Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:04

frunnik schreef:
Needje schreef:
Ik denk dat er wel een duidelijk verschil zit tussen vluchten voor je been en reageren op je been.


Dat ben ik zeker wel met je eens. Maar ik denk wel dat je een dresuurpaard ongeacht de manier waarop je hem traint sensibeler maakt. Niet alleen voor je been. Maar je traint als het ware zijn reactie vermogen. Hij moet altijd, zonder na te denken, reageren op been. Het moet als het ware een reflex worden. Hierdoor worden ze ook gevoeliger voor andere invloeden, waaronder de omgeving. Denk overigens dat dit onafhankelijk van LDR is.


ik ben niet van mening dat er zo'n zwart-wit verschil is tussen vluchten en reageren. Er zit weer eens veel grijs tussen Haha!
Ik heb juist heel erg het idee dat dit te maken heeft met ldr rijden.Bij deze manier van reactie vragen heb je heel veel controle nodig, ik denk persoonlijk dat deze hoofd-hals houding daar heel veel aan bijdraagt.
Vandaar dat ik het ook vraag, dat is namelijk ook wat me opvalt als ik ldr-ers zie rijden.
Ik wil dus juist geen reflex en geen algemeen sensibeler maken, juist een hele specifieke reactie op mijn hulp en geen reactie op andere invloeden.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:06

Dan moet ik maar LDR gaan rijden met mijn paard dus, hou ik hem tenminste onder controle Haha!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:11

sanne83 schreef:
ik ben niet van mening dat er zo'n zwart-wit verschil is tussen vluchten en reageren. Er zit weer eens veel grijs tussen Haha!
Ik heb juist heel erg het idee dat dit te maken heeft met ldr rijden.Bij deze manier van reactie vragen heb je heel veel controle nodig, ik denk persoonlijk dat deze hoofd-hals houding daar heel veel aan bijdraagt.
Vandaar dat ik het ook vraag, dat is namelijk ook wat me opvalt als ik ldr-ers zie rijden.
Ik wil dus juist geen reflex en geen algemeen sensibeler maken, juist een hele specifieke reactie op mijn hulp en geen reactie op andere invloeden.


Toch leer je wel degelijk een paard aan in een reflex te reageren op been. Immers moet een paard gelijk op een beenhulp reageren. Een paard wat goed aan de hulpen staat reageert binnen een seconde op een hulp. Dit is onvoldoende tijd voor een signaal om via de zenuwen, ruggenmerg, hersenen en weer terug te gaan. Een paard denkt als het ware niet meer na over jou hulp en dus heeft hij een soort van reflex ontwikkelt.
Een paard kan zich echter in de "hulp" vergissen en hierdoor een ongewenste reactie geven omdat hij niet meer nadenkt over zijn reactie, maar gewoon reageert zoals hem is ingeprint.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:15

Haha! aah, zodirect zet ik mensen aan tot ldr rijden Haha!
Het beinvloeden van de hoofd-hals houding geeft gewoon enorm veel controle Ja

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:17

sanne83 schreef:
Haha! aah, zodirect zet ik mensen aan tot ldr rijden Haha!
Het beinvloeden van de hoofd-hals houding geeft gewoon enorm veel controle Ja


Ik denk ik mijn slof maar terug hang en hem morgen eens met zijn kin tegen zijn borst aan trek. Hahaha nee hoor, ik ben het helemaal met je eens, juist het wisselen in halshouding zorgt voor controlle en ontspanning bij het paard.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:23

mijn ervaring is wel dat je paard er op dat moment door "ontspant" maar dat hij er niet van leert te ontspannen bij een normale hoofdhouding.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:29

sanne83 schreef:
mijn ervaring is wel dat je paard er op dat moment door "ontspant" maar dat hij er niet van leert te ontspannen bij een normale hoofdhouding.


Hmm dat ben ik niet met je eens. Ik rijd geen extreem LDR, mijn paard is pas 5 en loopt L2. Maar ik werk wel naar een diepere hoofd-halshouding dan verwacht. Wat ik merk is dat als hij daarin loslaat hij automatisch loslaat in de proefhouding en ook in het halsstrekken. Indien ik mijn paard niet wat dieper instel kom ik niet/moeilijker op dit punt. Juist de enorme verbetering in het halsstrekken en de lossigheid in de rug geeft mij toch het idee dat zijn ontspanning hierdoor verbetert. ook blijft hij hierdoor meer aan mijn zit en neemt de tempocontrolle dus toe Ik gebruik hiervoor echter geen kracht, dus trek hem niet achter de loodlijn, maar echt puur met ophoudingen. Althans dat probeer ik, ben geen Anky en zal heus wel eens wat verkeerd doen.

Nogmaals het wat dieper instellen wat ik doe komt nog niet eens in de buurt van LDR, maar ik kan mij zo voorstellen dat als je steeds wat dieper in gaat stellen je uiteindelijk bij LDR terecht komt en dat een paard hierdoor steeds meer lossigheid geeft.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:59

KiWiKo schreef:
En met deze post bewijs je in een keer helemaal niet te snappen waar je het nou eigenlijk over heb Lachen Lachen

En dat is het dus, lichamelijke gevolgen zijn niet gebleken uit onderzoeken Lachen Dus gooien ze het nu maar op het niet meetbare psyche Lachen


Pardon? Dat lijkt me nogal een riskante opmerking als je niet weet wie je tegenover je hebt! Extreme duivel

Hoe jij me op basis van mijn bericht kunt vertellen dat ik niet snap waar ik het over heb, is me een raadsel. Misschien neem je de moeite om dat aan te tonen? (Mag toch aannemen dat je het feit dat ik even niet wist hoe de onderzoeker van lichamelijke gevolgen van de LDR heette, niet ziet als "niet weten waar je het over hebt"?)

Laat ik het zo stellen: ik heb een mening en die heb ik - tot nu toe - op een nette manier hier gepost, zonder iemand anders het recht op een andere mening te ontnemen. Ik stel geen prijs op een persoonlijk gerichte opmerking in de trant van "je weet niet waar je het over hebt", of je dat nou met leuke smileys versierd of niet.

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:21

@Jannepauli, Jij vindt het doorstretchen van de hals (spieren en skelet) weinig zinvol, zeg je.
Wat wil je dan wel zien? Hoe maak jij je paard elestischer?
Want dat is wat je bereikt met stretchen. Hier wordt een lichaam elastischer van. Of het nou om een paard gaat of een mens. Men gaat lekkerder in z'n vel zitten van stretchen, blokkades verdwijnen, je krijgt er energie van.
Jouw beeld over 'vastzetten, vasthouden, in een houding dwingen enz enz' heeft totaal niets met deze nieuwe manier van rijden te maken. Daar ligt het misverstand. De methode is vrij simpel zelfs en streeft naar zo min mogelijk druk zowel van het been als van de hand. Je paard wordt energieker en is wakker. Het leert te reageren op de kleinste hulpen.
@ Geerke: Ik denk dat je best een paard zou willen zijn dat zo gereden wordt Haha!

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:27

Mijn vraag is dan nav dat doorstretchen.

De GP oefeningen worden toch al tientallen jaren getoond? Dat vermaak bestaat toch wel langer dan Anky? Deden die paarden het toen niet goed? Waarom elastischer?

Geeft mij het gevoel, kijk eens mijn paard is elastischer, dus beter, de getoonde oefening telt niet meer. Wat je dan krijgt dat men alleen nog op het elastischere traint ipv de oefening.

Krijg het beeld van de russische kinderen die in de OS hun elastische kunstjes toonden, maar met 12 wel afgeschreven waren, maar dat geeft niet, ze scoorden en gooiden hoge ogen.
Weten we dan ondertussen niet beter??

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:46

russel schreef:
Deden die paarden het toen niet goed? Waarom elastischer?

Geeft mij het gevoel, kijk eens mijn paard is elastischer, dus beter, de getoonde oefening telt niet meer. Wat je dan krijgt dat men alleen nog op het elastischere traint ipv de oefening.


Imo zijn veel oude beelden idd tearjerking. Ik zie soms foto's terug dat ik denk: tjeeeemig, ik zou zo mijn paard nog niet in de B binnen willen rijden, wat een stijve lompe knol! Heb eigenlijk nog nooit filmpjes gezien dus het irl beeld helemaal niet.

Waarom wordt er volgens jou alleen op elasticiteit getraind? En hoe? Oefeningen zijn immers een middel en geen doel, dus op welke manier wordt de elasticiteit getraind anders dan door oefeningen? LDR wordt toegepast voor de lossigheid in de bovenlijn, gedurende een stukje vna het uur, wat doen ze dan de rest van die tijd?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:45

Cerize schreef:
@Jannepauli, Jij vindt het doorstretchen van de hals (spieren en skelet) weinig zinvol, zeg je.
Wat wil je dan wel zien? Hoe maak jij je paard elestischer?
Want dat is wat je bereikt met stretchen. Hier wordt een lichaam elastischer van. Of het nou om een paard gaat of een mens. Men gaat lekkerder in z'n vel zitten van stretchen, blokkades verdwijnen, je krijgt er energie van.
Jouw beeld over 'vastzetten, vasthouden, in een houding dwingen enz enz' heeft totaal niets met deze nieuwe manier van rijden te maken. Daar ligt het misverstand. De methode is vrij simpel zelfs en streeft naar zo min mogelijk druk zowel van het been als van de hand. Je paard wordt energieker en is wakker. Het leert te reageren op de kleinste hulpen.
@ Geerke: Ik denk dat je best een paard zou willen zijn dat zo gereden wordt Haha!


Ik denk dat er heel wat meer mogelijkheden zijn dan de LDR om je paard elastisch, soepel, dragend, verzameld en mooi opwaarts in de houding te krijgen. Het gaat te ver om je dat hier binnen het kader van dit forum in detail te gaan uitleggen, dat moet je me maar vergeven. Maar er is een evident verschil tussen stretchen en dóór-stretchen. Dat laatste wordt o.a. gedaan door het paard vast te zetten en vast te houden. Er komt (te) grote druk te staan op de bovenste halswervels.

Mijn voorstel: kijken jullie nou 's op You Tube of elders op het internet naar filmpjes van proeven van Dr. Rainer Klimke - hij gold toch wel als een van de beste dressuurruiters en trainers ooit. Zonder LDR. Of verdiep je eens in de methodes van Nuno Oliviera. Alles zonder dwang.
Ik realiseer me dat sommigen van jullie die proeven van bv Klimke wellicht ouderwets zullen vinden. Dat is dan ook meteen een punt om over na te denken en je te realiseren dat "men" in sommige gevallen best wel ver doorgeschoten is in het voorbrengen van nu. Ik zet er echt grote vraagtekens bij en wel helemaal als ik een blik werp op wat op de voorterreinen plaatsvindt.

De kernvraag van het geheel is uiteindelijk toch: hoe ver moet je gaan met het verleggen van grenzen en wanneer verlies je uit het oog dat het paard wel degelijk grenzen heeft, hoe getalenteerd hij/zij ook mag zijn? Een bodybuilder kan slechts tot dat ultieme punt zijn spieren opblazen en daarna komt de apotheek eraan te pas. Maar ook dan bereik je eens de rode lijn. In andere sporten wordt alles op alles gezet om nóg sneller, nóg beter te gaan.. en wat levert dat nu uiteindelijk op? Rekenen in onderdelen van hondersten secondes.
Snelle pakjes getest in de windtunnel. Is dat meerwaarde, winst of is het alleen maar de mogelijkheid van de technologie die ons tegenwoordig in staat stelt om werkelijk millisecondes te meten?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:13

ben het helemaal met je eens....ik word ook niet vrolijk als ik voorijterreinen kijk,daar zouden eens wat meer mensen een kijkje moeten nemen....terwijl de oprichting wel "normaal"is in de proef,snap ik dus niet waarom het paard zo extreem diep moet lopen ervoor....(kin op de borst)zie youtube)

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:30

Urielle, niet een stukje van de tijd, maar gewoon een half uur aan een stuk. Ik heb nl wel Anky in haar eentje zien losrijden met Sjef aan de kant, was in de stromende regen, dus wellicht vanwege die reden dat er een halve man en een paardenkop langs de kant stond. Was helemaal niet fijn om te zien, was niet vanuit ontspanning.

Vanuit dat beeld kan ik mij het kritiek wel voorstellen.

Vind het best wel apart dat er zo veel bokkers voor zijn, ze zeggen allemaal niet als Anky te kunnen rijden, is zij dat echt de enige die het op de juiste manier kan? Het oog geeft dus niet altijd het juiste beeld. Paard was dus erg geconcentreerd bezig en gaf mij daardoor een vertekend beeld. De mensen aan de kant zijn vrij vlot weggelopen, ik als laatste maar vond het wel genoeg wat ik zag, was helemaal niet fijn om te zien. Alleen daarom ben ik er gewoon tegen....

Dan gaat het nu over elastischer worden. Maar zijn we ons wel bewust dat het niet zo een fijn proces hoeft te zijn? Ga je zelf maar eens na, we gaan even met zijn allen overstrekken om de spieren langer te maken, soepeler toch?? Gedurende dat proces zal het niet allemaal lekker gaan.

De vraag of de paarden het als fijn ervaren stellen we niet, wij vinden dat ze elastischer moeten worden zodat de oefening mooier toont. Dan vraag ik mij eigenlijk af wat is nou paardrijden..., is dat iets wat alleen maar tbv een mens is? Dan schaam ik mij diep want ik vraag ook tegennatuurlijke en niet altijd fijne dingen van hem, maar als ik dan ook moet gaan overstrekken zodat hij dan zo lekker soepel wordt, schiet ik dan niet mijn doel voorbij? Of gaat het niet om het paard, maar gewoon de sport, het vermaak, de roem...?

lautjebbb
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:31

Cerize schreef:
@Jannepauli, Jij vindt het doorstretchen van de hals (spieren en skelet) weinig zinvol, zeg je.
Wat wil je dan wel zien? Hoe maak jij je paard elestischer?
Want dat is wat je bereikt met stretchen. Hier wordt een lichaam elastischer van. Of het nou om een paard gaat of een mens. Men gaat lekkerder in z'n vel zitten van stretchen, blokkades verdwijnen, je krijgt er energie van.
Jouw beeld over 'vastzetten, vasthouden, in een houding dwingen enz enz' heeft totaal niets met deze nieuwe manier van rijden te maken. Daar ligt het misverstand. De methode is vrij simpel zelfs en streeft naar zo min mogelijk druk zowel van het been als van de hand. Je paard wordt energieker en is wakker. Het leert te reageren op de kleinste hulpen.
@ Geerke: Ik denk dat je best een paard zou willen zijn dat zo gereden wordt Haha!


Ik ben het zo ontzettend met je eens! Mensen verdiep je eens in deze techniek (en niet alleen mbv de misleidende foto's/filmpjes op youtube) voordat je dingen roept als 'vastzetten en vasthouden' en 'kin op de borst'. Er zit zoveel meer achter, bijvoorbeeld het zeer subtiele gebruik van de hulpen. En op de vraag hoe het dan wel moet, heb ik nog steeds geen antwoord gezien! Dat is dan ineens voor een ander topic....

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:41

Citaat:
Of verdiep je eens in de methodes van Nuno Oliviera

Wel grappig dat je met deze naam aankomt. Ik heb een flink aantal keer les gehad van zijn dochter (of was het zijn schoondochter?) in Belgie. Achter deze aanpak kon ik hélemaal niet staan. Handen hoog, grote zweep erbij, in stap allerlei oefeningen zoals travers enzo.... Ik reed toen een aantal arabieren van een stoeterij en de eigenaresse was helemaal lyrisch over de grote Nuno, dus ik moest wel op die manier rijden. Maar ik merkte geen verbeteringen in de gangen van de paarden. Sterker nog, ik vond ze korter en stijver lopen. Op het moment dat ik ze weer wat ronder en lager ging instellen, werden ze weer lekker voorwaarts en soepel. Misschien is het een goede methode om de spaanse rassen te rijden, maar now f*cking way dat ik zo met mijn eigen paarden ga rijden.

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:49

Oeps, dat had je niet mogen schrijven denk ik Cerize. De methode van Nuno is zwaar geheim, schijnt. In ieder geval heb ik op bokt gelezen dat iemand geheimhouding moest beloven voordat ze daar een training mocht volgen. Ik begin te begrijpen waarom ....

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:53

Citaat:
Dan gaat het nu over elastischer worden. Maar zijn we ons wel bewust dat het niet zo een fijn proces hoeft te zijn? Ga je zelf maar eens na, we gaan even met zijn allen overstrekken om de spieren langer te maken, soepeler toch?? Gedurende dat proces zal het niet allemaal lekker gaan.

Ben jij je er wel van bewust dat het hier over een langzaam proces gaat, waar jaren aan gewerkt wordt en waar zwaar over nagedacht wordt? Spieren kan je niet in een dag of wat oprekken. Dat gaat met kleine stapjes, steeds iets verder, dag voor dag. Je gaat mij toch niet vertellen dat je er overtuigd van bent dat ruiters aan de top, hun getalenteerde paarden (vaak niet eens van hunzelf), even binnen een paar dagen kapotrijden door ze te OVERstrekken. Dan heb je een iets verkeerd beeld van de werkelijkheid.

Citaat:
De vraag of de paarden het als fijn ervaren stellen we niet, wij vinden dat ze elastischer moeten worden zodat de oefening mooier toont.

Een elastischer lichaam, voelt fijner. Ga dat nou maar eens na bij jezelf.

Citaat:
Dan vraag ik mij eigenlijk af wat is nou paardrijden..., is dat iets wat alleen maar tbv een mens is? Dan schaam ik mij diep want ik vraag ook tegennatuurlijke en niet altijd fijne dingen van hem, maar als ik dan ook moet gaan overstrekken zodat hij dan zo lekker soepel wordt, schiet ik dan niet mijn doel voorbij? Of gaat het niet om het paard, maar gewoon de sport, het vermaak, de roem

Tsja als je zo gaat denken?? Ik vind je een beetje somber klinken. En ga inderdaad vooral je paard niet stretchen, voordat je een goed beeld hebt gekregen van deze manier van rijden Haha!

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:56

anneve schreef:
Oeps, dat had je niet mogen schrijven denk ik Cerize. De methode van Nuno is zwaar geheim, schijnt. In ieder geval heb ik op bokt gelezen dat iemand geheimhouding moest beloven voordat ze daar een training mocht volgen. Ik begin te begrijpen waarom ....

Haha! Dat meen je toch niet serieus hè.... Nou ik vindt er niets geheims aan, sterker nog, ik vind er helemaal niets aan. Nogmaals, misschien een fijne methode voor de Spaanse rassen, die van nature al een opwaarts halshouding hebben en gedrongen gebouwd zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het bij de westerse warmbloedrassen lekker werkt.

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:00

Cerize schreef:
Nogmaals, misschien een fijne methode voor de Spaanse rassen, die van nature al een opwaarts halshouding hebben en gedrongen gebouwd zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het bij de westerse warmbloedrassen lekker werkt.


Apart dat je je in het geval van Spaanse rassen kan voorstellen dat iets kan werken om de specifieke bouw van die paarden. (ik kan er niks over zeggen, ben niet bekend met die methode)
Maar andere paarden moeten LDR lopen, terwijl dat dingen van ze vraagt die anatomisch gezien behoorlijk onmogelijk, zo niet pijnlijk zijn? (lijkt mij namelijk dat LDR voor elk paard onnatuurlijk is)

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:06

Is niet anatomisch onmogelijk.... als jij een suikerklontje tussen de voorbenen van je paard houdt, kan hij er makkelijk bij. Dit is trouwens een goede oefening, voor je paard. Krijg je toch een elastisch paard, zonder dat je de door jou zo verguisde methode hoeft toe te passen.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:15

Afbeelding
Arm mishandeld paard. Zo bang dat als ik naar m wijs, ie al met z'n kop tussen de benen gaat. Nagelbijten / Gniffelen
Haha!

Rana

Berichten: 1847
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:26

ROFL het zou verboden moeten worden!!!!!

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:45

Cerize? Jaren aan gewerkt wordt? Het zijn jonge paarden waar zo mee gereden wordt, zo jong ze zijn moeten ze al behoorlijk wat presteren, wat al iets is op zich.

Hoe oud werd het gemiddelde sportpaard ook al weer? Stond daar niet eens iets over in een paardenblad, dacht 8 jaar. Zullen ze met die overstrekking langer mee gaan dan? Hoeveel paarden sneuvelen onderweg? Ja, die ene die het goed uithoudt zullen we zeker wel op de OS gaan zien. Staat die dan model voor, "kijk, het werkt, het is niet schadelijk, het paard is hier ook heel blij mee". ?

Dit hele gebeuren gaat natuurlijk niet over die ene amazone, die ene ruiter en dat ene toppaard, maar over een gemiddelde groep gezien, is het wel een hype geworden. Hoeveel toppers rijden nu zo?

Wie zei ook al weer dat deze methode alleen voor Anky geschikt was omdat zij een bepaald gevoel heeft waardoor ze aanvoelt? Ben ik eigenlijk ook niet mee eens. Als het paard zijn dag niet heeft, en hij moet toch presteren, laat ze dan de overtrekking achterwege en is hij wat minder soepel die dag, dan maar wat minder puntjes? Zou het?

Ik ga niet stretchen met mijn paard Knipoog , zou niet durven.

Natuurlijk is soepel zijn fijn, maar dat kan je ook creeren zonder stretchen. Is conditie, voeding, beweging en geestelijk je lekker voelen en op tijd je rust, maar vooral je leeftijd en bouw van je lichaam wat het makkelijker maakt. De een is nl atletischer dan de ander. En daarom vind ik het zo jammer dat als een paard geboren wordt als sportpaard, of gekocht wordt met papieren en automatisch sportpaard is geworden, men denkt dat ze het ook allemaal gaan kunnen, dus moeten gaan kunnen.

Daar zit misschien wel de voetangel, hoeveel paarden zijn er niet geschikt voor, hoeveel paarden hebben altijd maar maar sportblessures.

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:52

Russel: het zijn helemaal geen jonge paarden waar zo mee gewerkt wordt. Hoe kom je daar bij?