Ook de paardensport wordt per 1 juli rookvrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook de paardensport wordt per 1 juli rookvrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:03

Nee, ik ga niet meer uit
Een van de redenen is rode ogen, pijn in de keel en de dag erop een kater gevoel...terwijl ik niet drink als bob.

En wij net zo erg?
Wie steekt hier kankerstokjes op?
Wie verplicht een ander dat op de snuiven?
Nogmaals, duw ik jou mijn vreten door je strot?
Zo ja... dan praten we pas als gelijke Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:04

xxxmarexxx schreef:
nee niet echt! maar wat ik niet snap jullie denken dat alle rokers egoisten zijn!! FOUT!!!!!!
jullie zijn net zo erg. zolang jullie maar geen rook hoeven in te ademen is het goed maar dat iemand anders wel wil roken en daar dan thuis voor moet blijven of weet ik veel wat dat maakt jullie nix uit.
ik weet wel dat het straks rustig word met uitgaan (wel een voordeel)

Nee hoor, niet alle rokers zijn egoistisch. De vrienden die ik heb die nog roken, roken bij ons in huis niet en doen daar niet moeilijk over. Ze vinden het vaak zelfs fijn dat ze even niet hoeven te roken. We hebben twee vrienden die echt niet zonder kunnen en die staan dan gezellig buiten. Haha!
Maar ze begrijpen het wel en dat kan ik alleen maar waarderen.

Ik ben volgens mij geen egoist, hoor. Heb jarenlang in jullie gepaf gestaan en gewerkt. Ik ben die rook gewoon beu. Het is slecht voor me. Ik heb er ook echt last van (mijn ogen, mijn keel en dan die lucht in mijn haar en kleding, bah). Douche ik me voor het uitgaan om er vervolgens zo ranzig stinkend weer thuis te komen. Lekkerrrrrrr hoor. Rolleyes
Dankzij jou egoistische gewoonte.

Ik ben inmiddels 37 en ja, ik ga zowaar nog wel eens uit. Tot 4 jaar geleden zelfs meerdere keren per week. Tong uitsteken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:04

xxxmarexxx schreef:
nee niet echt! maar wat ik niet snap jullie denken dat alle rokers egoisten zijn!! FOUT!!!!!!
jullie zijn net zo erg. zolang jullie maar geen rook hoeven in te ademen is het goed maar dat iemand anders wel wil roken en daar dan thuis voor moet blijven of weet ik veel wat dat maakt jullie nix uit.

Oh nu snap ik hem! De rokers mogen wel stappen en een ander lastig vallen met die smerige gewoonte met het gevolg dat de niet roker thuis moet blijven (zoals het dus eigenlijk al jaren gaat als je als niet roker niet bloot gesteld wilt of kunt worden aan rook). En dan is de niet roker een egoist ROFL

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:06

xxxmarexxx schreef:
nou veel succes dan met wachten;)
en ik weet niet hoe oud jullie zijn maar als jullie zoveel ouder zijn als mij mag ik dan vragen of jullie zowiezo nog wel een uit gaan????

Oh enne wachten is niet nodig hoor 1 juli is het al zover Whoosh!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:07

Misschien ben ik wel heel erg dom, maar als er echt zo'n grote behoefte is aan rookvrije kroegen als ik hier denk te lezen, waarom zijn er dan nu zo weinig van?

Er wordt dan vaak gezegd dat de "gangbare", bestaande horeca-eigenaars de stap naar een rookvrij café niet durven te maken, maar dit zal dan ook zijn redenen hebben. Natuurlijk zijn houden mensen vaak vast aan tradities en gewoonten en zijn ze bang om voorop te lopen, maar ik geloof niet dat, als de markt voor rookvrije uitgaansgelegenheden groot genoeg zou zijn, er in de hele horeca-sector niemand met ondernemingszin is die in dat gat in de markt stapt.

Blijkbaar heeft het grootste deel van "de markt", "het volk", "de consumenten" of hoe je ze ook wilt noemen er geen bezwaar tegen om wél in de rook uit te gaan. Sterker nog, er zijn veel (bijna)niet-rokers die alleen tijdens het uitgaan roken, omdat ze dat er bij vinden horen.

Als roken tijdens het uitgaan echt als een probleem ervaren zou worden, dan zouden de cafés waar gerookt wordt toch allang leeg staan. Zo gauw je weet dat er in een bepaald café gerookt mag worden, kun je toch (hopelijk) wel zelf de keuze maken om daar naar binnen te gaan of weg te blijven?

De mensen die in een rokerscafé naar binnen gaan, geven daarmee aan dat ze (om wat voor reden dan ook) het belang om daar naar binnen te gaan zwaarder vinden wegen dan de overlast van de rook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:08

Ik vind het ook nogal brutaal om de niet-rokers als egoisten uit te maken, terwijl wij jaar in jaar uit in de rook hebben mogen staan en werken. Beetje omgekeerde wereld, hoor. Rolleyes

Is dat ook een bijwerking van teveel roken om de feiten om te draaien ofzo? Clown

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:10

tuurlijk hoeven de niet rokers niet te wijken voor de wel rokers maar moet dit andersom dan wel?? ik weet niet maar dit klinkt net zo egoistische Knipoog
als ze gewoon de ene kroeg rookvrij maken en de ander niet nou dan is het toch ook goed. en ja bij een eetgelegenheid is het zeker smerig en heb ik er ook echt niks op tegen.... maar kom op zeg dadelijk mag ik niet eens meer in mijn eigen tuin roken.... omdat het miss overwaait naar de buuren dat slaat toch nergens op?

nee hoor geen bijwerking "Nadya" maar jullie mogen alles zeggen en rokers niet is toch vreemd

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:12

xxxmarexxx schreef:
tuurlijk hoeven de niet rokers niet te wijken voor de wel rokers maar moet dit andersom dan wel?? ik weet niet maar dit klinkt net zo egoistische Knipoog
als ze gewoon de ene kroeg rookvrij maken en de ander niet nou dan is het toch ook goed. en ja bij een eetgelegenheid is het zeker smerig en heb ik er ook echt niks op tegen.... maar kom op zeg dadelijk mag ik niet eens meer in mijn eigen tuin roken.... omdat het miss overwaait naar de buuren dat slaat toch nergens op?

nee hoor geen bijwerking "Nadya" maar jullie mogen alles zeggen en rokers niet is toch vreemd

Dit is anders jarenlang andersom geweest

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:15

Zucht.... nou, dan ben ik maar 'heel erg egoistisch' als niet-roker, het zal wel. Haha!
Zit al 37 jaar in die rotrook en ben blij dat ik in de tweede helft van mijn leven met steeds minder rook te maken heb. Tong uitsteken
Hopelijk denkt mijn lichaam daar net zo over.

Wij ga lekker eten bij vrienden (en jee zeg, niemand rookt daar, oooooh, wat ongezellig). Doei!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:35

runningkawa schreef:
Tja zo extreem... alle waarschuwingen op de pakjes hebben niet geholpen dat mensen wat meer naar hun medemens kijkt die niet rookt.
Er werd gewoon door gepaft of we nog in de jaren 70 leven.... toen men echt nog niet beter wist.

Tja dan krijg je drastische maatregelen

Ik denk niet dat er nu mensen zijn die écht niet weten dat roken schadelijk kan zijn. De meeste mensen die regelmatig in uitgaansgelegenheden komen zijn van na de jaren '70, of in ieder geval pas daarna begonnen met roken. Verreweg de meeste jongere rokers wist dus of had kunnen weten dat het ongezond was toen ze begonnen met roken. Misschien hebben de rokers dus ook nog redenen waarom ze ondanks het gezondheidsrisico tóch zijn begonnen met roken?

Ik snap dat de omgeving er niet altijd voor heeft gekozen om in de rook te staan, maar ik vind niet dat daarom iedere omgeving maar volledig rookvrij moet zijn. De belangen van de bewust niet-roker en niet-meeroker mogen best behartigd worden, maar dat hoeft m.i. niet zo dwingend als dat nu gebeurt.

Op een bedrijf waar alle medewerkers roken, zou nou toch iedereen naar buiten moeten. Krom! Ik ben het ermee eens dat er maatregelen komen wanneer er klachten of bezwaren zijn, maar waarom moeten die maatregelen er ook zijn wanneer niemand klaagt of overlast heeft?

Ik werk bij een bloemenkweker, en bij ons op het veld in plastic tunnels van 35x 7m met aan beide uiteinden een grote open deur en verschillende ventilatoren zou niet gerookt mogen worden (want = werkplek), terwijl we daar met maximaal 6 man werken, waarvan er 2 roken (en 1 gerookt heeft) en de overige 3 mensen (waaronder ik) geen overlast hebben.

Verder vind ik het een negatieve ontwikkeling nu ongezond gedrag zo gecriminaliseerd wordt. Rookverboden, vettaxen, etc. Het is waar dat er steeds meer mensen te dik zijn, maar dat neemt niet weg dat óók die mensen het recht hebben om keuzes te maken in hun leven.
Als de overheid die keuzes wegneemt of deze zelf voor ons maakt, dan neigt het steeds meer naar een totalitaire overheid zoals bijvoorbeeld in China, waar bedrijven op vaste tijden door de overheid verplichte sport-uren hebben.

Laat de overheid nu gewoon zorgen dat de bevolking goed en zo objectief mogelijk wordt voorgelicht, zodat deze zelf bewuste keuzes kan maken. Laat haar ingrijpen waar nodig, maar net zo belangrijk, niet ingrijpen wanneer dat niet nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:40

Oomens mag ik je bendanken voor je waardevolle toevoeging aan dit topic,
ik vind je reactie erg aannemelijk en bovendien getuigd hij van respect,
en dat is in dit topic ver te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:49

Ik ben dat zeker met je eens oomens.
Alleen is denk ik wel gebleken dat het zonder regeltjes toch allemaal niet gaat met elkaar.
Er wordt dan snel geroepen, zeik niet zo, je hebt er geen last van... en daar sta je dan als niet roker... zeker als je baas ook nog eens rookt...
Want ja de roker is verslaafd, dus moet en zal... en ja dan is de tolerantie gewoon snel foetsie...
En dan rest er maar 1 ding... overdreven strenge maatregelen... door de rokers die het verpest hebben voor de wel fijne rokers.
Maar zo gaat dat met alles... goede lijden onder de kwade...

Maar dan moet niet de niet roker er lelijk op aan gekeken worden...maar de wel roker zonder fatsoen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:51

oomens schreef:
runningkawa schreef:
Tja zo extreem... alle waarschuwingen op de pakjes hebben niet geholpen dat mensen wat meer naar hun medemens kijkt die niet rookt.
Er werd gewoon door gepaft of we nog in de jaren 70 leven.... toen men echt nog niet beter wist.

Tja dan krijg je drastische maatregelen

Ik denk niet dat er nu mensen zijn die écht niet weten dat roken schadelijk kan zijn. De meeste mensen die regelmatig in uitgaansgelegenheden komen zijn van na de jaren '70, of in ieder geval pas daarna begonnen met roken. Verreweg de meeste jongere rokers wist dus of had kunnen weten dat het ongezond was toen ze begonnen met roken. Misschien hebben de rokers dus ook nog redenen waarom ze ondanks het gezondheidsrisico tóch zijn begonnen met roken?

Ik snap dat de omgeving er niet altijd voor heeft gekozen om in de rook te staan, maar ik vind niet dat daarom iedere omgeving maar volledig rookvrij moet zijn. De belangen van de bewust niet-roker en niet-meeroker mogen best behartigd worden, maar dat hoeft m.i. niet zo dwingend als dat nu gebeurt.

Op een bedrijf waar alle medewerkers roken, zou nou toch iedereen naar buiten moeten. Krom! Ik ben het ermee eens dat er maatregelen komen wanneer er klachten of bezwaren zijn, maar waarom moeten die maatregelen er ook zijn wanneer niemand klaagt of overlast heeft?

Ik werk bij een bloemenkweker, en bij ons op het veld in plastic tunnels van 35x 7m met aan beide uiteinden een grote open deur en verschillende ventilatoren zou niet gerookt mogen worden (want = werkplek), terwijl we daar met maximaal 6 man werken, waarvan er 2 roken (en 1 gerookt heeft) en de overige 3 mensen (waaronder ik) geen overlast hebben.

Verder vind ik het een negatieve ontwikkeling nu ongezond gedrag zo gecriminaliseerd wordt. Rookverboden, vettaxen, etc. Het is waar dat er steeds meer mensen te dik zijn, maar dat neemt niet weg dat óók die mensen het recht hebben om keuzes te maken in hun leven.
Als de overheid die keuzes wegneemt of deze zelf voor ons maakt, dan neigt het steeds meer naar een totalitaire overheid zoals bijvoorbeeld in China, waar bedrijven op vaste tijden door de overheid verplichte sport-uren hebben.

Laat de overheid nu gewoon zorgen dat de bevolking goed en zo objectief mogelijk wordt voorgelicht, zodat deze zelf bewuste keuzes kan maken. Laat haar ingrijpen waar nodig, maar net zo belangrijk, niet ingrijpen wanneer dat niet nodig is.

Dat is het juist met roken, je hebt inderdaad een keuze over je leven, maar als je door jou keuzen de negatieve geloven aan je medemens opdringt, dan is het wat anders. En dat is zo bij roken, de strengere normen zijn er ook deels gekomen door de schokkende passief rookcijfers

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:23

Moderatoropmerking:
roker of niet; het onderwerp is duidelijk gevoelig. Graag wel de discussie fatsoenlijk houden, elkaar voor vanalles en nog meer uitmaken gaat de sfeer er zeker niet beter op maken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:24

runningkawa schreef:
Want ja de roker is verslaafd, dus moet en zal... en ja dan is de tolerantie gewoon snel foetsie...
En dan rest er maar 1 ding... overdreven strenge maatregelen... door de rokers die het verpest hebben voor de wel fijne rokers.
Maar zo gaat dat met alles... goede lijden onder de kwade...

Maar dan moet niet de niet roker er lelijk op aan gekeken worden...maar de wel roker zonder fatsoen

OK dan! Helemaal mee eens, RK! Ja

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:52

runningkawa schreef:
Alleen is denk ik wel gebleken dat het zonder regeltjes toch allemaal niet gaat met elkaar.
Er wordt dan snel geroepen, zeik niet zo, je hebt er geen last van... en daar sta je dan als niet roker... zeker als je baas ook nog eens rookt...
En dan rest er maar 1 ding... overdreven strenge maatregelen...
Dat is ook wat ik zei:
oomens schreef:
De belangen van de bewust niet-roker en niet-meeroker mogen best behartigd worden, maar dat hoeft m.i. niet zo dwingend als dat nu gebeurt.
Wanneer mensen er in goed onderling overleg niet uit kunnen komen (en geloof me, iemand met een beetje fatsoen kan zelfs als hij verslaafd is nog tot een redelijke oplossing proberen te komen), dan moeten er regels zijn waarop kan worden teruggevallen.
In gevallen waarbij er geen probleem is, of waarbij het naar tevredenheid van beide partijen opgelost kan worden, moeten m.i. de regels vooral niet te beperkend/dwingend/betuttelend zijn.

Citaat:
Dat zonder meer, net zoals ieder ander zonder fatsoen. Het dus niet zo zeer het roken wat een probleem is, maar wel het gebrek aan fatsoen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:19

xxxmarexxx schreef:

Nee hoor. Thuisblijven hoeft helemaal niet. Gewoon even naar buiten als je een peuk wilt roken en daarna weer naar binnen, dat werkt in de UK ook prima. Ja

En dat rokers (en/of drinkers) 'vaak de gezelligste mensen zijn', zoals ik eerder in dit topic las... wat een on-ge-lo-fe-lij-ke bullsh*t. Een ander woord heb ik er niet voor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:26

Nadya schreef:
Ik ben inmiddels 37 en ja, ik ga zowaar nog wel eens uit. Tot 4 jaar geleden zelfs meerdere keren per week. Tong uitsteken

Ik word dit jaar 34 en ik ga ook nog wel eens uit (ooooh... op mijn leeftijd! Bloos!).

Maar zoals ik al eerder zei vind ik dat veel prettiger in landen waar een rookverbod geldt in de horeca dan in NL, waar ik idd met rode ogen en stinkende haren en kleren uit de kroeg kom. Wat ik jarenlang 'gedoogd' heb omdat het 'nu eenmaal niet anders was', maar gelukkig komt daar dus eindelijk verandering in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:34

Oomens
Geprobeerd om er samen uit te komen dat is wat er de laatste jaren steeds is geprobeerd.
En natuurlijk zal het op sommige plekken wel gaan, maar op heel veel plekken niet.
Dat zie je ook wel aan reacties hier, dan blijf je toch thuis als je er last van hebt, dan ga je toch naar een rookvrije kroeg (die ik hier in de buurt geen ken) enz.
Dus daar lijkt samenwerking al niet te gaan...
En dan wordt het nu eens omgedraait.
Daar waar de niet roker zich moest schikken naar de roker, gaat het nu andersom.
Hoeveel jaar heeft de niet roker dat al moeten doen? dan mogen de wel rokers pas weer wat gaan zeggen als dat aantal jaren erop zit Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:35

Inderdaad weet iedereen zo langzamerhand wel hoe slecht roken en meeroken is. Maar dan is het toch voor de zotte dat je in ruimtes waar iedereen vrij toegang heeft mag roken?

Dus gewoon even de frisse lucht in voor de rokers. Misschien verlengd dat hun leven zelfs wel Knipoog

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:38

Bij ons is het al vanaf het begin van het jaar rookvrij tot 9 uur 's avonds ofzo.
En per 1 juli helemaal.
Kan alleen maar zeggen dat ik er heel blij mee ben!
Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:16

Karin schreef:
Nadya schreef:

Ik word dit jaar 34 en ik ga ook nog wel eens uit (ooooh... op mijn leeftijd! Bloos!).

Maar zoals ik al eerder zei vind ik dat veel prettiger in landen waar een rookverbod geldt in de horeca dan in NL, waar ik idd met rode ogen en stinkende haren en kleren uit de kroeg kom. Wat ik jarenlang 'gedoogd' heb omdat het 'nu eenmaal niet anders was', maar gelukkig komt daar dus eindelijk verandering in.

Inderdaad!!! Go jij! Go jij!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:00

@ Oomens: even terugkomend op je verhaal over het verschaffen van informatie van de overheid.
Uit onderzoek (las ik onlangs) is gebleken dat informatie verschaffen over de gevolgen van roken, of het belang van gezond eten (om net te zwaar geworden) weinig tot geen resultaat heeft.
Als een overheid/ samenleving aan de ene kant de verslaving faciliteert en dus stimuleert, helpt het niet om aan de andere kant informatie te verschaffen.
De mens is namelijk 9 uit 10 keer geneigd (hoe irreëel dat ook is) te denken: 'dit geldt niet voor mij, dat overkomt mij niet'. Dat is een heel raar trekje.
Veel rokers denken dus dat kanker hen niet zal treffen, en 'overeters' denken dat overgewicht en hart- en vaatziekten hen niet zullen treffen.
Volgens mij ligt de oplossing in het de roker lastiger maken te roken, te demotiveren. Datzelfde geldt voor 'grootverbruikers' van voedsel.... ik zou graag zien dat er weer minder voedsel (gemaksvoedsel) overal en nergens voor handen is.

De medische wetenschap heeft de mensheid wijzer gemaakt. Het is achterhaald te denken dat rokers en niet rokers hun openbare ruimten moeten kunnen delen. Roken is ongezond, en steeds vaker (door de pil, de hormonale samenstelling van de vrouw, en ons eetpatroon) dodelijk.... dat is bewezen en behoeft geen discussie. Wat iedereen daar individueel mee doet moeten ze zelf weten. Maar spaar niet rokenden om je heen, en rook NOOIT bij kinderen.... want dat is schandalig. Mensen tegemoet komen op die manier toont een stukje innerlijke beschaving.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:00

Nadya schreef:
Want ik heb ook geen kroegen/discotheken e.d. gekend waar niet gerookt mocht worden. En ik ken ze nog steeds niet. Moet echt op 1 juli wachten. Haha!

Misschien het buurthuis met de jeugddisco Knipoog

COPD is trouwens de nieuwe benaming voor CARA Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:06

Ninx schreef:
@ Oomens: even terugkomend op je verhaal over het verschaffen van informatie van de overheid.
Uit onderzoek (las ik onlangs) is gebleken dat informatie verschaffen over de gevolgen van roken, of het belang van gezond eten (om net te zwaar geworden) weinig tot geen resultaat heeft.
Als een overheid/ samenleving aan de ene kant de verslaving faciliteert en dus stimuleert, helpt het niet om aan de andere kant informatie te verschaffen.
De mens is namelijk 9 uit 10 keer geneigd (hoe irreëel dat ook is) te denken: 'dit geldt niet voor mij, dat overkomt mij niet'. Dat is een heel raar trekje.
Veel rokers denken dus dat kanker hen niet zal treffen, en 'overeters' denken dat overgewicht en hart- en vaatziekten hen niet zullen treffen.
Volgens mij ligt de oplossing in het de roker lastiger maken te roken, te demotiveren. Datzelfde geldt voor 'grootverbruikers' van voedsel.... ik zou graag zien dat er weer minder voedsel (gemaksvoedsel) overal en nergens voor handen is.

De medische wetenschap heeft de mensheid wijzer gemaakt. Het is achterhaald te denken dat rokers en niet rokers hun openbare ruimten moeten kunnen delen. Roken is ongezond, en steeds vaker (door de pil, de hormonale samenstelling van de vrouw, en ons eetpatroon) dodelijk.... dat is bewezen en behoeft geen discussie. Wat iedereen daar individueel mee doet moeten ze zelf weten. Maar spaar niet rokenden om je heen, en rook NOOIT bij kinderen.... want dat is schandalig. Mensen tegemoet komen op die manier toont een stukje innerlijke beschaving.

Dat is echt heel mooi gezegd Ja ben het er helemaal mee eens, het probleem bij roken is dat het niet alleen zelfdestructie is maar ook van de mensen om je heen. Gelukkig beseffen mijn rokende vrienden dat helemaal.