Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

areke

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:56

Ik heb Albert een tijd meegemaakt, erg netjes, erg kritisch en idd erg op de man af, niet gemakkelijk maar toch geen slechte man.
Goed voor de paarden, die kregen wat ze nodig hadden en verdiende en kwamen meer dan genoeg op de wei.

Ik snap de reactie van Anky en Sjef ook wel, zij vinden tenslotte dat ze op de goede manier bezig zijn maar ik had er denk ik niet op deze manier op ingegaan.
Zelf ben ik ook zeker geen voorstander van de rollkur en zal het ook zeker niet toepassen op mijn paard.
Laatst bijgewerkt door areke op 10-07-08 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:57

als anky dadelijk weer goud wint op de OS is iedereen weer heel blij met anky. dan hebben 'WIJ' weer goud gewonnen en is alles weer helemaal super en geweldig aan haar.
beetje sneu dat diezelfde mensen haar hier nu afbranden

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:59

antjes schreef:
als anky dadelijk weer goud wint op de OS is iedereen weer heel blij met anky. dan hebben 'WIJ' weer goud gewonnen en is alles weer helemaal super en geweldig aan haar.
beetje sneu dat diezelfde mensen haar hier nu afbranden

Ik ben het ook helemaal niet eens met haar trainingsmethode maar ben wel superblij als ze een hele nette proef rijd en goud wint. Alleen de manier waarop ze die paarden naar dat niveau traint kan niet door de beugel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:25

silfie35 schreef:
@horseyfries: als ik naar beelden van anky kijk dan vind ik dacht alles behalve rechtvaardig. Paarden die vooruitgeprikt worden en vervolgens weer goed tegengehouden worden om er zo maar een oefening uit te krijgen! dat is in mijn ogen niet rechtvaardig.

Imo rijdt Anky juist heel eerlijk: niet vooruitprikken en op de rem trekken tegelijk, dat is het verheerlijkte Duits klassiek, laatste puntje van het Skala - verzamelen Clown

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:29

ThePast03 schreef:
Tja zo leg je iedere discussie lam en zal er nooit meer iets gebeuren op het gebied van dierenwelzijn.

Ik vind het een groot probleem dat de hele discussie rond dierenwelzijn wordt opgehangen aan een trainingsmethode van één persoon. De discussie gaat dus eigenlijk over het welzijn van de paarden van Anky, nou, laten we het daar dan over hebben.
En laten we dan andere topics openen over het welzijn van het gemiddelde manegepaard, pensionpaard in de Randstad, B-spring & dressuurpaard, enz. enz.

Ik denk dat iedereen consessies doet aan het welbevinden van zijn/haar paard:
- Staat ie 24/7 buiten, dan is dat voor het paard niet altijd een pretje, maar - is het argument - het is natuurlijk en daarom ok.
- Wordt een paard zeer intensief op hoog niveau getraind, dan heeft dat vaak andere consequenties (hard werken en weinig naar buiten ), maar - wordt er gezegd - het paard heeft veel afleiding, afwisseling en wordt top begeleid, en daarom mag het.
Enz. enz.

Objectieve criteria voor paardenwelzijn zijn moeilijk te geven omdat het ook afhankelijk is van de omstandigheden. Voor Salinero zijn die omstandigheden nu eenmaal anders dan voor het kindershetje bij meneer X in de achtertuin. Als dat wordt ontkend, komen we nooit uit de discussie.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:32

Albert Voorn heeft wel een goed punt, als je veel succes hebt is het moeilijk kritisch te blijven. Door de trainingsmethode is deze oneindige discussie wel op gang gekomen.
Hij veroordeelt niet. Anky interpreteerd het verkeerd, kan me voorstellen dat ze het beu is afgeblaft te worden reageert met emotie...zoals iedereen. Ik denk dus niet dat albert het als aanval bedoelt.

Laten we wel bij de feiten blijven, we hebben met TOPsport te maken. Top paarden worden dus idd op een andere manier gehouden dan het kindershetje zoals Kendra het hierboven beschrijft.
Bovendien liegen de prestaties er niet om, Anky is toch wel de persoon die dressuur groot hefet gemaakt en trekt al jarenlang de kar.

Over 10 jaar is deze discussie nóg steeds niet klaar want dan is misschien een Adelinde de sjaak omdat ze haar paard ook rond traint. Of een HP. Of een Edward....

En alsjeblieft lieve mensen, niemand heeft er iets aan als je op dit topic reageert met berichten dat je het niet eens bent met haar trainingsmethodes. Daar zijn genoeg andere topics voor. Ga lekker naar het kippenhok.
Laatst bijgewerkt door Weltevreden op 10-07-08 11:43, in het totaal 3 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:32

@urrielle volgens mij ligt dat voor het paard zn gevoel niet zo.
Die snapt niet dat als ie de sporen er flink in krijgt en vervolgens tegengehouden word dat die moet verzamelen. En in de proef hoeft het toch ook niet zo hardhandig en ziet het er alles behalve slordig uit.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:02

Wildgirl schreef:
om even terug te keren op het oorspronkelijk feit dat voorn zegt dat anky niet heel veel doet aan het welzijn van haar paarden; mee eens.
Geen enkel paard vind het fijn de hele dag op stal te staan,iedere dag serieus en zonder veel afwisseling te trainen,kilo's krachtvoer te krijgen en vervolgens tot bloedens toe met s&t ingehouden te worden etc etc
In de springsport gaat het er ook niet altijd even leuk aan toe; denk aan erwt onder de neusriem en bierkurken in bandages maar naar mijn gevoel mogen de paarden daar wel 'meer' paard zijn

Hebben die paarden je dat allemaal zelf verteld?? Of zijn het weer de gebruikelijke verhalen over natuurlijk dit en natuurlijk dat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:10

Proef of training is gewoon een heel verschil. Rij je zelf wedstrijden Silfie? Rij je in de ring precies hetzelfde als thuis in de training, of hetzelfde als met het losrijden? Ik rij thuis iig ook niet netjes, ik geef liever een goede stamp zodat ik er daarna vanaf kan blijven dan dat ik elke vijf seconden bij moet duwen. Dat is iets wat ik in de ring (nog) niet durf te doen. Ik waardeer het bijv. bij Imke wel erg dat ze ze ongegeneerd in de ring onder hun mieter trapt en daarna weer simpel verder rijdt.
Het gevoel van een paard vind ik iets gevaarlijks, dat kan ik nl. niet ervaren, maar paarden begrijpen wel degelijk dat je op dat moment zegt: niet die energie naar voren, maar onder je houden. Hoe wil je een paard leren verzamelen zonder hem tegen te houden, hij kent immers dat been naar voren betekent, nu moet je die energie juist opsluiten.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:18

Urielle ik kan me heleaam in jouw post vinden Ja Absoluut. Ik train thuis echt niet zoals ik in de wedstrijd ring een proef rijd. Verder geef ik het Anky te doen hoor, om zo`n reus van een knol als Salli te rijden, dat beest is zo verschrikkelijk groot/sterk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:23

CharleyT schreef:
Wildgirl schreef:
om even terug te keren op het oorspronkelijk feit dat voorn zegt dat anky niet heel veel doet aan het welzijn van haar paarden; mee eens.
Geen enkel paard vind het fijn de hele dag op stal te staan,iedere dag serieus en zonder veel afwisseling te trainen,kilo's krachtvoer te krijgen en vervolgens tot bloedens toe met s&t ingehouden te worden etc etc
In de springsport gaat het er ook niet altijd even leuk aan toe; denk aan erwt onder de neusriem en bierkurken in bandages maar naar mijn gevoel mogen de paarden daar wel 'meer' paard zijn

Hebben die paarden je dat allemaal zelf verteld?? Of zijn het weer de gebruikelijke verhalen over natuurlijk dit en natuurlijk dat.

Nee charley, daar zijn onderzoeken naar gedaan door NHers en geen NHers.
Ben zelf helemaal niet van het natuurlijk bekappen,boomloos rijden of weet ik wat maar ik probeer het mijn dieren wel zo fijn mogenlijk te maken.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:30

Ik vind dat zo moeilijk hè, wat jij daar nu verteld wildgirl. Ik ben het deels met je eens, maar deze paarden zijn miljoenen euro`s waard. En verder snap ik dat als je een paard als Salinero niet in de weide wilt vinden met een bebloed been, omdat het zich aangetrapt heeft of idg. En de Sponsors zeggen Anky ook vriendelijk gedag hoor, als die te weten komen dat Anky haar paarden buiten zet, met alle risico`s van dien. UIteraard kan zo`n paard ook wonden on stal oplopen, maar een paard wat buiten staat zal energie verspillen aan gek doen, en dat is energi welke nodig is tijdens training van zo`n paard. Ik ken het van mijzelf, waneer mijn paard de hele dag buiten heeft gestaan en ik wil hem oppakken voor het trainen, dan is hij niet vooruit te branden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:32

@Wildgirl: je maakt er ook wel een karikatuur van, ik denk nl. niet dat Anky's paarden de hele dag op stal staan en weinig afsisseling hebben.

Ik blijf dat welbevinden van paarden wel ingewikkeld vinden hoor, het is zó subjectief.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:33

Laat de heer Voorn eens gaan praten met Ludger Beerbaum.
Toch niet de eerste de beste in het springwereldje.

Tijdens het discussiepanel in Aken (video in mijn bezit) over de door Anky en Sjef gebruikte trainingsmethode, stelde hij klip en
klaar dat het absoluut onmogelijk is om met een paard dat zich fysiek of psychisch niet goed voelt te kunnen presteren zoals Anky dat doet.

Naar mijn bescheiden mening moet Albert Voorn, net zo als wij allemaal, eerst maar eens afwachten tot er (meer) gedegen onderzoek is gedaan. Alle wetenschappelijke studies die tot nu toe gedaan zijn wijzen absoluut niet op negatieve gevolgen voor
de paarden.

Theo

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:38

Norway_girl schreef:
sokje87 schreef:
Gaan we dit hier nu ook weer krijgen? Anders plaatsen we ook wat leuke filmpjes van NHers die paarden over de kop trekken. Lachen

Kijk, er zijn natuurlijk altijd en overal mensen die methodes verkeerd uitleggen en oppakken. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Anky('s methode) slecht is voor haar paarden, als ik naar bv Bonfire en Prisco kijk.

Maar goed, ik heb eigenlijk geen zin om die discussie te gaan voeren.

Kan er wel in komen dat Anky angstig is. De paarden zijn over het algemeen vrij heet, en als je er dan al een paar keer goed hard afgelazerd bent en ook nog 2 kinderen thuis hebt..

Bij de weg, ik ben niet Anky's biggest fan hoor. Haha! Maar het wordt zo overtrokken allemaal.

Dit ben ik hèlemaal met je eens!

Anky heeft helemaal gelijkdat er zo opin te gaan, moet ze haar mond maar gaan houden dan? Ik zou dit ook niet over mij heen laten gaan. Rollkur is gewoon hun manier van trainen en ik ben er ook hèlemaal niet tegen of voor. Ik vind het alleen zo jammer dat rollkur door de niet topruiters ook gebruikt gaat worden, omdat ze Anky als massa voorbeeld zien. Èn dat is fout, dus ik snap best dat er fel tegenstanders zijn van rollkur.

Maar ik ben het wederom met Anky eens, dat buitenstaanders hun negatieve vooroordeel over rollkur voor zich moeten houden. Er zijn zat ruiters die geen hyperflexie rijden, waar ik de tranen van in mijn ogen krijg. En sorry hoor maar van Anky haar paarden krijg ik geen indruk dat ze er slecht uitzien. Een afgeragd paard ziet er niet uit zoals die van stal van Grunsven.

Want scheit aan Anky, maar Bonfire geniet welverdiend van zijn pensioen en is op aanzienlijke leeftijd, en verkeerd in op en top conditie, na al dat martelwerk. Hè, wel een beetje vaag niet?!

Volgens mij reed ze bonnie niet volgens dit systeem

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:42

Nou dacht het wel hoor Nagelbijten / Gniffelen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:43

Heb het bewijs voor je, heb ik in haar boek: "Anky een leven met Bonfire" staan

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:47

volgens mij reed ze bonnie wel op deze manier(is ook onderzoek op hem verricht)...daarbij komen de paarden wel buiten(kijk maar eens op de site als ze niet in het wedstrijdseizoen zitten..staan genoeg foto's!)...wijs juist Anky erop dat je heel afwisselend moet trainen...daarbij komen ze minimaal 3 per dag naar buiten...en oke!..dat is natuurlijk niet voldoende voor de echte doorgewinterde Nh'ers..maar dat is in het juiste perspectief blijven kijken...

Ik wil en ga me niet in een traingsdiscussie mengen maar hier worden dingen gezegd wat niet waar is of speculatie

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:54

Dat is altijd zo in een discussie Nagelbijten / Gniffelen

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:18

Norway_girl schreef:
Nou dacht het wel hoor Nagelbijten / Gniffelen

Vreemd. Dan deed ze dit dan niet zo expliciet als tegenwoordig. Heb in tijd van Bonfire veel clinics gezien waar ze voornamelijk met cocktail reed en daar kwam rollkur amper in voor. Mijn persoonlijke mening is dat ik Anky in het tijdperk Bonfire vriendelijker vond rijden dan de laatste paar jaar.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:25

Dat kan wel wezen, maar toen had ze nog niet zoveel titel te verdedigen.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:27

Vraag het Anky eens, stuur 'r een mail....Bonfire was moeilijk te rijden en door hem dieper en ronder in te stellen kwam Anky er makkelijker doorheen.
Zoals Anky ook iedere keer vertelt past ze deze hyperflexion niet toe bij alle paarden. Bij coctail was het misschien niet nodig, bij Partout ook niet. Maar Anky heeft, sinds sjef, wel gereden op de manier zoals ze nu doet....echter heeft ze nu alles "gefinetuned".

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:30

Kendra schreef:
@Wildgirl: je maakt er ook wel een karikatuur van, ik denk nl. niet dat Anky's paarden de hele dag op stal staan en weinig afsisseling hebben.

Ik blijf dat welbevinden van paarden wel ingewikkeld vinden hoor, het is zó subjectief.

Wou altijd al karikatuurtekenaar worden Haha!
je hebt wel gelijk; het is een beetje overdreven maar van sommige dingen die ik gezien heb schrok ik ook echt wel hoor

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:34

Weltevreden schreef:
Vraag het Anky eens, stuur 'r een mail....Bonfire was moeilijk te rijden en door hem dieper en ronder in te stellen kwam Anky er makkelijker doorheen.
Zoals Anky ook iedere keer vertelt past ze deze hyperflexion niet toe bij alle paarden. Bij coctail was het misschien niet nodig, bij Partout ook niet. Maar Anky heeft, sinds sjef, wel gereden op de manier zoals ze nu doet....echter heeft ze nu alles "gefinetuned".

Gefinetuned om haar titel te blijven verdedigen ja, wat denk je dat er gebeurd als de hyperflexion verboden word? Dan is Anky wel een tijdje uit de running. Want dan mag ze haar hele training om gaan gooien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:39

Aangezien Anky al meerdere keren heeft gezegd dat ze niet heel lang wedstrijden meer zal starten, vraag ik me af of ze daar nog aan gaat staan, het omgooien van haar systeem. Persoonlijk zou ik het een mooie stunt vinden als het hele Nederlandse team zijn middelvinger opsteekt en Nederland niet meer zou vertegenwoordigen. Want wie blijft er dan nog over om Neerlands glorie te verdedigen?