Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:47

Kunnen de boswachters dat wel? En past dat in het natuur plaatje? Dan is het een goed beheert cultuurlandschap, dat verrijkt wordt in plaats van een overgraasde vlakte waar meer wordt vernield dan op gebouwd.
Waarom wordt het niet op zo’n manier beheerd?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:03

Voor de herten weet ik het niet. Met minder dieren komt er wellicht weer vlees aan en zou je ze kunnen jagen voor het vlees. Als zou ik dan wel willen weten of dat vlees veilig is ivm de vele Jakobskruiskruid en voedselgebrek waardoor ze het wellicht toch gegeten hebben.

Voor paarden weet ik dat ze vaker kuddes wilde paarden vangen en verplaatsen. Dit gebeurd met vangkralen en grote veewagens waar ze als groep in passen.zal vast stress opleveren op dat moment maar een roedel wolven levert ook stress op en honger ook.

Anti-conceptie in wildparken gaat geloof ik via speciaal (verdovings?)pistool. Dus wellicht daar naar kijken. Dat is minder definitief.

Begrazing door vleeskoeien en herten die na een mooi leven op ons bord belanden heb ik ook niet zoveel moeite mee. Maar hoe het nu gaat vind ik zinloos en onethisch.

Als de kudde eenmaal kleiner is gaat het ook om minder dieren per jaar die er bij komen en hoef je ook minder dieren er uit te halen/te bejagen of slachten.Dan kan het gebied het beter aan.

En als je de koeien en eventueel een kudde paarden in de zomer laat begrazen en van november/december tot maart in grote groepsstal houdt (of terug stuurt naar de eigenaar bij inscharing) eventueel met uitloop en dus daar bijvoeren, dan ontlast je het gebied en die dieren in de winter. Hebben de herten het makkelijker en is er in het voorjaar eerder weer voldoende voedsel.

Staatsbosbeheer heeft ook andere vormen van beheer. En Natuurmonumenten ook. Het kan dus blijkbaar wel. Als ze willen of wanneer er een andere beheersopdracht ligt.

Lanoca

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:22

Dan maar hopen dat het beleid veranderen gaat per 2018 . Beter laat keren dan voor altijd blijven dwalen. Er zijn oplossingen genoeg, en iemand moet durven doorpakken dus.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:25

De paarden en koeien kun je onvruchtbaar maken met een soort vaccin via een pijltje. Al is de populatiegroei van de runderen al redelijk beperkt op dit moment. Meer voer zal waarschijnlijk voor meer dieren zorgen.Herten lijkt mij het lastigste om te beheren.
Momenteel is het aantal dieren aardig laag dus goed beginpunt.

Het gebied zonder grazers lijkt mij niet gewenst. Moet ook zeggen dat ik de kale vlakte an sich ook wel mooi vinf

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:43

Lanoca schreef:
Wat zou jullie oplossing zijn voor het beleid van het gehele OVP?

Vooralsnog het beleid voeren zoals het nu gebeurt.
Ik sta open voor verandering/verbetering, maar heb tot op heden nog geen enkel idee voorbij zien komen dat ik als verbetering zie.
Het omvormen tot vee voor vleesconsumptie vind ik absoluut geen goed plan.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:52

Als die boswachters moeite hebben om een liggend dier een genade shot in een keer goed te schieten zal zo’n anti -conceptie pijltje wel een success worden denk je? Dan zal je de kudde toch ook in een vangkooi moeten hebben om die individueel op kleine afstand te schieten. Het Texelse model van hierboven blijkt wel succes te hebben. Binnenkort zullen de veulentjes en kalfjes wel komen, dan is het aantal direct weer heel wat groter.

Vleesconsumptie is fout maar verhongeren door overgrazing en een genade shot en rendac is wel acceptabel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:14

Geboortebeperking kan sowieso niet, de merries raken dan veel sneller hoefbevangen.

Zoals ze het in het lauwersmeergebied doen lijkt mij voor dit gebied uiteindelijk ook wel een goede optie. Afgezette gebieden met koniks en in dit geval hooglanders maar dat kunnen ook de heckrunderen zijn. Veel minder dieren en wel beheer. Dat is gewoon een mooi gebied en ook de vogels weten het gebied te vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:06

Nikass schreef:
Lanoca schreef:
Wat zou jullie oplossing zijn voor het beleid van het gehele OVP?

Vooralsnog het beleid voeren zoals het nu gebeurt.
Ik sta open voor verandering/verbetering, maar heb tot op heden nog geen enkel idee voorbij zien komen dat ik als verbetering zie.
Het omvormen tot vee voor vleesconsumptie vind ik absoluut geen goed plan.

Waarom vind je dat geen goed plan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:57

Omdat er dan geen sprake meer is van natuurlijke processen en dat maakt dit gebied juist zo uniek.

Deesdaan wat houdt het beheer in het Lauwersmeer gebied dan in?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:30

Waarom vind je natuurlijke processen zo belangrijk? En uniciteit? (wil het echt graag weten, niet lullig bedoeld)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:40

Wat is er goed aan natuurlijke processen, als dieren vastzitten in het moeras ?

Het is geen natuurlijke habitat van deze dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:40

Nikass schreef:
Omdat er dan geen sprake meer is van natuurlijke processen en dat maakt dit gebied juist zo uniek.

Daar worden ook grote grazers ingezet maar een stuk minder, ongeveer 250 schotse hooglanders en 150 koniks.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lauwersmeer
Ik ben er wel eens geweest toen er in een bepaald gebied "gewone" paarden liepen, dus ik vermoed dat ze er af en toe ook opfokpaarden laten lopen, ook geen hele grote kudde en dit stuk van het gebied kan de mens ook niet in. Die begrazing is er dus wel maar ze worden er niet neergezet om zichzelf de komende 10 jaar te moeten redden.
Die dieren lopen ook niet allemaal bij elkaar, ik heb tot nu toe alleen maar kleinere kuddes gezien.

Kennissen van mij hebben zo'n bedrijf gehad en zij hadden dus ook kuddes voor de begrazing, sowieso exmoors en een bepaald schapenras dat niet geschoren hoeft te worden en schuw blijft en volgens mij ook nog runderen maar dat weet ik niet zeker. Daar werd wel van hengst gewisseld en de dieren die weg konden werden geslacht, het vlees ging dan naar restaurants.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:08

Maar hoe wordt er voor gezorgd dat de aantallen niet te groot worden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:41

Gebied opdelen, merries en hengsten apart. Gebeurt in de begrazing voor jonge IJslanders ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:00

Nikass schreef:
Maar hoe wordt er voor gezorgd dat de aantallen niet te groot worden?

Hoe ze dat in het lauwersmeer doen weet ik niet maar meestal is dat selecteren en dan slacht. Dus gewoon de jonge hengsten en het teveel aan merries eruit halen en de hengst wisselen zodat er nieuw bloed bij komt.

Of ze verschillende percelen hebben weet ik eigenlijk ook niet omdat je als mens niet overal kan komen maar het zou me niet verbazen omdat ik idd kleinere kuddes tegenkom en geen 250 hooglanders bij elkaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:13

Lanoca schreef:
Binnenkort zullen de veulentjes en kalfjes wel komen, dan is het aantal direct weer heel wat groter.

Er zijn al een heel aantal veulens en kalfjes geboren!
De hengsten zijn ook al wéér erg druk om te zorgen dat de merries weer gedekt worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:49

fransje23 schreef:
[
De hengsten zijn ook al wéér erg druk om te zorgen dat de merries weer gedekt worden.

Oh, ik dacht altijd dat ze dat zelf deden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:16

:')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 07:59

Kuggur schreef:
fransje23 schreef:
[

Oh, ik dacht altijd dat ze dat zelf deden.

Dat zou wel een heel unieke vorm van evolutie zijn, dat maakt het echt een uniek ras :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:53

Nikass schreef:

'Een natuurlijk proces is bij wijze al een geboren veulentje. Wat zijn de natuurlijke processen die het voor jou zo uniek maken?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:18

De een zegt biodiversiteit en de ander Jacobskruiskruid lijkt het :Y)

(Dat JKK is ook geïntroduceerd toch?)

Dan is de emotie gevoelige fauna buiten beschouwing en zou je dus alleen naar de flora kunnen kijken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:33

Gisteravond me eigên rot geërgerd aan die ecoloog op tv bij het programma ,,Nieuw Licht,, op NPO 2 met z'n boekenwijsheid!! Wat een koppige mensen zijn dat toch, echt vreselijke vent. Blijven maar zeggen dat dit de natuur is.
Anky zat ook constant nee te schudden.
Valt gewoon niet met die mensen te discussiëren.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:28

Popstra, je kan niet zomaar zeggen dat iemand een vreselijke mens, omdat je hem niet kent. Ondanks dat je het misschien niet met je eens bent, betekent het niet gelijk dat iemand een vreselijk persoon is. Zoals ik het zag was iedereen even koppig die daar aanwezig was...

Er is wel een punt aangehaald wat ik interessant vind. Er zijn in Nederland geen dierenartsen die bij de OVP betrokken kunnen zijn die verstand hebben van vrijlevende grote grazers. De meeste dierenartsen hebben kennis van vee, of van in dierentuin levende dieren.

@Lanoca: JKK is een inheemse plant. En is daar door natuurlijke verspreiding gekomen. Wat ik eerder ook schreef, de hoeveelheid JKK in de OVP is aan het afnemen. Zonder menselijk ingrijpen.

Als reactie op de oplossing die hier wordt aangedragen met het houden van dieren daar voor de slacht. Dit is wat ik daar over denk. Voor de duidelijkheid: ik ga er hier nu va uit dat de paarden en runderen in de OVP bij deze "oplossing" als gehouden dieren worden gezien. In veel andere gebieden is dit waarschijnlijk prima te doen. Maar de OVP is hier te groot voor. Wil je dieren slachten, dan moet elk dier geregistreerd zijn (ik heb het nu over de paarden en runderen). Als er een nieuw geboren kalfje wordt aangetroffen zonder oormerk, kan daar een hele dikke boete op staan. In het voorjaar zou dus het gebied constant gemonitord moeten worden om elk geboren dier direct te kunnen registreren. Juist in het voorjaar wil je het gebied beperkt betreden ivm het broedseizoen. Ja, er zijn nu wel excursies, maar die zijn beperkt en zolang je in een voertuig blijft verstoor je weinig. Het verzamelen van de dieren voor de slacht zal in zo'n gebied ook niet echt praktisch zijn... Probeer het maar eens in te beelden. 7 bij ongeveer 1.5 km grasland... En dan de juiste dieren vangen :Y) Het gebied opdelen is ook onpraktisch. Ja, het is misschien handig voor als je dieren voor de slacht zou willen houden, maar voor dit oppervlak erg onpraktisch. Maar ik denk dat ik hier vooral gevoelsmatig tegen ben. Waarom zou je zo veel extra werk erin willen steken (onderhoud van de hekken, controles...), als je het ook open kan houden als je beperking in aantal dieren doet, zonder dat ze voor consumptie gebruikt gaan worden (wordt het leven van het dier in het gebied er per definitie beter van als er een menselijk nut is?).
Ik denk nog steeds dat dat de beste oplossing is, voor de grazers en de "natuur". Beperking in aantal, zonder dat ze voor consumptie gebruikt worden. Dan heb je geen opdelingen nodig die vogels als veldleeuweriken afstoten. Dan heb je geen extra menselijke handelen nodig in het voorjaar wanneer de vogels juist rust nodig hebben. Dan heb je geen extra menselijk handelen nodig in het najaar om dieren massaal bij elkaar te drijven. En dan ben ik voor vroeger reactief beheer, zodat je wel de zwaksten eruit haalt.
Pff... Ik geloof dat ik nogal warrig ben ik bovenstaand stuk, maar heb niet meer tijd nu...7

Edit: kom dit nu tegen. https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... ersplassen
Vroege vogels, Frank Berendse en Han Olff. Ik heb het nog niet geluisterd.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:33

Popstra schreef:
Gisteravond me eigên rot geërgerd aan die ecoloog op tv bij het programma ,,Nieuw Licht,, op NPO 2 met z'n boekenwijsheid!! Wat een koppige mensen zijn dat toch, echt vreselijke vent. Blijven maar zeggen dat dit de natuur is.
Anky zat ook constant nee te schudden.
Valt gewoon niet met die mensen te discussiëren.

Ach, stuiptrekkingen van een verloren proefobject. Proberen iets uit te leggen wat niet uit te leggen is.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:21

@JewEmm bedankt voor het delen van de link van vroege vogels. Daar wordt toch een beetje anders gepraat.
We zullen het zien op woensdag.