runningkawa schreef:Tja zo extreem... alle waarschuwingen op de pakjes hebben niet geholpen dat mensen wat meer naar hun medemens kijkt die niet rookt.
Er werd gewoon door gepaft of we nog in de jaren 70 leven.... toen men echt nog niet beter wist.
Tja dan krijg je drastische maatregelen
Ik denk niet dat er nu mensen zijn die écht niet weten dat roken schadelijk kan zijn. De meeste mensen die regelmatig in uitgaansgelegenheden komen zijn van na de jaren '70, of in ieder geval pas daarna begonnen met roken. Verreweg de meeste jongere rokers wist dus of had kunnen weten dat het ongezond was toen ze begonnen met roken. Misschien hebben de rokers dus ook nog redenen waarom ze ondanks het gezondheidsrisico tóch zijn begonnen met roken?
Ik snap dat de omgeving er niet altijd voor heeft gekozen om in de rook te staan, maar ik vind niet dat daarom iedere omgeving maar volledig rookvrij moet zijn. De belangen van de bewust niet-roker en niet-meeroker mogen best behartigd worden, maar dat hoeft m.i. niet zo dwingend als dat nu gebeurt.
Op een bedrijf waar alle medewerkers roken, zou nou toch iedereen naar buiten moeten. Krom! Ik ben het ermee eens dat er maatregelen komen wanneer er klachten of bezwaren zijn, maar waarom moeten die maatregelen er ook zijn wanneer niemand klaagt of overlast heeft?
Ik werk bij een bloemenkweker, en bij ons op het veld in plastic tunnels van 35x 7m met aan beide uiteinden een grote open deur en verschillende ventilatoren zou niet gerookt mogen worden (want = werkplek), terwijl we daar met maximaal 6 man werken, waarvan er 2 roken (en 1 gerookt heeft) en de overige 3 mensen (waaronder ik) geen overlast hebben.
Verder vind ik het een negatieve ontwikkeling nu ongezond gedrag zo gecriminaliseerd wordt. Rookverboden, vettaxen, etc. Het is waar dat er steeds meer mensen te dik zijn, maar dat neemt niet weg dat óók die mensen het recht hebben om keuzes te maken in hun leven.
Als de overheid die keuzes wegneemt of deze zelf voor ons maakt, dan neigt het steeds meer naar een totalitaire overheid zoals bijvoorbeeld in China, waar bedrijven op vaste tijden door de overheid verplichte sport-uren hebben.
Laat de overheid nu gewoon zorgen dat de bevolking goed en zo objectief mogelijk wordt voorgelicht, zodat deze zelf bewuste keuzes kan maken. Laat haar ingrijpen waar nodig, maar net zo belangrijk,
niet ingrijpen wanneer dat
niet nodig is.