Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:11

Angeltjuhhhh schreef:
En zoals er al een paar keer gezegd is in dit topic kan ik me best voorstellen dat te dun zijn ook niet leuk is...Maar je hoort de "dikkies" dan ook niet zeggen ieuw wat ben je dunnnnnnnnnnn. Dit soort opmerkingen zijn gewoon nergens voor nodig. Je bent wie je bent.....

Je zal je verbazen hoe vaak zulke opmerkingen worden gemaakt. Er worden minstens net zoveel lelijke opmerkingen en grapjes over gemaakt als over dikke mensen. Misschien juist nog wel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:15

Klopt.
Ik heb ook het nodige al te horen gehad... nu ben ik lichter als toen, was toen gespierder. Maar dingen als: "zak met botten" zijn toch ook geen sympathieke opmerkingen imo.

Goeiemorgen Needje! Doei!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:22

*zwaait terug*
Nee hoor, dunne mensen hebben het zo goed. Clown
Wel 1 voordeel, ik zou niet snel te zwaar zijn voor m'n paard van 630 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:34

Idd, over vooroordelen gesproken... pfff...

Ik snap het hele gedoe eromheen niet zo, eigenlijk.
We zijn gewoon allemaal mensen, dik of dun verandert bar weinig aan iemands karakter. Maar ik word er gestoord van dat iemand die dik is er automatisch vanuit gaat dat iemand die dun is, en wat zegt over te zwaar zijn voor je paard, zich dan gelijk veroordeeld voelt.
Dat is de bedoeling helemaal niet, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat nu duidelijk moet maken... en die kop boven het nieuwbericht maakt het er niet beter op Boos!

Het gaat toch om het paard? Het gaat er toch om dat wij paardrijden, iets wat voor ons luxe is, en geen noodzaak, en dat we gewoon verantwoordelijk moeten zijn naar het paard toe? Imo houdt dat ook in dat je niet te zwaar moet zijn voor het paard.

Het maakt mij niet uit of iemand van 1.60 ook 90 kg weegt. Echt niet. Ga ik ook niet moeilijk over doen, maar ik ga wel moeilijk doen als je met dat gewicht op een Arabier gaat rijden. Want of het dan 1.90 is en 90 kg, of 1.60 en 90 kg, maakt voor die Arabier geen bal uit. 't Is allebei te zwaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:47

idd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:56

Needje schreef:
Angeltjuhhhh schreef:
En zoals er al een paar keer gezegd is in dit topic kan ik me best voorstellen dat te dun zijn ook niet leuk is...Maar je hoort de "dikkies" dan ook niet zeggen ieuw wat ben je dunnnnnnnnnnn. Dit soort opmerkingen zijn gewoon nergens voor nodig. Je bent wie je bent.....

Je zal je verbazen hoe vaak zulke opmerkingen worden gemaakt. Er worden minstens net zoveel lelijke opmerkingen en grapjes over gemaakt als over dikke mensen. Misschien juist nog wel meer.

ik denk niet dat er over dunne mensen meer opmerkingen gemaakt worden als over dikke. laat ik zo zeggen ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt.

het lijkt me ook erg als je voor zak met botten uitgescholden worden.

het maakt mij ook niet uit hoe iemand eruit ziet.
als diegene maar goed en eerlijk met zn paard omgaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:08

Ik hoor de opmerkingen over dunne mensen meer, denk ik Clown
Snoevie schreef:
het maakt mij ook niet uit hoe iemand eruit ziet.
als diegene maar goed en eerlijk met zn paard omgaat

Daar gaat het mij dus om.
Jij snapt het...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:19

en ik over de dikke Tong uitsteken je voelt jezelf toch een beetje aangesproken.
nouja goed,ik moet ook leren een dikkere huid te kweken tegen onnozele opmerkingen.

ik zie dat je lid bent van de penny patrouille,cool Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:22

Ik heb ook vriendinnen met overgewicht. En toch krijg ik de meeste opmerkingen. Er is echter een verschil tussen overgewicht en overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:44

De Penny Patrouille is zeker cool ja Cool

Dat is het ongetwijfeld ook, een gladde rug kweken...
Ik begrijp alleen nooit zo goed, waarom het altijd (blijkbaar( nodig is persoonlijk te worden met dit soort dingen... het doet de discussie imo geen goed.
En wat ik nog erger vind: mensen voelen zich bij voorbaat al aangevallen, waardoor ze niet bereid zijn om eerlijk naar zichzelf te kijken. Ach gut

Ik vind dat jammer, want dan draait de discussie niet meer om paardenwelzijn (wat imo zou moeten) maar om gekwetste gevoelens. Daar heeft niemand iets aan.

Ja, sommige mensen hebben overgewicht. So what?
Zo lang ze niet te zwaar zijn voor hun paard, interesseert het me geen bal. Slapen

Maar we moeten ons geen slachtoffer voelen van elkaar, want dat zijn we niet. Niet hier.
Citaat:
sow dan zal ik ook maar eens gaan afvallen. (ben ik al mee bezig hoor) maar me Franse draver van 1.61m en denk rond de 600 kilo. Ik ben 1.56m en weeg rond de 80. (schaam me er echt voor sorry Verdrietig

Citaat:
Sorry dat het er zo uit komt maar wordt er echt letterlijk ziek(maagpijn) van! En ja ze kwetsen me ermee met alles zo rond te slingeren.

Gewoon even 2 opmerkingen naast elkaar... maar om wie draait het nu?
Dit is dus NIET op de persoon gericht, maar toont imo wel aan hoe moeilijk deze discussie is... Ach gut

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:47

Ik heb geleerd
Het gewicht van een paard delen door 6
dat is het maximale gewicht wat hij of zij mag dragen

dus paard van 500 kilo
500 : 6 = 83,3 kilo

ben zelf ook wel aan de flinke kant Bloos maar zo zwaar
gelukkig niet Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:49

Needje schreef:
Ik heb ook vriendinnen met overgewicht. En toch krijg ik de meeste opmerkingen. Er is echter een verschil tussen overgewicht en overgewicht.

natuurlijk,dat is waar.
vervelend dat je veel opmerkingen krijgt.

dat iemand overgewicht heeft maakt idd weinig uit,zolang het gewicht maar niet teveel is voor het paard,dat ben ik zeker met je eens Yamcha

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:16

En dat vind ik dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:33

Zo cool!
En op deze manier komen we er best uit Cool

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:45

Ik heb zelf ook licht overgewicht (BMI 27) en snap eigenlijk ook niet zo goed waarom zowel de dikke als de dunne mensen zo snel geraakt zijn.
Niet iedereen heeft het geluk om van nature slank te zijn, maar je bent wel zelf verantwoordelijk of je echt dik wordt. Ik moet er zelf knetterhard voor werken om niet tonnetje rond te worden. (3x per week hardlopen, 2-3x per week fitness, 1x buikdans en dan nog 3-5x per week paardrijden). Zodra ik geblesseerd ben vliegen de kilo's er jammer genoeg aan, maar ik doe daarna weer mijn uiterste best om een redelijk gewicht te krijgen.

Trouwens wel grappig dat iedereen hier net doet of alle Arabjes zo iel zijn, die van mij doet qua gewicht en bouw niet veel onder voor een Quarter of Haflinger.
En gelukkig maar, hij zit tenslotte met mij opgescheept. Haha!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:52

Ehh, de discussie dwaalt ietwat af!!!!

Gaat nu vooral over zakken met botten en vetrollen..

Waar het eigenlijk om gaat..
(Ik vind de titel met daarin overgewicht ook al fout...)

Is of je gewicht in verhouding is met je paard...
(Dat lijkt mij tenminste het essentiele deel...
Het gaat er niet om of we elkaar goed af kunnen katten
op ons gewicht!!!)

En of een 12 dan wel 20 danwel 30 % norm reeel is..
(nog even buiten beschouwing latend.. dat
het maar een piep klein onderzoekje was.. en de 12 %
hier op het forum weer eens uit de lucht kwam vallen..
en ehh, hoe zit het met eventueel overgewicht van het
paard zelf???)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:43

Dat moet je van het gewicht van de ruiter aftrekken... Clown

Is jouw paard te dik dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:52

Ik heel dun geweest en nu ben ik te dik.
Dus met beide ervaring.

Maar laat ik zeggen dat ik als dun persoon helemaal nooit! een opmerking gehad heb.
Als 1x van een bekende die bezorgt was en vroeg of alles oke was.
Maar als dik persoon dus wel. En er mag wat af, maar genoeg mensen die veel dikker zijn dan mij...wil dus niet weten wat die te horen krijgen.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:11

Ik bedoel het ook niet als persoonlijke aanvallen wat ik zeg...Ik bedoel alleen dat er gewoon beter gelet moet worden op wat je zegt hier op bokt......En als het dan toch gewoon doorgaat kan ik daar redelijk chago van worden.

Iedereen is mooi of je nou klein, groot, dik of dun bent.

Dit topic gaat over dat er bewezen is dat paarden wat meer kunnen hebben dan men dacht en het enige wat je terug te horen krijgt is nee je bent te dik, mag niet!! Of in andere gevallen je bent zo dun....Daar gaat het niet over.

Ik probeer alleen te zeggen: Laat mensen in hun waarde!

Nogmaals ik heb mijn e-pony van 1.55m al 11 jaar en ja ik ben wat zwaarder. Maar niet zo erg dat ik te zwaar ben voor mijn pony.....Ik stap op met een krukje en val niet hard in het zadel of kwak niet in het zadel als ik galoppeer e.d. En dat is dus het punt. Ben je wat zwaarder, hou rekening met je paard. En ik denk dat een beetje verantwoordelijke ruiter dat wel doet....

Respecteer elkaar gewoon wat meer....

Dat is eigenlijk mijn punt wel zo'n beetje!

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:12

Ja oke ik snap mensen die dun zijn ook heel goed dat ze vanalles naar hun kop krijgen gegooit maar gewoon bij mij gaat het om het feit van als men nu 3 Dikkere mensen naast elkaar zet en 3 dunnere mensen wedden dat ze die dunnere mensen kiezen. Ik zou heel graag met me paard op wedstrijd gaan maar ben 1 x gegaan kreeg alles naar me kop gegooit zelfs van 1 jury gezellig dan. Ik bedoel dit niet aanvallend voor die dunnere mensen he! Maar zoals er gezegt wordt van slijtage. Als je een gewoon gewicht heeft. Je paard zal ook eerst niet klagen dat hij pijn heeft alleen wanneer er vb een ontsteking op zit dan zullen de paarden gaan klage. ik ga niet elke maand me paard binnenste buiten laten nakijken door de dierenarts of er toevallig een peesontsteking of iets dergelijks gaat ontstaan. En ook kom je nu tege van snel afvallen neem dit en dat. dat lijkt me ook niet gezond ik val wel af maar doe het gwn zelf niet met zulke pillen. ik weeg 81 kg en op 3weken tijd ben ik 5 kilo afgevallen het gaat niet snel maar het gaat wel. Ja sorry maar en die titel kwets me eigenlijk helemaal " Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht" je kunt er ook iets van maken van " Onderzoeken voor ruiters met overgewicht" en laat ze dan aanmoedigen van als je wilt paardrijden met je een paar kilotjes afvallen kan heel normaal over gepraat worden. maar die titel vind ik echt aanvallend bedoeld. Ik ga het ook niet goed praten met mensen met overgewicht . en ik wil mezelf helemaal niet goed praten. Maar ja. Ik ben gewoon ten einde raad. aan 1 kant gaat het bij me van Stik er allemaal in ik val niet meer af en aan de andere kant gaat het zo van Doe Door! Doe door! Heb er allemaal geen zin meer in maar het is omdat me moeder me zo goed helpt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:27

Ik vind 5 kilo in 3 weken heel erg netjes! Je hebt niets aan snel afvallen. Vaak komt het dan juist sneller er weer aan.

Titel had beter kunnen zijn "relatie gewicht ruiter/gewicht paard" Of iets in die trant.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:37

Ja dat vind ik ook van die titel. Dat hadden ze anders kunnen neerzetten want nu iedereen die zwaarder is voelt zich alleen nog maar aangevallen door de titel en dan komt de tekts nog. Ja sorry dat had helemaal anders kunnen zijn. Ik voel me alleen al aangevallen door de tekts en titel. Ik weet ook wel dat je te zwaar bent voor je paard of pony dat dat niet goed is maar ja. de 1 heeft ook sneller een blessure als de rest. Ja, je zult daar toch geluk mee moeten hebben denk ik. Het is allemaal wat dat overgewicht. Daar wordt veel over geklaagt en al die programma's van afvallen maar heb ooit is 1 x een programma gezien van dun zijn. Nouw al die mensen waren presies allemaal perfect maar ze waren dan toch niets zo blij met hun overtollig vel dat moet maar weg. Zo een programma vindt dat op niets trekken me zus is heel erg ziek geweest die woog 52 kg en die heeft cortizone (pretnison) moeten gaan nemen ja die woog 120 die is gaan afvallen weegt nu 75 kg maar die is een operatie ondergaan voor der overtollig vel nouw we konden het allemaal mooi zelf betalen en naast haar lag iemand die een borst verkleining liet doen kreeg alles terug getrokken van de ziekenwed omdat het werd voor geschreven van de dokter.Terwel me zus ook last had van der overtollig vel het hong gewoon half tot der billen. De verpleegster zeiden van ja dat is een schoonheidoperatie dat vel kan er blijven hangen nouw dat vind ik zo lelijk dat ze dat zeiden goed dat ik er niet bij was in het ziekenhuis kan me er zo druk om maken he! een borstverkleining kan allemaal. buikwandcorectie kan niet nee dat snap ik niet! (sorry moest even eruit!)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:47

Apart zeg dat die operatie niet is vergoed. Boos!

Moet eerlijk bekennen dat ik het zelf persoonlijk jammer vind dat er overl te vinden is hoe je kan afvallen, maar niet hoe je kan aankomen. Daar ben ik nou weer net naar op zoek. Clown

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:04

Ik vind het heel knap als er mensen zijn die zelf vinden dat het beter is voor het paard om te proberen wat kilo’s kwijt te raken en daar zich dan ook voor inzetten. Petje af mensen!! Echt daar heb ik respect voor. Dat is niet makkelijk en helemaal niet om dat gewicht dan ook vast te houden.

Ik zeg ook niet dat mensen met een maatje meer niet mogen paardrijden, ik zeg alleen dat ze dan misschien hun paard en het doel zouden kunnen/moeten aanpassen.

Ik heb trouwens een flinke stevige jongen onder mijn kont en ik heb juist dat ik doordat ik niet zo veel weeg (wegens omstandigheden (mannentroubles Haha! ) op dit moment ± 62 kg met 1.78m) dat ik hem minder met mijn gewicht kan sturen.

Ik laat iedereen in zijn waarde, ik vind alleen wel dat heel veel mensen veel te licht denken over wat gewicht doet op een paard…

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:33

Ja daarom. Ik doe het voor het paard dat ik afval. Belemmer hem er niet mee denk ik maar het is ook niet dat ik afval voor te zeggen maar dat ik dan aan een vriend kan geraken dat is niet zo want heb al een vriend bijna een jaar dus ja. En ja vind het ook knap dat mensen afvallen. Alleen ja ik val ook af alleen ja het is soms wel vervelend want vant weekend heb ik 2 verjaardagen moet ik zeggen van ja geef me maar een heel klein stukje taart. en dan zitte ze te zegge nouw kom op jij kan dit wel op maar ja daar komt me 200 gram weer bij. Het minste wat ik eet komt er 100 gram bij. nouw echt vervelend. Maar ik doe het voor mezelf en niet voor een ander buiten me paard. want me vriend zegt zelfs van je moet niet afvallen maar doe het alleen voor mezelf en wat de buitenwereld er van vind ja die heeft dikke pech! Ja sorry dat het zo raar klinkt maar het is gewoon zo.

En dat is ook zo dat sommige niet aan hun paard denken maar alleen zo van KIJK IK HEB EEN PAARD. Beestje komt amper vooruit. Ja hijs zo braaf. Oren plat. Nouw die van mij loopt met zen oortjes rechtop. en doet een vreugde sprongetje soms.