruiter flink wat deo gebruikt) en zullen makkelijker dichterbij te benaderen zijn.

Genoeg western ruiters die ervaring hebben met vee drijven in NL/BE/DE die wel willen helpen, maak daar dan gebruik van. Deze ruiters worden wel vaker gevraagd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:36

En wat een bevriende boer hier me eens heeft verteld die gewerkt heeft bij het bijeendrijven van rendier kuddes op Groenland; je hoeft niet dichtbij ze te komen. De truuk is van grote afstand uit de juiste richting te komen, juist vanwege hun hypergevoelige vluchtgedrag kun je ze vrij gemakkelijk manipuleren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:23

Lanoca schreef:
Ook herten kunnen met eenrichting hekken in een vangkooi terecht komen, maar die gaan veel sneller in paniek.

In Nieuw Zeeland is hier wel ervaring mee, zie link: http://www.fao.org/docrep/004/X6529E/X6529E07.htm#ch7

Waar selecteerde deze winter de natuur op? Is het diegenen die met de beste conditie de winter in gaan? Of diegenen die laat of juist vroeg een kalf hebben? Iemand zal daar toch wel iets van weten.
Ik denk dat het niet op vacht kleur gebaseerd is, of juist wel, dat zwarte konik veulen een paar jaar geleden viel op, maar ging wel dood.

Je zou een enorme stapel onderzoek hiernaar verwachten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:29

Eergisteren zag ik op de tv een documentaire over een man,"Kangaroo Dundee",die in Australie gewonde wilde dieren weer oplapt.Dat vond ik nou eens fijn om te zien.